Pagina 1 van 2

hij wil niet graag in de 1

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:25
door martijn b.
erg vervelend natuurlijk :)
als de auto niet is gestart kun je zonder te koppelen zo alle versnellingen door, de 1ste versnelling dus ook..
dit is niet het geval bij draaiende auto, meestal moet je 3/4/5 keer drukken en dan gaat die wel..
de rest van de versnelingen werken top!
waar zou ik aan moeten denken wat het probleem is?
olie?
schakelstangbusjes?
drukgroep?
bovenstaande is wat ik zo heb kunnen vinden, maar mischien zijn er mensen met ervaringen die het "zeker" weten
het betrefd de v40 1.8 van 97
bvd en de vriendelijke groeten martijn

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:37
door Oceanracer
Ik zou eerst die schakelbusjes eens vervangen. Kost je een paar tientjes, dus daar ga je niet aan failliet. Helpt altijd!

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:39
door martijn b.
zou daarmee het probleem evt opgelost kunnen zijn?
zet je tip boven aan mijn lijstje, mijn dank voor je inbreng

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:44
door Laguna-S60
Ja, vrienden van ons hebben hetzelfde gehad met een V40 1.8.

Geplaatst: 05.12.2012 - 21:46
door martijn b.
das wel opbeurend nieuws, zou mooi wezen

Geplaatst: 05.12.2012 - 22:47
door volvo-s40
Schakelbusjes.

2 tientjes en een kwartiertje werk :)
kan je de eerste 14 jaar weer probleem loos verder schakelen voor je weer opnieuw mag mopperen :P

Geplaatst: 06.12.2012 - 00:10
door dutchlimits
Ik heb dit vooral met dit koude weer, dat me auto moeilijk schakelt... Keertje olie vervangen denk ik maar

Geplaatst: 06.12.2012 - 06:43
door martijn b.
dan zullen we eens een afspraak maken voor Schakelbusjes, schakelstang en het verversen van de olie..heren, mijn dank

Geplaatst: 06.12.2012 - 09:30
door Arjan75
:D Ik ga dus vandaag online, om dan toch maar eens de vraag te stellen waarom de V40 de laatste tijd steeds slechter schakelt... maar alleen als hij koud is. :?

Waar ik aan zat te denken was eigenlijk mijn koppelingskabel. Wat ik namelijk merk is dat het 'koppelmoment' helemaal op de vloer ligt. Met andere woorden, ik moet het pedaal helemaal de mat in schoppen, en dan kan ik pas schakelen.
Zou het voor mij ook geen oplossing kunnen zijn om een beetje te spelen met het kabeltje? Beetje stellen? Of kan dat niet bij een Volvo V40? (ik moet de Haynes er nog bij pakken, maar mogelijk zijn jullie sneller.)

Geplaatst: 06.12.2012 - 09:35
door dutchlimits
Je hebt een hydraulische koppeling dus nee dat gaat niet. Mijn koppeling is juist hoog en de mijne schakelt ook moeilijk met deze temperaturen. Als de auto op temp is dan is het klaar

Geplaatst: 06.12.2012 - 10:04
door Arjan75
Ok, Haynes nagekeken, ik kan wel spelen met het pedaal zelf, niet met de kabel... lang leve de hydraulische koppeling.

waar zitten die schakelbusjes eigenlijk? Bij de pook neem ik aan?

Geplaatst: 06.12.2012 - 10:05
door Arjan75
Sorry Alex, ik zie nu dat ik me de moeite van het zoeken had kunnen besparen... je had al gereageerd! (Was je toch sneller dan Haynes...)

Geplaatst: 06.12.2012 - 10:12
door dutchlimits
Geeft niet :)

Als je auto goed schakelt als hij op temp is dan betwijfel ik of het aan de schakelbusjes ligt, maar goed;

Hierzo
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 845#p34296

Geplaatst: 06.12.2012 - 10:20
door Arjan75
Helder, thanks.
(Schakelen gaat prima als de auto warm is, vandaar ook mijn twijfel over de busjes)

Eerst maar eens dat pedaal van de grond af 'stellen', dan weer verder zien.

Geplaatst: 06.12.2012 - 17:55
door martijn b.
had ook nog iets gelezen over verschillende bakken, bj 97 heeft een andere bak dan bj 98? klopt dit en is dit nog van belang voor mijn verhaal?

Geplaatst: 06.12.2012 - 23:16
door Ramon&Ramon
Die zijn exact hetzelfde..

Geplaatst: 07.12.2012 - 06:28
door martijn b.
volgende week woensdag wordt die onder handen genomen, ben benieuwd..
zal het resultaat hier vermelden ter info

Geplaatst: 09.12.2012 - 15:02
door Lex!
heb een paar weken geleden de schakelbussen vervangen, origineel Volvo iets van rond de 25 euro (uit m'n hoofd). Easy fix, zeker als je een brug of smeerput hebt. Hij schakelt weer superstrak, alleen het probleem van moeilijk in de eerste en tweede versnelling is er niet mee opgelost! Met koude bak terugschakelen naar tweede en eerste versnelling is een ramp. Er zit nieuwe olie in de versnellingsbak.

Geplaatst: 09.12.2012 - 15:24
door dutchlimits
Heb je de dunste olie erin gedaan?

Geplaatst: 09.12.2012 - 15:45
door Lex!
dutchlimits schreef:Heb je de dunste olie erin gedaan?
Weet ik niet, heb de auto twee maanden. Gekocht van een garage, en die hebben het onderhoud gedaan. Als ik de olie check is deze helder en stinkt niet, dat doet mij concluderen dat de olie nieuw is. Uit het onderhoudsboekje blijkt ook dat er dit jaar nog een beurt is uitgevoerd, en veel kilometers heeft de auto daarna niet gemaakt.