Pagina 1 van 2
Standkachel probleem Volvo V70 AWD 2,5 D bj 2004 300.000 km
Geplaatst: 15.11.2012 - 15:21
door Royal King
Ik heb heb de aanwijzingen in instructie boek volledig opgevolgd.
Zowel bij direct inschakelen als op timer instelling, lijkt het even te gaan werken. in het display verschijnt knipperend het woordje "aan" en het waarschuwing driehoekje licht oranje op. even begint er ergens een ventilator te lopen en daarna stopt het. Het woordje "aan" veranderd in "Uit", ventilator stopt, oranje driehoek weer uit ( hele proces duurt max 2-3 seconden.) Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Accu is vol en nieuw, Diesel in ruime mate aanwezig.
Ik heb deze auto nu 4 maanden, is volgens het service boekje altijd en op tijd dealer onderhouden.
Graag advies.
Geplaatst: 15.11.2012 - 16:53
door C.Igar
Uiteraard kom je het meeste te weten door 'm uit te laten lezen. Hoor je kort na het inschakelen van de standverwarming een tikkend geluid onder je auto vandaan? Je moet namelijk het brandstofpompje horen tikken.
Verder is het zo dat de kachel na 3 keer mislukt inschakelen, gedisabled wordt en moet dan vervolgens gereset worden door de dealer.
Geplaatst: 15.11.2012 - 16:59
door Royal King
Dank voor je antwoord. Nee, ik hoor geen tikkend geluid onder de auto. Alleen een ventilator. Ik laat hem eerst maar eens uitlezen. 5 december grote onderhoudsbeurt. daarna hopelijk een werkende kachel.
Re: Standkachel probleem Volvo V70 AWD 2,5 D bj 2004 300.000
Geplaatst: 15.11.2012 - 17:02
door BartS
Royal King schreef:Ik heb heb de aanwijzingen in instructie boek volledig opgevolgd.
Zowel bij direct inschakelen als op timer instelling, lijkt het even te gaan werken. in het display verschijnt knipperend het woordje "aan" en het waarschuwing driehoekje licht oranje op. even begint er ergens een ventilator te lopen en daarna stopt het. Het woordje "aan" veranderd in "Uit", ventilator stopt, oranje driehoek weer uit ( hele proces duurt max 2-3 seconden.) Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Accu is vol en nieuw, Diesel in ruime mate aanwezig.
Ik heb deze auto nu 4 maanden, is volgens het service boekje altijd en op tijd dealer onderhouden.
Graag advies.
Ik heb pas hetzelfde gehad. Bij mij is er een pompje vervangen + een thermostaat. Onder garantie, dus ik kan je helaas niet vertellen wat de kosten zijn.
Geplaatst: 15.11.2012 - 17:41
door Royal King
Dank, ik neem jouw oplossing mee naar de garage.
Re: Standkachel probleem Volvo V70 AWD 2,5 D bj 2004 300.000
Geplaatst: 15.11.2012 - 18:21
door Ramon&Ramon
BartS schreef:Royal King schreef:Ik heb heb de aanwijzingen in instructie boek volledig opgevolgd.
Zowel bij direct inschakelen als op timer instelling, lijkt het even te gaan werken. in het display verschijnt knipperend het woordje "aan" en het waarschuwing driehoekje licht oranje op. even begint er ergens een ventilator te lopen en daarna stopt het. Het woordje "aan" veranderd in "Uit", ventilator stopt, oranje driehoek weer uit ( hele proces duurt max 2-3 seconden.) Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Accu is vol en nieuw, Diesel in ruime mate aanwezig.
Ik heb deze auto nu 4 maanden, is volgens het service boekje altijd en op tijd dealer onderhouden.
Graag advies.
Ik heb pas hetzelfde gehad. Bij mij is er een pompje vervangen + een thermostaat. Onder garantie, dus ik kan je helaas niet vertellen wat de kosten zijn.
Reparaties aan standkachels zijn behoorlijk prijzig en niet iedere dealer weet hoe en wat te repareren!
Geplaatst: 15.11.2012 - 18:36
door Battlecruiser
Als de vorige eigenaar van de auto de standkachel weinig heeft gebruikt, heb je grote kans dat het pompje door corrosie niet meer werkt. Dan krijg je precies deze verschijnselen.
Brandstofpompje van de kachel moet vervangen worden.
Mijn advies: als de standkachel het weer doet, gebruik hem iedere maand een keer. Öók in de zomer op een koele ochtend een keertje doen (en dat wordt dus juist vaak vergeten en dan krijg je corrosie).
Geplaatst: 15.11.2012 - 18:56
door sbv
UItlezen geeft soms de oplossing
Pompje defect of vlamoog/oververhittingssensor ? eea is wel zelf te vervangen als je wat handig bent.
Geplaatst: 16.11.2012 - 08:58
door 1-wiel
in het zekeringkastje onder de motorkap zit een zekering, en in het zekeringkastje achter in de auto, kijk daar ook eens naar.
Geplaatst: 16.11.2012 - 10:57
door toppertje
1-wiel schreef:in het zekeringkastje onder de motorkap zit een zekering, en in het zekeringkastje achter in de auto, kijk daar ook eens naar.
1wiel,
heb JIJ soms het wiel uitgevonden?
TS zegt dat hij het heel even doet,en vervolgens weer uitgaat.
dan is de zekering dus niet stuk lijkt mij.
Geplaatst: 16.11.2012 - 13:49
door C.Igar
Op zich heeft 1Wiel wel een punt, als ik in de handleiding kijk zit er in alle 3 de zekering kasten een zekering voor de standkachel. Dus het kan best zijn dat er één stuk is die nou net het brandstofpompje aan moet sturen......
Geplaatst: 16.11.2012 - 21:44
door 1-wiel
Idd C.igar.
Als de pomp apart gezekerd is zal deze nooit werken.xc90 van een vriend van me heeft dezelfde klacht.
Zal daar eens warandaatje aan schenken.
Die in mijn v70 draait perfect, lekker warm s'morgens en s'middags..
Geplaatst: 18.11.2012 - 17:13
door Marelli
als je het motortje hoort lopen bij het aanzetten dan is dat het koelwaterpompje, daarna gaat de ventilator aan, dan de gloeiplug en als laatste de brandstofdpomp (links achter en geeft een zacht tikkend geluid)
na 3 misfires gaat ie even aan en vrijwel direkt weer uit, zoals je beschrijft.
Je zal sowieso een reset moeten krijgen om een volgende start te kunnen proberen. Beetje lucht in de brandstofleiding en je hebt al snel een foute start.
Als je dan nog na 3 starts nog geen werkende standkachel hebt moet je gaan zoeken (brandstofpompje? zie je rook/ruik je verbranding dan is dat OK. Gaat ie even aan een meteen weer uit dan zou het de vlamdetectie kunnen zijn, vuil lensje of gewoon kapot. Met uitlezen wordt je niet veel wijzer, alleen de koelwatertemperatuur van het kacheltje.
Ik heb nu net (vanmiddag) mijn 10 jaar oude standkachel voorzien van een nieuwe sproeier (drukregelaar) en een nieuwe gloeiplug. 2 uurtjes werk en alles lekker warm binnen 20 minuten. Overigens laat ik hem nooit 's-zomers even draaien, pompje doet het na 10 jaar nog steeds. De koelvloeistof zelf kan niet zo veel kwaad, het is vaak de buitenkant van het pompje (nat/pekel/etc)
Geplaatst: 03.11.2013 - 16:29
door marceloudendijk
Mijn standkachel is onlangs geactiveerd bij de dealer. Ik kan hem niet testen want mij is verteld dat hij pas onder 8 graden in werking kan gaan. Hoe kunnen jullie hem dan testen in de zomer?
Marelli schreef:als je het motortje hoort lopen bij het aanzetten dan is dat het koelwaterpompje, daarna gaat de ventilator aan, dan de gloeiplug en als laatste de brandstofdpomp (links achter en geeft een zacht tikkend geluid)
na 3 misfires gaat ie even aan en vrijwel direkt weer uit, zoals je beschrijft.
Je zal sowieso een reset moeten krijgen om een volgende start te kunnen proberen. Beetje lucht in de brandstofleiding en je hebt al snel een foute start.
Als je dan nog na 3 starts nog geen werkende standkachel hebt moet je gaan zoeken (brandstofpompje? zie je rook/ruik je verbranding dan is dat OK. Gaat ie even aan een meteen weer uit dan zou het de vlamdetectie kunnen zijn, vuil lensje of gewoon kapot. Met uitlezen wordt je niet veel wijzer, alleen de koelwatertemperatuur van het kacheltje.
Ik heb nu net (vanmiddag) mijn 10 jaar oude standkachel voorzien van een nieuwe sproeier (drukregelaar) en een nieuwe gloeiplug. 2 uurtjes werk en alles lekker warm binnen 20 minuten. Overigens laat ik hem nooit 's-zomers even draaien, pompje doet het na 10 jaar nog steeds. De koelvloeistof zelf kan niet zo veel kwaad, het is vaak de buitenkant van het pompje (nat/pekel/etc)
Geplaatst: 03.11.2013 - 16:52
door 1-wiel
Probeer de directe start eens, goede kans dat hij het doet....
Geplaatst: 03.11.2013 - 20:42
door Jers3n
Inderdaad directe start proberen of één van de timers op zeer korte tijd instellen. De standkachel werkt tot 25 graden boven nul (dat staat ten minste in mijn MY07 instructieboekje)
Quote deel vd text mbt standkachel:
"De elektronica van de auto rekent aan de hand van de buitentemperatuur zelf uit, wanneer de standverwarming moet worden ingeschakeld om de ingestelde uitschakeltijd te kunnen halen. Bij een buitentemperatuur hoger dan 25 °C vindt er geen activering van de standverwarming plaats."
Wat, denk ik, bedoeld is dat de automatische bijverwarming pas bij lagere temperaturen (ik meen overigens onder de plus 4) èn een koude motor aan zal slaan.
Quote bijverwarming:
"Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen. De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of wanneer de motor wordt uitgezet."
Geplaatst: 03.11.2013 - 22:08
door marceloudendijk
Mijn XC70 D5 MY05 heeft inderdaad die opties zoals timer (2x) en de direct start. Ik heb ze natuurlijk allemaal geprobeerd. Ben zelfs terug gegaan naar de Volvo dealer met deze vraag. Daar kreeg ik het antwoord dat de standverwarming niet onder de 8 graden werkt. In de gebruikershandleinding vind ik overigens niets terug over temperaturen.
Enig idee?
Jers3n schreef:Inderdaad directe start proberen of één van de timers op zeer korte tijd instellen. De standkachel werkt tot 25 graden boven nul (dat staat ten minste in mijn MY07 instructieboekje)
Quote deel vd text mbt standkachel:
"De elektronica van de auto rekent aan de hand van de buitentemperatuur zelf uit, wanneer de standverwarming moet worden ingeschakeld om de ingestelde uitschakeltijd te kunnen halen. Bij een buitentemperatuur hoger dan 25 °C vindt er geen activering van de standverwarming plaats."
Wat, denk ik, bedoeld is dat de automatische bijverwarming pas bij lagere temperaturen (ik meen overigens onder de plus 4) èn een koude motor aan zal slaan.
Quote bijverwarming:
"Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen. De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of wanneer de motor wordt uitgezet."
Geplaatst: 03.11.2013 - 22:29
door Soepkop
Ik heb het standkacheltje nu al een paar keer aan gehad, ook toen het nog warmer was dan 8 graden. Heerlijk hoor en goed voor de motor bovendien :thumbleft: Als jouw standkachel het (nog) niet doet, is er echt iets aan de hand: in dat geval terug naar de dealer.
Geplaatst: 03.11.2013 - 23:01
door Jers3n
In het online instructieboekje van zowel MY04 (pag. 55, midden linker kolom), MY05 (pag. 62, bovenaan middelste kolom) als MY06 (pag. 74, middelste kolom) staat dezelfde temperatuur, activatie tot max. plus 25 graden, genoemd.
Bij ons werkt de standkachel bij de huidige temperaturen (en hoger) prima, dat zou m.i. bij jou ook zo moeten zijn.
Wellicht is het een ander merk standkachel? Maar ik weet niet of dat überhaupt kan, laat staan of dat kan icm. bediening via de BC.
Of is het probleem met de standkachel dat starten 3x niet gelukt is, dan start hij pas weer na een 'dealer-reset'. Uitlezen door de dealer kan dan helpen.
Je kunt natuurlijk wachten tot de temperatuur een keer onder de 8 graden (volgens de auto dus) komt en proberen of hij het dan wel doet. En/Of nog iets langer wachten tot een buitentemperatuur van onder de 4 graden, en bekijken of de bijverwarming het ook/wel doet. En daarna pas actie ondernemen. Maar ik zou willen weten waarom de werking afwijkt/af zou werken van wat aangegeven is in het instructieboekje.
En daarbij ben ik overigens ook wel nieuwsgierig naar de reactie van jou dealer op de teksten uit het instructieboekje, daar staat nl die 8 graden weer niet in vermeld....
Geplaatst: 04.11.2013 - 11:10
door C.Igar
Mijn ervaring is dat de standkachel inderdaad met hogere buitentemperaturen ook al werkt (ik laat 'm buiten de winterperiode ook nog wel eens draaien om het spul een beetje gangbaar te houden). Onder de 8 graden wordt de kachel ook ingeschakeld als je dat zelf niet doet om zo de motor te helpen sneller op temperatuur te komen. Hoor je wel dat de pomp een poging doet om te gaan draaien? (even met het raam open de directe start proberen), je zou dan heel even het geluid van de kachel moeten horen (alsof er een fan aanslaat). Ook kun je het brandstofpompje horen lopen onder je auto (rechterkant halverwege onder de auto), dat is een beetje een tikkend geluid.