Pagina 1 van 2

Dip na koude start

Geplaatst: 04.12.2012 - 16:34
door Jak
Hoi.

Vanochtend in kou en nattigheid startte de auto normaal, maar na een 2 seconden dipte het toerental, en liep de motor op een cylinder minder, zo klonk en voelde het. Even later was alles weer normaal. Verder geen klachten. Gasklep is schoon.

Tijd voor bougies en kabels of is de gasklep aan de beurt ?

V70 MY02, 135kkm

Geplaatst: 04.12.2012 - 16:36
door Ramon&Ramon
Misschien een bobine niet fris meer,bougiekabels heb je niet,bougies is controleren?

Geplaatst: 04.12.2012 - 16:52
door Jak
Nee toch ? een bobine gaat langer mee dan 135 kkm.

Ideetje hoe ik snel ik iets kan checken of testen?

Geplaatst: 04.12.2012 - 16:56
door Laguna-S60
Bobine kan zelfs stuk gaan naar 5km, dus zegt niks ;)

Geplaatst: 04.12.2012 - 19:40
door Jak
Laguna-S60 schreef:Bobine kan zelfs stuk gaan naar 5km, dus zegt niks ;)
Tjaa. Laat ik het zo zeggen: de vorige keer dat die stuk ging bij de 850 gaf het een heel ander patroon , zoals inhouden en verlies van power. Dit is anders. Daarom sluit ik hem voor nu ff uit, maar hou hem in het achterhoofd.

Zijn er dingen die ik kan controleren ?

Geplaatst: 04.12.2012 - 19:53
door Blade
Je hebt nu 5 bobines ipv 1 op de 850 die nog werkte met een verdeelkap/rotor.

Geplaatst: 04.12.2012 - 20:07
door Jak
Poika schreef:Je hebt nu 5 bobines ipv 1 op de 850 die nog werkte met een verdeelkap/rotor.
Okay.. hoe is een defecte dan op te sporen ?
Vond hier een plaatje.. weer wat geleerd..

Geplaatst: 04.12.2012 - 21:16
door Jak
Zoekzoek.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=bobine


Tip van Steven460
Welke bobine het is, botte bijl methode: een bobine per keer de stekker afkoppelen. Doorgaan totdat de motor er niet nog slechter stationair van loopt... Dat is de veroorzaker.
Dit wisselen alleen doen na afzetten vd motor en nooit de bobine los vd motor of zonder bougie laten vonken.

De motor loopt na die ene dip steeds prima, dus of dat wat oplevert ?
En wat bedoelt ie met "los van de motor"? Stekker uit is toch ok ?
Nou weekeind klusje. Als het droog is ;)

Geplaatst: 05.12.2012 - 10:51
door Dentheman89
Ondanks dat je gasklep schoon is wilt niet zeggen dat deze nog steeds in goede staat verkeerd ? Er zitten bepaalde slijtagedelen op.

Buiten dat; het begint wat kouder te worden en vooral ook vochtiger, je kan het een auto best vergeven als deze koud niet meteen als een zwitsers uurwerk loopt.

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:47
door Blade
Ik zou m effies laten uitlezen by een dealer. Weetje meteen waar je aan toe bent. Bobine/s, etm... Etc

Geplaatst: 05.12.2012 - 16:23
door Jak
Dentheman89 schreef:Ondanks dat je gasklep schoon is wilt niet zeggen dat deze nog steeds in goede staat verkeerd ? Er zitten bepaalde slijtagedelen op.

Buiten dat; het begint wat kouder te worden en vooral ook vochtiger, je kan het een auto best vergeven als deze koud niet meteen als een zwitsers uurwerk loopt.
Ben ik blij mee, deze gevoelige noot :) :)

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:44
door Oceanracer
Bij koud en vochtig weer sputtert de V70 van mij ook wel eens wat tegen. Lang niet altijd, heel soms. Gewoon even wat gas geven en hij loopt weer perfect. Ik zou me er niet te sappel om maken...

Geplaatst: 28.07.2013 - 14:29
door modiniro
Bij mijn V70 sputtert de motor ook vooral de eerste minuut na de start, er lijken misfires te zijn, zo voelt het. Motor houdt in en vermogen in belabberd.
Maar na een heel korte tijd is alles 100% en merk je niets meer.

Klinkt als een elektrische onderbreking(koud = gekrompen = open, warm = uitgezet = gesloten)

De misfire is wel geregistreerd, maar er is geen foutcode gezet dus ik weet niet welke van de 5 bobines mogelijk verdacht zou kunnen zijn.

Zijn er visuele kenmerken bij bobines die soms een fout geven ? Op de foto van Jak zitten op de tweede bobine witte strepen (hoogspanningslekkage?)..

Geplaatst: 28.07.2013 - 14:33
door Oceanracer
Laatst een busje Forté (die met de rode dop) in de tank gedaan en daarna niks meer gemerkt!

Geplaatst: 28.07.2013 - 16:07
door lint
Als je de auto laat uitlezen komt de oorzaak waarschijnlijk wel aan het licht.
Als het een eenmalig fenomeen is geweest kan je natuurlijk altijd even afwachten.

Geplaatst: 29.07.2013 - 18:06
door Jak
Alle bougies in lente vervangen, bobines nog origineel.
Toch gebeurde het nu weer afgelopen weekeind.
Na een vette bui.
Ik voel toch nattigheid ;(

Uitlezen geeft geen meldingen.. kan de gasklep zulke dips veroorzaken ?

Forte? Injectiereiniger? Welke versie ? Niet het flushmiddel neem ik aan ?

Geplaatst: 29.07.2013 - 18:49
door Oceanracer

Geplaatst: 29.07.2013 - 18:56
door Jak
Oceanracer schreef:Forté Gas Treatment
Check, onder het mom "baat het niet, schaadt het niet" al zal niet iedereen er zo over denken, lets do it.

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:42
door Oceanracer
Kost om en nabij de € 22,00 dus je loopt er ook niet gelijk op leeg...

(Volgens mijn vriendin was "de brom" bij 2100 rpm nu ook vrijwel verdwenen)

Geplaatst: 29.07.2013 - 22:18
door Jak
Oceanracer schreef:Kost om en nabij de € 22,00 dus je loopt er ook niet gelijk op leeg...

(Volgens mijn vriendin was "de brom" bij 2100 rpm nu ook vrijwel verdwenen)
Deze Brom ?