Pagina 1 van 2
Roest op de remschijven
Geplaatst: 14.12.2012 - 21:56
door Musicus
Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn. Nu had ik al eens gezien dat er op het remvlak van de schijf een strook roest zat, maar ik wist helaas niet wat de consequenties zouden zijn. Anders had ik er zelf wel nieuwe schijven en blokken op gezet. Nu heeft de garage dat gedaan, APK is weer gedaan voor een jaar, alles prima, maar mijn vraag is: hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Ik rijd zeker 40k kilometer per jaar, veel snelweg, ik kijk goed vooruit waardoor ik weinig hoef te remmen. Zou de enige optie zijn om harder te remmen waardoor roest geen kans krijgt? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?
Geplaatst: 14.12.2012 - 22:21
door Gast
Stevig remmen zal dit voorkomen.
Maar heb je de remschijf ook gezien, want afkeur daarop is wel bijzonder.
De remschijf mag namelijk niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt.
Dan blijft er wel een heel klein strookje over. Dat moet je gemerkt hebben.
Re: Roest op de remschijven
Geplaatst: 14.12.2012 - 22:26
door Johan s60
Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn. Nu had ik al eens gezien dat er op het remvlak van de schijf een strook roest zat, maar ik wist helaas niet wat de consequenties zouden zijn. Anders had ik er zelf wel nieuwe schijven en blokken op gezet. Nu heeft de garage dat gedaan, APK is weer gedaan voor een jaar, alles prima, maar mijn vraag is: hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Ik rijd zeker 40k kilometer per jaar, veel snelweg, ik kijk goed vooruit waardoor ik weinig hoef te remmen. Zou de enige optie zijn om harder te remmen waardoor roest geen kans krijgt? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?
Bij iedere beurt even de blokken eruit en goed schoon maken waardoor ze altijd gangbaar zijn.
Geplaatst: 14.12.2012 - 22:40
door Musicus
Heb de schijven niet meer gezien, ik weet wel dat er een strook was van zeker een centimeter waar roest op zat.
Ik zal voortaan de blokken bij elke beurt loshalen. Doe de normale olie en filter wissels zelf, maar de remmen zijn daarbij wel eens overgeslagen. Tja, noem het leergeld.....
Ik heb net slechts een klein stukje gereden, maar volgens mij remt de auto nu merkbaar beter...
Geplaatst: 14.12.2012 - 23:13
door diesel01
Hmmm vandaar dat mijn schijven volledig blank zijn, ik rem teveel.

Geplaatst: 14.12.2012 - 23:33
door gsx750r
AlexV70 schreef:.....De remschijf mag namelijk niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt.
Om de officiële omschrijving er maar even bij te pakken, dan weten we dat ook weer.
Regeling voertuigen
Artikel 54. Remschijf
1. Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte, over de gehele omtrek van de remschijf, minder bedraagt dan 50% van de maximumbreedte van het remblok.
2. Onder het in het eerste lid bedoelde effectief gedeelte wordt verstaan: een nagenoeg glad oppervlak, zonder blijvende corrosievorming (‘glimmend’ gedeelte).
Rob
Geplaatst: 14.12.2012 - 23:38
door lint
Wat is nu de exacte oorzaak van die roestvorming op de schijven?
Is het alleen het niet goed gangbaar zijn van de blokken of is het ook slijtage van de schijf zelf?
Geplaatst: 15.12.2012 - 00:32
door Ramon&Ramon
En een centimeter roest is dus geen afkeur,dat is minder dan 50%,tenzij de schijven te dun waren,maar dat komt aan de achterzijde weinig voor.
Oorzaak is te lang stilstaan,remtangen niet goed gangbaar,waarbij een van de blokken meer remt dan de ander.
Remblokken die niet goed dragen over de gehele remschijf.
Geplaatst: 15.12.2012 - 12:03
door Musicus
En als er eenmaal een roestrand is ontstaan krijg je dat denk ik niet meer zo makkelijk weg. Ik zal voortaan regelmatig wat harder remmen en bij iedere beurt de remklauwen loshalen en de brackets/blokken gangbaar maken.
Waar kan ik het juiste vet kopen? Aangezien kopervet niet meer gebruikt mag worden?
Geplaatst: 15.12.2012 - 13:07
door Ramon&Ramon
Van wie mag kopervet niet meer gebruikt worden,we gebruiken niet anders!
Geplaatst: 15.12.2012 - 13:28
door Musicus
Sorry Ramon, ik schrijf ook alleen maar wat mij wordt verteld.
Een hobby-sleutelaar vertelde mij dat er tegenwoordig overal keramisch vet wordt gebruikt ipv kopervet. Klopt dit niet?
Geplaatst: 15.12.2012 - 13:57
door Ramon&Ramon
Ja,dat kan ook,maar ik zweer bij kopervet.
Keramies vet heeft de neiging eraf te druipen als het warm wordt,dat heeft kopervet niet.
Geplaatst: 15.12.2012 - 20:45
door VolvoS60D5Black
Nieuw fabriek af zit er helemaal geen vet op
Maar ik gebruik ook kopervet of keramisch vet.
Het geen wat het dichtste in handbereik staat

Geplaatst: 16.12.2012 - 01:13
door Ramon&Ramon
De fabriek zet inderdaad alles droog in elkaar.
Wat wel belangrijk is,dat je geen vet op de naaf doet als de remschijf er nog niet op zit,daar mag niets tussen.
Geplaatst: 16.12.2012 - 14:11
door ...
Die wist ik nog niet R&R. Waarom zou op dat punt juist geen kopervet mogen? Warmteontwikkeling die anders verkeerd wordt doorgegeven o.i.d.? (geen technicus)
Ik had last van aanlopende blokken voor en heb een paar maanden terug de hele boel losgehaald, met een staalborstel op de boormachine gereinigd en alle contactpunten in de kopervet gezet. Megaverbetering (zelfs verbruik wat extreem daalde)!
Geplaatst: 16.12.2012 - 16:43
door Ramon&Ramon
Vet tussen de naaf en de schijf wordt onevenredig verdeeld,vandaar dat de meesten dan na enkele maanden of weken weer trillen.
Re: Roest op de remschijven
Geplaatst: 16.12.2012 - 19:23
door DawnBlueED
Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....
Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...
Re: Roest op de remschijven
Geplaatst: 16.12.2012 - 20:44
door Ramon&Ramon
DawnBlueED schreef:Musicus schreef:Vandaag moest mijn S60 weer APK gekeurd worden. De garage belde dat alles er goed uit zag, maar op de remschijven achter was er een te groot percentage roest aanwezig, waardoor dit APK afkeur zou zijn....
Was de APK soms bij een snelle fitter? Sommige bedrijven keuren banden, remschijven/remblokken en uitlaten wat sneller af dan echt nodig is ...
Net als bij KW&%*$

Re: Roest op de remschijven
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:11
door DawnBlueED
Ramon&Ramon schreef:Net als bij KW&%*$

Ik ben lang geleden eens een jaar lang filiaalmanager geweest bij die toko, je kreeg er omzetbonus!
Re: Roest op de remschijven
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:29
door lint
DawnBlueED schreef:Ramon&Ramon schreef:Net als bij KW&%*$

Ik ben lang geleden eens een jaar lang filiaalmanager geweest bij die toko, je kreeg er omzetbonus!
Dat is toch algemeen bekend dat bij de fastfitters de keuringsuitslag vooral wordt bepaald door de gewenste omzet van slijtagedelen.