Pagina 1 van 2

Koppeling in D2, D3, D4 en D5

Geplaatst: 10.11.2012 - 23:19
door never_stop_exploring
Weten jullie of in de volvo s40 D2 dezelfde koppeling zit als in de D3, D4 of D5 ?

Geplaatst: 11.11.2012 - 00:27
door Discovery
Neen, de D2 heeft een versnellingsbak afkomstig van Ford(MMT6), de D3,4,5 hebben een Volvo m66 versnellingsbak.

Geplaatst: 11.11.2012 - 00:30
door Bas1982
wat ik er zo van kan vinden heeft de D2 een andere koppeling, omdat het een 1.6 is ipv een 2.0.

Geplaatst: 11.11.2012 - 08:52
door never_stop_exploring
Zou die koppeling. MMT6 een koppel van 340 ipv 270 Nm aankunnen?

Geplaatst: 11.11.2012 - 08:57
door V70/2.4D/2003
never_stop_exploring, ik zou zo zeggen, doe je nickname eens eer aan en ga het proberen :wink: . Maar volgens mij is het niet de vraag of hij het aan zou kunnen maar eerder wanneer hij kapot gaat.

Geplaatst: 11.11.2012 - 10:15
door never_stop_exploring
V70/2.4D/2003 schreef:never_stop_exploring, ik zou zo zeggen, doe je nickname eens eer aan en ga het proberen :wink: . Maar volgens mij is het niet de vraag of hij het aan zou kunnen maar eerder wanneer hij kapot gaat.
:-) geestig, ze liggen erin de 340 Nm, het is een op maat geschreven aanpassing door Br performance die me garandeerden dat het binnen tolerantie zonder risico is. Toen ik vrijdagavond door Duitsland reed volledig geladen en bergop in 6de van 180 naar 200 wou versnellen rook ik toch iets dat me aan de geur van koppeling deed denken ... :-) ben eens benieuwd, hoop dat ze toch even meegaat, ik heb tenslotte nog maar 10.000 op de teller.

Geplaatst: 11.11.2012 - 11:53
door gsx750r
never_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 Nm.
never_stop_exploring schreef:....volledig geladen en bergop in 6de van 180 naar 200 wou versnellen rook ik toch iets dat me aan de geur van koppeling deed denken ....
Vreemd want je zou dit toch als normaal gebruik kunnen beschouwen ......
Wellicht de handrem die niet helemaal vrijkomt ?

Rob

Geplaatst: 11.11.2012 - 14:15
door never_stop_exploring
gsx750r schreef:
never_stop_exploring schreef:.... ze liggen erin de 340 Nm...
Op de website van BR Performance wordt gesproken over 320 nm

Rob
Br meet eerst en schrijft dan specifiek een motormagement,.
Op de foto's van Br zie je een witte en een zwarte v50, je ziet onderaan de foto dat de ene naar 320 en de andere naar 357nm werd aangepast, de mijne werd naar 340 nm aangepast.
Dat is de reden waarom ik bij Br grwwest ben, zij meten eerst je vermogen en zien dan wat mogelijk is in de wtenschap dat niet elke motor dezelfde is. Mijn s40 bleek 278 ipv de 270 nm op papier te bezitten.

Geplaatst: 11.11.2012 - 15:30
door Bas1982
Als je de koppeling zo maximaal gaat belasten, met volgeladen auto zal het wel flink slijten ja.

Geplaatst: 11.11.2012 - 16:39
door never_stop_exploring
Discovery schreef:Neen, de D2 heeft een versnellingsbak afkomstig van Ford(MMT6), de D3,4,5 hebben een Volvo m66 versnellingsbak.
Als dat zo is dan is er geen enkel probleem, die MMT6 zit ook in de. 2.0 tdci modellen met standaard 340 nm las ik op het forum van fortclub.be.

Geplaatst: 11.11.2012 - 17:09
door Rutger
Nah, succes ermee...niet komen klagen als je de koppeling aan gort rijdt he?

Geplaatst: 11.11.2012 - 20:36
door Frederik Welvaert
MMT6 ligt ook in de 2.0D's (en waarschijnlijk nog veel andere wagens met die PSA blokken) maar de naam van de bak zegt nog niks, zou zelfs kunnen dat de verhoudingen anders zijn. En de bak kan nog hetzelfde zijn, daarom is de koppeling niet dezelfde.

Geplaatst: 12.11.2012 - 09:41
door never_stop_exploring
ppFreddy schreef:MMT6 ligt ook in de 2.0D's (en waarschijnlijk nog veel andere wagens met die PSA blokken) maar de naam van de bak zegt nog niks, zou zelfs kunnen dat de verhoudingen anders zijn. En de bak kan nog hetzelfde zijn, daarom is de koppeling niet dezelfde.
mijn vraag was dan ook, welke koppeling ligt erin en in tweede instantie kan die 340nm aan?
Los van het vermogen slijt een koppeling door gebruik dus ik ze zal niet meer verslijten want je schakelt evenveel.

Geplaatst: 13.11.2012 - 09:43
door edraket
1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?

Geplaatst: 13.11.2012 - 12:07
door never_stop_exploring
edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?

Geplaatst: 13.11.2012 - 16:49
door Frederik Welvaert
edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
De "oude" 1.6D heeft inderdaad mtx75 bak (5 versnellingen) de nieuwe 1.6D, D2 heeft een mmt6 (6 versnellingen)

Geplaatst: 13.11.2012 - 22:30
door edraket
never_stop_exploring schreef:
edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. Ook tuning van de D5 en 2.0d (4 cil) motoren geeft vaak problemen met de koppeling. Omdat Rica het doet wil toch nog niet zeggen dat het verantwoord is? Heb zelf een keer mijn 2.4D laten tunen naar stage 1 bij Rica. Zij gebruikten dezelfde motor in hun race S40. Deze ging tot 550 Nm en gaf nooit problemen volgens Rica. Helaas begon de koppeling bij mij na een jaar al te slippen. Zelfde bij Fasttech tuning. Feit is gewoon dat het koppel van een diesel slopend is voor de koppeling en hoe dan ook vervroegd tot problemen gaat leiden. Maar probeer het gerust uit zou ik zeggen. Dat heet dan leergeld. Ik heb daar al voldoende van betaald!

Geplaatst: 14.11.2012 - 01:08
door Bas1982
Voor sommige is het leergeld idd. Maar mijn S40 met 500Nm weet ik van te voren ook dat mijn koppeling het minder lang gaat uithouden. Daar had ik uiteraard rekening gehouden. Maar het prijsverschil valt wel mee bij mij.
Nu heb ik voor een paar 100 extra een lichter single mass vliegwiel en organische koppeling en een sterker druklager ten opzichte van OEM
. Het is maar hoe je het bekijkt. Had ik de auto niet getuned was de koppeling misschien nog wel 20.000 meegegaan....

Het zijn dingen waar je rekening moet houden als het koppel flink stijgt. In mijn geval van 320Nm naar 500Nm.

Net zoals ik nu rij op 19" en de auto verlaagd. Dan slijten de assen en wiellagers ook veel sneller.

Geplaatst: 14.11.2012 - 17:04
door never_stop_exploring
edraket schreef:
never_stop_exploring schreef:
edraket schreef:1.6d heeft een andere koppeling als de 2.0d 4 cilinder. Ook de versnellingsbak is anders: de 1.6 heeft een MTX75 bak en de 2.0d de MMT6. Denk dat de 340 Nm een beetje teveel van het goede is. Gaat de tuner ook je koppeling vergoeden als deze eruit fikt?
Waarop baseer je de uitspraak 'dat de koppeling eruit fikt ' ? Rica verhoogt het koppel van 270 naar 357 zonder vermogensmeting: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=2119. Mijn auto werd aangepast naar 340 nadat zijn vermogen werd gemeten door BR performance.
Hoeveel D2's zou Rica al aangepast hebben? Zouden zij dit structureel doen als ze weten dat de koppeling ervan stuk gaat ?
Ik weet uit ervaring dat een koppeling het zeer zwaar kan hebben na tuning. Je verhoogt het koppel met bijna 50%. !
Van 276 (gemeten op vermogensbank) naar 340 is geen 50% maar 22%, dus een zwaar overdreven beschouwing van u..
Ik vraag mij echt of er iemand het juiste technische antwoord kent. ..

Geplaatst: 15.11.2012 - 21:10
door edraket
Ik had het over Rica. Maar naar welk antwoord ben je dan op zoek? Wacht je op een antwoord van iemand die aangeeft dat het allemaal best kan en dat de koppeling precies even lang mee gaat als zonder tuning? Ik geeft toch aan dat ik al heb ervaren (4 koppelingen!) dat de koppeling van een diesel het gewoon erg zwaar heeft na tuning. Ik zeg niet dat het niet kan, maar reserveer in elk geval geld voor een paar koppelingswissels.