Pagina 1 van 2

Waar op letten bij aankoop

Geplaatst: 04.11.2012 - 22:58
door break
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een V70 tot bouwjaar 2005 en een KM stand van ongeveer 230000? Beter een 170 pk dan een 140 pk?Bij welke KM standen of leeftijd moet de distributie vernieuwd worden?

Geplaatst: 05.11.2012 - 16:53
door Laguna-S60
elkom hier en alvast veel plezier gewenst met je toekomstige V70!

D-riem elke 10 jaar/160DKM.
Magneet koppeling (valt de airco uit naar 10 min?)
Condensor van de Airco (even door het gat van de voorbumper kijken of ie nog een beetje strak is..)
Ophanging is slijtage gevoelig, dus let op kraakjes en bonkjes onder de auto.
Handrem voering wil wel eens los laten, let dus op gebonk bij de achter remmen en of je handrem heel hoog kan trekken en/of moeilijk wil terugkomen.
Bij de benzine versies van My 2000/My 2001/My2002 wil de ETM het nog wel eens af laten weten (heel kleine kans, maar dit zou je kunnen nakijken, originele heeft witte sticker, nieuwe heeft gele sticker, zit aan de onderkant).

Verder zou ik even bellen met de garage's dealers in het boekje om de O.H historie na te trekken.

Onze vorige S60 had 343.000km op de teller, dit was een 2.4 140pk benzine, was niks aan de auto te merken.

170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.

Geplaatst: 05.11.2012 - 20:08
door EVV
Laguna-S60 schreef: 170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Dit is echt onzin, tot 4500 rpm hebben beide motoren exact hetzelfde koppelverloop, daar boven gaat de 170 pk nog even door terwijl de 140 pk terug valt in koppel. Een 170 pk is niet voor niets sneller.

Geplaatst: 06.11.2012 - 08:46
door Marcel
EVV schreef:
Laguna-S60 schreef: 170pk merk je echt in de hele hoge toerentallen, wil je echt een auto die gewoon onderin lekker op pakt wil ik de 140pk aanraden, die heeft z'n koppel en pk's veel eerder (handig voor trailer trekken) en zijn natuurlijk ook veel makkelijker te vinden.
Dit is echt onzin, tot 4500 rpm hebben beide motoren exact hetzelfde koppelverloop, daar boven gaat de 170 pk nog even door terwijl de 140 pk terug valt in koppel. Een 170 pk is niet voor niets sneller.
Niet helemaal:
140=220NM bij 3750 toeren
170=230NM bij 4500 toeren.
Max vermogen komt vrij bij 5100 (140) en 5900 (170) toeren.

Geplaatst: 06.11.2012 - 09:14
door edraket
Dat zegt hij toch, boven in de toeren gaat de 170 pk versie door. Vandaar ook het hogere koppel bij een hoger toerental van de 170 pk versie.

Overigens gaat dit niet op bij de 140 pk met 10 kleppen. Deze is wel minder levendig onderin dan de 170 pk versie.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:31
door Bakboord1
Off-topic: de versnellingsbak is anders en de eindoverbrenging aan het blok ook. Dit verklaard het verschil in acceleratie ook deels.

On-topic: ik zou gaan voor nivomatvering en dynamic (sport stoelen).

Geplaatst: 06.11.2012 - 11:39
door Marcel
edraket schreef:Dat zegt hij toch, boven in de toeren gaat de 170 pk versie door. Vandaar ook het hogere koppel bij een hoger toerental van de 170 pk versie.

Overigens gaat dit niet op bij de 140 pk met 10 kleppen. Deze is wel minder levendig onderin dan de 170 pk versie.
Zegt hij dit? Volgens mij staat er dat de koppelkromme tot 4,5ktpm gelijk is, ik schreef van niet.

Geplaatst: 06.11.2012 - 11:57
door Bakboord1
Het is toch hetzelfde blok..
Reden dat het koppel pas later wordt bereikt, is een piekje in de vrij vlakke kromme.

De tien klepper is volgens mij nog de oude V70/850 en daar gaat het hier niet om.

Geplaatst: 06.11.2012 - 13:20
door EVV
Zoek inderdaad maar in de Volvo documentatie, dan zal je zien dat beide grafieken exact gelijk zijn tot 4500 rpm, daarna inderdaad een piekje van 230 Nm voor de 170 pk wat later in de grafiek. Beide motoren zijn gelijk, in tegenstelling tot de 2.5 144 pk uit de 850/x70, dat is een 10 klepper ipv 20 voor de 170 pk.

Geplaatst: 06.11.2012 - 15:42
door Laguna-S60
Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...

Geplaatst: 06.11.2012 - 16:43
door Philken
't grootste verschil tussen de 140 en 170pk zit in de ECU(zowel van mens als auto :))

Geplaatst: 07.11.2012 - 00:01
door Dentheman89
Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.

Geplaatst: 08.11.2012 - 23:45
door veeeseventy
Dentheman89 schreef:
Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.
Ik heb 7 jaar een 850 met 20 kleppen gereden en deze lopen ver in de toertjes stevig door tegenover een veel gematigdere 10 klepper (objectief, ik weet het). Als je een comfortabelere rijder bent met wat meer rust in je lijf kun je prima met zo'n 10 klepper vooruit, wens je af en toe eens te accelereren dan zijn die 30 extra paardjes wel eel erg fijn!

Geplaatst: 09.11.2012 - 02:29
door Dentheman89
veeeseventy schreef:
Dentheman89 schreef:
Laguna-S60 schreef:Toch rijdt de 140pk veel fijner onderin...
Ik heb nog nooit met een 170 pk gereden, maar (vrijwel) het enige verschil tussen een 140PK en een 170PK is dat bij de 170PK de gasklep bij 4500 rpm (pin me niet op het preciese getal vast) nog wat verder opengaat, waar deze bij de 140PK gewoonweg niet volledig opengaat..

Het is dus praktisch onmogelijk dat ze onder dat toerental verschillend rijden qua handling....

Zoals eerder gezegd zitten er in de handgeschakelde versies verschil in de overbrengingen, wat wellicht kan verklaren dat de 140 Pk beter in de lage toeren rijdt (kortere overbrenging)

De automaten hebben voor beide versies dezelfde overbrenging.
Ik heb 7 jaar een 850 met 20 kleppen gereden en deze lopen ver in de toertjes stevig door tegenover een veel gematigdere 10 klepper (objectief, ik weet het). Als je een comfortabelere rijder bent met wat meer rust in je lijf kun je prima met zo'n 10 klepper vooruit, wens je af en toe eens te accelereren dan zijn die 30 extra paardjes wel eel erg fijn!
Ik ben het met je eens dat de 2 kleppen per cylinder meer vermogen onderin levert...


Maar hier hebben we het over de 2.4L blokken die (o.a) in de S60 ligt en ook in de V70 na 2001 en die zijn allemaal voorzien van 20 kleppen...

Geplaatst: 15.11.2012 - 14:15
door break
Allemaal bedankt voor de uitleg. Heb vandaag toch maar een gewone 2.4 gekocht bij Autobedrijf volvo specialist Peters in Ysselstein (L). Loopt best aardig en ziet er uit als nieuw. Nu zoek ik nog een goede Volvo garage specialist in de omgeving van Nederweert want Ysselstein is me wat te ver voor onderhoud.

Geplaatst: 15.11.2012 - 15:33
door Bakboord1
Gefeliciteerd met je aankoop.
Foto's en specificaties houden we natuurlijk altijd van.
In principe zijn deze blokken onverslijtbaar dus hopelijk heb je nog jaren plezier van je auto.

Als je auto nog geen acht jaar oud is moet je even onder het rubber kijken van je linkerachterportier. Is een gevoeligpunt voor roestvorming en tot acht jaar is er coulance van Volvo.

Als je een goede specialist hebt dan hoor ik het graag.
In Eindhoven zit delimbeek waar ik positieve verhalen over heb gehoord.
Zelf ben ik hier nog niet geweest.

ps. vlakbij in Schoor vlak voor het viaduct links vanaf Nederweert staat ook een mooie V70. De mijne is daar in de buurt ook regelmatig te bewonderen.

Geplaatst: 15.11.2012 - 15:58
door break
Kan hem woensdag pas ophalen dus nog geen foto's. Hoop voorlopig nog geen garage nodig te hebben maar het is wel fijn om te weten waar een goed bedrijf zit in de omgeving. Iemand ervaring met Nordicar in Son en Breugel?

Geplaatst: 15.11.2012 - 16:11
door Laguna-S60
alvast heel veel plezier met je nieuwe aanwinst gewenst 8)

Geplaatst: 15.11.2012 - 16:19
door Bakboord1
Zowat de jongste en oudste twee forumleden hier!!

Geplaatst: 15.11.2012 - 16:43
door Laguna-S60
haha nu je het zegt :D