Pagina 1 van 2

Vraag mbt Tracking systeem inbouwen

Geplaatst: 13.12.2012 - 11:38
door herbie65
Dag mensen.
Ik heb in mijn 2011 V60 D5 een GPS tracking systeem ingebouwd.
Aan dit systeem hangt een relais (met breekcontact), waardoor ik de auto op afstand uit kan zetten.
Bij mijn vorige auto zat deze gewoon tussen het contactslot.
Bij deze auto is dat wat minder gemakkelijk.
Waar kan ik het relais het beste tussen schakelen (max 30A.)
Ik wil hem zo schakelen, dat als ik hem een keer gebruik, dat ik niet naar de dealer moet, om het hele systeem op straat ligt.

bedankt.

Geplaatst: 13.12.2012 - 21:40
door Msuidgeest
Wat jij hier voorstelt met uitschakelen is nogal onwenselijk.

Je zult maar achter een auto rijden die ineens stopt. Wat doe je dan als bestuurder en wat kun je nog doen als de auto voor je niet meer meegeeft?

Ik zou iets bedenken waardoor de claxon gaat gillen, net als de knipperlampen en het grootlicht. Daar richt je ook geen schade mee aan bij andere weggebruikers en de auto trekt vooral aandacht. En daar gaat het om.

Of je laat een gasgranaat op afstand ontploffen in je auto ...

Geplaatst: 13.12.2012 - 21:45
door V70/2.4D/2003
Een beetje ....... doet een auto jatten in nog geen 2 minuten. Zonder schade, zonder lawaai en zonder de (juiste) sleutel. Maar maak je niet al te veel zorgen, BMW en VAG is "in", Volvo is niet zo geliefd bij het dievengilde.

Geplaatst: 13.12.2012 - 23:18
door VolvoTech
Uitschakelen... mwoa zou er niet voor gaan als ik jou was, lijkt me nogal gevaarlijk... ook voor je auto.
Eea is sowieso erg lastig, alles (!) is aangestuurd via de canbus...
Zelfs de knipper lichten.

Ik zou een extra toeter bijplaatsen denk ik, en die aankoppelen op het relais. Dat geeft herrie, is veilig en valt flink op!

Geplaatst: 13.12.2012 - 23:34
door Ramon&Ramon
Of een brandstofafsluiter met een apart verborgen schakelaartje,zo,n ding heb ik tussen mijn brandstofleiding zitten,ze komen niet verder dan 500 meter..
Het is een afsluiter die vroeger bij lpg inbouw werd gebruikt.
En zonder brandstofdruk nog geen 5 meter!

Geplaatst: 14.12.2012 - 00:30
door gsx750r
Vergeet Richtlijn 95/56/EG niet.

- het immobilisatiesysteem dient zodanig te zijn ontworpen en te worden gemonteerd dat elk ermee uitgerust voertuig nog steeds aan de technische voorschriften voldoet.

- het immobilisatiesysteem moet zodanig zijn ontworpen en vervaardigd dat dit, na montage op het voertuig, de beoogde prestaties en werking van het voertuig niet nadelig beïnvloedt, zelfs niet in geval van storing.

- het dient onmogelijk te zijn het immobilisatiesysteem in te schakelen wanneer de contactsleutel zich in de stand 'draaiende motor' bevindt.

En, maar dat is heel persoonlijk, zou ik "Ik heb in mijn 1926 T-Ford een ALMAPOS *) ingebouwd " niet zo op internet gezet hebben..........

*) Automatische lijnkaderzoeker met automatisch parallax opheffingssysteem

Rob

Geplaatst: 14.12.2012 - 13:38
door least
Ramon&Ramon schreef:Of een brandstofafsluiter met een apart verborgen schakelaartje,zo,n ding heb ik tussen mijn brandstofleiding zitten,ze komen niet verder dan 500 meter..
Het is een afsluiter die vroeger bij lpg inbouw werd gebruikt.
En zonder brandstofdruk nog geen 5 meter!
leuke optie, maar ik zou niet graag willen dat ze terugkomen om verhaal te halen, na 500 meter...

Geplaatst: 14.12.2012 - 13:39
door V70/2.4D/2003
Doen ze ook niet. De ervaring leert dat ze in gestrekte draf vertrekken in een andere richting dan die uit welke ze gekomen zijn.

Geplaatst: 14.12.2012 - 13:40
door Ramon&Ramon
Nee,ze kunnen beter je auto pikken. :)

Geplaatst: 14.12.2012 - 21:36
door Msuidgeest
gsx750r schreef:Vergeet Richtlijn 95/56/EG niet.

- het immobilisatiesysteem dient zodanig te zijn ontworpen en te worden gemonteerd dat elk ermee uitgerust voertuig nog steeds aan de technische voorschriften voldoet.

- het immobilisatiesysteem moet zodanig zijn ontworpen en vervaardigd dat dit, na montage op het voertuig, de beoogde prestaties en werking van het voertuig niet nadelig beïnvloedt, zelfs niet in geval van storing.

- het dient onmogelijk te zijn het immobilisatiesysteem in te schakelen wanneer de contactsleutel zich in de stand 'draaiende motor' bevindt.

En, maar dat is heel persoonlijk, zou ik "Ik heb in mijn 1926 T-Ford een ALMAPOS *) ingebouwd " niet zo op internet gezet hebben..........

*) Automatische lijnkaderzoeker met automatisch parallax opheffingssysteem

Rob
Tja, dan blijft dus die gasgranaat over ...

Geplaatst: 14.12.2012 - 21:44
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef: Volvo is niet zo geliefd bij het dievengilde.
Toch wel, maar zijn slecht te jatten. Inbreken in het canbus systeem vinden ze nog steeds moeilijk, zo niet onmogelijk.
Dus breken ze bij je in (woning) en jatten de sleutels. :cry:

Geplaatst: 14.12.2012 - 23:42
door gsx750r
Msuidgeest schreef:....Tja, dan blijft dus die gasgranaat over ...
Het is dat TS al een systeem heeft ingebouwd want er zijn genoeg systemen op de markt waarbij de motor niet stomweg wordt uitgezet maar waarbij door bijv. het motormanagement te manipuleren het vermogen relatief snel wordt verminderd zodat normaal rijden niet meer mogelijk is.
Tegelijkertijd worden de knipperlichten en/of (extra) claxon in werking gezet, soms gaat ook nog het groot licht knipperen. Kortom, de dief valt dan zó op dat hij de auto gegarandeerd snel laat staan !

In de praktijk praten we dan over een straal van zo'n 5 km waarin dit gebeurd.

Er wordt overigens in dit geval niet over een tracking-systeem gesproken maar over een anti-carjacksysteem. Ze zijn er in diverse uitvoeringen en prijsklassen.

Rob

Geplaatst: 14.12.2012 - 23:57
door Frederik Welvaert
Er zijn vast wel een paar sensoren waar je zo'n contact kan tussen zetten. Breek je het contact (en krijgt het motormanagement niet meer de juiste waardes door) zal de boel wel in noodloop gaan met wat meldingen op het dashboard. De dief zal al minder snel kunnen rijden dan, en bovendien lijkt het alsof hij een auto heeft gestolen waar wat aan scheelt. Nuja, de meeste worden op bestelling gestolen voor export naar het Oostblok, maat misschien is het toch genoeg.

Geplaatst: 15.12.2012 - 00:49
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Volvo is niet zo geliefd bij het dievengilde.
Toch wel, maar zijn slecht te jatten. Inbreken in het canbus systeem vinden ze nog steeds moeilijk, zo niet onmogelijk.
Dus breken ze bij je in (woning) en jatten de sleutels. :cry:

Als ze dure Audi,s en Mercedessen zo meenemen is een Volvo een peuleschil natuurlijk,maar die zijn blijkbaar niet interressant genoeg om te pikken..

Geplaatst: 15.12.2012 - 13:33
door BlackcurrantV70
Gewoon diefstalverzekering erbij nemen, als ze mijn XC60 echt willen , mogen ze heb meenemen, ik neem dan wel een andere (en dan geen zwarte meer :-) )

Geplaatst: 15.12.2012 - 13:46
door gsx750r
BlackcurrantV70 schreef:..... als ze mijn XC60 echt willen , mogen ze heb meenemen, ik neem dan wel een andere ......
Zo is dat ! En omdat diefstal, carjacking e.d. hier nu toch de revue passeren zomaar een tip:

Indien je het slachtoffer wordt van carjacking, biedt dan geen weerstand maar probeer alle details te onthouden. Staar de dader(s) niet aan teneinde een mogelijke escalatie van het gewelddadig gedrag te vermijden. Waarschuw z.s.m. de politie.

Verdedig je auto nooit ten koste van je leven of probeer nooit de dader(s) schrik aan te jagen want je leven is meer waard dan je auto !


De tijd dat de criminelen je aanspraken met "Meneer wij waren van plan uw auto mee te nemen, wat vindt u daarvan ?", is helaas voorbij ........

En wat ook echt geen kwaad kan is om het formulier (zie bijlage) ingevuld (!) thuis te bewaren. Je zult er versteld van staan hoeveel zinnige/bruikbare details, die kunnen helpen bij de opsporing van je auto, je gewoonweg niet weet of je niet te binnen schieten !

Rob

Geplaatst: 15.12.2012 - 20:55
door Gast
Ramon&Ramon schreef:
AlexV70 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Volvo is niet zo geliefd bij het dievengilde.
Toch wel, maar zijn slecht te jatten. Inbreken in het canbus systeem vinden ze nog steeds moeilijk, zo niet onmogelijk.
Dus breken ze bij je in (woning) en jatten de sleutels. :cry:
Als ze dure Audi,s en Mercedessen zo meenemen is een Volvo een peuleschil natuurlijk,maar die zijn blijkbaar niet interressant genoeg om te pikken..
Dat is natuurlijk geen peuleschil.
Voor VW, Audi,s en MB is zat software verkrijgbaar, maar voor Volvo niet.

Geplaatst: 16.12.2012 - 22:02
door Msuidgeest
Mooi document Rob. Dank je.

Geplaatst: 17.12.2012 - 16:14
door herbie65
Dag Jongens
jullie hebben gelijk, maar het systeem (hetzelfde kastje wat ik nu in de auto heb zitten) heeft mij al eens gered.
Ik had een auto op MP staan, en er kwamen kopers.
Toen deze tijdens de proefrit niet terugkwamen, kon ik ze volgen en de politie precies vertelden waar ze reden.
Het werd een aardige achtervolging, en de politie was erg blij dat ik met een sms-je de auto kon stopzetten.
En nee, ze hebben niet gezegd dat het niet volgens de regels ingebouwd was.....

Al met al heeft dit kastje mij dus al een hoop ellende bespaard.

Geplaatst: 17.12.2012 - 16:17
door VolvoTech
Maar wacht even, jij stuurt mogelijke kopers zonder begeleiding de straat op met je auto?!