Pagina 1 van 2
superplus 98 getankt i.p.v euro95 ongelood ???
Geplaatst: 24.04.2006 - 21:12
door canvolvo
kan dit kwaad ik heb wat gelezen dat je 95 ongelood moet tanken
iemand ervaring hiermee ?
gelukkig is er maar 10 liter 98 getankt en ik heb er bovenop nog 15 liter 95 ongelood getankt
Is het nu beter deze leeg te rijden en vervolgens met 95 voltanken
of nu al de resterende 35 liter bijtanken met 95 ongelood ???
Thankss
Geplaatst: 24.04.2006 - 21:18
door Ben
Het lood in de benzine vernielt de katalisator.
Ik denk dat je het beste kunt volgooien met loodvrij om zodanig de loodhoudende te verdunnen.
Maar helemaal zeker weet ik niet of het nu al te laat is.
Geplaatst: 24.04.2006 - 21:39
door canvolvo
OK Thanks ik zal de volvo dealer even mailen
Geplaatst: 24.04.2006 - 22:08
door Ludo
Ben schreef:Het lood in de benzine vernielt de katalisator.
superplus 98 is toch ook loodvrij.
of ben ik nu helemaal mis. :?:
Geplaatst: 24.04.2006 - 22:10
door CeeBee
yep geen lood meer in de benzine's
Geplaatst: 24.04.2006 - 22:23
door marissen
yep geen lood meer in de benzine's
Probleem opgelost! :mrgreen:
Wel een hoger octaan gehalte, dus de motor moet nog beter lopen.
Geplaatst: 25.04.2006 - 10:07
door MDA
marissen schreef:Wel een hoger octaan gehalte, dus de motor moet nog beter lopen.
Nou... dat weet ik nog niet zo zeker: Je Lambda sensor bepaalt tegenwoordig hoe je motor loopt icm met de compu... ik weet niet of die twee netjes reageren op het hoger octaan getal... (niet gehalte trouwens :oops: )
Geplaatst: 25.04.2006 - 10:23
door BlackWolf
Voor mijn auto word ook 95 aangeraden in de instructie boek van Volvo en ik rij op 98 al een tijdje, geen problemen mee gehad tot nu toe.
Geplaatst: 25.04.2006 - 10:27
door V480-S60
Het maakt niet uit als je in een auto waar Euro 95 in moet, Superplus 98 tankt.
Omgekeerd kan het wel uitmaken. Zie de discussies daarover elders.
En idd alle benzines in (West)Europa zijn loodvrij. Dus dat maakt niet meer uit. Geen zorgen dus.
Geplaatst: 25.04.2006 - 10:55
door Robin
Wat ik van discussies over octaan gehalte (95 of 98 ) begrepen heb is,dat de computer het vermogen regelt aan de hand van een geprogrammeerd minimaal octaangehalte. (bijv. minimaal 95).
'Nieuwere' auto's (van de laatste 10 jaar) zijn doorgaans al afgesteld op minimaal een octaan gehalte van 95 of zelfs lager.
Euro 95 heeft een lagere zogenaamde 'klopvastheid' dan het hogere octaangehalte van 98. Als een computer dus op een octaangehalte van 98 is afgestemd, dan zal een lager actaangehalte minder prstaties leveren (lees; hoger verbruik, slechtere verbanding).
Of dit omgekeerd ook het geval is, weet ik eigenlijk niet.
Geplaatst: 25.04.2006 - 11:19
door MDA
De computer kan normaal gesproken niet 'raden' welk type brandstof er in de tank zit. Hij zal voor een '95' auto dus altijd afgesteld zijn op '95', ook als je er '98' in stopt. Voor je vermogen zou het dus niets uit moeten maken, of alleen maar slechter kunnen zijn.
Om het 'voordeel' van 98 benzine te kunnen benutten moeten de instellingen van de computer (en lambda sensor) verandert worden, en dan verlies je weer vermogen als je er dan weer '95' in gooit...
En zeg alsjeblieft wel octaan GETAL en niet gehalte... :oops:
Geplaatst: 25.04.2006 - 11:30
door canvolvo
ok bedankt allemaal voor de info
gelukkig hoef ik me hier dus geen zorgen over te maken
Geplaatst: 25.04.2006 - 11:43
door Robin
Slechter zijn is zeker niet waar. Een fabrikant geeft een minimaal (speciaal voor jou:) octaan
getal aan, hoger kan en mag altijd.
Even een technisch verhaaltje ge-copy-paste (of is dat ook geen correct woordgebruik? :mrgreen: ) 'Een goede benzine zorgt voor goed starten onder alle omstandigheden, gelijkmatige verbranding zonder detonatie en een lage uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Een goede benzine moet stabiel zijn tijdens de opslag en mag geen afzettingen vormen in de motor.
De weerstand van een brandstof tegen detonatie wordt uitgedrukt in het octaangetal. Hoe hoger dat getal, hoe beter de brandstof bestand is tegen een ongecontroleerde ontploffing.
De meeste motoren hebben een vaste calibrering of 'kernveld' die een geschikt ontstekingstijdstip vaststelt voor iedere snelheid en belasting. Deze is meestal ingebouwd in het elektronisch motormanagementsysteem. Wanneer een brandstof wordt gebruikt met een octaangetal benéden het voor de motor vereiste niveau, zal detonatie optreden.'
Dus het antwoord op Canvolvo's vraag; maakt niets uit, zolang het getal maar hoger is dan minimaal voorgeschreven "octaangetal", vaak abusievelijk verward met de term "octaangehalte". (zie google onder octaangehalte!)

Geplaatst: 26.04.2006 - 10:19
door V480-S60
Robin schreef:"octaangetal", vaak abusievelijk verward met de term "octaangehalte". (zie google onder octaangehalte!)
Google is niet zaligmakend. Wat daar staat is namelijk niet helemaal waar.
Hier op dit forum is het al eens aan de orde geweest.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=30
Feit is dus dat het
nu octaangetal is maar
vroeger octaangehalte.
Maar blijf on topic:
Als je 98 RON moet tanken dan moet je 98 RON of hoger tanken (superplus) Lager geeft ook met de moderne computers minder power.
Als je 95 RON moet tanken dan mag je ook 98 RON tanken. Dit geeft echter niet meer power.
Geplaatst: 26.04.2006 - 12:19
door BlackWolf
Dat was mijn topic inderdaad, toen werd het ook een discussie punt. Daarom heb ik hier niets meer gezegd want ik zag de discussie weer aankomen.
Zoals V480-V40 in zijn laatste 2 regels schrijft is het perfect neer gezet, dat is alles wat je hoeft te weten. En als je ooit per ongeluk 95 tankt in een auto die op 98 rijd is er ook geen ramp, geloof me er gaat niets stuk, alleen je motor zou raar kunnen lopen. Pas als je diesel tankt in een auto die op benzine rijd moet je eigen druk gaan maken.
Geplaatst: 26.04.2006 - 13:29
door alettesmeekens
BlackWolf schreef: Pas als je diesel tankt in een auto die op benzine rijd moet je eigen druk gaan maken.
Dat valt wel mee toch?? Andersom is erger toch?
Geplaatst: 26.04.2006 - 19:07
door zwolly
????
Geplaatst: 26.04.2006 - 19:27
door Robert
alettesmeekens schreef:BlackWolf schreef: Pas als je diesel tankt in een auto die op benzine rijd moet je eigen druk gaan maken.
Dat valt wel mee toch?? Andersom is erger toch?
KLOPT
Heb ik een keer gedaan toen ik voor 2 dagen een ander auto bij had op het werk.
Bij het tanstation benzine in de diesel tank gegooid, achter op de parkeerplaats stond ik al stil. :oops:
Ach, je moet alles toch een keer uitproberen

Geplaatst: 26.04.2006 - 20:23
door CaptainSchaap
Bij het tankstation bij de Esso hier in de buurt is het nog mogelijk Super 98 met loodvervanger te tanken, net als de BP hier in Hellevoetsluis....
Wil geen spelbreker zijn, maar toch....
Al hoewel er geen lood in zit, maar slechts een 'loodvervanger' (geen idee of dat ook schadelijk is voor de katalysator). Te herkennen aan de gele benzineslang!
Geplaatst: 26.04.2006 - 20:28
door Ben
Ludo schreef:Ben schreef:Het lood in de benzine vernielt de katalisator.
superplus 98 is toch ook loodvrij.
of ben ik nu helemaal mis. :?:
Ik tank altijd diesel
