Pagina 1 van 1

ideaal toerental/snelheid versus verbruik Diesel

Geplaatst: 02.11.2012 - 17:16
door Bover
Met de huidige brandstofprijzen :-x zoek ik naar de meest beste verhouding tussen toerental en snelheid in de hoogste versnelling met mijn D5 M2006.

Bijvoorbeeld: Is 1600>80km/u of 1800t>100km/u

Omdat ik veel lange afstanden afleg ook over de Duitse autoweg probeer ik de beste verhouding snelheid verbruik te zoeken.



Iemand suggesties? :?

Bob

Geplaatst: 02.11.2012 - 17:33
door wim de jong
het zuinigste is ongeveer 90 km/h.... daar zijn ook alle verbruikscijfers in de folders op gebaseerd, dus zo voordelig mogelijk..

Maar of je daarmee langdurig op de Duitse autosnelwegen wilt rijden?????

Geplaatst: 02.11.2012 - 21:26
door Msuidgeest
Gewoon constant rijden en niet steeds met wisselende snelheden. En let vooral op je verbruiksmeter in de boardcomputer: dan zie je het actuele verbruik als je aan het rijden bent.
En zo kun je zelf ontdekken wat het zuinigst rijdt zonder anderen te hinderen door getrut op de weg.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=51796

Geplaatst: 02.11.2012 - 22:21
door Quota
Je wint sowieso meer brandstof door heel anticiperend te rijden dan door een specifieke snelheid aan te houden , airco uitzetten als je hem niet nodig hebt scheelt ook echt een slok op een borrel. Maar vooral lange stukken rijden, pas na een km of 60 is de diesel echt op temperatuur en gaat dan nog een stukje zuiniger lopen.

Geplaatst: 02.11.2012 - 22:55
door DawnBlueED
De Autobahn is niet echt een weg waar je kan kiezen om met een bepaalde constante snelheid te gaan rijden, of het moet al midden in de nacht op een lege weg zijn. Je kan rechts tussen de vrachtauto's gaan rijden, dat wel.

Geplaatst: 03.11.2012 - 16:23
door Bover
Klopt er staat overal dat 90 km het zuinigst zou zijn.
Bestaat er een mogelijkheid om het toerental electronisch te manipuleren van je automaat?

Voordeel misschien lagere toeren en minder verbruik?

Geplaatst: 03.11.2012 - 16:35
door sbv
Hoe erg geobsedeerd ben je met brandstofverbruik, handbak is bijv al een stuk zuiniger en een C30 D2 ook.

Ik zou zeggen rij in de slipstream van een vrachtauto rond de 85 a 90, dan rij je naar mijn idee het meest zuinige

Geplaatst: 03.11.2012 - 16:41
door V70/2.4D/2003
Ik zou zeggen rij in de slipstream van een vrachtauto rond de 85 a 90
En als ik dat doe in z'n 5e versnelling dan zegt de BC van mijn geliefde grijze V70 met 131 paardjes dat we een "huidig verbuik" mogen noteren van 1 : 30 tot 1 : 35......voor wat het waard is.

Geplaatst: 03.11.2012 - 16:52
door wtr_s60
Koop om te beginnen idd al een handbak ja, die geartronics zuipen als een gek.

Maar ik snap het niet, mensen die zo obsessief bezig zijn met hun verbruik.. Tenzij je er echt een boterham minder moet door gaan eten, maar als dat het geval is dan ben je zeker al slecht bezig, dan moet je ook niet met dergelijke auto rijden.

Geplaatst: 03.11.2012 - 17:06
door t5power
Niks mis met zuiniger proberen te rijden. Ik ben nog veel erger, op lange afstanden rijd ik ook met 100 op de rechterbaan van de snelweg met al mijn 260 paarden. Ik haal 1:13, dan moet die D5 van jou vast beter kunnen bover ;-).

Geplaatst: 03.11.2012 - 17:08
door Bover
Ha jongens, dit is geen fixatie van brandstofverbruik. Meer de vraag of je het verbruik electronisch naar beneden kunt brengen in de versnellingsbak in de hoogste versnellingen.

Ik rij rond de 130km/u op de lange stukken naar Strassbourg. ( doe ik regelmatig ) Verbruik is dan 1:13,5 .

Geplaatst: 03.11.2012 - 18:35
door wtr_s60
Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h

Geplaatst: 03.11.2012 - 18:43
door Fredhead
De boel elektronisch aanpassen kan je vergeten.

Ombouwen naar een handbak of een auto met handbak kopen, is dat geen optie ben je snel klaar :)

Geplaatst: 03.11.2012 - 18:47
door t5power
wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)

Geplaatst: 03.11.2012 - 18:52
door Bover
@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D

Geplaatst: 03.11.2012 - 18:55
door wtr_s60
t5power schreef:
wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)
Een standaard T5 houd ik makkelijk bij. Ik zie trouwens geen enkel verband met 0-100km/h sprintjes en dit topic.

Geplaatst: 03.11.2012 - 19:08
door Fredhead
t5power schreef:
wtr_s60 schreef:Damn. Aan 130km/h op mijn teller (wat ik meestal keurig rijd in BE en NL) rijd ik zo eventjes 5,6 liter / 100km, oftewel zo'n 1 op 18 à 1 op 19

1 op 13-14 haal ik in Duitsland bij autobahn ritten met gemiddelde snelheden boven de 160km/h
Mmmm ja, tja, maar ik heb die 100 km/u wel binnen 6.8 sec gehaald, daar zit dan die winst van mij he, dan zit jij nog op 50 per uur ofzo ;)
Als ik de 205 pak zit ik over de 120 km/h als jij de 100 hebt bereikt, maar wat heeft dit nu met het verbruik en de vraag van de topicstarter te maken???
Bover schreef:@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D
De belemmeringen zijn mechanisch, elektronisch is er werkelijk niets qua toerental te regelen.
Een versnellingsbak bestaat uit tandwielen met bijbehorende overbrengingen.
Je zou kunnen proberen of het mogelijk is de 6e versnelling te verwisselen voor een langer exemplaar, maar behalve dat de auto dan in een "dood punt valt" zal je denk ik een van de eersten zijn die zoiets wil ondernemen bij dit type auto met automaat

Geplaatst: 03.11.2012 - 19:20
door t5power
Haha rustig rustig. Ik probeerde alleen maar voor mezelf de keuze voor mijn T5 goed te praten. Natuurlijk sta ik elke keer tandenknarsend bij tankstation, zou graag jullie D5 verbruik willen hebben ;)

Geplaatst: 03.11.2012 - 23:49
door DawnBlueED
Bover schreef:@fredhead.

wat maakt dat je electronisch de automaat niet in een lager toerental zou kunnen laten draaien?
Een soort overloch van 2500t in de zes en terug naar 2000 of zo.
OF zijn dat mechanische belemmeringen ipv elektronische ?
:D
Allebei het is voor de 'normale man' (m/v) gewoon niet mogelijk om een langere overbrenging te kiezen dan die welke Volvo voor je bedacht heeft.

Je kan hoogstens de fantasie modus aanzetten, dat werkt voor velen uitstekend, zowel qua verbruik als qua snelheid :p