Pagina 1 van 1
Demonteren Cilinderkop B200ET
Geplaatst: 01.11.2012 - 11:25
door TonTux
Hallo,
Ik ben bezig met het opknappen van m’n 740. Ik ben nu aan het twijfelen of dat ik de cilinderkop zal demonteren en de kleppen te slijpen e.d.(niet machinaal gewoon met de hand en slijppasta) en dan tevens alle pakkingen te vervangen. Ik ben nu toch bezig ..
Tevens kun je dan ook de motor beoordelen op eventuele beschadigingen.
Ik zag diverse site’s waar je een koppakkingset kunt kopen voor minder dan €100.
Ik heb zelf met de auto maximaal maar 40 km gereden(na aanschaf alleen naar huis). De motor liep redelijk goed en er was voldoendevermogen, al had ik wel het idee dat de motor soms wat stotterde op de snelweg(bij constante snelheid)
De bougies en kabels en rotor kap zijn 3000km oud.
KM stand = 245.000km
Type motor B200ET
ik heb voor de rest geen olie of koelwater lekkages bij de cilinderkop.
Iemand advies?
Geplaatst: 01.11.2012 - 12:15
door Fat Rat
advies misschien niet direct, wel een persoonlijk gevoel erover...
Hangt natuurlijk ook weer samen met hoeveel geld je in de auto zou willen steken, en wat als blijkt dat het blok niet heel gezond meer is. Maar ik zou het laten zitten en eventueel als je binnenin wil kijken misschien een onderzoek met zo'n mini camera overwegen.
Daarnaast voor wat betreft het stotteren zou ik kijken naar de staat van de brandstofdrukregelaar, de klepspeling en eventueel dingen als brandstof opbrengst van de pomp enzo.
Daarnaast kan je ook eens de kleur van je bougies beoordelen natuurlijk en altijd even de elektrodes fijn afstellen, dat kan nooit kwaad...
Geplaatst: 01.11.2012 - 16:22
door wim de jong
Waarom zou je je een bak ellende op je hals halen om de kop eraf te halen?
Als hij geen lekke koppakking heeft ( geen lekkage koelvloeistof en/of olie), en de compressie is goed, lekker laten zitten die kop, zou ik zeggen.
Als de auto wat langere tijd heeft stilgestaan voor de aankoop, geef hem eens een goede grote onderhoudsbeurt (alle filters, nieuwe bougies en olie), bougies kabel met verdeelkap, en je bent klaar! Daar knapt hij dan al van op. En check de staat van de distributieriem, en voor de klepspeling controleren hoeft alleen de kleppendeksel voor los, met nieuwe pakking. meer niet.
Geplaatst: 01.11.2012 - 17:49
door arjan_de_jong
Ik zou hem er idd niet afhalen zomaar. If it's nog broken don't fix it!
Wel kun je voor de zekerheid compressie meten idd.
Het stotteren kan van alles zijn natuurlijk. Staat van brandstof filter, lucht filter complete ontsteking na lopen.
Je zou hem kunnen uitlezen misschien levert dat wat op.
Geplaatst: 01.11.2012 - 22:14
door TonTux
Bedankt voor de adviezen, Ik ga de kop er niet af halen.
Ik heb de filters al vervangen(lucht,olie,brandstof) verder ga ik zoals Fat Rad al aangaf de bougies controleren.
Ik heb vandaag ook een endoscoop besteld(die wou ik al langer hebben alleen kon ik nu een goede reden opgeven bij de vrouw

)
zodat ik van binnen ook nog wat kan bekijken.
De auto heeft v.a. sept. 2012 stil gestaan i.v.m. een defecte versnellingsbak. Lijkt mij niet overdreven lang.
ik hou jullie op de hoogte...
Geplaatst: 02.11.2012 - 07:17
door arjan_de_jong
Dat is erg kort. Er staan bij mij auto's soms wel maanden of zelfs wel jaren stil...
Geplaatst: 09.11.2012 - 16:39
door TonTux
Zo vandaag m'n endoscoop binnen. Van het weekend maar eens kijken of hoe fris m'n B200ET is.
http://dl.dropbox.com/u/70887849/2012-1 ... .34.14.jpg
Goed weekend
MODS EDIT: graag de foto max 600 pixels breed, nu is het alleen een link