Pagina 1 van 1
Durf het bijna niet te vragen
Geplaatst: 14.11.2012 - 22:09
door bartv70
Heeft een D5 hydraulische of vaste klepstoters, kan het nergens terug vinden, maar dat ligt aan mijn zoekkunsten :oops: :oops: :oops:
Geplaatst: 14.11.2012 - 22:25
door Gast
bij mijn weten vaste
Geplaatst: 15.11.2012 - 09:14
door bartv70
Dank je, maar 100% zeker ben je er ook niet van, nou Volvokenners help me aub uit de brand
Geplaatst: 15.11.2012 - 13:38
door Turbodesk
Heeft hydraulische klepstoters.
De kleppen zijn geplaatst aan beide kanten van de verbrandingskamer. Dit levert een doorstroomeffect (cross-flow) op waardoor het binnenstromende dieselbrandstof-luchtmengsel de uitlaatgassen helpt bij het uitstromen uit het uitlaatgaskanaal.
Het kleppensysteem is voorzien van een hydraulische afstelling van de klepspeling. Dit biedt voordelen als onderhoudsvrij zijn en een rustige klepregeling.
De kleppen worden geopend (A)
De hydraulische eenheid moet een zekere interne lekkage hebben om onder meer de toegenomen lengte van de kleppen tijdens de opwarmfase van de motor te compenseren, en te voorkomen dat de hydraulische eenheid zich bij hogere toerentallen oppompt met lekke kleppen als gevolg.
Wanneer de nokkenas de klep opent, gebeurt het volgende:
De hydraulische stoter en daardoor de beweegbare zuiger wordt blootgesteld aan de veerkracht van de klep.
De afstand tussen de beweegbare zuiger en de buitenbehuizing neemt af.
De olie wordt door de retouroliekamer uit de hogedrukkamer gedrukt en naar het oliereservoir geretourneerd.
De zuiger zakt ten opzichte van de buitenbehuizing.
Tijdens de hele openingsfase van de klep zakt de zuiger steeds meer, waardoor de effectieve opheffing van de klep verschilt (minder wordt) in verhouding tot het openingsprofiel van de nokkenas.
De klep gesloten (B)
Het compenseren van de speling tussen nokkenas en tuimelaars vindt als volgt plaats:
De veer drukt het huis en de zuiger uit elkaar totdat de nokkenas en de tuimelaars elkaar raken.
De retourklep gaat open omdat de druk in de hogedrukkamer lager wordt dan die in het reservoir.
De olie stroomt vanuit het reservoir via de retourklep naar de hogedrukkamer die wordt gevuld.
De retourklep gaat dicht wanneer de nokkenas de klep weer opent. De druk in de hogedrukkamer is dan hoger dan die in het reservoir.
Geplaatst: 15.11.2012 - 15:49
door Thijs
bartv70, Vanwaar de vraag?
Geplaatst: 15.11.2012 - 18:24
door Ramon&Ramon
Thijs schreef:bartv70, Vanwaar de vraag?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Geplaatst: 15.11.2012 - 18:34
door EVV
Misschien wil hij LPG inbouwen?

Geplaatst: 15.11.2012 - 18:52
door bartv70
Nee hoor, een medeforumlid vermoedde dat verkeerde olie de oorzaak kon zijn van hard tikkende kleppen bij koude start, ik was in de veronderstelling dat het vaste stoters waren.
Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
Geplaatst: 15.11.2012 - 19:15
door Thijs
Juist met hydraulische stoters heb je met verkeerde olie last van tikkende kleppen! Ze vullen dan niet snel genoeg en hebben dus in het begin met starten meer ruimte en gaan de kleppen tikken.
Geplaatst: 15.11.2012 - 21:15
door bartv70
Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Geplaatst: 15.11.2012 - 21:34
door veeeseventy
bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Talking about me?

Geplaatst: 15.11.2012 - 22:01
door Gast
bartv70 schreef:Heeft een benzine gestookte(van na 2000) wel vaste stoters en is daarom de combinatie met LPG niet goed? Of zit ik er weer naast
Nee nu zit je goed.

Benzine - vaste stoters
Geplaatst: 15.11.2012 - 23:31
door Ramon&Ramon
En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
Geplaatst: 16.11.2012 - 05:32
door bartv70
veeeseventy schreef:bartv70 schreef:Dat was me duidelijk, maar vond het beschreven probleem juist vreemd omdat ik dacht dat er vaste stoters in zaten.
Nu weet ik dat het hydraulisch is en is het me duidelijk, dus iedereen dank
Talking about me?

yep
Geplaatst: 16.11.2012 - 16:50
door bartv70
Ramon&Ramon schreef:En in de diesel van Bart zit de goeie olie weet ik zeker!
Wat betreft de kleppen van de LPG volvo,blijkbaar een keer gesteld en de ruimste tolerantie aangehouden,dan tikken ze iets,dat klopt,niks mis mee,alleen maar gunstig voor het verdere stelverloop in de toekomst!
Ik ook
