Pagina 1 van 3

V70 2.4i begint als een D5 te klinken..

Geplaatst: 28.10.2012 - 20:31
door Misha
Sinds enkele weken begint mijn auto steeds meer als een diesel te klinken. Zeker als je vermogen vraag komt er een stampend geluid bij.

Onbelast gas geven levert eigenlijk niets op, geen raar geluid en ook 60 rijden in 5 op cruise bijvoorbeeld geeft geen bijgeluiden.

Nu heb ik zo'n lekkende uitlaatcollector wat 70% van deze motoren heeft: dat klinkt bij de koude start altijd even verschrikkelijk maar zakt met 20 seconden weer weg. Zou deze scheur nu erger kunnen zijn en bij het aanspreken van vermogen kunnen lekken ?

Ik ruik niets in het interieur en ook met een lap op de uitlaat gas geven levert niet echt zo'n lek uitlaatgeluid op..

V70 uit 2004, 2.4i 140pk -> 170pk, MT, 240.000 km.

Geplaatst: 29.10.2012 - 06:17
door nobacon
ik heb een D5 en ik geniet dagelijks van dat geluid hoor! Echt geweldig! :P

Nu zonder dollen: Sterkte met het oplossen van je probleem

Geplaatst: 29.10.2012 - 06:33
door V70/2.4D/2003
Misha, kan het je vliegwiel zijn wat herrie begint te maken? Probeer eens met stationair draaiemde motor en leg dan je voet op de koppeling. Trap de koppeling een klein stukje in en als je dan, in het ritme van de lopende motor trillingen voelt in het koppelingpedaal -> vliegwiel.

Geplaatst: 29.10.2012 - 10:00
door Misha
V70/2.4D/2003,
Lijkt me sterk, in januari is de koppeling en het "gouden" vliegwiel vervangen door de Volvo dealer.
Maar ik ga toch proberen wat je vraagt, thx.

Geplaatst: 29.10.2012 - 20:07
door bernhard2
Misschien een losse klem van je luchtfilterhuis?

Geplaatst: 29.10.2012 - 23:46
door Jak
bernhard2 schreef:Misschien een losse klem van je luchtfilterhuis?
hoe zou dat een stampend geluid kunnen maken ?

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:09
door mga1600
Wil niet vervelend doen, maar kapotte drijfstanglagers veroorzaken ook (vooral bij belasting) een stampend geluid.

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:11
door V70/2.4D/2003
kapotte drijfstanglagers
:shock: :? :cry: :roll:

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:25
door Jak
mga1600 schreef:Wil niet vervelend doen, maar kapotte drijfstanglagers veroorzaken ook (vooral bij belasting) een stampend geluid.
ja dat zou ik ook denken, vroeg eigenlijk naar de klemmen van het luchtfilterhuis..dat lijkt me erg sterk

Distributie timing lees je ook het e.e.a over. Citroens die klinken als en diesel. Even googlen

maar dan de hamvraag.. Hoe stel je het vast: krukas lagers of vliegwiel ?

Geplaatst: 30.10.2012 - 08:29
door V70/2.4D/2003
vliegwiel ?
Zie hier:
Probeer eens met stationair draaiende motor en leg dan je voet op de koppeling. Trap de koppeling een klein stukje in en als je dan, in het ritme van de lopende motor, trillingen voelt in het koppelingpedaal -> vliegwiel.

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:15
door Jak
check
En de krukaslagers ?

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:25
door V70/2.4D/2003
You got me, geen idee. Op gevoel zou ik zeggen een olie-analyse om te checken of er metaaldelen/slijpsel in zit. Maar met 2,5 ton op de klok voor een 2,4 Volvo-blok......wat niet kan bestaat niet maar is dat iets wat we hier al vaker voorbij hebben zien komen?

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:35
door Misha
Heb zelf ook heel even aan die lagers zitten denken maar het is niet erg waarschijnlijk en die hoor je vaak bij een koude start ook even heel extreem als echte metaalachtige tikken en dat is hier absoluut niet van toepassing.

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:35
door Misha
Owja, vliegwieltest was ok.

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:36
door V70/2.4D/2003
Blijft als verdachte over:
* Vliegwiel
* Kleppen
* Een of ander lager van de dynamo,waterpomp, aandrijfriem etc.

Geplaatst: 30.10.2012 - 09:41
door Misha
Kleppen.. Tja... Het lijkt me waarschijnlijk dat die met de jaren en de kilometers hoogstens wat teveel speling kunnen gaan krijgen toch ?

Hoe zou je verklaren dat een lager meer of minder herrie gaat maken bij belasting trouwens ?
Geen kritiek, maar gewoon afvragen.

Ik zoek het zelf toch nog meer in een probleem met iets in het uitlaat traject.

Geplaatst: 30.10.2012 - 10:28
door Jak
lager kan wat on-rond worden, en daardoor dat geluid veroorzaken is de gedahte denk ik

Lees ook over distributie en timing.. Check je timing ?

Kantelende zuigers ook eens van gehoord, maar dat is klok en klepel

Zijn er nog extra uitlaat tests behalve luisteren ?

Geplaatst: 30.10.2012 - 11:05
door dutchlimits
Je kan de geluiden ook identificeren door bijv een ratel op de kop te leggen, je hand om de ratel heen en op je oor leggen, dan hoor je wel beter of het geluid in de buurt is of niet...

Geplaatst: 30.10.2012 - 12:35
door Akkoord
Kapotte drijfstanglagers hoor je (vrijwel) niet bij een koude motor(=dikke olie).
Naarmate je motor warmer wordt (=dunnere olie) gaan ze harder rammelen.

Dit zou ook gepaard moeten gaan met een lagere oliedruk bij stationair toerental.

Voordat je een oliemonster laat checken kun je ook even je oliefilter er uit halen en bekijken; zitten er grotere metaalschilfers in dan weet je genoeg.

PS; Zelf denk ik dat het iets anders is, vraag me niet wat, misschien wel je uitlaatspruitstuk.

Geplaatst: 30.10.2012 - 16:58
door Misha
Mwah, het is allemaal niet erg waarschijnlijk. Het gaat om een bewezen netjes onderhouden 2.4 NA blok dat tot 210.000 km heeft gereden als 140 pk en daarna als 170 pk is verder gegaan met verse distributie, dealeronderhoud en een normale rijstijl. Staat nu op 240.000 km.

Het geluid is ook meer een soort grom / brom.
Denk zelf ook meer de richting van uitlaat of uitlaatspruitstuk op.
Ik heb namelijk een keer een lekke-uitlaat geluid gehad wat ik nu niet meer kan terughoren.
Het geluid zelf was in de zomer op een hete dag en een lange rit en was duidelijk te horen met de motorkap open, zat in het flexdeel.