Pagina 1 van 2

buitenspiegels

Geplaatst: 07.12.2012 - 16:09
door Suijkerland
Ik heb heb een vraag over de buitenspiegels.
Sinds kort rijdt ook mijn dochter in de Volvo.
Gezien haar lengte staat de stoel bijna in de voorste stand.
Gevolg is dat ook de binnenspiegels versteld moeten worden en dus naar binnen worden gesteld.

Wanneer zij de electrische spiegels bediend wil deze niet verder naar binnen en maakt een klikkend geluid.(maximale stand)
Nu weet ik van andere auto's dat je deze handmatig daar doorheen kunt drukken maar kan dat ook bij Volvo V70XC?

Voordat ik de spiegels kapot druk of wellicht het stelmechanisme.

Wie weet of dat kan?

Geplaatst: 07.12.2012 - 16:31
door lint
Volgens mij is het niet verstandig de spiegels door de eindstand te drukken, kans op beschadiging van het verstelmechanisme is groot.

Geplaatst: 07.12.2012 - 17:07
door Suijkerland
lint schreef:Volgens mij is het niet verstandig de spiegels door de eindstand te drukken, kans op beschadiging van het verstelmechanisme is groot.
Maar het moet toch mogelijk zijn dat kleinere mensen, 1.65/1.70 toch ook in hun buitenspiegels kunnen kijken. Nu ziet zij de zijkant van de auto niet.
Ik heb met mijn lengte van 1.86 geen probleem omdat mijn stoel meer naar achteren staat.

Geplaatst: 07.12.2012 - 17:36
door lint
Experimenteren met de stoelverstelling tot je dochter goed beeld heeft in de buitenspiegels. Je hoeft maar een klein deel van de zijkant van de auto te zien in je buitenspiegels.
Of misschien is het stelmechanisme niet goed gangbaar en haalt zo de uiterste stand niet meer.

Geplaatst: 07.12.2012 - 18:39
door Suijkerland
Het stelmechanisme is naar mijn weten van kunststof en zal gangbaar blijven. Wanneer je naar de rechter spiegel kijkt staat de rechterkant van het glas diep naar binnen en de linkerkant bijna gelijk met de spiegelrand. Kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort.

Bij mijn vorige auto kan ik de naar binnen duwen en dan hoorde je de vertanding. Dat leverde geen schade op maar bij Volvo weet ik het niet.
Heb al een binnenspiegel die niet automatisch dimt dus ben even voorzichtig.

Geplaatst: 07.12.2012 - 22:33
door Fredhead
Zo te lezen haalt hij zijn eindstand dan niet

Geplaatst: 08.12.2012 - 17:18
door samplersam
Is geen probleem, je kan de spiegel met de hand verstellen, door gewoon het spiegelglas heen te duwen waar je heen wil, dan hoor je een paar klikken vanuit de spiegelkap. Kan geen kwaad, wij doen dit al jaren zo.

Geplaatst: 09.12.2012 - 00:51
door Suijkerland
samplersam schreef:Is geen probleem, je kan de spiegel met de hand verstellen, door gewoon het spiegelglas heen te duwen waar je heen wil, dan hoor je een paar klikken vanuit de spiegelkap. Kan geen kwaad, wij doen dit al jaren zo.
Kan bij Volvo dus ook.
Inmiddels gedaan.

Bedankt

Geplaatst: 09.12.2012 - 12:44
door gsx750r
Suijkerland schreef: .....Nu ziet zij de zijkant van de auto niet.
Dat is prima want waarom zou je tijdens het rijden de zijkant van je auto moeten zien ?
lint schreef:.... Je hoeft maar een klein deel van de zijkant van de auto te zien in je buitenspiegels.
Je moet juist helemaal niets zien van de zijkant van je auto !

Autofabrikanten doen hun uiterste best om de spiegels van een auto zo te ontwerpen dat ze een optimaal blikveld naar achteren bieden. Maar helaas rijden er ontzettend veel mensen rond met verkeerd afgestelde spiegels waardoor hun blikveld alleen maar onnodig wordt verkleind.

Al in 1995 heeft de SAE (Society of Automotive Engineers) daar een studie naar gedaan en een advies uitgebracht hoe je de spiegels af moet stellen om een maximaal blikveld te creëren.
Ik rijd al jaren zo en een BLIS o.i.d. is daardoor echt niet nodig. Het is zonder meer even wennen in het begin maar daarna weet je echt niet beter meer !

Door deze wijze van afstellen is dit: "Shit er rijdt iemand naast me ! Die had ik niet aan zien komen !" al jaren niet meer voorgekomen !

Hierbij wat illustraties waarop heel duidelijk is te zien wat je mist in je spiegels door ze verkeerd af te stellen.

Afbeelding
Afbeelding

En nog een kort filmpje over hoe het afstellen in z'n werk gaat.

Are your car mirrors adjusted correctly?

Rob

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:15
door lint
Dat is een heel duidelijke instructie om je spiegels goed af te stellen!
Ik ga mijn buitenspiegels dus nog iets verder naar buiten stellen zodat ik geen eigen autoflanken meer zie.

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:36
door Lexus76
Dit ga ik ook proberen!

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:41
door gsx750r
lint schreef:...Ik ga mijn buitenspiegels dus nog iets verder naar buiten stellen zodat ik geen eigen autoflanken meer zie.
Nog een aanvulling. Anderen die dit intussen ook in de praktijk gebracht hebben heb ik wel eens naar hun ervaring gevraagd en die waren eigenlijk altijd positief.
De enige 'klacht' die wel eens naar voren werd gebracht was dat men doordat de eigen auto net (!) niet meer zichtbaar was, men het referentiepunt miste om te kijken of de spiegels nog wel goed stonden. Op zich begrijpelijk want als je de zijkant van de auto wel altijd zichtbaar hebt in je buitenspiegels dan zie je meteen of ze evt. ontregeld zijn lees; verder naar binnen of naar buiten staan dan je gewend bent.

Dit 'probleem' is heel simpel op te lossen door gewoon je hoofd een beetje in de gewenste richting te kantelen waardoor de zijkant van de auto weer wél net zichtbaar is. Je ziet dan meteen of je spiegels door een of andere oorzaak evt. te vér naar buiten zijn komen te staan.

Met dank aan de mensen die op parkeerplaatsen als een olifant tussen de auto's doorlopen ........ Nee, ik heb inderdaad geen automatisch inklappende spiegels !

Rob

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:45
door lint
Goede en praktische aanvulling.
Iets anders: wordt hier bij de huidige rijlessen ook aandacht aan gegeven?
Ik kan het uit mijn rijlestijd niet meer herinneren maar dat was in 1976!

Geplaatst: 09.12.2012 - 13:49
door gsx750r
lint schreef:Iets anders: wordt hier bij de huidige rijlessen ook aandacht aan gegeven?
Geen idee van maar misschien weet Oceanracer daar een antwoord op ?

In mijn tijd, 1966, in ieder geval niet. Maar ja toen had je ook beduidend minder achteropkomend verkeer of ......... zou dat gekomen zijn door mijn allesvernietigende rijstijl ?

Rob

Geplaatst: 09.12.2012 - 14:37
door lint
Ja dat kan ook als je maar hard genoeg rijdt laat je alle andere weggebruikers achter je en hoef je veel minder in je buitenspiegels te kijken.
Maar ik ben ook benieuwd naar het oordeel van een deskundige (Oceanracer)

Geplaatst: 10.12.2012 - 22:39
door Suijkerland
Ik rij altijd op de spiegels achteruit. Geleerd op de truck en doe ik ook met de Volvo.
Wanneer ik de zijkant van de auto niet zie heb ik geen reverentiepunt en omdat ik de auto op centimeters naast het hek zet wil ik de auto dus ook zien.

Geplaatst: 15.01.2013 - 16:53
door CasZs
Zelf ben ik ( defensie en burger ) rij-instructeur en tot op de dag van vandaag wordt leerlingen aangeleerd om in ieder geval een klein streepje flank/voertuig in het zicht te laten. Dit inderdaad vanwege de referentie. jonge/onervaren bestuurders vergeten immers makkelijk om met een 'hoofdbeweging' te controleren of ze al dan niet goed staan. Gewoon de spiegel doorduwen Peet tot Aileen een zeer minimaal stukje voertuig in het vizier heeft :-)

Geplaatst: 15.01.2013 - 20:32
door Oceanracer
Hoewel bovenstaande inderdaad nog altijd wordt aangeleerd, maak ik leerlingen bewust van het feit, hoe verder de spiegel naar binnen staat, hoe minder breed je langs de auto kijkt. Een VW Golf heeft al jaren uitstekende portiergrepen. Ik laat ze de spiegels zo afstellen dat ze die van de achterportieren nét kunnen zien en zodoende nét niet de rest van de auto zien.

Geplaatst: 15.01.2013 - 20:43
door evert65
ook een manier
zelf prefereer ik toch een stukje flank.
voor de referentie
omdat ik ook op de spiegels achteruit rij, en zo ook de wagen de garage inprak .
als ik niks van de flank zou zien waren de zijkanten nu mooi blank

Geplaatst: 15.01.2013 - 20:52
door Oceanracer
Bij de V70 kijk ik nét over de heupen heen, omdat die geen grepen heeft. Vind ik ook prettig.