Pagina 1 van 2
Bijgeluid achterbanden V50 2012
Geplaatst: 19.11.2012 - 09:20
door FVG
Hallo,
Ik heb een vervelend probleem en dat is bijgeluid van de achterbanden van mijn V50 2012. Dit is al eens opgelost met de zomerbanden door er 2 nieuwe banden te monteren maar het kwam terug. Nu liggen mijn winterbanden er weer onder en ook deze maken weer bijgeluid. Mij is verteld dat dit het zogenaamde cuppen is. Hoe is dit op te lossen want het is erg vervelend.
Groeten Fer
Geplaatst: 19.11.2012 - 11:10
door xxbv92
Bij mijn s40 2.4 uit 2006 hetzelfde, achterbanden naar voren gelegd, nu toch weer bijgeluiden, uit laten lijnen nog steeds rrrt rrrt rrrt rrrt geluiden tussen 80 en 90 km/u en boven 125 km/u.
Bij elke beurt de banden voor/achter wisselen zou moeten helpen, ik probeer er maar niet meer op te letten.
Aan de michelin premacy hp banden zou het toch niet liggen?
Geplaatst: 19.11.2012 - 11:24
door FVG
Bij mij komt het geluid ook terug na nieuwe banden en dat is erg verveldend. Mijn winterbanden zijn Vredestein Snowtrac en zomerbanden zijn van Fulda. Ik heb al aangegeven om van de Fulda banden af te stappen maar dat mocht niet van de leasemaatschappij. Ook als het cupeffect nog zo groot is, wil men geen nieuwe banden monteren indien de profieldiepte nog voldoende is:(
Dus uitlijnen is ook geen oplossing?
Geplaatst: 19.11.2012 - 11:35
door xxbv92
Auto is uitgelijnt vanwege de cuppende banden klacht, dus daar is rekening mee gehouden, tot nu toe nog geen resultaat.
Ze kunnen schijnbaar ook wat van de banden affrezen o.i.d., wat minder profiel maar klacht waarschijnlijk weg.
Geplaatst: 19.11.2012 - 11:53
door Wauter
Zijn je winterbanden wel gecupt? Winterbanden maken namelijk over het algemeen meer lawaai dan zomerbanden.
Heb zelf net de winterbanden eronder, Snowtrac van Vredestein en het bekende gezoem zit weer door de hele auto.
Geplaatst: 19.11.2012 - 11:56
door FVG
Jazeker, ik weet dat winterbanden idd wat meer gezoem maken maar nu is het zo erg dat wanneer ik ca. 80km/u of het volume van de radio moet verhogen, of onze stem verheffen in een gesprek. Aangezien het geluid erg afbreuk doet aan de verder uitstekende kwaliteit van de auto zie ik het graag verholpen...

Geplaatst: 19.11.2012 - 12:18
door Wauter
De auto is van 2012, probleem bij de dealer neerleggen lijkt me?
Geplaatst: 19.11.2012 - 16:15
door V50-Mart
dus je banden slijten ook af door het cuppen, of dat ook weer niet? zijn je wiellagers nagekeken?
Geplaatst: 19.11.2012 - 16:59
door FVG
Wiellagers zijn goed, geen problemen maar is de oplossing uitlijnen? Stand van wielen veranderen? Ik weet dat als ik er nieuwe banden om laat leggen dat het probleem snel weer terugkomt...
Geplaatst: 19.11.2012 - 21:23
door sequence
Dit is helaas een bekend probleem van dit onderstel, ook de Ford Focus heeft er last van. Het cuppen is te voorkomen door vaker de set van voor naar achter te wisselen. Bij banden die geen richtingprofiel hebben is kruislings wisselen (dus linksachter naar rechsvoor) ook een optie die soms nog beter het cuppen tegen gaat.
Het heeft ook te maken met het lage gewicht op de achteras, zodat de as overdreven gezegd gaat dansen. Maar om nu het hele jaar met twee zakken cement te gaan rijden is ook al wat

Geplaatst: 19.11.2012 - 22:17
door Fredhead
Cuppen is inderdaad een bekend probleem.
Mijn ex-V50 stond zelfs op nog wat extra negatief camber achter en met een goede uitlijning heb ik er bijna geen last van gehad.
Geplaatst: 20.11.2012 - 09:57
door BG_Volvoforum
Winmterbanden zijn zachter, hebben een ruwer profiel, dus die zoemen zowiezo tamelijk hard, en het lijkt enkel nog te verergeren als ze meer km hebben gereden.
Als je de wagen laat uitlijnen, zorgen ze ervoor dat alle wielen netjes recht achter mekaar staan, zodat de wagen rechtdoor blijft rijden, ze draaien dus de wielen recht, omdat de wielen nu recht staan, gaat ze niet meer tegenwringen in dwars richting en zal er dus minder geluid zijn.
Cuppende banden wordt niet noodzakelijk opgelost door uitlijnen; de banden staan lichtjes schuin- vertical zin-, dat haal je er niet automitisch uit bij uitlijnen, omdat het gewicht in de wagen telkens anders is.
Dus wederkerend cuppen na uitlijnen kan.
Nu weet ik niet of er banden zijn die beter meevallen indien je wagen cupt, dan zou je banden moeten hebben die minder dwarsprofiel hebben aan de randen.
Toch een vraagje aan de OT; trilt je stuur op een bepaalde snelheid als je het loslaat? Trekt je wagen naar een bepaalde richting?
Ik rij nu in mijn tweede V50 en geen van beide maakte veel lawaai, trok scheef of had last van cuppen.
Geplaatst: 20.11.2012 - 14:46
door inbedrijf
Is bandenspanning hierbij ook een factor ?
Geplaatst: 20.11.2012 - 15:15
door Goteborg
Mijn V50 heeft ook last gehad van cuppende banden. Op advies bandenboer bandenspanning verhoogd naar 2.0 en last but not least elk half jaar (bij wisseling zomer- winterbanden) ook wisseling van voor naar achter door laten voeren. In combinatie met eenmalig "vlakken" van gecupte banden en uitlijnen is probleem niet meer voorgekomen.
Geplaatst: 20.11.2012 - 18:58
door janvanmeer
bandenspanning 2.9?
Ik heb ze staan op 2.0 en rijdt prima (michelin primacy HP)
Ze moeten nu vervangen worden. Heb er ong. 100.000 km mee gereden.
Geplaatst: 20.11.2012 - 19:10
door Goteborg
Sorry 2.9, had ook michelin primacy hp
Geplaatst: 20.11.2012 - 19:36
door Fredhead
Welke bandenmaat rijd je mee? Vind 2 bar persoonlijk vrij weinig voor een "grote" auto zoals de V50.
Klein beetje extra mag er in mijn ogen wel bij
Geplaatst: 20.11.2012 - 20:18
door Fons099
Verhoogd naar 2.0???
Is veel te laag!
Geplaatst: 20.11.2012 - 21:33
door V50-Mart
2.0??? das onwijs laag. Ik rijd op 17 inch met 2.4 voor en achter. heb dan ook nergens lastvan vwb cuppen
Geplaatst: 20.11.2012 - 22:06
door FVG
Er worden deze week sowieso 2 nieuwe banden gemonteerd. Welk merk kan ik niet bepalen, dit wordt door de maatschappij bepaald. Verder rijd ik altijd op 2,5 - 2,7 bar, ik zal morgen het eens verhogen naar 2,9, wellicht maakt dat nog iets verschil. Volgens mij is 2,0 bar echt veel te laag,, dan zal de auto behoorlijk zoeken denk ik.