Pagina 1 van 2
2.4D of D5 met roetfilter afrader?
Geplaatst: 20.11.2012 - 21:07
door Classic
Ben op zoek naar een 2.4D 163 pk of een D5 185 pk met automaat uit 2005/2006 of evt. 2007. Ik heb begrepen dat die auto's vanaf week 20 resp. week 40 van 2005 een roetfilter hebben.
Ik lees allerlei alarmerende verhalen over stuklopende motoren, hoog verbruik door veelvuldig regenereren, de noodzaak tot frequenter olie verversen dan de fabriek opgeeft, vollopende roetfilters etc.
Bovendien zie ik wisselende info over het al dan niet vervangen van het roetfilter bij 240k. Is dat nu wel of niet nodig? En wat kost het als ik het preventief zou willen laten doen?
Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk: is een V70 met roetfilter een afrader en kan ik er beter eentje zonder kopen, ook al zijn die auto's ouder en hebben ze doorgaans meer kilometers op de klok?
Geplaatst: 20.11.2012 - 21:09
door bart simpson
De motoren die je noemt zijn std voorzien geweest van een RPF (en ook van een zesbak)
De 130pk 2.4D en de 163pk D5 hadden hem niet std
Geplaatst: 20.11.2012 - 22:45
door diesel01
Ojee, ik moet direct een afspraak maken om de auto in te ruilen.
Ik heb namelijk een D5 185pk 6GT uit 2007.
Een hoog verbruik...tja het is een automaat met 5 cylinders dus 1op12a13.
Auto krijgt gewoon onderhoud door de Volvodealer volgens de boekjes dus om de 30k km of 1 maal per jaar.
Geplaatst: 21.11.2012 - 08:32
door sbv
Niet te snel inruilen, ik heb namelijk ook nog zo een ding en dan nog een AWD er ook bij. Verbruik rond de 1op12
Geplaatst: 21.11.2012 - 09:42
door Quota
[Sarcasm]tsja, het schijnt wel dat de modernere versies iets beter tegen overstekende bomen kunnen.. :roll: [sarcasm/]
maareeuh, van de eerste serie is weer bekend dat er problemen zijn met de injectoren, zo heeft elke serie wel iets... en vergeet niet , de horror stories worden hier breed uit gemeten, maar de mensen die er probleemloos meer rondrijden melden zich hier zelden...
Geplaatst: 21.11.2012 - 10:19
door diesel01
Quota schreef:[Sarcasm]tsja, het schijnt wel dat de modernere versies iets beter tegen overstekende bomen kunnen.. :roll: [sarcasm/]
maareeuh, van de eerste serie is weer bekend dat er problemen zijn met de injectoren, zo heeft elke serie wel iets... en vergeet niet , de horror stories worden hier breed uit gemeten, maar de mensen die er probleemloos meer rondrijden melden zich hier zelden...
+1
Ik heb gewoon een heerlijk rijdende V70 die zeer strak word onderhouden.
Standkacheltje word hedendagen elke morgen gebruikt en is luxe met hoofdletter.
De nieuwere type's Volvo hebben prachtig interieur en dat zou voor mij een keuze zijn om volgend jaar te gaan vervangen.
Ik ga tegen die tijd met verschillende type's rijden, mbt ruimte hebben we genoeg aan een V60, maar de XC's blijven lonken....keuze's :-k
Geplaatst: 21.11.2012 - 10:38
door Fore
Grappig. Mijn garage zegt: doe maar om de 20K olie verversen ipv de voorgeschreven en inmiddels door Volvo Nederland herziene zienswijze dat je t beter om de 20K kunt doen dan om de 30K.
Wat is jullie mening?
Overigens... elke auto heeft wel wat. Bij de mijne knipperen de richting aanwijzers niet meer als ik hem op slot doe alleen bij openen met de afstandsbediening.
Geplaatst: 21.11.2012 - 11:05
door diesel01
Er is een software update geweest voor het regenereren van het RPF.
Daardoor komt er geen diesel in de olie en is het probleem opgelost.
Ik heb er bij aankoop speciaal naar geinformeerd en de update zit er bij mij op.
Mbt tot het niet meer knipperen, even je motorkap goed in de vergrendeling laten vallen cq aandrukken, problem solved.
Geplaatst: 21.11.2012 - 11:38
door sbv
diesel01 schreef:Quota schreef:[Sarcasm]tsja, het schijnt wel dat de modernere versies iets beter tegen overstekende bomen kunnen.. :roll: [sarcasm/]
maareeuh, van de eerste serie is weer bekend dat er problemen zijn met de injectoren, zo heeft elke serie wel iets... en vergeet niet , de horror stories worden hier breed uit gemeten, maar de mensen die er probleemloos meer rondrijden melden zich hier zelden...
+1
Ik heb gewoon een heerlijk rijdende V70 die zeer strak word onderhouden.
Standkacheltje word hedendagen elke morgen gebruikt en is luxe met hoofdletter.
De nieuwere type's Volvo hebben prachtig interieur en dat zou voor mij een keuze zijn om volgend jaar te gaan vervangen.
Ik ga tegen die tijd met verschillende type's rijden, mbt ruimte hebben we genoeg aan een V60, maar de XC's blijven lonken....keuze's :-k
Helemaal mee eens. Heb zelf ook standkachel erin zitten heerlijk en open dak in de zomer
Geplaatst: 21.11.2012 - 11:45
door Fore
diesel01 schreef:Er is een software update geweest voor het regenereren van het RPF.
Daardoor komt er geen diesel in de olie en is het probleem opgelost.
Ik heb er bij aankoop speciaal naar geinformeerd en de update zit er bij mij op.
Mbt tot het niet meer knipperen, even je motorkap goed in de vergrendeling laten vallen cq aandrukken, problem solved.
nope. al geprobeerd. nog andere tips voor de knipperlichten?
Geplaatst: 21.11.2012 - 11:50
door Quota
Fore schreef:Grappig. Mijn garage zegt: doe maar om de 20K olie verversen ipv de voorgeschreven en inmiddels door Volvo Nederland herziene zienswijze dat je t beter om de 20K kunt doen dan om de 30K.
Wat is jullie mening?
Overigens... elke auto heeft wel wat. Bij de mijne knipperen de richting aanwijzers niet meer als ik hem op slot doe alleen bij openen met de afstandsbediening.
Mijn dealer doet alleen een tusseninspectie na 15K km na een beurt, dit om onnodig vervangen van items te voorkomen, maar tot op heden is daar nooit noodzaak toe geweest, dus heeft de auto gewoon een dagje "gratis" bij de dealer doorgebracht.
Ook mijn auto is voorzien van de softwareupdate en heeft een bijzonder stabiel oliepeil...
Dus kies vooral op je gevoel, ga vooral uitgebreid rijden, beluister de motor eens met de kap open (klapperende tuimelaars e.d. hoor je in het interieur echt niet meer) en laat verdachte tikjes e.d. door een expert beoordelen. Wat dat betreft kan ik je maar één echt goed advies geven, laat vooraf een aankoopkeuring doen bij de dealer.
Geplaatst: 21.11.2012 - 12:04
door diesel01
Fore schreef:diesel01 schreef:Er is een software update geweest voor het regenereren van het RPF.
Daardoor komt er geen diesel in de olie en is het probleem opgelost.
Ik heb er bij aankoop speciaal naar geinformeerd en de update zit er bij mij op.
Mbt tot het niet meer knipperen, even je motorkap goed in de vergrendeling laten vallen cq aandrukken, problem solved.
nope. al geprobeerd. nog andere tips voor de knipperlichten?
Er moet ergens iets niet goed dicht zitten.
Geplaatst: 21.11.2012 - 12:06
door diesel01
sbv schreef:diesel01 schreef:Quota schreef:[Sarcasm]tsja, het schijnt wel dat de modernere versies iets beter tegen overstekende bomen kunnen.. :roll: [sarcasm/]
maareeuh, van de eerste serie is weer bekend dat er problemen zijn met de injectoren, zo heeft elke serie wel iets... en vergeet niet , de horror stories worden hier breed uit gemeten, maar de mensen die er probleemloos meer rondrijden melden zich hier zelden...
+1
Ik heb gewoon een heerlijk rijdende V70 die zeer strak word onderhouden.
Standkacheltje word hedendagen elke morgen gebruikt en is luxe met hoofdletter.
De nieuwere type's Volvo hebben prachtig interieur en dat zou voor mij een keuze zijn om volgend jaar te gaan vervangen.
Ik ga tegen die tijd met verschillende type's rijden, mbt ruimte hebben we genoeg aan een V60, maar de XC's blijven lonken....keuze's :-k
Helemaal mee eens. Heb zelf ook standkachel erin zitten heerlijk en open dak in de zomer
ja, dakje hier ook present.

Geplaatst: 21.11.2012 - 12:27
door Quota
ik word jaloers, en ik maar denken dat ik al een behoorlijke bolide had...
Geplaatst: 21.11.2012 - 13:02
door 4wielen
Mijne doet het ook uitstekend. Ik vind de 185 pk-versie net even wat fijner rijden dan de 163 pk-versie.
Geplaatst: 21.11.2012 - 14:17
door Thijs
4wielen, Jaja, wrijf het er maar in, en de anderen ook met hun open dakjes en standkachels, tsss
Geplaatst: 21.11.2012 - 14:57
door 4wielen
Ach Thijs, ik heb wel eens gehoord dat de pk's met de jaren afnemen. Dus zoveel verschil zal er niet zijn tussen mijn 2005 185pk en jouw 2007 163pk

Geplaatst: 21.11.2012 - 18:16
door Frederik Welvaert
Fore schreef:
nope. al geprobeerd. nog andere tips voor de knipperlichten?
Is dat geen instelling in de boordcomputer? Althans in mijn V50 en mijn XC60 kon en kan ik instellen of de knipperlichten werken bij auto op slot.
Ontopic:
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Bij goed onderhoud en normale rijstijl kan er weinig mis gaan.
Geplaatst: 21.11.2012 - 20:08
door Classic
Heeft die update een bepaalde code/naam. Is er bij auto's een merkteken aangebracht waaraan je kunt herkennen of hij de software-update heeft gehad? Als een auto bij de dealer in onderhoud is geweest, heeft-ie die update dan automatisch gekregen, of was de keus aan dealer/klant?
Momenteel heb ik een 2.4D 163 pk Geartronic van oktober 2005 op het oog, volgens de adverteerder dealeronderhouden.
Geplaatst: 21.11.2012 - 20:15
door Frederick
Knipperlichten zijn bij ons ook gewoon via de BC in te stellen.. Eventjes je boekje nalezen
Gewoon geen zorgen maken en op tijd je onderhoud uitvoeren. Ter info: een roetfilter voor een v50 kost 300euro plus montage.. Niet goedkoop, maar ook niet onoverkomelijk he..