Pagina 1 van 3
Van 5w-40 naar 5w-30 2.4T
Geplaatst: 10.11.2012 - 17:10
door RoninS60
In december is mijn auto weer aan z'n beurt toe, dan zo'n 134.000km op de klok.
Zover ik weet is er altijd 5W-40 gebruikt bij de oliewissels. Nu is de garage echter overgestapt op 5W-30. Is dit een probleem bij een 2002 2.4T? (loopt nog op een interval van 20.000km ipv 30.000km)
5w-40 bevalt uitstekend; want 0,0 olieverbruik.
Geplaatst: 10.11.2012 - 17:55
door Oceanracer
Met een ACEA A3/B3 5W30 is op zich niks mee, ware het niet dat deze erg schaars is. De meest gebruikte is een A5/B5 en die is niet geschikt voor jouw motor.
Geplaatst: 10.11.2012 - 18:46
door Gast
Een garage die maar over 1 olie soort beschikt?
Die heeft het dan niet begrepen. Afscheid nemen?
Kans dat je olie verbruik krijgt is reƫel.
Geplaatst: 10.11.2012 - 18:53
door Oceanracer
Dat is inderdaad opmerkelijk te noemen. Wellicht doen ze nu zaken met Valvoline. Daar koop je voor een appel en een ei vaten vol met olie.
Olieverbruik is met dat waterige goedje inderdaad onvermijdelijk.
Geplaatst: 10.11.2012 - 22:53
door sju_art
Goeie vraag dit. -k heb nog 6 liter 5W40 staan voor m'n 2.4T. Die moet straks weer van olie worden voorzien. Wat is nu wijshied; 0W30, 5W30 of 5W40?
Geplaatst: 10.11.2012 - 23:06
door Oceanracer
Gewoon die 5W40 erin gooien!
Geplaatst: 11.11.2012 - 00:03
door M@rcel
sju_art schreef:Goeie vraag dit. -k heb nog 6 liter 5W40 staan voor m'n 2.4T. Die moet straks weer van olie worden voorzien. Wat is nu wijshied; 0W30, 5W30 of 5W40?
Ik heb er 0W40 inzitten. :shock:
Geplaatst: 11.11.2012 - 02:06
door Johan s60
M@rcel schreef:Ik heb er 0W40 inzitten. :shock:
Nog beter voor een koude start, ik zie het nut niet zo in van een 5w30, dan liever een 0w30 of 5w40
Geplaatst: 11.11.2012 - 09:39
door M@rcel
Het was ook een bewuste keuze: 0W voor de koude start. 40 omdat dat net iets meer marge geeft rond de Middelandse zee. En natuurlijk een volsyntheet.
Geplaatst: 11.11.2012 - 09:50
door Johan s60
Precies die 0w-40 heeft een heel groot temp. bereik
Geplaatst: 11.11.2012 - 13:24
door Ab S
Ik heb deze discussie nu ook met mijn dealer.
Volgens dealer en discussie met olie leverancier kan 5W30 A5/B5 ook voor de oudere S60 motoren 2001-2004. Ik heb nu vanaf 110.000 km 5W30 A5/B5, en bij ongeveer 160.000 km is olieverbruik toegenomen (zie onder algemeen 60-70-80 forum). Zit nu op 196.000 km en motor loopt prima en benzineverbruik is laag (gem 8.0L/100 km).
Volgens dealer die uitgebreide discussie met olielevenarancier heeft gehad, kan de 5W30 A5/B5 absoluut geen schade aanrichten aan de motor. Ik weet het niet (ken de inhoud van de discussie niet).
Om olieverbruik te beperken ga ik wel over op 5W40 bij volgende oliewissel. Ik zou dus in jouw geval bij 5W40 A3/B3 blijven (klopt ook volgens de Shell oliewijzer voor S60 2001-2004; na 2004 5W30 A5/B5)
PS (zie b.v
http://www.tribolex.nl/acea.html):
A5/B5 heeft 2.9 < viscositeit < 3.5 @ 150 gr C
A3/B3 heeft 3.5 < viscositeit @ 150 gr C
Ik ben geen expert maar ik leid daaruit af dat dat alleen bij hoge temperaturen A5/B5 wel eens te vloeibaar zou kunnen zijn, en daarom verbruik kunnen gaan veroorzaken. Schade/slijtage? ik weet het niet (niet dus volgens dealer).
Geplaatst: 11.11.2012 - 13:41
door M@rcel
Ik heb het ooit eens een beetje nageplozen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=993724#993724
Edit: De links in die post werken niet meer
Edit2: Even verder gezocht
http://www.amt.nl/PageFiles/11557/002_2 ... ddelen.pdf (kijk even wat er in het shell stukje staat over A5/B5 in niet-daarvoor-ontworpen motoren)
http://www.amt.nl/PageFiles/18381/002_2 ... ddelen.pdf
Geplaatst: 11.11.2012 - 13:52
door Ab S
..Omdat A5/B5 een compromis is tussen A1/B1 en A3/B3 lijkt het me dat je voor de oudere motoren in de winter nog wel A5/B5 kan gebruiken, maar voor stevig doorrijden in de zomer op de autobahn of in de bergen zou ik voor de oudere motoren - met de kennis die ik nu heb - zeker naar A3/B3 gaan.
De dealer heeft inderdaad maar een oliesoort: 5W30 A5/B5. Op mijn verzoek wordt dat bij de volgende wissel 5W40 A3/B3.
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:01
door M@rcel
Ab S schreef:
..Omdat A5/B5 een compromis is tussen A1/B1 en A3/B3 lijkt het me dat je voor de oudere motoren in de winter nog wel A5/B5 kan gebruiken, maar voor stevig doorrijden in de zomer op de autobahn of in de bergen zou ik voor de oudere motoren - met de kennis die ik nu heb - zeker naar A3/B3 gaan.
De dealer heeft inderdaad maar een oliesoort: 5W30 A5/B5. Op mijn verzoek wordt dat bij de volgende wissel 5W40 A3/B3.
Ik heb mijn post hierboven aangepast. Kijk maar eens in de eerste link wat Shell erover zegt.
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:04
door sju_art
@Marcel; etter
Ik maak mij een beetje zorgen om de 2.4T motor en wil hem dus zo goed mogelijk heel houden. Heb nu 5W40staan dus (kroon olie), hoe is deze minder geschikt dan een 0W40?
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:17
door M@rcel
5W40 en 0W40 zegt alleen iets over de viscositeit. Er zijn veel meer eisen waar een olie aan moet voldoen. Als ik moest kiezen tussen 0W40 en 5W40, zou ik 0W40 kiezen. Deze is koud iets dunner (viscositeit is lager), en eenmaal op temperatuur hebben ze allebei een viscositeit van 40. Bovendien is de kans groot dat de 0W40 een vol-synthetische olie is. Vol-syntheten behouden,
over het algemeen, langer hun eigenschappen (verouderen minder snel).
Volvo plakt een sticker onder de motorkap als de motor geschikt is voor A5/B5 olie. Geen sticker? Dan A3/B3 gebruiken.
Meer weten?
http://www.bobistheoilguy.com/
http://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:19
door Ab S
sju_art schreef:@Marcel; etter
Ik maak mij een beetje zorgen om de 2.4T motor en wil hem dus zo goed mogelijk heel houden. Heb nu 5W40staan dus (kroon olie), hoe is deze minder geschikt dan een 0W40?
Tja, het is ingewikkeld..Het gaat om A3/B3 versus A5/B5.
In 2001 (mijn S60 2.4) of 2002 (jouw S60 2.4T) bestond A5/B5 nog niet..
Als ik nu de keuze had zou ik voor A3/B3 gaan (maakt misschien meer uit dan 0W30, 5W30, 0W40 of 5W40)...
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:25
door M@rcel
+1
Voeg daaraan toe:
- Vol-syntheet
- Gerenommeerd merk
Beide zaken dragen bij aan een lange standtijd van de olie. Tenslotte blijft de olie er 20.000km inzitten. En het is wel zo fijn als hij dan nog steeds aan de specs voldoet.
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:29
door Ab S
M@rcel schreef:+1
Voeg daaraan toe:
- Vol-syntheet
- Gerenommeerd merk
Beide zaken dragen bij aan een lange standtijd van de olie. Tenslotte blijft de olie er 20.000km inzitten. En het is wel zo fijn als hij dan nog steeds aan de specs voldoet.
Tja, en heb ik nu schade omdat ik in mijn S60 2.4 uit 2001 85.000 km met A5/B5 heb gereden???
Geplaatst: 11.11.2012 - 14:35
door M@rcel
Dat weet ik niet. Mijn kennis is puur theoretisch.
Je schrijft dat je benzineverbruik 8ltr/100km is. Dat betekent dat je een rustige rijder bent en slijtage wel zal meevallen.
Maar je schrijft ook dat het olieverbuik is toegenomen. Of dit door de gebruikte olie komt? Who knows.
Maar voorkomen is beter dan genezen. In jouw motor hoort geen A5/B5, maar een A3/B3.