Pagina 1 van 1

Radiator aftappen

Geplaatst: 26.11.2012 - 14:24
door Edwin
De temperatuurmeter wil niet meer naar het midden gaan, zelfs niet na 100 snelweg km's... :-(
Daarom wil ik misschien zelf m'n thermostaat vervangen. Heb het aftappunt linksvoor al gevonden. Als ik het goed begrepen heb is het aftappunt een soort van plastic wartel die je los kunt draaien (en er niet per se helemaal uitgedraaid hoeft te worden), die wartel is hol vanbinnen en fungeert dan ook gelijk als een kraantje.
Aangezien ik op m'n oprit geen mogelijkheid heb de auto wat omhoog te liften wil ik met een pijpsleutel de wartel opendraaien zodat de koelvloeistof er doorheen uit kan lopen in een emmertje.
Zou dit zo kunnen of moet de auto omhoog, skidplate eraf en wartel er volledig uit? En hoeveel koelvloeistof moet er afgetapt worden om de thermostaat droog te kunnen vervangen?

Andere optie is laten doen voor € 106,- (€ 46 voor thermostaat + € 60 arbeid) bij dealer....

(Omdat het volgens mij een klusje van niets is, op het aftappen na, wil ik het ditmaal een keer zelf proberen)?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 26.11.2012 - 14:56
door edraket
Je hoeft niet per se de radator af te tappen. Er komt misschien een kopje koelwater uit, zou me daar niet druk om maken. Als je een bakje onder de slang bij het thermostaathuis houdt kun je het nog wel opvangen ook. Je kunt bijvullen met water.

Geplaatst: 26.11.2012 - 20:24
door Edwin
edraket schreef:Je hoeft niet per se de radator af te tappen. Er komt misschien een kopje koelwater uit, zou me daar niet druk om maken. Als je een bakje onder de slang bij het thermostaathuis houdt kun je het nog wel opvangen ook. Je kunt bijvullen met water.
Ja, omdat de thermostaat redelijk "boven in" het koelcircuit zit dacht ik dit ook, maar ik heb in het verleden bij de 855 ook een keer zelf de thermostaat vervangen en die zat op ongeveer dezelfde plek en hoogte als nu, maar toen kwam er toch nog een aanzienlijke sloot koelwater uit! :-(

gr. Edwin.

Geplaatst: 26.11.2012 - 23:00
door 1-wiel
Achter op het motorblok bevind zich ook nog een aftappunt. Deze kun je losdraaien met slang eromheen om de vloeistof op te vangen, maat is volgens mij 12 of 13mm.
Maat plastic aftappunt RADIATEUR is 6mm inbus of 12 of 13mm uitwendig.

Geplaatst: 26.11.2012 - 23:18
door Ramon&Ramon
Je hoeft niet af te tappen om de thermosstaat te vervangen,bij koude motor vervangen,dan is het verlies minimaal.

Geplaatst: 27.11.2012 - 08:43
door Plein69
Hoi Edwin,

Zag net pas in het andere topic dat u mij deze vraag had gesteld.
Ik heb mijn systeem niet afgetapt en heb het gedaan bij een koude motor na een nacht stilstaan.
Bij een koude motor komt er ongeveer een kopje koelvloeistof uit.
Gewoon wat doeken er onder gelegd om het op te vangen.

Kap die de distributie afschermt even weghalen voor de werkruimte.
(Had ik eerst niet gedaan en bleef mijn bitje haken bij de kap. Vervolgens viel mijn torx bitje naar beneden :-x )

Twee torx losdraaien en thermostaat eruit wippen.
Je kan dan gelijk zien of hij open is gebleven.
Even beide helften van het thermostaathuis goed schoon maken.
Nieuwe erin en dicht.

Reservoir van de koelvloeistof alvast aanvullen tot max en dan een stuk gaan rijden. Als de thermostaat opengaat word de luchtbel vanzelf het reservoir ingeperst. Als de motor weer koud is even kijken wat het nieuwe niveau is van de koelvloeistof.

Kind kan de was doen en scheelt weer wat Euro's.
O neem wel gelijk een fles koelvloeistof mee. Kan je het verschil aanvullen.

Richard

Geplaatst: 27.11.2012 - 20:58
door Edwin
Oke, bedankt allen.

Denk dat ik het zelf maar ga doen dan. Heb alleen geen torx bit setje, alleen "schroevendraaier"torx sleutels en mijn ervaring is dat je daar heel weinig kracht mee kan zetten als ze vastzitten. Misschien kan de accuboor het aan en anders maar eerst maar even een mooi ratelsetje aanschaffen van het geld dat ik bespaar op het arbeidsloon! ;-)

Nog even voor de zekerheid: als de meter niet recht omhoog komt, en de kachel lauw/warm blijft, is dat dan altijd de thermostaat die stuk is?

gr. Edwin.

Geplaatst: 28.11.2012 - 08:53
door Plein69
Kan zijn dat je temperatuur sensor niet geheel juiste waarde doorgeeft.
Maar 99 % dat het de thermostaat is.

Als je hem open schroeft en eruit haalt kan je het zo zien.

Nu het kouder word zal je zien dat het langer duurt voordat hij op temperatuur komt.
Ik heb trouwens geen originele Volvo thermostaat er in gedaan maar een universele. Kosten 20 euro (Kon tijdens vakantie even geen Volvo dealer vinden)

Die heeft als openings waarde 90 graden en Volvo hanteert 87 graden.
Bij mij staat het pijltjes echt minimaal over het midden. Althans je ziet het alleen als je er echt recht voor zit.

Richard

Geplaatst: 29.11.2012 - 18:09
door Edwin
Toch maar even bij de dealer geweest. Heb de komende dagen zelf geen tijd en de juiste bitset niet èn het stoorde me dusdanig dat ik maar heb laten doen!

Meter staat weer mooi in het midden!

Ohja, het stoorde me ook dat ik het juiste gereedschap niet had en dan met name de torx bitjes met een kleine ratel. Toevallig was ik ook nog even bij Brezan naar ruitensproeier antivries aan het kijken toen mijn oog op een mooie 94 delige bit- en dopset met grote en kleine ratel viel. Toen heb ik voor m'n zelf maar even voor Sinterklaas gespeelt....

Allen dank voor de hulp en reacties.

Gr. Edwin