B4 servo cover vervangen (automaat)

Plaats reactie
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi allemaal,

Zo, vandaag 'even' de B4 servo cover van mijn automaat vervangen, uit voorzorg. Dat ding kan zorgen voor twijfelachtig schakelen van 3-4 en van 4-5, omdat bij de originele de binnenste ring los kan laten van het huis:

Afbeelding

Dit is een voorbeeld plaatje; bij mij was de ring niet los maar wel wat dun.

Dus een nieuw setje bij de volvo gehaald:
Afbeelding

Aan de binnenkant is te zien dat hij gemodificeerd is; waar de eerste versie een geklemde ring had, zit deze vast met een borgring.

Maar wat een @@*&@##%&^%$ klus zeg! Een hele hoop gevloekt en op een gegeven moment dacht ik dat ik het nieuwe dekseltje en zuiger niet meer terug op zijn plaats kreeg, omdat ik met geen mogelijkheid de nieuwe borgring erin kreeg om het deksel op zijn plaats te houden. Maar uiteindelijk is alles gelukt en zit het nu weer lekdicht in elkaar.

Het resultaat: de eerste paar kilometers schakelt hij wat onwennig van 3-4, dat zou normaal zijn volgens IPD (waar een uitstekende montagehandleiding te downloaden is: http://www.ipdusa.com/products/5538/107 ... aw55-50-51). Dat ging vanzelf weg en het twijfelachtige van de 3 naar 4 is weg, het lijkt erop alsof hij nu zoiezo sneller en zekerder opschakelt dan voorheen

Dus het is even een rotklus, maar dan heb je ook wat voor 21 euro. Voor diegenen die ook met twijfelachig schakelen kampen (s60's, v70's en s80's, zoiezo de AW5 bakken), is dit een goede tip waarbij er een grote kans bestaat dat het hierna opgelost is.

Rens
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

VolvoS801999,

leuk dat je zelf een b4 servoklep aan de automaat vervangen hebt,
en in deze materie gedoken bent, waar de meeste Volvo dealers nog niet eens mee bezig zijn, terwijl het toch een belangrijke zaak kan zijn voor Volvo's met automaat van vooral 2001,2002.

toch willen we nog wat aanvullend commentaar leveren zodat niet elke v70 rijder komende week zijn b4 servoklep gaat vervangen en deze uitverkocht raken:

de b4 servoklep is het deksel van de bekrachtiging van de remband no.4 van de vijfversnellings volvo aw55 automaatbak. De functie van de remband no.4 is het vasthouden van de 3e versnelling van de automaat. Het defekt raken van de b4 zorgt voor slijtage op de koppeling van de 3.

Dit uit zich in klapjes bij het opschakelen van 2 naar 3 en zelfs doorslippen van 2 naar 3. Andere schakelproblemen hebben meestal niet te maken met defekte b4. Van 3 naar 4 of van 4 naar 3 zou inderdaad nog wel met defekte b4 te maken kunnen hebben aangezien hier de 3 ook een rol speelt, als wij er wat van merken is het echter bijna altijd bij opschakelen van 2 naar 3.

Als er te lang doorgereden is met een defekte b4 servoklep is het leed al geleden in de versnellingsbak, en heeft vervangen geen zin meer, preventief vervangen daarintegen inderdaad wel. Alleen komt dit niet of nauwelijks meer voor bij 5bak automaten van Volvo na 2002. Een goed uitziende servoklep van 03 of 04 vervangen wij niet na inspectie.

Verreweg de meeste schakelproblemen van 2 naar 3 die wij tegenkomen zijn agv een defekt kleppenhuis, maar ook wij controleren Volvo's van vooral 01, 02 eerst op de b4 voordat wij overgaan tot andere zaken, en inderdaad red je ook nog wel eens een bak met alleen een b4 servoklep te vernieuwen.

De chassisnummers van Volvo's waarbij het defekt van b4 meestal speelt zijn:
v70: 115000-230000
s60: 060000-155000
xc70:035000-067500

Na de vervanging leren wij de auto opnieuw in in de adaptiemodus met vida,
eerst rijden wij een paar minuten met redelijk veel gasgeven, en schakelen we van 2-3,3-4,4-3,3-2 met de hand om de lucht die tijdens de reparatie in de bak is gekomen kwijt te raken. De 2-3 opschakeling wordt daarna een aantal keren gedaan tijdens het inleren totdat de schakeling niet meer verder verbetert.

groet,
VolvoS801999
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.04.2012 - 19:59
Locatie: Tilburg

Hoi,

Bedankt voor je aanvulling. Zoals ik al zei, ik heb het puur uit voorzorg gedaan en bij mij heeft het wel wat merkbare vooruitgang gebracht. En inderdaad, de dealer wist me niet eens meteen te vertellen wat het was :lol:

Rens
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

@s801999,

jij ook bedankt, hou ons op de hoogte van je b4 ervaringen,

als een defekte b4 servo cover vervangen is in een oudere bak,
en al wat sliitage op de 3 zit,

mengen we race atf met de jws3309 bij, zo dat bij hogere temperaturen de atf niet te dun blijft en de druk in de bak wat hoger blijft zodat de b4 nog genoeg kracht levert om de versnelling vast te houden.

Dit is een beetje experimenteren om een oudere bak te redden, maar het heeft soms wel resultaat.

Met de 4bakken van voor 2000 kan een hoger percentage race atf worden gebruikt omdat deze bakken minder gevoelig zijn voor atf soort.

groet
memoracer
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.07.2013 - 14:49

Heyy...

Zelf rij ik een V70 D5 uit 2002, die net zoals beschreven niet lekker schakeld van 3 naar 4.. en van 4 naar 3. Na een bezoekje aan de volvo specialist in Den Haag, [http://www.garagehardeman.nl/] wist hij mij snel te vertellen dat mijn bak naar de balle is en een nieuwe erin moest plaatsten. Dit is zoals we weten een dure grap.

Nu vraag ik me af wat het vervangen van de B4 servo cover zou moeten kosten? Onderdeel zelf kost blijkbaar iets van 2 tientjes... maar wat ben ik totaal kwijt?

Hoop dat ik een snelle reactie krijg, heb morgen ochtend namelijk een afspraak bij ATS te rijswijk. Zou het prettig vinden om het hierover te hebben.
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Zou maximaal €50,- tot €100,- mogen incl de cover kosten afhankelijk van dealer. Vervangen is een fluitje van een cent.
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
memoracer
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 15.07.2013 - 14:49

Ah super. Dit brengt mij op een tweede vraag. Nadat ik dit gemonteerd heb, begrijp ik dat de automaat opnieuw ingeleerd moet worden.

Kan ik zonder het inleren nog ongeveer 10km rijden naar een volvo garage om deze vervolgens dan nog in te leren met hun VIDA systeem?

Of zal dit schade kunnen veroorzaken?

Hartelijk dank alvast!
Groet,
M

*****
EDIT
**

Ik heb net met Volvo in noordwijk gesproken, zij hebben mij verteld dat een volledig nieuw software geinstalleerd zal worden.

Zij wisten in iedergeval niet wat ik ermee bedoelde om specifiek dit onderdeel in te laten leren. Zij vertelden mij dat de automaatbak in principe hierdoor gereset wordt en de eerste 500 kilometer opnieuw zal leren.
Gebruikersavatar
Andrew82
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 21.05.2012 - 20:11
Locatie: Den Haag

Wat mij verteld is is dat de bak altijd aan het leren is. Echter na een reparatie als deze zou je de bak versneld kunnen laten leren en dat doe je door in VIDA deze functie aan te zetten en na een uurtje rijden weer uit te zetten.

Ook moet je dan tijdens het rijden een aantal handelingen verrichten zoals bv precies x toeren rijden in versnelling x. Ik weet overigens niet of deze handelingen ook nodig zijn als je alleen de B4 cover vervangt, ik ben geen specialist.

Om het jezelf makkelijker te maken kun je deze reparatie natuurlijk ook door de dealer of een automatenbak specialist (bv Varioclean) laten doen. Deze hebben de kennis, materiaal en VIDA in huis :)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Gebruikersavatar
TPRPowerflush
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 20.01.2013 - 22:30
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Resetten en inleren moet je alleen doen als de automaat slecht schakelt ( lees hard schakelt )
Doet hij dat niet, dan is het niet heel erg nodig om dat te doen.

Met het opnieuw inleren laat je de de automaat zijn meest zachte schakelmomenten weer leren, vaak gaat een en ander gepaart met " flairen " en heeft de bak even nodig om de juiste schakelmomenten te gaan toepassen.

Het motto is, if it aint broken, don't fix it...

Je bent namelijk duizenden kilometers aan leerstof aan het weggooien en de automaat heeft weer duizenden km nodig om de beste schakelmomenten weer in zich op te nemen...
Powerflush in de randstad?
www.tprpowerflush.nl

voor: Powerflush, uitlezen, inleren, reparaties, diagnose, EGR klep reiniging, EGR klep softwarematig wegschrijven, kwaliteits ( Eco ) Tuning by Volvotune.
Malmö
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Ik vraag mij altijd af, wanneer (bij welke snelheid/toerental) schakelt de bak van 3 naar 4 of van 2 naar 3.
Of anders, hoe weet ik in welke versnelling de automaat zit?
Mijn bak heeft vaak dat als ik lange tijd op de snelweg heb gereden en een afslag neem en daarna weer vlot accelereer naar 80km/h dat de bak dan een keer flink bonkt.
Dit gebeurt bij een snelheid tussen de 50 en 60 km/h wanneer daar een schakelmoment plaats vindt.
Het gekke is dat als ik verder rijd de bak weer normaal begint te schakelen en ik de bonk niet meer waarneem.
Zou dat ook aan de B4 cover kunnen liggen?
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Hij gaat rond de 30 naar z'n 3, rond de 40 naar z'n 4 en 80 schakelt ie naar de 5.

Daadwerkelijke schakelmomenten wijken natuurlijk ook af naar gelang gaspedaalstand. Jaag jij 'm wat meer op, dan trekt ie veel langer door tot ergens rond de 3500rpm. Rijd jij alsof je alleen op de wereld bent schakelt hij al rond een 1950rpm.

Bovenstaande snelheden zijn gebaseerd op een normale rijstijl, zoals je door de stad rijdt. Echt inzichtelijk maken van de huidige versnelling, waar normaal op het schermpje D, N en R etc staat, kan alleen met vida. Als je de adaptatie leermodus aanzet.

B4 cover kun je proberen. Maar ik verdenk eerder vuile olie of een vuil/versleten kleppenhuis. Aangezien de B4 cover vooral problemen met 2-3 gaf. En daar zit je allang niet meer in, wanneer jouw bak het probleem geeft. Hierdoor kan het zijn dat een bepaalde solenoid blijft plakken en ineens losschiet.

Van wanneer is de auto en wat is de km stand?
Malmö
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Dankje voor je antwoord!
Helaas reageer ik pas nu want had je post niet gezien.
Mijn S60 is van 2002 en heeft nu 361500km gelopen.
Ik heb de bak vorig jaar vlak na aankoop laten spoelen. Dat is nu 24000km geleden.
Wanneer ik de olie controleer is de mooi helder rood/roze van kleur. Dus dat moet wel goed zitten.
Gekke is ook dat de bak die bonk alleen maar geeft na lange tijd op de snelweg te hebben gereden.
Gisteravond de auto mee gehad en klein eindje Duitsland in. De bak schakelde werkelijk waar als nieuw met schakelmomenten die amper merkbaar zijn. Alleen als ik dus een eind op de snelweg heb gereden en afrem tot 20km/u en daarna weer vlot accelereer geeft de bak een (nu lichte) bonk bij wat dus opschakelen van 3 naar 4 moet zijn. Daarna weer verder rijden en bij de volgende keer schakelen van 3 naar is alles weer normaal. Sterker nog, naarmate ik vaker op B wegen accelereer wordt het schakelgedrag steeds soepeler.
Vraag me dan ook af of die bonk niet iets software matigs is?
Plaats reactie

Terug naar “S80”