Pagina 1 van 2
Achtermistlicht
Geplaatst: 19.11.2012 - 22:47
door Frederick
Wee er iemand of het mogelijk is om een tweede achtermistlicht aan te sluiten op een V70 uit 2008? Hiermee bedoel ik in de voorziene plek in het achterlicht aan de rechterzijde. Bij mijn oude S60 moest ik gewoon het lampje inpluggen en een plasticje doorprikken in de houder.. Vooraleer ik de boel begin te demonteren (zit in de achterklep), toch maar even advies vragen dus..
Bedankt!
Geplaatst: 19.11.2012 - 23:50
door gsx750r
Het gaat me natuurlijk niets aan want het is jouw auto. Maar heb je enig idee hoe irritant twee mistachterlichten zijn voor de mensen die achter je rijden ?
En in België al helemaal want daar rijden ze al met mistachterlicht aan als het wat harder regent. Dat is wettelijk verplicht maar ik vind het verschrikkelijk om, als gevolg van de regen, heel de tijd in zo'n grote felle rode 'ster' te moeten kijken laat staan dat het er twee zijn.
Bovendien vind ik twee mistachterlichten ook nog eens erg verwarrend misschien zelfs wel gevaarlijk. Vaak doemen er in dichte mist plotseling twee van die felle lampen op en dan is de vraag wordt daar geremd of niet ?
Ga gerust je gang maar ik wilde dit toch even kwijt.
Rob
Geplaatst: 20.11.2012 - 00:22
door Herbe089
@Gsx750r +veel! Zit 40K per jaar langs de weg. Dit is naast bumperklevers en onnodig links rijden één van de meest irritante zaken op de weg. Voor de rest moet de topicstarter het zelf weten, want wettelijk is dit nog steeds niet geregeld.
Geplaatst: 20.11.2012 - 01:29
door gsx750r
Herbe089 schreef:....want wettelijk is dit nog steeds niet geregeld.
Dit is in zoverre niet wettelijk geregeld dat zowel in Nederland als in België twee mistachterlichten niet verplicht zijn maar wél toegestaan !
Rob
Geplaatst: 20.11.2012 - 06:59
door V70/2.4D/2003
gsx750r, en zo is het precies. Slechts het onjuist gebruik van de mist (achter) lichten kan beloond worden met "De groeten uit Leeuwarden".
Geplaatst: 20.11.2012 - 07:18
door bart simpson
maar bloedirritant blijft het en het bewust willen scheppen van misverstanden is weinig sociaal
Geplaatst: 20.11.2012 - 07:55
door Battlecruiser
En daarom heeft Volvo ons een handje geholpen en het een stukje moeilijker gemaakt om dat gevaarlijke en totaal overbodige tweede mistachterlicht aan te sluiten.
Dus is de moraal van het verhaal: doe het alsjeblieft niet, tenzij je bewust andere weggebruikers wilt irriteren en boos maken.
Geplaatst: 20.11.2012 - 09:33
door Frederick
Tja, in Belgie is het gebruik van de mistlichten (voor en achter) slechts toegelaten bij mist, sneeuwval of felle regen.
Zelf gebruik ik ze zelden of nooit, maar deze week heb ik ze de eerste maal gebruikt dit seizoen toen 's nachts door dichte mist het zicht tot 30 meter beperkt was op de snelweg. En geloof me, dan ben je blij om een A6 op te merken met zijn 2 mistachterlichten en schrik je je een bult van een Mini met 1 petieterig lichtje..
Ik haat het, zoals 90% onder ons, dat iedereen te pas en te onpas met de ontstoken mistlichten rondrijdt wanneer je makkelijk 200 m ver kan zien. Dan zijn ze echt irritant en verwarrend (remmen etc..).
Beroepshalve val ik daarom dus ook menig automobilist lastig met vragen omtrent de weersomstandigheden en vooral, krijgen ze post van mij thuis aan.
Maar als ik mijn mistlichten moet gebruiken, dan liever gelijk aan elke zijde een lampje.. Vooraan heb je er toch ook twee
Maar met alle opinies is natuurlijk nog steeds mijn vraag niet beantwoord he

Geplaatst: 20.11.2012 - 09:38
door dutchlimits
Die mistlamp in mijn auto is akelig fel, feller dan de remlichten. Om er dan een tweede toe te voegen, wat is het nut? Je wordt echt wel gezien, je kan ook overdrijven.
Mag je wel 2 mislampen hebben met APK?
Geplaatst: 20.11.2012 - 09:53
door Frederick
In Belgie zijn 2 achtermistlichten toegestaan, ook bij de technische keuring.
Geplaatst: 20.11.2012 - 13:06
door NederKees
Helemaal met iedereen hier eens. Twee mistachterlichten zijn zeer irritant en zouden verboden moeten worden.
België maakt zich trouwens volslagen belachelijk met z'n mistlampen bij regen. Iedereen ziet dat dat alleen verblindend is.
Zeer ergerlijk vind ik ook dat er idioten zijn die dagen na een beetje mist nog niet door hebben dat ze het mistlicht ook weer uit moeten zetten.
In België zijn mistlampen-voor een soort van raar statussymbool. Bij het minste beetje nevel, gelijk volle bak aan. Terwijl onderzoek aangetoond heeft dat mistlampen voor nagenoeg geen extra zicht opleveren. Daarom heeft Volvo ze ook van de S/V60 gehaald. Maar leg dat maar eens uit aan een bestuurder van een drietje.
Zoals jullie kunnen merken zit mij dit hoog, ik heb namelijk vrij snel last van (nacht)verblinding.
Ik ga nog maar niet beginnen over die blauwe lampen, nog zo'n nutteloos status symbool.
Geplaatst: 20.11.2012 - 13:53
door bart simpson
Vriend!!
Geplaatst: 20.11.2012 - 15:47
door gsx750r
Zoals gewoonlijk knal ik er nog even wat wet- en regelgeving tegenaan.....
Eisen m.b.t. mistachterlichten
Nederland
Regeling voeruigen (alleen relevante tekst)
Paragraaf 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51
Eisen
1.
Personenauto’s
moeten zijn voorzien van:
k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
België
In België is het nagenoeg identiek geregeld maar omdat het daar in meerdere wetten/regelingen en/of Koninklijke besluiten is vastgelegd volsta ik met deze slechts te noemen.
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Hoofdstuk VI: Constructie ; Artikel 28. Lichten en reflectoren (3/4) ; §3. Bijzondere bepalingen. ; 12. Achtermistlicht.
en
Bijlage 6. Verplichte lichten en reflectoren, andere dan richtingaanwijzers, voor auto's en hun aanhangwagens ;
Het enige wezenlijke verschil is dat in de Nederlandse wet- en regelgeving
niet expliciet wordt aangegeven dat twee mistachterlichten zijn toegestaan terwijl dat in de Belgische
wel het geval is !
Het gebruik van mistachterlicht(en)
Nederland
RVV 1990 (alleen relevante tekst)
Artikel 34
2.
Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot
een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
België
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. (alleen relevante tekst)
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten,
moeten deze lichten gebruikt worden bij
mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot
minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
De grote verschillen zijn dus dat je in Nederland mistachterlicht
mag voeren onder de genoemde omstandigheden en in België
moet het, óók bij felle regen ! Bovendien verschillen de afstanden m.b.t. het verminderde zicht.
Zomaar een van de vele artikelen over dit onderwerp
Één mistachterlicht is veiliger dan twee
en een van de vele teksten die op internet te vinden zijn, in dit geval over de Nederlandse situatie:
Het mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.
Alle accentueringen door mij
Rob
Geplaatst: 20.11.2012 - 16:48
door Carlsson 900
@ gsx750r,
Dat is een mooie opfrissing van de parate kennis, waarvoor dank.
Wat ik minder vind, is dat de EC de Europese verkeersregels nog steeds niet heeft geharmoniseerd. :roll:
Geplaatst: 20.11.2012 - 17:23
door Frederick
LMAO! :twisted:
Ondertussen al jullie meningen mogen lezen en zelfs een collega in spe die de wetgevingen heeft nagekeken...

FYI: mijn voorlichten staan er vooral in voor het gezicht vd auto (stonden er op toen ik hem kocht), heb ze dit jaar al 1 keer gebruikt..
Over het algemeen ben ik jullie mening toegedaan, enkel, proefondervindelijk zijn 2 mistlichten achter veiliger en zichtbaarder
bij correct gebruik. Voor diegenen die daar aan twijfelen, altijd welkom om eens nachtje mee te draaien bij
dichte mist of
hevige regenval. En dan heb ik het niet over een plensbuitje he..
Maar dan nu graag ONtopic: wat zit er achter dat rode venster en geraak ik er het eenvoudigst bij zonder lekkage naderhand?
Geplaatst: 20.11.2012 - 21:58
door Bakboord1
Is ie nu aan het remmen of heeft hij twee mistlampen?
Overigens zal ik er geen last van hebben want hier is het verboden en neem ik dus aan dat ts hier wegblijft. Hopelijk woont ts niet in de buurt van kessel (B) waar ik (te weinig) kom.
Geplaatst: 21.11.2012 - 07:22
door bart simpson
als je erg schrikt van een enkel mistlampje rijdt je zomaar te hard voor die omstandigheden
Geplaatst: 21.11.2012 - 09:15
door Frederick
bart simpson schreef:als je erg schrikt van een enkel mistlampje rijdt je zomaar te hard voor die omstandigheden
Beroepsmisvorming... En vooral schrikken dat de auto aan de andere zijkant van het lampje hangt dan gedacht

Dus waarom geen uniforme regelgeving "mistlamp verplicht links of midden of rechts"

Geplaatst: 24.11.2012 - 18:40
door den toerist
Dat is mijn inziens moeilijk, aan gezien er ook rechtsgestuurd verkeer bestaat.
Tevens is het wattage van een mistlicht even sterk als van een remlicht, dus valt het met 2 mistlichten een tikkeltje te laat op dat men voor jou, aan het remmen is.
Geplaatst: 24.11.2012 - 21:58
door ovlov058
Niemand rijd constant met remlicht op, toch?
Beter teveel mistlicht, dan geen :twisted: