Pagina 1 van 1

V60 Plug in Hybrid - laadpunten..

Geplaatst: 22.11.2012 - 14:34
door TMacD
Ik begon me af te vragen hoe het zit met het hoe en waar opladen van de V60 PIH.

Even navraag gedaan bij diegene die in Amsterdam het parkeerbeleid uitvoeren en kwam tot de volgende conclusie.

Parkeer garages:
Er zijn een aantal laadpunten die zich in parkeer garages bevinden - je kan hier direct met de parkeer garage (bv. Q-park) een abbonement nemen, meestal zijn hier gereserveerde plaatsen voor en je betaal het laden volgens mij todat te accu's vol zijn.

Laden op straat:
In principe is dat altijd mogelijk, maar er is ook een speciale e-parkeer vergunning beschikbaar.
Zonder deze vergunning kan men gewoon parkeren als de auto is aangesloten op de laadpaal, men betaalt hier parkeer tarief + laad tarief.
Met e-parkeer vergunning betaal het abbonement (centrum EUR 201 particulier / EUR 321 bedrijf per 6 maanden) wat sowieso een stuk goedkoper is als het uur tarief van EUR 4 p/uur - EUR 5 p/uur maar vaak ook een stuk goedkoper als de welke parkeer garage ook. Tevens krijgen e-parkeer vergunningen voorrang op de normale parkeer vergunning aanvraag.

Nu komt de aap uit de mouw, de V60 PIH staat (nog) niet op de lijst van voertuigen die in aanmerking komen voor de e-parkeer vergunning, wil je hier voor in aanmerking komen moet het voertuig namelijk minimaal 60 km kunnen rijden op een volle accu. Ik heb deze mensen even gebeld om te vragen hoe dit precies zit ook vanwege het feit dat het een nieuwe auto betreft die nog niet op de mark is.....ik hoor hier volgende week meer over...(niet geschoten is altijd mis......). Deze lijst op de site van cition te vinden (http://www.amsterdam.nl/publish/pages/4 ... tuigen.pdf) feit is wel dat bijvoorbeeld een Opel Ampera / Chevrolet Volt er wel op staan maar goed die halen volgens de catalogus wel 80km....


Conclusie :
Laden kan altijd, in de parkeer garage of op straat maar je betaalt dan ook parkeer kosten per uur.
E-parkeer vergunning kan alsnog niet - maar ik probeer het nog..... :)

Een en ander is in detail te bekijken op de volgende sites:

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... -parkeren/
http://www.cition.nl/main.php?obj_id=692058329

Geplaatst: 22.11.2012 - 21:35
door Paul
Ohw fijn! Super dat je dit uitzoekt ook al zit je in West Friesland!

Geplaatst: 23.11.2012 - 08:32
door diesel01
Heerlijk toch, die werkverschaffing.
Iets zegt mij dat de ambtenaren die hier over gaan niet voor 4 tientjes in het uur beleid maken...

Geplaatst: 23.11.2012 - 10:16
door TMacD
@Paul puur uit eigen belang - share the knowledge!!!!
@diesel01 - niet geschoten is altijd mis.

in de gemeentes waar er geen betaald parkeren is komt het probleem niet voor, in het centrum Schagen waar ik woon worden er 3 laadpunten geinstaleerd gedurende 2013...de dichtsbijzijnde komt in de buurt van het station, met een beetje mazzel kan ik me wagen dan gewoon zien als ik hem daar parkeer, nu nog een oplossing voor Amsterdam....

Geplaatst: 23.11.2012 - 11:27
door RichieB
Ik zit te dubben of ik thuis (op privéterrein) een laadpaal zal installeren. Die palen kosten 795 ex btw oa op http://www.ev-box.com/ en http://www.oplaadpunten.eu/. Ik weet alleen niet precies wat zo'n mode 3 paal toevoegt ten opzicht van de mode 2 kabel die al bij de V60 zit. Beide zijn 16A en zouden dus zo'n 3,7 kW moeten kunnen leveren waardoor je V60 in 3 uur is opgeladen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196.

De voordelen die ik zelf kan bedenken zijn: ingebouwde kWh meter en vast laadkabel (hoef je hem niet steeds 's avonds uit je V60 te halen en 's ochtends weer terug te stoppen). Maar of dat 738 euro (MIA toegepast) waard is weet ik niet.

Ik heb net een van de verkopers gesproken en die noemde de bijgeleverde mode 2 kabel een "noodkabel" die maximaal 10A aan zou kunnen. Dit klonk een beetje als een verkoop praatje, maar ik meld het toch maar even.

Geplaatst: 27.11.2012 - 16:50
door TMacD
Parkeerbeheer schreef:Om in aanmerking te komen voor voorrang op de parkeervergunning moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
• Het betreft een aanvraag voor een personenvoertuig in de RDW klasse M1, M2 of een bestelvoertuig in de RDW klasse N1 en N2 zoals bedoeld in de Regeling voertuigen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid zoals bedoeld in de Regeling voertuigen;
• het elektrische voertuig minimaal 60 kilometer volledig elektrisch wordt aangedreven volgens de NEDC meetmethodiek en
• het elektrische voertuig een topsnelheid heeft van ten minste 75 kilometer per uur.

In alle gevallen geldt dat alleen voorrang kan worden verkregen voor de eerste parkeervergunning (aanvrager moet dus in aanmerking komen voor een vergunnig).

Indien wordt voldaan aan de voorwaarden kan aanspraak worden gemaakt op voorrang voor de parkeervergunning, ongeacht of een voertuig op de betreffende lijst staat.

De volvo voldoet niet aan de criteria en komt dus niet in aanmerking voor voorrang. Wij gaan 2013 na of ons beleid moet worden aangepast op dit punt. Het is voor mij interessant om te weten wat er speelt. Als u mij kunt aangeven wat er bij u speelt, dan neem ik dat mee in de afwegingen.
we proberen het gewoon weer in 2013

Geplaatst: 27.11.2012 - 22:37
door RichieB
De 35050 kabel van Mennekes lijkt erg op die bij de V60 PIH zal worden geleverd: http://www.DieLadestation.de/media/evkatalog/35055.pdf. Deze kan maximaal 13A leveren. De 35055 kabel met CEE stekker kan wel 16A leveren. Deze kabels worden volgend jaar geupgrade, zie http://www.emfm.de/downloads/mode-2-kabel-mennekes.pdf.

Geplaatst: 29.11.2012 - 23:07
door EV70S
In de eerste Plug-In Hybrid op Nederlandse bodem vandaag de 35084 gezien, lijkt erg op de 35050 idd (standaard stekker 230V en amperage instelbaar tot max. 13a) al in het nieuwe design. Foto's in PIH topic.

Geplaatst: 11.07.2013 - 10:10
door TMacD
Zijn er al PIH rijders die meer informatie hebben over de laadpalen die in Amsterdam op straat staan en waarvoor eventueel een e-parkeer vergunning kan worden aangevraagd?

Geplaatst: 11.07.2013 - 10:34
door kissyfur
eerste zin http://www.cition.nl/main.php?obj_id=781981065

Verder is t alleen t opschuiven op de wachtlijst, het is geen vergunning voor de hele stad.

Geplaatst: 11.07.2013 - 11:21
door TMacD
heb net een rondje gebeld.....
een van de toelatings eisen is dat de wagen 60 km electrisch moet kunnen rijden, de PIH zit er dus net onder.....

laden en parkeren kan overal maar dan wel tegen tarief betaald parkeren en / of op de standaard wachtlijst voor een vergunning (4 jaar)

[edit]
of heeft iemand anders gunstiger informatie