Sinds deze week wederom in het bezit van een Volvo D5
Na mijn vorige avontuur met een S60 D5 waar helaas het dual massa vliegwiel de geest gaf nu maar een automaat gekozen
Het is dus een V70 D5 Geartronic uit 2005 met 5 versnellingen....
Mijn bevindingen zijn tot nu toe:
1. Toerental loopt bij rustig optrekken makkelijk op tot 3500 toeren
2. Toerental vind ik sowieso hoog. Bij 140 km/u al 2900 toeren
3. Toerental pendelt licht rond de 60Km/u
Punt 1; Hij schakelt wel boterzacht. Ook bij 3500 toeren. Maar ik vind dat er wel erg makkelijk toeren gemaakt worden. Het is een diesel en die zou makkelijk bij 2000/2500 toeren al kunnen schakelen.
Punt 2; Klopt dit (hoge) toerental wel?
Punt 3; Lees hier van alles over maar lees nergens waar het nu meestal aan ligt
Geopperd wordt: spoelen, solenoids vervangen, kleppenblok reviseren, software update zodat de druk verhoogt wordt etc
Maar wat helpt er nu meestal want niemand die dat post ??
V70 2005 Geartronic vraagjes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mijn handbak zit ook rond 3000 toeren bij 140 km/u.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29720
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De geartronic is volgens mij zelflerend, past zich aan bij de rijstijl van de bestuurder. Na een tijd wat rustiger rijden moet het schakelgedrag veranderen.
Afhankelijk van de kilometerstand is een Power-Flush aan te raden met daarbij een software update.
Afhankelijk van de kilometerstand is een Power-Flush aan te raden met daarbij een software update.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 03.04.2009 - 21:05
- Locatie: N-W Veluwe
Km stand is 270.000
Zat aan een flush te denken of maar gelijk het kleppenhuis laten reviseren. Geen idee wat dat laatste mag kosten. Iemand?
Overigens rij ik alweer 500km als een oud wijf maar vindt toch dat ie te gemakkelijk toeren wil maken. Vanochtend na 2 km de snelweg op maar met kwart gas ( en nauwelijks versnelling toch naar 3300 toeren klimmen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de motor
Wil er nig iemand zijn toerental bij 140km/u delen (geartronic 5speed)?
Zat aan een flush te denken of maar gelijk het kleppenhuis laten reviseren. Geen idee wat dat laatste mag kosten. Iemand?
Overigens rij ik alweer 500km als een oud wijf maar vindt toch dat ie te gemakkelijk toeren wil maken. Vanochtend na 2 km de snelweg op maar met kwart gas ( en nauwelijks versnelling toch naar 3300 toeren klimmen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de motor
Wil er nig iemand zijn toerental bij 140km/u delen (geartronic 5speed)?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41082
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Vraag het even bij Varioclean
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Je kunt ook beginnen met het resetten van de versnellingsbak software bij de dealer, dan gaat de bak opnieuw inleren obv jouw rijstijl.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41082
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mag ook maar Varioclean geeft advies op het forum en GS niet 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@binsbergen
Bij 60 kmpu schommelt je toerental.
Lijkt erop dat de koppelomvormer niet soepel in de lockup gaat en twijfelt.
Je klaagt ook over te hoog toerental bij hoge snelheid.
Lijkt erop dat de auto niet in de lock up gaat en zijn toerental niet verlaagt.
Het laat opschakelen ligt waarschijnlijk aan verkeerde druk in de bak.
De bakdruk wordt in het kleppenhuis bepaald, evenals de lockup regeling.
Goede kans dus dat de problemen allemaal uit het kleppenhuis komen.Soms kan het ook ergens in de electronica zitten, dat kan worden uitgelezen.
Met spoelen heb je kans dat wanneer de vervuilde en of verkeerde atf wordt vervangen, daarna de bak weer beter schakeld. Kan je dus eerst proberen. Grote kans echter ook dat er een nieuw kleppenhuis op de auto moet worden gemonteerd.
mvrgr
varioclean
Bij 60 kmpu schommelt je toerental.
Lijkt erop dat de koppelomvormer niet soepel in de lockup gaat en twijfelt.
Je klaagt ook over te hoog toerental bij hoge snelheid.
Lijkt erop dat de auto niet in de lock up gaat en zijn toerental niet verlaagt.
Het laat opschakelen ligt waarschijnlijk aan verkeerde druk in de bak.
De bakdruk wordt in het kleppenhuis bepaald, evenals de lockup regeling.
Goede kans dus dat de problemen allemaal uit het kleppenhuis komen.Soms kan het ook ergens in de electronica zitten, dat kan worden uitgelezen.
Met spoelen heb je kans dat wanneer de vervuilde en of verkeerde atf wordt vervangen, daarna de bak weer beter schakeld. Kan je dus eerst proberen. Grote kans echter ook dat er een nieuw kleppenhuis op de auto moet worden gemonteerd.
mvrgr
varioclean
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb dezelfde auto en heb hem dit jaar bij 300.000 km laten flushen meer niet. Schakelt nu weer perfect.Heb er nu al weer 320.000 km opzitten.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- stingray71
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 11.12.2007 - 23:03
Bij mij liggen de toerentallen inderdaad veel lager:bij langzaam optrekken schakelt de D5 al op onder 2000 rpm.
Wat ik niet helemaal snap is dat hij bij bepaalde snelheden terug zakt in toeren zonder te schakelen, in zijn 5 is dat rond de 85kmh dan zakt hij van 2100 naar ong 1800 rpm (schiet hij dan in zijn lock ?)
Wel blijft hij soms even hangen tussen 2 en 3. Dan duurt het een seconde ofzo voor de derde versnelling ingaat en gaat het toerental even omhoog. Zou dit ook verbeteren met een keer flushen ? Hij staat nu op 315.000 km
Wat ik niet helemaal snap is dat hij bij bepaalde snelheden terug zakt in toeren zonder te schakelen, in zijn 5 is dat rond de 85kmh dan zakt hij van 2100 naar ong 1800 rpm (schiet hij dan in zijn lock ?)
Wel blijft hij soms even hangen tussen 2 en 3. Dan duurt het een seconde ofzo voor de derde versnelling ingaat en gaat het toerental even omhoog. Zou dit ook verbeteren met een keer flushen ? Hij staat nu op 315.000 km
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
Like to drive but hate to arrive!
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Als de bak tussen 2 en 3 even in een soort vrij lijkt te komen dan is het verstandig om de softwarepatch daarvoor te laten installeren. Die is al een paar jaar uit en lost zeker dat probleem op.
Het 'probleem' met die lock-up moet na een 500 km opgelost zijn. Na een bepaalde bak-reset (vraag me net welke) duurt het een tijdje eer die lock-up weer actief wordt. Zelf ook gehad en inderdaad kwam de lock-up weer in na een 500 km of zo. Rondom de 90 kmh moet je de toerenteller iets zien terugvallen (constante snelheid anders merkt je het niet goed)
Het 'probleem' met die lock-up moet na een 500 km opgelost zijn. Na een bepaalde bak-reset (vraag me net welke) duurt het een tijdje eer die lock-up weer actief wordt. Zelf ook gehad en inderdaad kwam de lock-up weer in na een 500 km of zo. Rondom de 90 kmh moet je de toerenteller iets zien terugvallen (constante snelheid anders merkt je het niet goed)
V60 PIH (2013)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
binsbergen schreef:Km stand is 270.000
Zat aan een flush te denken of maar gelijk het kleppenhuis laten reviseren. Geen idee wat dat laatste mag kosten. Iemand?
Overigens rij ik alweer 500km als een oud wijf maar vindt toch dat ie te gemakkelijk toeren wil maken. Vanochtend na 2 km de snelweg op maar met kwart gas ( en nauwelijks versnelling toch naar 3300 toeren klimmen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de motor
Wil er nig iemand zijn toerental bij 140km/u delen (geartronic 5speed)?
Gezien het probleem met je S60,ben je dus van de ene ellende in de andere beland!
Maw,een geartronic reparatie is vaak een stuk duurder dan een vliegwiel vervangen.
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
nou nou julle maken de TS wel een beetje bang hoor..
1. Toerental loopt bij rustig optrekken makkelijk op tot 3500 toeren
2. Toerental vind ik sowieso hoog. Bij 140 km/u al 2900 toeren
3. Toerental pendelt licht rond de 60Km/u
----
1. dat lijkt alsof die nog in "sport stand" staat.. dit fenomeen heb ik ook na goed doortrappen zowel stad als snelweg. en als ik dan mijn wijk inrij merk ik dat die ook langer doorgaat in de toeren dan normaal.niet storend wel opvallend. echter na paar minuten weer normaal rijden doet die dit niet meer en schakeld nog voor 2000tpm.
ergens hier eens gelezen dat je die bak zelf kan resetten ? computers los of accupool ? iets in die trant.. (zoekfunctie??)
2. 2900tpm @ 140kmpu is normaal. puur kwestie van gewenning. had ik in het begin ook. maarja als je bedenkt dat je 5bak hebt niet zo heel raar..daar een GT 6speed dacht ik ongeveer 2500tpm doet @ 140kmpu is dit dus niet zo vreemd.
3. toerental pendelen rond 60kmpu. ja daar heb ik ook last van sinds dag 1. ofja last..niet echt.. als je op dat moment je GT in Manueel zet dan houd het op. dit hebben veel GT rijders ook. alleen een concrete oplossing hiervoor heb ik althans nog niet onder ogen gehad.
thats all. deze punten willen echt niet aangeven dat je een verrote GT hebt ofzo want ik zie alweer revisie ed. opmerkingen langskomen.
..en een powerflush is natuurlijk nooit een slecht idee.
ik ga dit begin volgend jaar ook inplannen. heb ondertussen +-70K km's gemaakt zonder problemen.
1. Toerental loopt bij rustig optrekken makkelijk op tot 3500 toeren
2. Toerental vind ik sowieso hoog. Bij 140 km/u al 2900 toeren
3. Toerental pendelt licht rond de 60Km/u
----
1. dat lijkt alsof die nog in "sport stand" staat.. dit fenomeen heb ik ook na goed doortrappen zowel stad als snelweg. en als ik dan mijn wijk inrij merk ik dat die ook langer doorgaat in de toeren dan normaal.niet storend wel opvallend. echter na paar minuten weer normaal rijden doet die dit niet meer en schakeld nog voor 2000tpm.
ergens hier eens gelezen dat je die bak zelf kan resetten ? computers los of accupool ? iets in die trant.. (zoekfunctie??)
2. 2900tpm @ 140kmpu is normaal. puur kwestie van gewenning. had ik in het begin ook. maarja als je bedenkt dat je 5bak hebt niet zo heel raar..daar een GT 6speed dacht ik ongeveer 2500tpm doet @ 140kmpu is dit dus niet zo vreemd.
3. toerental pendelen rond 60kmpu. ja daar heb ik ook last van sinds dag 1. ofja last..niet echt.. als je op dat moment je GT in Manueel zet dan houd het op. dit hebben veel GT rijders ook. alleen een concrete oplossing hiervoor heb ik althans nog niet onder ogen gehad.
thats all. deze punten willen echt niet aangeven dat je een verrote GT hebt ofzo want ik zie alweer revisie ed. opmerkingen langskomen.
..en een powerflush is natuurlijk nooit een slecht idee.
ik ga dit begin volgend jaar ook inplannen. heb ondertussen +-70K km's gemaakt zonder problemen.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Die software update kostte mij destijds €25 (beetje onzinnig, maar tijd kost geld)
Ik lees ook veel over flushen: ik heb een oliepomp bakrevisie gehad bij 380.000 (omdat een prutsgarage de koppelomvormer verkeerd had gemonteerd). Er moest daarna 2 liter versche olie bij: ik merk geen verschil. Die transmissieolie kan erg veel hebben. Echte problemen zal het niet oplossen (beetje maskeren misschien).
KM-vreters als taxi's zullen 1x een flush nodig hebben, maar de gemiddelde gebruiker meestal nooit.
Ik lees ook veel over flushen: ik heb een oliepomp bakrevisie gehad bij 380.000 (omdat een prutsgarage de koppelomvormer verkeerd had gemonteerd). Er moest daarna 2 liter versche olie bij: ik merk geen verschil. Die transmissieolie kan erg veel hebben. Echte problemen zal het niet oplossen (beetje maskeren misschien).
KM-vreters als taxi's zullen 1x een flush nodig hebben, maar de gemiddelde gebruiker meestal nooit.
V60 PIH (2013)
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
taxi's 1x flush en gemiddelde gebruiker meestal nooit?? onderbouw dit eens..Marelli schreef:Die software update kostte mij destijds €25 (beetje onzinnig, maar tijd kost geld)
Ik lees ook veel over flushen: ik heb een oliepomp bakrevisie gehad bij 380.000 (omdat een prutsgarage de koppelomvormer verkeerd had gemonteerd). Er moest daarna 2 liter versche olie bij: ik merk geen verschil. Die transmissieolie kan erg veel hebben. Echte problemen zal het niet oplossen (beetje maskeren misschien).
KM-vreters als taxi's zullen 1x een flush nodig hebben, maar de gemiddelde gebruiker meestal nooit.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
- Locatie: het oost'n
Volvo V40 CC T3 2019,Crystal White met en een Afneembare trekhaak Volvo V60 Business Edition D4 2018, Scandinavian line, Onyx Black en Afneembare trekhaak,Volvo V70 D5 Geartronic M'08 Momentum, Silver Metallic en Trekhaak
- Marelli
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
- Locatie: Noord Veluwe
Nou vooruit dan: een taxi is -hoop ik- de hele dag aan het rijden. Vooral veel stadsritten met veel schakelen. De boel is mooi op temperatuur maar de bak heeft het relatief zwaar.
Onze woon-werk ritjes zijn totaal anders; relatief weinig schakelen en niet echt goed doorgewarmd. Met de vakantie is het zelfs lekker warm met vrijwel geen schakelen.
Ik heb het ook al in het castrol olie topic geschreven: als je denkt dat het helpt vooral doen. Goed voor de economie. Ik doe er niet aan mee.
Onze woon-werk ritjes zijn totaal anders; relatief weinig schakelen en niet echt goed doorgewarmd. Met de vakantie is het zelfs lekker warm met vrijwel geen schakelen.
Ik heb het ook al in het castrol olie topic geschreven: als je denkt dat het helpt vooral doen. Goed voor de economie. Ik doe er niet aan mee.
V60 PIH (2013)