Koppeling in D2, D3, D4 en D5
Geplaatst: 10.11.2012 - 23:19
Weten jullie of in de volvo s40 D2 dezelfde koppeling zit als in de D3, D4 of D5 ?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
V70/2.4D/2003 schreef:never_stop_exploring, ik zou zo zeggen, doe je nickname eens eer aan en ga het proberen. Maar volgens mij is het niet de vraag of hij het aan zou kunnen maar eerder wanneer hij kapot gaat.
Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 Nm.never_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Vreemd want je zou dit toch als normaal gebruik kunnen beschouwen ......never_stop_exploring schreef:....volledig geladen en bergop in 6de van 180 naar 200 wou versnellen rook ik toch iets dat me aan de geur van koppeling deed denken ....
Br meet eerst en schrijft dan specifiek een motormagement,.gsx750r schreef:Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 nmnever_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Rob
Als dat zo is dan is er geen enkel probleem, die MMT6 zit ook in de. 2.0 tdci modellen met standaard 340 nm las ik op het forum van fortclub.be.Discovery schreef:Neen, de D2 heeft een versnellingsbak afkomstig van Ford(MMT6), de D3,4,5 hebben een Volvo m66 versnellingsbak.
mijn vraag was dan ook, welke koppeling ligt erin en in tweede instantie kan die 340nm aan?ppFreddy schreef:MMT6 ligt ook in de 2.0D's (en waarschijnlijk nog veel andere wagens met die PSA blokken) maar de naam van de bak zegt nog niks, zou zelfs kunnen dat de verhoudingen anders zijn. En de bak kan nog hetzelfde zijn, daarom is de koppeling niet dezelfde.
Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
De "oude" 1.6D heeft inderdaad mtx75 bak (5 versnellingen) de nieuwe 1.6D, D2 heeft een mmt6 (6 versnellingen)edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. Ook tuning van de D5 en 2.0d (4 cil) motoren geeft vaak problemen met de koppeling. Omdat Rica het doet wil toch nog niet zeggen dat het verantwoord is? Heb zelf een keer mijn 2.4D laten tunen naar stage 1 bij Rica. Zij gebruikten dezelfde motor in hun race S40. Deze ging tot 550 Nm en gaf nooit problemen volgens Rica. Helaas begon de koppeling bij mij na een jaar al te slippen. Zelfde bij Fasttech tuning. Feit is gewoon dat het koppel van een diesel slopend is voor de koppeling en hoe dan ook vervroegd tot problemen gaat leiden. Maar probeer het gerust uit zou ik zeggen. Dat heet dan leergeld. Ik heb daar al voldoende van betaald!never_stop_exploring schreef:Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
Van 276 (gemeten op vermogensbank) naar 340 is geen 50% maar 22%, dus een zwaar overdreven beschouwing van u..edraket schreef:Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. !never_stop_exploring schreef:Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?