Pagina 1 van 4
Misschien toch weer een V50 (D5 geartronic) ??
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:00
door Delta
Beste forummers,
Ik ga waarschijnlijk toch weer terug op het Volvo nest.
Ik kijk momenteel voor een V50 d5 geartronic, kunnen jullie me helpen met enkele do en dont's wat betreft de motor en versnellingsbak.
Hierbij wil ik aantekenen dat ik een V50 2.0d heb gehad en dus de algemene problemen van een V50 al ken
Alvast dank, Delta
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:09
door lint
Volgens mij is de combinatie D5 en geartronic een betere dan de 2.0D met handbak.
De algemene problemen blijven indentiek.
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:27
door Delta
Weten jullie ook iets over belangrijke onderdelen wissel zoals:
1. roetfilter
2. distributie
Delta
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:36
door lint
Delta schreef:Weten jullie ook iets over belangrijke onderdelen wissel zoals:
1. roetfilter
2. distributie
Delta
Volgens mij is in 2009 de D5 een D4 geworden en toen met een DPF uitgerust, de distributieriemwissel is om de 180.000 km maar deskundigen adviseren dat eerder te doen.
Geplaatst: 16.12.2012 - 21:45
door Mart van der Steeg
Waarom eerder dan 180.000? (Of na 8 jaar). Is gewoon fabrieks aangegeven interval.
En hoeveel eerder dan?
Geplaatst: 16.12.2012 - 22:00
door lint
Ervaringsdeskundigen alhier op het forum adviseren om de wissel bij 160.000 km te doen in verband met voortijdig breken van de distributieriem met alle dure gevolgen van dien.
Geplaatst: 16.12.2012 - 22:04
door Mart van der Steeg
Ok, ik zal het in de gaten houden, maar had er nog niet van gehoord.
Geplaatst: 17.12.2012 - 08:15
door The Volvoboy
lint schreef:Ervaringsdeskundigen alhier op het forum adviseren om de wissel bij 160.000 km te doen in verband met voortijdig breken van de distributieriem met alle dure gevolgen van dien.
Klopt, zelfs op het 850 Forum zeggen ze het (bij de D5)
Geplaatst: 17.12.2012 - 09:07
door Mart van der Steeg
Is het specifiek D5 185 pk of beiden, dus ook de 163 pk versie?
Geplaatst: 17.12.2012 - 13:05
door lint
Volgens mij is dat advies voor alle D5 motoren van toepassing.
Geplaatst: 17.12.2012 - 13:33
door Ramon&Ramon
Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Geplaatst: 17.12.2012 - 17:25
door Mart van der Steeg
OK, op zich vreemd, is toch een essentieel onderdeel waar een flinke veiligheidsmarge op zou moeten zitten.
Geplaatst: 17.12.2012 - 17:29
door Delta
Top alvast dank voor deze reactie's.
Als er nog iets bekend is waarop ik moet letten bij tweedehands aanschaf van een D5 geartronic met zo rond de 140/150.000 op de klok dan hoor ik het heel graag.
Geplaatst: 19.12.2012 - 12:41
door sequence
lint schreef:Volgens mij is de combinatie D5 en geartronic een betere dan de 2.0D met handbak.
De algemene problemen blijven indentiek.
Een D5 is natuurlijk een heel andere motor, maar ook met een hoger verbruik en hogere wegenbelasting. De 2.0D met handbak heb ik ook en is zeker geen slechte motor en/of combinatie.
Geplaatst: 19.12.2012 - 13:51
door Jers3n
Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Geplaatst: 19.12.2012 - 13:55
door Mart van der Steeg
Goede vragen,
alleen vrees ik dat deze gegevens niet bekend zijn of bekend worden gemaakt, ik wacht de reacties belangstellend af.
Geplaatst: 19.12.2012 - 14:00
door Ramon&Ramon
Jers3n schreef:Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Geplaatst: 19.12.2012 - 14:40
door kawaman
Waarom niet een handbak?
heb je ook nog meer koppel en zuiniger.
Geplaatst: 19.12.2012 - 17:40
door Delta
Ramon&Ramon schreef:Jers3n schreef:Ramon&Ramon schreef:Voor de benzine versies ook!
Die intervallen zijn niet gebaseerd op ervaringen.
Ze veranderen het telkens weer.
Maar vroegtijdig breken komt helaas nogal is voor!
Is het dan, op basis van praktijkervaring, zo dat het vroegtijdig breken tussen de 160000 en 180000 KM voorkomt of ook na minder KM's? En is er dan ook aan te geven wat de verhouding is tussen voor 160000 KM tov. 160000-180000 KM?
En is daarbij ook een percentage (schatting) te noemen van het aantal (bij de D5) vroegtijdig gebroken distributieriemen? B.v. bij 1 op de hoeveel komt het dan voor?
Dat is op basis van praktijk ervaringen,over de bakken in het algemeen,daar staat veel over te lezen op het forum.
Ook daar zijn dus problemen mee te verwachten,termijnen zijn daarvoor niet aan te geven,maar ze gaan wel is stuk of veroorzaken problemen.
Ramon bedoel je de geartronic automaat ? Ik heb altijd begrepen dat dit een zeer sterke versnellingsbak is ?
Geplaatst: 19.12.2012 - 17:43
door The Volvoboy
Geartronic is inderdaad een best sterke versnellingsbak ja.