Pagina 1 van 1

Rare startproblemen

Geplaatst: 02.12.2012 - 21:53
door Laptom
Mijn 2002 v70 2.4 140pk heeft sinds een aantal dagen een raar fenomeen. Bij het starten knipperen zo ongeveer alle dashboard lampjes en hoor ik achter het dashboard een of meerdere relais ratelen. Motor start dan met wat moeite.
Als hij loopt is er niets aan de hand. Alle functies in het dashboard werken dan normaal. 1x starte de auto niet (za ochtend, na een ritje van 5km). 30sec wachten en hij state weer....
Het klokje is volledig gereset na het starten: (--:--) geeft het aan, maar kan het wel gewoon instellen. En een airbag warning.

Iemand een idee?
- contact slot
- ergens een relais niet goed
- accu (pas 6mnd oud)
- startmotor met een aarzelend relais

Geplaatst: 02.12.2012 - 22:06
door CoertVolvo
Mijn gedachten gaan toch richting de accu, meet eens de spanningsval tijdens het starten. Een slechte massa-verbinding is ook nog een mogelijkheid.

Geplaatst: 02.12.2012 - 23:20
door Ramon&Ramon
Accu spanning inderdaad te laag!

Geplaatst: 03.12.2012 - 07:45
door Laptom
Bedankt,
Zet ik er vanavond toch ff de lader erop en zal eens met de meter de spanningsval en ontlaadstroom meten. Ik weet dat de vorige eigenaar ook last had van een leeglopende accu, maar daarvoor had hij toch ruim e1700,- aan kosten bij de dealer achter gelaten om het op te lossen...
Iemand een elektrisch schema beschikbaar van de v70? Wat is de normale ontlaad stroom van een v70, 20mA?

Geplaatst: 03.12.2012 - 08:14
door Peregrijn
Bij de Citroen C8 van onze zoon loopt de accu ook snel leeg. Klein zonnepaneeltje op het dashboard werkt in dit geval (net) voldoende.

Zie bv: http://www.autostyle.nl/electronica/ele ... nelen.html

Lekstroom is soms niet te vinden.

Geplaatst: 03.12.2012 - 09:09
door EwoutSchalkwijk
Peregrijn schreef:Bij de Citroen C8 van onze zoon loopt de accu ook snel leeg. Klein zonnepaneeltje op het dashboard werkt in dit geval (net) voldoende.

Zie bv: http://www.autostyle.nl/electronica/ele ... nelen.html

Lekstroom is soms niet te vinden.
Toch is dat natuurlijk geen oplossing. Lekstroom moet te vinden zijn, maar het kan veel tijd kosten.

Heel rigoreus maar wel effectief. Trek zoveel mogelijk zekeringen van stroomverbruikers die niet direct noodzakelijk zijn voor het rijden, en kijk wat er dan gebeurt.

Stel dat de 'stroomlekkage' in je versterker zit, dan moet dat op die manier terug te vinden zijn. Volvo heeft gelukkig de meeste apparaten apart gezekerd. De kans is groot om het zo te vinden.

Succes,

Ewøut

Geplaatst: 03.12.2012 - 20:57
door V70D5AWD
Bekend probleem zou kunnen zijn de deursloten. Moet je met dit weer kunnen voelen aan de sloten. Als ze in de ochtend warmer aanvoelen dan de rest staat er een spoel voor verwarmingselement te spelen. Gezien bouwjaar best mogelijk dat deze lekstroom hier naar toe gaat.

Geplaatst: 03.12.2012 - 22:35
door Laptom
Zonnepaneel zou voorlopig een containment kunnen zijn zolang de oorzaak niet gevonden is. Ik heb de lader erop staan, eens kijken hoe de deursloten morgen aanvoelen en of de auto normaal start.

Bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 04.12.2012 - 08:41
door Laptom
Vergeten de deursloten te voelen :-( . Morgenvroeg nog maar eens proberen, de auto startte wel normaal na een nachtje acculader. Dan lijkt het toch een lekstroom, maar dit moet te vinden zijn.
Iemand een idee waar ik schema's kan vinden? Maakt het zoeken een stuk eenvoudiger.

De airbag waarschuwing die er nu inzit kan ik die zelf wissen, of moet ik daarvoor langs de dealer?

Geplaatst: 04.12.2012 - 09:16
door crackedtooth
wanneer je een dice unit koopt... of rica/bsr softloader: ja kn je dan zelf lezen

dice unit niet eens zo duur (chinese)

Geplaatst: 04.12.2012 - 09:44
door Ramon&Ramon
Laptom schreef:Vergeten de deursloten te voelen :-( . Morgenvroeg nog maar eens proberen, de auto startte wel normaal na een nachtje acculader. Dan lijkt het toch een lekstroom, maar dit moet te vinden zijn.
Iemand een idee waar ik schema's kan vinden? Maakt het zoeken een stuk eenvoudiger.

De airbag waarschuwing die er nu inzit kan ik die zelf wissen, of moet ik daarvoor langs de dealer?
Meestal zit het in de dynamo,een defecte diode,maar het kan natuurlijk de accu zijn die sluiting maakt inwendig,dat komt ook vaak voor.

Geplaatst: 04.12.2012 - 13:14
door edraket
Lekstroom is inderdaad ongeveer 20mA. Zoals aangegeven eerst auto op slot en dan even wachten. Na ongeveer een minuut zie je de stroom terug lopen. Heeft te maken met het alarm die pas na die minuut in rust gaat.
Pas wel op met een ampere meter aan de auto. Als je de auto op contact zet gaat er meestal al heel wat ampere lopen, en voor een ampere meter is dat vaak al teveel. Verlichting doet alleen al 10 ampere, ventilator nog meer.

Geplaatst: 04.12.2012 - 13:20
door Dentheman89
Kan je je accu niet even na laten meten? Ondanks dat deze nog vrij recent is zou deze bijvoorbeeld een productiefoutje kunnen hebben.

Geplaatst: 23.05.2013 - 16:27
door Laptom
Nog steeds niet opgelost.
Ik heb wel alle zekeringen geprobeerd. Als ik een combinatie van 3 zekeringen eruit haal is mijn lekstroom 10mA. Ander +100mA (veel te veel). De combinatie hebben alle te maken met de telefoonmodule (of wat er in de binnenspiegel zit). Zijn er ergens online elektrische schema's beschikbaar van een 2002 V70?

Geplaatst: 23.05.2013 - 16:33
door MarioC70
Als je de dikke plusdraad van de dynamo loskoppeld,heb je dan nog steeds lekstroom,zonee,dan is er een diode in de dynamo waarschijnlijk stuk,dat komt vaak voor..

Geplaatst: 23.05.2013 - 19:34
door CoertVolvo
Hoi Laptom,
Misschien heb je hier wat aan: http://www.volvowiringdiagrams.com/
Eerlijk gezegd sluit ik me aan bij MarioC70, dit zou ik eerst proberen.

Succes.

Geplaatst: 23.05.2013 - 21:36
door Laptom
Ga ik zaterdag eerst even de dynamo loskoppelen.
Bedankt voor de tip!