Pagina 1 van 4

Hobbelen nieuwe banden

Geplaatst: 05.11.2012 - 20:24
door edraket
Ik heb vorige week 4 nieuwe Continental Sport Contact 3 gekocht (18") voor mijn auto. Direct voelde ik trillingen bij iets meer als 100 km/h. Als ik ongeveer 50 rijd en afrem op de motor voel ik de auto ook wat hobbelen. Ik had het idee dat de banden niet rond waren.
Dus vandaag even terug naar Profile. Ze hebben opnieuw gebalanceerd en er zaten behoorlijke verschillen in met de eerste keer balanceren (kwa gewicht dan). Er werd ook gemeld dat de banden niet mooi rond zijn. Ze gaven aan dat als er nu nog trillingen zijn ik terug moet komen en ze de banden gaan draaien op de velg. Heeft dat wel zin? Mijn velgen (org Volvo) zijn zo recht als maar kan, dan heeft draaien op de velg toch geen zin?
Ik heb zelf nog niet gezien hoe hobbelig de banden zijn.

Geplaatst: 05.11.2012 - 20:38
door V70/2.4D/2003
Ik weet dat ik dat in het verleden wel heb gedaan als er te veel lood aan moest. De band verschuiven wil dus wel eens helpen.

Geplaatst: 05.11.2012 - 22:53
door sbv
Productie foutje in de banden ?

Geplaatst: 06.11.2012 - 09:43
door edraket
Lijkt me ook. Het gaat niet om teveel lood (al zit er op een velg 60 gram!), maar om onrondheid. Draaien op de velg heeft toch geen zin dan? Je draait de hobbel alleen de andere kant op lijkt me.

Ik mag aannemen dat de velg van nature een perfecte banlans heeft. Als je de band draait komen de loodjes alleen op een andere plek te zitten, maar net zoveel.

Eigenlijk hoop ik op een reactie van iemand die aangeeft dat dit wel vaker voorkomt met Conti's. Ik dacht laat ik eens wat anders proberen als die eeuwige Michelins. Heb er nu alweer spijt van. Als een band hobbelt kun je hem nu balanceren maar door het gehobbel slijt hij denk ik ook niet recht af waardoor je blijft balanceren.

Geplaatst: 06.11.2012 - 09:49
door Fredhead
Heb het al bij meerdere merken gehoord, productiefoutje dat helaas wel eens voorkomt.
Kan je de banden niet omruilen voor een setje dat wel goed is?

Geplaatst: 06.11.2012 - 09:57
door ps-amazon
elke velg heeft een afwijking binnen de toleranties van de fabrikant, een band ook; als nu net de afwijking van band en velg op dezelfde plek zitten komt het totaal boven de tolerantie uit oftewel loop je kans op trillen; halve of kwart slag draaien van banden kan dan een oplossing zijn; voordeel van draaien is ook dat de band weer opnieuw gemonteerd wordt en zich beter dan een eerste keer op een velg zou kunnen "zetten".

we gaan er wel vanuit dat de balanceerapparatuur van de bandenboer goed is en dat de monteur zijn werk goed doet. Als er dan nog steeds trillingen blijven zou je nog kunnen balanceren aan de auto, maar als er met de vorige banden geen problemen waren lijkt het toch dat de banden meer hoogte/breedteslag hebben dan gewenst en zal Conti de zaak moeten oplossen

ik monteer uitsluitend Michelin onder mijn auto's en als er meer dan 20 gram lood op moet ga ik net zolang draaien totdat ik niet meer dan 20 gram lood erop hoef te plakken; werkt altijd prima

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:14
door Oceanracer
Michelin is naar mijn bescheiden mening de enige bandenfabrikant die écht ronde banden fabriceert.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:27
door ps-amazon
Oceanracer schreef:Michelin is naar mijn bescheiden mening de enige bandenfabrikant die écht ronde banden fabriceert.
heb 12 jaar bij Michelin gewerkt als technisch specialist, sales en racebegeleiding en alle categorieën banden in mijn handen gehad en in al die jaren zijn er ook bij Michelin wel eens foutjes gemaakt; maar ik heb wel ervaren dat het percentage banden met een afwijking buiten de toch al scherpe toleranties die Michelin hanteert erg laag is

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:36
door Oceanracer
Overal worden wel foutjes gemaakt. Het is alleen maar net hoe er mee wordt omgegaan en welke marges er worden gehanteerd.

Ooit eens met een setje Pirelli thuisgekomen, nou ik had het idee met een stel eieren op pad te zijn gestuurd. Echt erbarmelijk! Die kwamen trouwens ook bij Profile vandaan.

Tegenwoordig bestel ik al mijn banden rechtstreeks bij de groothandel. Is een stuk voordeliger, dus hoef ik niet meer te besparen op de aanschafprijs. De banden laat ik vervolgens door de plaatselijke VW-dealer om de velgen leggen.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:41
door Schorpioen
Hoogteslag in nieuwe banden komt door de strengere controles bijna niet meer voor.
Het is raadzaam om de banden opnieuw te laten monteren zodat ze anders op de velg komen te zitten en opnieuw te laten balanceren.
Wat voor balanceerapparaat gebruiken ze?
Alleen een centreerconus, flens of gecombineerde bevestiging?
Er zijn balanceer apparaten die de banden ook op het loopvlak belasten om zodoende optimaal te kunnen balanceren en hoogteslag te meten.
Ik weet tot nu echter maar één banden leverancier die deze heeft.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:44
door edraket
ps-amazon schreef:elke velg heeft een afwijking binnen de toleranties van de fabrikant, een band ook; als nu net de afwijking van band en velg op dezelfde plek zitten komt het totaal boven de tolerantie uit oftewel loop je kans op trillen; halve of kwart slag draaien van banden kan dan een oplossing zijn; voordeel van draaien is ook dat de band weer opnieuw gemonteerd wordt en zich beter dan een eerste keer op een velg zou kunnen "zetten".

we gaan er wel vanuit dat de balanceerapparatuur van de bandenboer goed is en dat de monteur zijn werk goed doet. Als er dan nog steeds trillingen blijven zou je nog kunnen balanceren aan de auto, maar als er met de vorige banden geen problemen waren lijkt het toch dat de banden meer hoogte/breedteslag hebben dan gewenst en zal Conti de zaak moeten oplossen

ik monteer uitsluitend Michelin onder mijn auto's en als er meer dan 20 gram lood op moet ga ik net zolang draaien totdat ik niet meer dan 20 gram lood erop hoef te plakken; werkt altijd prima
Helemaal mee eens, maar ik heb ook gezien dat mijn velgen (Volvo Cratus) nog geen mm slingering vertonen. Deze zijn erg strak. Heeft het dan nog wel zin om de band te draaien?

Ik heb altijd het gevoel dat banden wat hobbelen, iets wat ik bij mijn vorige banden (Michelin Pilot Primacy HP) zeker niet had. Daarmee is de auto volledig rustig. Het is niet zo dat ik de auto uit tril, maar er is geen rust meer aan board. Dat voel je bij wijze van spreken al als je parkeerplaats af draait.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:46
door Oceanracer
Schorpioen schreef:Er zijn balanceer apparaten die de banden ook op het loopvlak belasten om zodoende optimaal te kunnen balanceren en hoogteslag te meten.
Ik weet tot nu echter maar één banden leverancier die deze heeft.
Jij doelt op de Hunter? Die zullen ze toch wel op meer dan één bandencentrum hebben staan, denk je niet?

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:47
door edraket
Oceanracer schreef: Tegenwoordig bestel ik al mijn banden rechtstreeks bij de groothandel. Is een stuk voordeliger, dus hoef ik niet meer te besparen op de aanschafprijs. De banden laat ik vervolgens door de plaatselijke VW-dealer om de velgen leggen.
Dit is heel erg verleidelijk. Het nadeel van online bestellen begint als je dit soort ellende hebt als ik nu. Dan betaal je al het opnieuw balanceren steeds zelf. En dan kun je een band vast wel terug sturen en krijg je er kosteloos een nieuwe voor, maar de besparing is dan allang weg. Ik heb iets te vaak problemen gehad met banden. Je moet dan in elk geval een montage zaak hebben die volledig met je mee wil denken, maar ook daar moet de kachel branden.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:48
door edraket
Schorpioen schreef:Hoogteslag in nieuwe banden komt door de strengere controles bijna niet meer voor.
Het is raadzaam om de banden opnieuw te laten monteren zodat ze anders op de velg komen te zitten en opnieuw te laten balanceren.
Wat voor balanceerapparaat gebruiken ze?
Alleen een centreerconus, flens of gecombineerde bevestiging?
Er zijn balanceer apparaten die de banden ook op het loopvlak belasten om zodoende optimaal te kunnen balanceren en hoogteslag te meten.
Ik weet tot nu echter maar één banden leverancier die deze heeft.
Ik weet niet wat voor balanceer apparaat ze gebruiken. Bij de Profile sta je niet in de werkplaats, maar zit je in de wachtruimte.
Ze gaven wel aan dat de banden wat meer slingerden (hoogte) dan gebruikelijk. Het komt toch nog wel voor. Onlangs ook een verhaal hier op het forum over Michelin.

Geplaatst: 06.11.2012 - 10:55
door Oceanracer
edraket schreef:
Oceanracer schreef: Tegenwoordig bestel ik al mijn banden rechtstreeks bij de groothandel. Is een stuk voordeliger, dus hoef ik niet meer te besparen op de aanschafprijs. De banden laat ik vervolgens door de plaatselijke VW-dealer om de velgen leggen.
Dit is heel erg verleidelijk. Het nadeel van online bestellen begint als je dit soort ellende hebt als ik nu. Dan betaal je al het opnieuw balanceren steeds zelf. En dan kun je een band vast wel terug sturen en krijg je er kosteloos een nieuwe voor, maar de besparing is dan allang weg. Ik heb iets te vaak problemen gehad met banden. Je moet dan in elk geval een montage zaak hebben die volledig met je mee wil denken, maar ook daar moet de kachel branden.
Reclameren is inderdaad lastig bij de groothandel, omdat de band eerst op eigen kosten moet worden verstuurd, de band voor onderzoek moet worden aangeboden en jij dus al die tijd zonder band zit. Maar ik heb zelf nog geen klachten gehad over de geleverde banden en ook klanten aan wie ik banden heb doorverkocht (ook forum-leden) heb ik niet horen klagen.

Ik besteed het onderhoud aan mijn lesauto uit aan het plaatselijke VW-bedrijf, zij willen zodoende mij best ter wille zijn. Ben ik niet tevreden over het geleverde werk, breng ik de wielen terug en kijken ze het geheel even na in een dood uurtje. Maar dat is inderdaad mijn geluk hier.

Geplaatst: 06.11.2012 - 11:17
door Schorpioen
Oceanracer schreef:
Schorpioen schreef:Er zijn balanceer apparaten die de banden ook op het loopvlak belasten om zodoende optimaal te kunnen balanceren en hoogteslag te meten.
Ik weet tot nu echter maar één banden leverancier die deze heeft.
Jij doelt op de Hunter? Die zullen ze toch wel op meer dan één bandencentrum hebben staan, denk je niet?
Ik ken niet alle bandencentra's.
Alleen van degene waar ik zaken mee doe. :)

Geplaatst: 06.11.2012 - 12:09
door Oceanracer
Dan zit jij goed. Maar op zich is zo'n Hunter lang niet altijd nodig. Voor het gebruikelijke balanceren volstaat een normale machine. Wat meer van belang is, is het geduld en vakkennis van de medewerkers. Ook het reinigen van de velg en machine is noodzakelijk voor een goed resultaat.

Geplaatst: 06.11.2012 - 20:39
door toppertje
ik heb dit meerdere malen mee gemaakt!
zowel met de continental sc3 als met de michelin hp premacy,daarna
gekozen voor de Falken ZIEX912,en ook daar had 1band last van onrondheid.
draaien op de velg kan soms verbetering geven,maar ik wil het 100%
trillingsvrij hebben,en heb iedere keer op nieuwe banden aan gedrongen.

Geplaatst: 07.11.2012 - 12:02
door edraket
Wat een gedoe allemaal. Vandaag weer een eind rijden, laat wel weten of het weg is of niet.

Geplaatst: 07.11.2012 - 21:03
door edraket
Hobbelen is er nog steeds. Conti wordt nu ingeschakeld om het probleem van eivormige banden op te lossen.