Pagina 1 van 2

Roetfilter vol - DPF melding

Geplaatst: 08.11.2012 - 09:34
door v50rijder
Ik ben (trots) eigenaar va neen Volvo V50 2.0D met 220.000km op de klok. Een 1.5maand terug kreeg ik de melding “roetfilter vol”. I had de dealer gebeld en hebben het advies gegeven om een kwartier hoog in de toeren te rijden 3500 – 4000 toeren zo kan het Roetfilter schoon gebrand worden.

Helaas, Dit heeft weinig effect gehad op het roetfilter. De Volvo dealer heeft de sensoren vervangen, mn auto aan de computer aangesloten en een nood regeneratie uitgevoerd. Het heeft even geholpen 1.5 week later kwam het probleem weer terug. De zelfde melding kwam “Roetfilter Vol”. De Volvo dealer heeft het roetfilter ook al vervangen maar hierbij het zelfde verhaal, het probleem was opgelost voor korte duur. Zit nu nog steeds met de problemen.

Lang verhaal kort te maken nu al 5 keer bij de dealer geweest voor het roetfilter probleem. Ik wil dat dit gezeur opgelost wordt anders is het weg Volvo!


Zijn er nog meer mensen met dit probleem of weten jullie een oplossing?

Geplaatst: 08.11.2012 - 11:13
door sbv
Je kan ook naar de oorzaak kijken van het snelle vol raken van roetfilter ?
Mogelijk is er motorisch iets niet lekker, bijv een lekker intercooler of een slang lek waardoor er erg veel roet geproduceerd gaat worden

Geplaatst: 13.11.2012 - 09:08
door Ben
Mods break
Discussie over verwijderen van roetfilter verwijderd.
We gaan op dit forum niet uitlokken tot illegale werkzaamheden.

Geplaatst: 14.11.2012 - 11:31
door Wauter
Volgens mij dwalen we wat af....

@TS, een roetfilter wat vol zit is 99 van de 100 keer een symptoom. Gevolg, geen oorzaak. Zeker nu blijkt dat een nieuwe weer vol zit.
Is er gekeken naar de regeneratievloeistof, aangevuld en gereset? Werking EGR etc?

Geplaatst: 14.11.2012 - 15:52
door Frederik Welvaert
Ben schreef:Mods break
Discussie over verwijderen van roetfilter verwijderd.
We gaan op dit forum niet uitlokken tot illegale werkzaamheden.
Helaas Ben, er wordt intussen over niks anders meer gesproken dan het roetfilter verwijderen, ondanks dat enkele (ook gewiste reacties) aangaven dat een vol filter altijd een oorzaak heeft, en die oorzaak moet gevonden worden, want anders kan je het filter nog laten verwijderen, loop je later toch nog tegen (serieuze) kosten aan om het oorspronkelijke mankement op te lossen.

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:28
door Ben
Weet er al iemand wat het vollopen van het filter van TS veroorzaakt?

Geplaatst: 14.11.2012 - 19:43
door bart simpson
Daarin staat ook dat de kwaliteit van de dieselolie en het zwavelgehalte daarin van invloed is op de vorming an die deeltjes en dat retrofit RPF's' mindere resultaten geven.
De voordelen van het weglaten of het niet hebben van een RPF mis ik daar

Geplaatst: 14.11.2012 - 21:38
door Gast
Ben schreef:Weet er al iemand wat het vollopen van het filter van TS veroorzaakt?
Gezien km-stand vrij normaal.
Volgens mij is de V50 ook nog voorzien van een kat. Vervangen of schoon laten maken.
Dat betekent dus dat ze deze open slijpen, reinigen en vervolgens weer dicht lassen. (zou je dus ook kunnen vullen met een demper :wink: )
Kijk maar een bij Buchli.

Geplaatst: 15.11.2012 - 11:13
door Wauter
AlexV70 schreef:Gezien km-stand vrij normaal.
Volgens mij is de V50 ook nog voorzien van een kat. Vervangen of schoon laten maken.
Zoals TS aangeeft is er al een nieuwe gemonteerd die zo dicht zat, maw symptoombestrijding zonder naar de oorzaak te kijken. En dat is wat de TS uiteindelijk had willen weten ipv een heel relaas over milieu etc ::wink:

Geplaatst: 15.11.2012 - 11:26
door Ben
Dat bedoel ik.
Weet iemand de OORZAAK van het probleem waar TS mee te kampen heeft?

Geplaatst: 15.11.2012 - 12:05
door Ramon&Ramon
Nieuwe software lost het probleem op denk ik!
Het regeneratie proces werkt niet naar behoren door miscommunicatie.

Geplaatst: 15.11.2012 - 15:32
door wim de jong
Wat hierboven staat over software en communicatie problemen, zou zomaar kunnen.......
Maar er is ook regeneratie vloeistof nodig...het reservoir hiervoor zit op de brandstoftank, te bereiken (meen ik) van binnen uit, rechts achter/onder de achterbank. Als die leeg is, gebeurt er ook niet veel. Of het een kwestie is van reservoir vullen met nieuwe vloeistof, of vervangen voor een vol exemplaar, durf ik niet zo te zeggen. Nog niet aan toe gekomen bij mijn auto.
En je moet na vervangen van het filter en/of vloeistof, de teller resetten via VIDA, anders komt de foutmelding direct weer terug.

Geplaatst: 15.11.2012 - 18:22
door Ramon&Ramon
wim de jong schreef:Wat hierboven staat over software en communicatie problemen, zou zomaar kunnen.......
Maar er is ook regeneratie vloeistof nodig...het reservoir hiervoor zit op de brandstoftank, te bereiken (meen ik) van binnen uit, rechts achter/onder de achterbank. Als die leeg is, gebeurt er ook niet veel. Of het een kwestie is van reservoir vullen met nieuwe vloeistof, of vervangen voor een vol exemplaar, durf ik niet zo te zeggen. Nog niet aan toe gekomen bij mijn auto.
En je moet na vervangen van het filter en/of vloeistof, de teller resetten via VIDA, anders komt de foutmelding direct weer terug.

Ik mag aannemen dat bovenstaande allemaal al gecontroleerd is?
Hij is er immers mee bij een dealer geweest?

Geplaatst: 15.11.2012 - 19:23
door Thijs
:roll:

Geplaatst: 15.11.2012 - 19:29
door bart simpson
ts is tamelijk stil, het probleem heeft op het eerste gezicht zijn aandacht niet heel erg

Geplaatst: 15.11.2012 - 21:35
door Gast
Ik denk dat de kat het ook heeft begeven.

Geplaatst: 15.11.2012 - 22:13
door wim de jong
Ramon&Ramon schreef:
wim de jong schreef:Wat hierboven staat over software en communicatie problemen, zou zomaar kunnen.......
Maar er is ook regeneratie vloeistof nodig...het reservoir hiervoor zit op de brandstoftank, te bereiken (meen ik) van binnen uit, rechts achter/onder de achterbank. Als die leeg is, gebeurt er ook niet veel. Of het een kwestie is van reservoir vullen met nieuwe vloeistof, of vervangen voor een vol exemplaar, durf ik niet zo te zeggen. Nog niet aan toe gekomen bij mijn auto.
En je moet na vervangen van het filter en/of vloeistof, de teller resetten via VIDA, anders komt de foutmelding direct weer terug.

Ik mag aannemen dat bovenstaande allemaal al gecontroleerd is?
Hij is er immers mee bij een dealer geweest?
Je zal elke monteur die wel eens vergeten is de reguliere service interval te resetten na een servicebeurt een BigMac moeten geven.......de lokale MacDonalds kan ze niet aanslepen, en jij loopt erop leeg met je kinderbijslag! :)

Geplaatst: 15.11.2012 - 23:27
door Ramon&Ramon
Ik zou je aan kunnen bieden om een keer langs te rijden met je diesel in de hoop het probleem te kunnen vinden.
Op afstand van alles gokken schiet niet op!

Geplaatst: 16.11.2012 - 03:06
door Ben
TS = Willem was maandag jl. voor het laatst online.
Ik vermoed dat de hele roetfilterdiscussie hem heeft weggejaagd.

Geplaatst: 27.11.2012 - 11:25
door v50rijder
Mannen,

Toch nog even een reactie. De oplossing

ben via een ander forum terecht gekomen bij Digicar die het softwarematige kunnen oplossen.
Door het in de software weg te schrijven en hierbij fysieke (de)montage uitvoeren.
Het is gewoon legaal en met APK of roetmetingen komt de Volvo gewoon doorheen.

Ben nu aantal weken verder en tot op heden geen problemen, ik ben weer blij!

Toch bedankt voor jullie (snelle) reactie!