Pagina 1 van 3
niveauregeling of hulpveren?
Geplaatst: 06.11.2012 - 23:11
door Frank24
Ik zit al een tijd te denken over de aanschaf van een V70, mede door de voorafgaande aanschaf van een caravan.
Helaas is bij de huidige generatie geen niveauregeling meer achteraf te monteren, alleen af-fabriek.
Dus betekent dat: ofwel een gebruikte met niveauregeling, waarvan het aanbod beperkt is, ofwel een "gewone" en eventueel hulpveren monteren.
Wie heeft hiermee ervaring en op welke van de twee opties zou ik me het beste kunnen concentreren?
Alvast bedankt voor elke tip!
Groetend,
Frank
Geplaatst: 07.11.2012 - 09:40
door sbv
Ik zou zelf dan zoeken naar een exemplaar met nivoregeling
Geplaatst: 07.11.2012 - 10:15
door bart simpson
het wordt opvallend zelden verkocht, toch is het maar relatief handig met een caravan, heb je het "nodig" is mogelijk toch de belading van de caravan niet in orde
Geplaatst: 07.11.2012 - 19:34
door PGV90
wat is de kogeldruk van caravan?
Toch ook maar iets van 50 kg, dus dat kan niet de reden zijn voor deze eis.
Ik ben regelmatig vrij zwaar beladen, maar zie dit niet als probleem.
Banden goed op spanning, meer niet nodig.
Geplaatst: 07.11.2012 - 19:39
door bart simpson
75kg, maar als je ziet wat er geverbaliseerd wordt op overbelading snappen veel niet hoe je moet beladen
Geplaatst: 07.11.2012 - 21:08
door Thom
bart simpson schreef:het wordt opvallend zelden verkocht, toch is het maar relatief handig met een caravan, heb je het "nodig" is mogelijk toch de belading van de caravan niet in orde
Komt omdat het niet meer in een 'Line' zit of standaard is vanaf een bepaald uitrustingsniveau. Los vindt men het kennelijk te prijzig..
Geplaatst: 07.11.2012 - 21:12
door bart simpson
Op dat totaalbedrag? dat denk ik niet, men ziet er geen meerwaarde in. Het voegt voor normaal gebruik ook niet veel toe, en hangt je auto icm een caravan heb je de combinatie gewoon verkeerd beladen
Geplaatst: 07.11.2012 - 23:17
door Frank24
Klopt, dat heb ik zelf ook al vastgesteld.
Het komt op de juiste belading aan, mijn huidige auto zakt daarmee ook niet door.
Maar bij een estate zit de achteras meestal iets verder naar voren dan bij een hatch, en door belading van de bagageruimte kan het geheel dan al iets meer inzakken (hefboomwerking).
Waar het mij om gaat is het volgende:
Als het erop zit en je hebt het nauwelijks nodig is het geen probleem.
Maar als het er niet op zit en je kunt het niet achteraf inbouwen, heb je afhankelijk van de situatie wèl een probleem. Vroeger was het gewoon een kwestie van schokdempers en evt. veren vervangen, nu is bij de standaard V70 de ruimte te krap voor lastregulerende schokdempers, hebben 2 Volvo-dealers me uitgelegd.
De vraag is of dan hulpveren een uitkomst zijn of eerder een plakband-oplossing.
Overigens: Ik weet dat het off-topic is, maar gezien de niet al te beste ervaringen die sommigen kennelijk met de eerste V70's van de huidige generatie op hebben gedaan ben ik zeer benieuwd of de kwaliteit vanaf de biturbo D5 (met 205 pk) beter is geworden.
Ook daar is dus elke vorm van feedback welkom!
Groetend,
Frank
Geplaatst: 07.11.2012 - 23:29
door Herbe089
Ik heb achteraf nivomats laten plaatsen met behulp van een forumlid, die ze te koop had. Het werkt briljant, bij mij bijna wekelijks in combinatie met een paardentrailer en veeeeeel spullen achterin. Zie foto's.
Geplaatst: 07.11.2012 - 23:49
door MarcoHollaar
Er zit een duidelijk verschil tussen nivomats en hulpveren.
Waar nivomats duidelijk voor het comfort zijn bedoeld, en uiteraard ook tegen het doorzakken, is het comfort bij hulpveren ver te zoeken.
Hulpveren bieden bij zwaardere belasting, zoals met vakanties etc., een extra steun voor de veren. Gebruik je de maximale belasting van je auto niet al te vaak, dan heb je dus 45 - 50 weken per jaar last van een te stugge vering, want dat is het gevolg van hulpveren.
Alleen in de vakantie heb je er baat bij, doordat je dan zwaarder kunt belasten zonder teveel door te zakken.
Met nivomats heb je het hele jaar comfort. Bij zwaardere belasting wordt hydraulisch het niveau van de achterkant van de auto beïnvloedt. Zodra de extra belasting weg is, heb je het oude comfort weer terug.
Ik had op de vorige auto hulpveren gemonteerd, en op mijn V70 nu nivomats. Het verschil is verbluffend, in het voordeel van de V70.
En voor de critici, het doorzakken heeft niets met verkeerde belading te maken. Een aanbevolen kogeldruk van 70-80 kg., samen met de vakantiebagage en de kinderen op de achterbank resulteert nu eenmaal in een doorzakkende achterkant. Dat is toch een belasting van 200 - 300 die normaal gesproken niet in de auto ligt.
Geplaatst: 07.11.2012 - 23:59
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 08.11.2012 - 00:01
door Ramon&Ramon
Het zijn nivomats met de daar bijbehorende veren,er zijn berijders die alleen de nivomats monteren met de oude veren,dat werkt dus niet!
Geplaatst: 08.11.2012 - 07:29
door bart simpson
MarcoHollaar schreef:En voor de critici, het doorzakken heeft niets met verkeerde belading te maken. Een aanbevolen kogeldruk van 70-80 kg., samen met de vakantiebagage en de kinderen op de achterbank resulteert nu eenmaal in een doorzakkende achterkant. Dat is toch een belasting van 200 - 300 die normaal gesproken niet in de auto ligt.
met caravans die vaak ook al een laadvermogen hebben van 400kg of meer is het mijns inziens toch steeds een kwestie van verkeerd beladen, (denk daarbij ook aan volle vuil en schoonwatertanks die vaak voor je as zitten)
Een auto red het als trekker prima maar als trekkend lastdier doorgaans een stuk minder
Geplaatst: 08.11.2012 - 07:34
door MarcoHollaar
@bart simpson
Voor dat euvel is er een disselweger. En die hebben de meeste caravanbezitters in hun bezit, en zo niet, dan is er nog de ouderwetse personenweegschaal met een houten balkje. Dat levert ook een goed resultaat op.
En de plaatsing van de watertank is per model afhankelijk. Heb je een bed voorin, wat veel voorkomt, dan zit de tank onder bank in het zitgedeelte achter de achteras.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die totaal niet kijken naar indeling en gewichten, maar die zijn toch een uitzondering op de meerderheid die wel zijn zaakjes voor elkaar heeft.
Geplaatst: 08.11.2012 - 07:39
door bart simpson
dat blijkt uit de grote hoeveelheid processen verbaal bij controles wel, nivoregeling is voor normaal caravannen zeker geen must
Geplaatst: 08.11.2012 - 08:02
door Battlecruiser
Ik heb ook aut. niveauregeling en wil eigenlijk niet meer zonder.
Ook al ga je lang niet over het max. laadgewicht van de auto heen, tóch ligt dan de meeste lading boven de achteras, dus zakt de auto achter in. Als je de auto dan start, gaat hij langzaam omhoog en ligt na een korte tijd weer keurig horizontaal.
Een aanhanger erachter kan weliswaar ook veel bagage aan, zodat de auto theoretisch niet schuin hoeft te hangen. Maar in de praktijk moet er óók in de auto veel bagage mee (om de aanhanger niet te overbeladen) en dus is dan niveauregeling een geweldige optie!
Geplaatst: 08.11.2012 - 11:00
door PGV90
vroeger bij de 240 Estate kon je de acteras 'oppompen'.
Er zat een ventiel naast het ruitenwisser reservoir waarbij je de achteras tot iets van 9 bar kon zetten om dan minder door te hangen.
- Bestaat dat nog of is dat compleet achterhaald?
Ik zie bij de huidige V70 wel een rare staaf / pin omhoog steken bover de achteras, vlak achter de achterbank, onder in baggegeruim.
- Iemand een idee waar die voor is?
Geplaatst: 08.11.2012 - 11:19
door diesel01
bart simpson schreef:MarcoHollaar schreef:En voor de critici, het doorzakken heeft niets met verkeerde belading te maken. Een aanbevolen kogeldruk van 70-80 kg., samen met de vakantiebagage en de kinderen op de achterbank resulteert nu eenmaal in een doorzakkende achterkant. Dat is toch een belasting van 200 - 300 die normaal gesproken niet in de auto ligt.
met caravans die vaak ook al een laadvermogen hebben van 400kg of meer is het mijns inziens toch steeds een kwestie van verkeerd beladen, (denk daarbij ook aan volle vuil en schoonwatertanks die vaak voor je as zitten)
Een auto red het als trekker prima maar als trekkend lastdier doorgaans een stuk minder
Eens.
In het voorjaar heb ik 8 kuub grond uit de tuin gehaald met een tandemasser aanhanger.
De aanhanger geheel gelijkmatig beladen tot net onder de rand met een auto die nivomats heeft.
De hele combi lag als een rots op de weg ook op de maximum toegestane snelheid, beladen met verstand en het kan alles hebben.
Heb je er bij een dergelijke klus mensen bij die denken lange halen snel thuis lig je zou met de combinatie naast de weg.
Geplaatst: 08.11.2012 - 11:24
door edraket
Herbe089 schreef:Ik heb achteraf nivomats laten plaatsen met behulp van een forumlid, die ze te koop had. Het werkt briljant, bij mij bijna wekelijks in combinatie met een paardentrailer en veeeeeel spullen achterin. Zie foto's.
Dit gaat over het nieuwe model, dus vanaf 2007.
Geplaatst: 08.11.2012 - 11:26
door PGV90
Zie trouwens nu dat de R-design versie 'in de aanbieding is',
er staat in de online pdf folder dat deze een niveauregeling standaard heeft.
@Frank24 - daar maar eens verder naar kijken