Pagina 1 van 3

Preventieve motorflush D5 185pk

Geplaatst: 31.10.2012 - 16:58
door V70D5AWD
Ik dacht een preventieve motorflush uit te voeren met Forte en daarna een nieuwe plas olie en filter om zo te voorkomen dat ik straks mijn klepstoters dicht heb zitten gezien het feit dat die bij mijn motortype blijkbaar bij 170.000 km de geest gaan geven (oliekanaaltjes dicht) .

De dealer vindt dat echter geen goed idee en zegt dat door vaker olie te wisselen je dit probleem ook voor bent. Ik doe dat nu om de 15000 km. Verder heeft hij uiteraard ook de softwareupdate gehad waardoor oliepeil waarschijnlijk altijd goed is geweest. Het is een V70D5AWD uit 2007 oud model met nu 141000 km. Door het flushen zouden er allerlei deeltjes los kunnen komen die weer ergens in kunnen belanden wat verstoppingen kan veroorzaken. M.a.w. het middel is erger dan de kwaal. De dealer stelt voor om gewoon eens te luisteren of de kleppen nu al tikken. Ik hoor het overigens niet nu.

Tsja, wat te doen ?

Geplaatst: 31.10.2012 - 17:34
door diesel01
Mijn blok (exact dezelfde) krijgt gewoon zijn voorgeschreven beurten om de 30k of eens per jaar bij een Volvodealer.

Geplaatst: 31.10.2012 - 19:31
door wtr_s60
Wat te doen ? Ik heb dezelfde motor en heb de DPF laten leeghalen, ik rijd nu al jaren zonder dpf (en kat) en op de roettest haal ik een waarde van 0 (perfect dus) op de APK/keuring. Geen stress meer van al 't onheil die zo'n DPF en de bij-inspuiting kunnen veroorzaken. Uiteraard moet je ECU ook wel aangepast worden dan (DPF moet worden weggeschreven zodat je geen bij-inspuiting meer krijgt).

Geplaatst: 31.10.2012 - 19:35
door kuupertie
Mijne zijn vervangen. Is wel jammer geld, maar niet heel duur.
Vervang nu elke 15dkm olie en heb update laten uitvoeren.
Met name de update heeft een verbetering opgeleverd.
Het regeneratieinterval ik nauwelijk waarneembaar.

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:07
door V70D5AWD
Was vandaag bij de dealer, winterbandjes erop en ook maar een nieuwe plas olie. (shell Helix Ultra 5w30). Ik heb maar eens gevraagd om te luisteren naar mn klepstoters. Het oordeel was dat ze toch wel aan de beurt zijn binnen niet al te afzienbare tijd. Slechts licht getik maar toch. Toevallig stond er een zelfde V70 naast in de werkplaats waar net de klepstoters van vervangen werden. Heb ik dus mooi even kunnen bekijken. Het was een auto van de werkplaatschef zelf.

Navraag ter plekke leerde mij dat het vervangen van de klepstoters maar liefst 2400 € kost. Slik. 8 uur arbeid en wat onderdeeltjes. Dit lijkt me echt idioot veel. @kuupertje: Wat mocht jij afrekenen ? Ga vast sparen want als ik ergens eind 2013 mijn mooie V70D5AWD verkoop (V60PIH besteld) doe ik dat het liefst in een optimale staat. Zo rij ik zelf ook het liefst rond. De teller staat nu op 144.000 km. De olie is altijd ruim binnen de 30.000 km vervangen en sinds dat ik hem heb (vanaf kmstand 100.000) zelfs iedere 15000 km. Blijkbaar is dat ook niet afdoende….daar ga je met je goede zorgen...

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:13
door veeeseventy
Mijn blok (2,4D uit 2006 met na tunen 208pk en 465Nm) heeft er nu 154.000m km opzitten en ik hoor een net getik. Schijnt voor diesels normaal te zijn alleen wat is getik en wat is een tikkende klep?

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:14
door diesel01
Huh, klepstoters vervangen bij ongeveer 150k van een D5 185pk, hoezo?

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:15
door Ramon&Ramon
Er zijn er zoveel die het lichte tikken veroorzaken,daar kan hij heel oud mee worden.onzin om te vervangen is het dus.

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:27
door kuupertie
Hoi

1.252,86 bij Volvo Service Hardenberg...zoals ze vroeger heetten.
De helft dus. Dealer Paertmann in Lingen gaf destijds +/- 1.400 af.

Weet niet of een flush iets uit haalt...is mosterd na de maaltijd.
Frequent olie verversen voorkomt wellicht meer. Ook de softwareupdate zou een verbetering moeten geven.

Ik ben inmiddels 44.000 km verder.

GJ

Geplaatst: 07.11.2012 - 19:33
door Turbodesk
Waar maak jij je druk om met die lage kilometerstand? Die van mij heeft er nu 230.000 km op zitten en heeft nergens last van.

Knap dat je wat getik kunt horen, met dat lawaai van de D5.

Is dat nu standaard om er 5W30 in te gooien? Officieel moet er 0W30 in.

De Shell Helix Ultra 5W30 voldoet dan weliswaar aan de ACEA A5/B5 specificatie maar is gemaakt voor de Ford motoren.

Je bent zeker bij een gecombineerde Ford / Volvo Dealer geweest.

Bij mijn auto komt alleen de voorgeschreven 0W30 ACEA A5/B5 met Volvo specificatie in.

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:08
door V70D5AWD
@kuupertje, dat scheelt een beetje…jij hebt vast geen gouden hogedrukleidingen…;-)

Ik maak me graag druk..:-) Inderdaad maakt hij sowieso lawaai. Ik heb eerbied voor techniek en als niet is zoals het hoort te zijn pak ik het graag aan. @Ramon&Ramon, waarschijnlijk heb je gelijk. De dealer gaf aan dat het voor de softwareupdate wel vaker was fout gegaan maar dat het nu sporadisch voorkomt. Ik ga echter toch liever voor preventief handelen. De olie is er in gegaan bij een officiele volvo dealer. (van Roosmalen Den Bosch) Ik heb gisteren nog eens even op de Shell site zitten snuffelen bij de specs van de diverse Helix Ultra varianten. Inderdaad kom ik geen specifieke Volvo olie tegen wel ford, jaguar etc. De site geeft het advies om Shell Helix Ultra AF 5w30 (a) of Helix Ultra AP-L 5w30. Geen flauw idee wat het verschil is. Maar Castrol gooien ze er niet meer in. Zal wel inkoopissue zijn, Castrol niet meebewogen in tariefsverlagingen of zoiets. Just my 2cents.

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:16
door diesel01
Hmmm, bij mij krijgt de auto gewoon zijn beurten en met dit weer +4 in de morgen gaat de standkachel aan(is eigenbelang).
Alhoewel ik technisch enige kennis heb hoor ik mijn auto niet, komend voorjaar inruilen op iets anders.

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:16
door Turbodesk
Dit is de enige juiste olie. En de prijs valt wel mee.

http://shop.oil-center.de/index.php/she ... 1x1-l.html

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:18
door V70D5AWD
Die standkachel mis ik nu wel…Had ik op mijn vorige auto. Verwend zijn we toch..

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:22
door V70D5AWD

Geplaatst: 07.11.2012 - 20:25
door diesel01
V70D5AWD schreef:Die standkachel mis ik nu wel…Had ik op mijn vorige auto. Verwend zijn we toch..
Ja best wel...sterker nog bij mijn volgende auto wil ik niet zonder indien hij er niet op zit bestel ik 1 bij Webasta die ik laat monteren door de dealer. :oops:

Geplaatst: 07.11.2012 - 21:28
door ovlov058
Webasto.

Geplaatst: 07.11.2012 - 21:41
door diesel01
Mwoeha die laatste Heineken nekt mij...idd WebastO

Geplaatst: 07.11.2012 - 21:55
door veeeseventy
KLasse!!, zo leer je nog wat van andere forumleden!

Geplaatst: 08.11.2012 - 06:12
door kuupertie
Bij versleten klepstoters of tuimelaars ontstaat er geen tik, maar meer een bonk. Deze bonk hoor je bij een D5 altijd iets, maar bij slijtage extreem vanuit het luchtfilter. Op youtube zoeken naar Volvo S60 Valve ticking sound.

Ik vervang (zelf) nu de olie (Shell Helix 0W30) na 15dkm. Beurtje kost dan incl. filter wellicht 60 euro.