Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtinging vloeistof dop

Geplaatst: 02.12.2012 - 13:35
door RoninS60
Ongeveer een jaar geleden lekte mijn stuurbekrachtingsreservoir bij de dop, de dealer heeft een nieuwe dop gemonteerd. Probleem opgelost.

Nu heb ik laatst het niveau van de vloeistof gecontroleerd, alles in orde. Maar daarop is het zelfde verschijnsel weer teruggekomen, direct nadat de dop eraf is geweest. Na twee ritten is het reservoir al weer goed nat, terwijl de dop schijnbaar goed gemonteerd zit.

Wat doe ik fout, ik kan mij niet voorstellen dat ik na een jaar alweer een nieuwe dop nodig heb..?

Geplaatst: 02.12.2012 - 17:06
door Ramon&Ramon
Lekt de dikke slang niet ?

Geplaatst: 02.12.2012 - 17:49
door wvamst
Omdat de dop niet meer goed was en er een overdruk optrad in het reservoir heeft mijn garagehouder een klein gaatje in de dop geboord. geen olieverloop meer.

Geplaatst: 02.12.2012 - 18:54
door JeroenSpock
Ik heb mijn tankje vervangen. Het oude model gaat lekken bij de naad die rondom loopt. Het nieuwe model reservoir is beter gedicht en gaat niet meer lekken.
Misschien is dat het? Ik had de olie overal zitten omdat de multiriem het oppikt en rond slingert.

Geplaatst: 02.12.2012 - 22:32
door RoninS60
Ik heb de dop nu wat minder strak gedraaid, op een gegeven moment voel je een soort van klik, daar ben ik nu gestopt. Zal morgen kijken of dat het gewenste effect heeft.

Als je na een rit kijkt, is het hele schroefdraad aan de buitenkant nat van het reservoir. De rest is droog nadat ik het weer heb schoon gemaakt. Dus ik durf de slang en reservoir zelf wel uit te sluiten. Vooral omdat het precies is gebeurd nadat ik de dop eraf heb gehad..

Geplaatst: 03.12.2012 - 16:10
door ...
JeroenSpock schreef:Ik heb mijn tankje vervangen. Het oude model gaat lekken bij de naad die rondom loopt. Het nieuwe model reservoir is beter gedicht en gaat niet meer lekken.
Misschien is dat het? Ik had de olie overal zitten omdat de multiriem het oppikt en rond slingert.
Vandaag de auto voorzien van de witerslofjes en even een goede wintercheck uitgevoerd. En jawel hoor: sporen van lekkage bij het betreffende tankje.

Wat zijn de kosten voor het gemodificeerde tankje?

Geplaatst: 03.12.2012 - 17:24
door JeroenSpock
Alleen de tank zit op 41 euro inc. Maar ze willen je er graag een stuk slang bij doen van 51 ex en een liter servo olie van 20 euro.
Er gaat 600ml in als ik het goed heb, ik heb mijn 'oude' olie weer gebruikt.

Geplaatst: 03.12.2012 - 18:01
door VolvoS801999
Toevallig was mijn tankje laatst ook vochtig langs de naad :P. Ik had dat ding al vervangen, slechts een paar maanden geleden maar nu was ie weer vochtig. Nu heeft de Volvo dat ding schoongemaakt met remreiniger (hoefde niks af te rekenen) en nu moet ik hem gewoon in de gaten houden; tot nu toe nog droog.

Misschien kun je dat ook eens proberen? Volvo gaf trouwens te kennen dat die reservoirtjes nooit lekten.....in your dreams. Als het weer vochtig werd zouden ze hem onder garantie vervangen.

Geplaatst: 05.12.2012 - 18:00
door RoninS60
Tijd voor een update; ongelovelijk maar waar, nadat ik de dop niet volledig vast heb gedraaid is het lekken weer gestopt en het tankje alweer sinds maandag mooi droog.

Ik zag laatst bij een S60 uit 2007 dat Volvo een iets ander tankje en dop heeft gebruikt, ik snap nu waarom.. :)

Geplaatst: 07.12.2012 - 13:26
door wvamst
zoals eerder aangegeven een klein gaatje buren in de dop doet wonderen !!!

Geplaatst: 07.12.2012 - 16:32
door herby
wvamst schreef:zoals eerder aangegeven een klein gaatje buren in de dop doet wonderen !!!
Kun je aangeven waar dit gaatje precies in de dop is geboord en hoe groot het is?

Ik zou het namelijk ook wel eens willen proberen vanwege hetzelfde probleem. :cry:

Geplaatst: 09.12.2012 - 10:46
door wvamst
een heel klein gaatje 1mm en daar waar de boor het makkelijkst doorheen gaat

Geplaatst: 09.12.2012 - 12:55
door Ramon&Ramon
Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Gaatje boren is dus niet de goeie oplossing..

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:15
door laheije
Ramon&Ramon schreef:Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Welke olie is dan het beste om er in te doen?
Huub

Geplaatst: 09.12.2012 - 14:49
door JeroenSpock
Ik kreeg van de dealer een flesje servo olie.
Gaatje boren in de dop zou ik niet doen, dan zouden ze dat in de fabriek wel doen.

Geplaatst: 10.12.2012 - 18:57
door Rikkert91
Als je het goed wilt doen kun je het beste een nieuw vaatje, de slang naar de pomp en het belangrijkste, nieuwe slangklemmen monteren.

Vergelijk de oude en de nieuwe eens, mijne was stond helemaal bol.

Geplaatst: 10.12.2012 - 19:15
door Ramon&Ramon
laheije schreef:
Ramon&Ramon schreef:Als er een overdrukprobleem is,dan is er duidelijk iets mis met de vloeistofpot of er zijn twee soorten olie door elkaar gebruikt,ATF dus,wat er niet in mag.
Welke olie is dan het beste om er in te doen?
Huub

Dat verkoopt de dealer.
En niet alle groene stuurolie is hetzelfde,citroen en vag olie is verschillend ten opzichte van de volvo olie..