Bij optrekken hoor ik niks ingrijpen, toerental naar 3000 terwijl ik stilsta.
Hoort de DSTC niet in te grijpen ?
Op een landweg met (per ongeluk) een wiel vrij greep het wel in, dus ik dacht: op de sneeuw idem dito. Maar het kan zijn dat het anders werkt dan ik denk
Geplaatst: 08.12.2012 - 15:47
door lint
Volgens mij werkt DSTC zo dat het wiel met grip het vermogen krijgt en zo tractie heeft. Als beide wielen doorslippen is er geen grip en tractie en zal het systeem de wielen moeten afremmen om zo te proberen tractie te krijgen. Of dat op exreem gladde ondergrond ook nog werkt weet ik niet.
Geplaatst: 08.12.2012 - 15:52
door gsx750r
Er maar van uitgaande dat het systeem qua werking van jouw MY02 hetzelfde is als dat van MY04, hierbij de uitleg van de werking door Volvo zelf uit het Instructieboekje van de V70 MY04.
Toen ik vorig jaar m'n XC70 kocht heb ik ook wat gespeeld met de DSTC en 4WD. Het ging me nog niet zo goed af. Blijf van je remmen af! dat weet ik nu.
suc6
Ewøut
Geplaatst: 09.12.2012 - 00:27
door Jak
Niet slecht joh, lekkere omgeving om eens te testen...
Geplaatst: 09.12.2012 - 06:14
door EVV
Bij optrekken zou je hetzelfde ABS geluid moeten horen en/of ineens een terugval in toeren moeten zien, dat is namelijk hoe het systewm in kan grijpen. Het bijbehorende lampje ging ook niet branden? Het afremmen doet hij overigens maar tot een bepaalde snelheid, daarna neemt hij alleen maar gas terug.
Geplaatst: 09.12.2012 - 14:17
door Vapor cloud explosion
Tractiecontrole (TC) werkt vooral bij een verschil in grip tussen twee wielen. In jouw geval zou het kunnen zijn dat beide wielen geen grip meer hebben en daar kan TC dan verder weinig meer aan veranderen. Het heeft geen zin om tractie van het ene slippende wiel door te sturen naar het andere slippende wiel. Geen grip is nu eenmaal geen grip.
Verder stond je, zoals je aangaf, stil met slippende voorwielen. In dat geval heeft het ABS waarmee TC werkt geen snelheidsinformatie en kan ik me voorstellen dat dit van invloed is op de werking van TC.
Zo gauw de wielen doorslippen ga je van statische (normale) wrijving naar dynamische wrijving (die veel lager is) en vermindert juist je grip. Meer gas geven heeft weinig zin omdat zich dan ook nog een waterlaagje tussen de band en de sneeuw/ijslaag vormt waardoor de tractie nog minder wordt. De wielen niet laten doorslippen door weinig gas te geven is de enige optie.
Geplaatst: 09.12.2012 - 16:59
door EVV
Traction contol kan wel degelijk iets doen aan twee spinnende banden, namelijk gas terug nemen zodat ze beide minder koppel te verwerken krijgen. En dat gebeurde niet, wat vreemd is.
Geplaatst: 09.12.2012 - 17:46
door Jak
Beide antwoorden klinken logisch.. :roll:
Maar geen sneeuw meer.. moet testen even uitstellen.
Dat ie ooit ingreep (bij tractie op een wiel) doet vermoeden dat het wel werkt zoals het hoort. Misschien is 3000 toeren te weinig ?
Geplaatst: 09.12.2012 - 17:53
door EwoutSchalkwijk
Hier moest ik DSTC uitzetten, want anders werd iedere keer het complete vermogen afgedrukt en stond je stil:
Ewøut
Geplaatst: 09.12.2012 - 18:33
door Fredhead
Jak schreef:
Dat ie ooit ingreep (bij tractie op een wiel) doet vermoeden dat het wel werkt zoals het hoort. Misschien is 3000 toeren te weinig ?
3000 toeren zou genoeg moeten zijn om op gladde ondergrond doorslippende wielen te hebben en daarop hoort het systeem te reageren
Geplaatst: 10.12.2012 - 10:56
door Vapor cloud explosion
EVV schreef:Traction contol kan wel degelijk iets doen aan twee spinnende banden, namelijk gas terug nemen zodat ze beide minder koppel te verwerken krijgen. En dat gebeurde niet, wat vreemd is.
De voorwielen hebben - wanneer ze op sneeuw of ijs slippen - beiden zodanig weinig tractie dat je het vermogen bijna naar nul zou moeten terugregelen om slippen te voorkomen. Ik vermoed dat TC een soort ondergrens heeft om het vermogen terug te nemen (anders zou de motor afslaan) maar dat die ondergrens op een zeer gladde ondergrond (sneeuw, ijs) nog steeds leidt tot flink doorslippende wielen.
Wanneer je een V70 op de brug (met alle wielen vrij) zou zetten gebeurt waarschijnlijk hetzelfde. De wielen gaan gewoon snel draaien, al dan niet op het tergggeregelde minimumvermogen.
Jak zou de TC ook eens bij nat wegdek (geeft meer tractie) kunnen uitproberen. Slippen de wielen dan ook continu door?
Maar zoals gezegd, ik ken de V70 nog niet. Ik kan het alleen maar beredeneren...
Geplaatst: 10.12.2012 - 11:27
door gsx750r
Vapor cloud explosion schreef:....Ik vermoed dat TC een soort ondergrens heeft om het vermogen terug te nemen (anders zou de motor afslaan) .....
Traction Control regelt het vermogen niet terug !
TC is in feite gewoon de omgekeerde werking van een ABS. Normaal lost de ABS de rem van het wiel/de wielen dat blokkeert/die blokkeren bij hard remmen.
Nu wordt juist het slippende wiel afgeremd totdat het weer grip heeft. In de omschrijving uit het Instructieboekje die ik hierboven heb weergegeven valt dat ook duidelijk te lezen.
Rob
Geplaatst: 10.12.2012 - 12:06
door Oceanracer
SC doet dit wel en de auto bepaalt zelf en onder welke omstandigheden of TC of SC wordt gebruikt.
Geplaatst: 11.12.2012 - 19:38
door EVV
Vapor cloud explosion schreef:
EVV schreef:Traction contol kan wel degelijk iets doen aan twee spinnende banden, namelijk gas terug nemen zodat ze beide minder koppel te verwerken krijgen. En dat gebeurde niet, wat vreemd is.
De voorwielen hebben - wanneer ze op sneeuw of ijs slippen - beiden zodanig weinig tractie dat je het vermogen bijna naar nul zou moeten terugregelen om slippen te voorkomen. Ik vermoed dat TC een soort ondergrens heeft om het vermogen terug te nemen (anders zou de motor afslaan) maar dat die ondergrens op een zeer gladde ondergrond (sneeuw, ijs) nog steeds leidt tot flink doorslippende wielen.
Wanneer je een V70 op de brug (met alle wielen vrij) zou zetten gebeurt waarschijnlijk hetzelfde. De wielen gaan gewoon snel draaien, al dan niet op het tergggeregelde minimumvermogen.
Jak zou de TC ook eens bij nat wegdek (geeft meer tractie) kunnen uitproberen. Slippen de wielen dan ook continu door?
Maar zoals gezegd, ik ken de V70 nog niet. Ik kan het alleen maar beredeneren...
Hoe snel rijd je als je op stationeer toerental in de 1 rijdt? Zo langzaam zouden je banden kunnen draaien als STC het toerental tot een veilig lage waarden zou terug brengen. Dat deed mijn S60 in ieder geval wel, ik heb het wel eens geprobeerd om het systeem te leren kenen, veel gas op een gladde weg, dan regelt die gewoon terug tot stationair en kan je gasgeven wat je wil, er gebeurd niets. Ondertussen gaat het lampje wel branden om aan te geven dat hetgene je wilt echt niet mogelijk is.
Geplaatst: 11.12.2012 - 21:37
door Oceanracer
Zo gaat het dus bij mijn V70 dus ook...
Geplaatst: 22.01.2013 - 15:22
door Jak
Ha Sneeuw en ijs !
Nogmaals DSTC getest, en ja hoor, gewoon wat verder doortrappen, dan gaat het lampje aan. Het werkt allemaal wat eleganter dan bij de 850, die de werking met een hoop gekraak liet horen.
Met sturen en gasgeven gaat het lampje nog sneller banden, dus dat klopt met eerdere stellingen da er een verschil in rotatie/grip moet zijn om aan te slaan.
Fijn dat weten we dan !