Pagina 1 van 2
Verschil S80 en V70 MY'08>
Geplaatst: 10.12.2012 - 17:38
door maxjager
Laatst was ik bij een dealer aan het kijken naar een nieuwe generatie 2e hands S80 of V70. Persoonlijk maakt mij het uiterlijke of ruimtelijke verschil niet zoveel uit, mijn eisen zijn 2,4 5cylinder diesel, verwarmbare stoelen, goede audio, lange wielbasis en een automaat. Dus welk type carrosserie eroverheen zit vind ik niet zo interessant.
De dealer begon een heel betoog dat de S80 veel comfortabeler was vanwege compleet andere rijeigenschappen. Nu ben ik nog al van de "waarom" en "hoezo" vragen, maar daar kwam de beste man niet verder mee.
Mijn vraag dus aan de kenners. Wat is nu werkelijk het verschil in rijden tussen een S80 en V70 en waardoor komt dat?
ps. mij is het ook duidelijk dat de dealer liever een 2e hands S80 verkoopt dan een V70..
Geplaatst: 10.12.2012 - 18:24
door lint
Volgens mij is het onderstel van de S80 en V70 identiek, verschil in rijeigenschappen kan komen door verschil in de carosserievorm.
De S80 is wat lager met minder overhang achter, de V70 is wat hoger en heeft meer overhang achter.
Daarnaast zijn beide types ook verkrijgbaar als R-Design met een verlaagd onderstel.
Het beste is natuurlijk om met beide auto's te gaan proefrijden.
Geplaatst: 10.12.2012 - 19:27
door bart simpson
JIJ koopt met een S80 veel meer auto voor je geld dan bij een V70 (die dus gewoon duurder is)
Geplaatst: 10.12.2012 - 20:27
door M@rcel
De S80 bedient een andere markt dan de V70. Ik kan me voorstellen dat een S80 daardoor anders afgeveerd is dan een V70.
edit: kromme zin...
Geplaatst: 10.12.2012 - 20:50
door V70/2.4D/2003
Wil je rijden als een vorst neem je en S80.
Wil je rijden als een vorst en daarbij de mogelijkheid om, naast drie kids, een hele bult zooi mee kunnen slepen, dan neem je een V70.
Zo zal het wel zo ongeveer zijn, toch?
(En wil je een goedkope S80 en toch rijden als een vorst.......dan neem je een S60

)
Geplaatst: 11.12.2012 - 09:12
door maxjager
Qua prijs en ruimte snap ik het. Maar zit er bijvoorbeeld ook verschil in ophanging en stuurinrichting?
Geplaatst: 11.12.2012 - 09:44
door diesel01
maxjager schreef:Qua prijs en ruimte snap ik het. Maar zit er bijvoorbeeld ook verschil in ophanging en stuurinrichting?
Je kunt je voorstellen dat een overhang van een estate(V70) een ander weggedrag heeft dan een sedan.
Zo ervaar ik op snelheid in mijn V70 sports edition een comfortabele deining in de kont, lange doordraaiers op de autobahn moet op verstand en het gevoel in de billen genomen worden.
Je moet in dergelijke gevallen niet mee willen gaan met die 5 serie of A6 want dan kan het spannend worden.
Ik denk dat, indien het jouw niets uitmaakt, de S80 een betere rijdersauto is.
Daarbij komt dat de V70 een klankkast heeft in de vorm van de estate iets wat de rust in de koets niet ten goede komt.
Ik heb gekozen voor een V70 omdat mijn vrouw erg van de estate vorm houdt(en van mij

) waarbij ik zowat alles in de kofferbak kwijt kan.
Ga met beide auto's een lange proefrit maken en kom er zelf achter wat je ervan vindt het zou mij niet verbazen dat je voor een S80 gaat.
Overigens in de juiste trim(summum) met premium sound, gelaagd glas, licht interieur+hout en donker blauw exterieur niet te versmaden...
Succes.
Geplaatst: 11.12.2012 - 09:45
door dutchlimits
De S80 is meer voor het luxe rijden en de V70 is naast het luxe ook praktisch. Vervoer je vaak iets? Dan wordt de V70 aangeraden. Lekker comfortabel rijden? Dan de S80... De stoelen zijn zachter van een s80 had ik gelezen maar ik weet het niet uit praktijk
Kijk hier ook eens naar:
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id2=61628
Zoals er al is gezegd, doe een proefrit dan ervaar je het zelf
Geplaatst: 11.12.2012 - 19:32
door bart simpson
tot en met de B-stijl identiek
qua wielbasis identiek
stoelen voor identiek
Geplaatst: 11.12.2012 - 21:39
door lint
En de wielophanging, veren en dempers zijn die ook identiek of is er een verschil in afstelling van het onderstel?
Geplaatst: 11.12.2012 - 21:42
door swen
Ik zou zeggen vooral een kwestie van smaak en praktisch overwegingen.
v70 is iets waarde vaster, maar ook duurder in aanschaf.
Geplaatst: 12.12.2012 - 00:41
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:En wil je een goedkope S80 en toch rijden als een vorst.......dan neem je een S60
Heey....
Geplaatst: 12.12.2012 - 09:23
door Frederick
JeroenSpock schreef:V70/2.4D/2003 schreef:En wil je een goedkope S80 en toch rijden als een vorst.......dan neem je een S60
Heey....
Hahahaha!
Tja, wou na mijn S60 ook een S80, iets meer ruimte achterin voor de kinderen weet je wel.. De kofferruimte van een S60 en zeker een S80 zijn best ruim (er passen makkelijk 2 buggies in). Maar door omstandigheden kregen we er plots ook een volwassen Bouvier bij.. Dan maar naar een V70 gegaan, kwestie van de hond comfortabel te vervoeren.
Had al menig testritje gedaan met een S80, maar ik voel geen wezenlijk verschil in rij-eigenschappen met de V70.. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat die op 245/40 18 sloffen staat. Met de winterwielen 225/60 16 stuurt hij een pak minder strak door de bocht. In ieder geval stuurt hij strakker dan mijn s60, maar is hij desondanks wel comfortabeler..
Mijn advies: kies op basis van de looks en het laadvermogen dat je wenst, maar neem in ieder geval een goed gemotoriseerde versie.. Een buurman wat verderop heeft een S80 drive en die gaat naar eigen zeggen niet van zijn plaats. Het vlijft een slagschip natuurlijk

Geplaatst: 12.12.2012 - 10:23
door swen
Voldoende vermogen is zeker een belangrijk, maar volgens mij geven alle 5 cilinders voldoende vermogen. Al is een T6 ook een aanrader!
Geplaatst: 12.12.2012 - 10:25
door bart simpson
er bestaat een 2.0 benzine van 145pk
Geplaatst: 12.12.2012 - 12:25
door Frederick
bart simpson schreef:er bestaat een 2.0 benzine van 145pk
Leuk voor rond de kerktoren, maar ik vrees dat je die vrij snel op zijn adem gaat trappen bij zwaardere inspanningen..
Geplaatst: 12.12.2012 - 12:31
door bart simpson
dat zou juist een pré moeten zijn voor u en de uwen
Geplaatst: 12.12.2012 - 12:34
door Frederick
bart simpson schreef:dat zou juist een pré moeten zijn voor u en de uwen
Helaas leert de praktijk dat het vaak de kleinste motortjes zijn die het hardst worden opgejaagd en dat de zwaardere modellen het rustig aan doen..
Vergelijk het maar met jonge veulens in de wei en het renpaard dat gezapig toekijkt vanuit de aanpalende wei

Geplaatst: 12.12.2012 - 12:36
door bart simpson
jullie controleren dus ook al rond kerktorens en weides?
Geplaatst: 12.12.2012 - 13:06
door Frederick
bart simpson schreef:jullie controleren dus ook al rond kerktorens en weides?
Zeker in tijden van eindejaarsbachanalen... De beste stropers worden boswachter Bart
Maar ontopic: Is er buiten het laadvermogen en het uiterlijk een wezenlijk verschil tussen de S en de V?