Pagina 1 van 1

Eco tuning V70 2.4 aut.

Geplaatst: 25.12.2012 - 12:36
door Dikki
Heeft iemand ervaring met eco tuning. Heb een V70 2.4 aut. met 175 pk 420mn.
Voor mij is dit in principe ruim voldoende.
Hoorde laatst dat met eco tuning de motor niet speciaal meer vermogen krijgt, maar dat de motor exacter afgesteld wordt zodt ie mooier, soepeler en zuiniger gaat lopen.


Kwam op de site bij :
www.ecooptimalisatie.nl

Zij dachten de motor zo'n 15% zuiniger te kunnen laten lopen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Gr. Dick.

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:09
door Dikki
diesel

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:15
door Ramon&Ramon
Denk niet dat je daar veel mee opschiet,wat ze doen is het brandstof verbruik terug brengen,waarvan meestal het resultaat is,minder pk,s en nm,s.
Het lagere verbruik moet immers ergens vandaan komen.
En brandstofverbruik heb je grotendeels zelf in de hand(voet).
Als dit allemaal zo zaligmakend zou zijn,deden ze dat vanuit de fabriek wel.
Ik geloof niet zo in die sprookjes die ze vertellen.

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:42
door mad
Inmiddels heb ik de mijne (XC70D5 VOR) ruim twee jaar terug laten tunen door RICA. Met name het direct reageren op het gaspedaal is enorm verbeterd; de computer hoeft geen 3 seconden "na te denken" als ik het nodig vind om te accelereren. Dat was wat ik wilde en dat is gelukt. Brandstof verbruik is hetzelfde, en afhankelijk van je rechtervoet. Interesseert me niet echt. Het klopt inderdaad dat e.e.a. software-matig beter op elkaar wordt afgesteld. Daarbij komt dat je je diesel absoluut niet als boodschappenauto moet gebruiken. Lange ritten is het devies, daar blijftie jong bij. Ik daag Ramon (en eventueel Ramon :-) uit om een getunede en een niet-getunede XC D5 te rijden en het verschil te ervaren. Meestal heb je gelijk, maar nu even NIET.

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:44
door Ramon&Ramon
Het verhaal gaat niet over tunen,maar over brandstof verbruik reduceren,is dus een heel ander verhaal.
Bij Rica was ik kind aan huis,dus daar weet ik alles van!
We hebben hier zelf twee Volvo,s die getuned zijn.
Maar de verhalen over spectaculair verminderen van het brandstofverbruik,verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:48
door mad
Ramon&Ramon schreef:Het verhaal gaat niet over tunen,maar over brandstof verbruik reduceren,is dus een heel ander verhaal.
Bij Rica was ik kind aan huis,dus daar weet ik alles van!
We hebben hier zelf twee Volvo,s die getuned zijn.
Maar de verhalen over spectaculair verminderen van het brandstofverbruik,verwijs ik naar het rijk der fabelen.
I agree. :D

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:52
door Ramon&Ramon
:)

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:53
door Mart van der Steeg
Op vrijwel elk autoforum staan verhalen over brandstofbesparing, van watertoevoeging tot magneten.
Dit lijkt ook weer zo'n halleluja verhaal. Tot 25% besparing???????????
Ik denk dat rechtervoet en cc meer rendement hebben.

Geplaatst: 25.12.2012 - 15:59
door MarioC70
Blokje hout onder je gaspedaal!
Daar adverteerde ze vroeger mee.
Kreeg je een blok hout opgestuurd!

Geplaatst: 25.12.2012 - 23:01
door Virgin drive
De 10 of 25 % verhalen geloof ik ook zomaar niet, maar feit blijft wel dat de algemene internationale instelling van de motor niet altijd het beste resultaat geeft voor Hollands verbruik. Wij hebben hier de beschikking over schone brandstoffen met constante waarden, geen enorme bergen, een vrij constant aanbod van zuurstof (geen Himalaya gebergte met weinig zuurstof) dus al met al condities waarop een auto goed afgestemd kan worden. Kortom ik geloof zeker in besparing, maar net als bij elke besparing is de vraag ten opzichte van wat bespaar je? En wie garandeerde me 10 of 25% nu en in de toekomst op mijn gemiddelde verbruik?

Geplaatst: 25.12.2012 - 23:11
door V70/2.4D/2003
Ik wist het: De Kerstman, Sinterklaas en de Paashaas bestaan!!
(Om mijn visie op de geloofwaardigheid ten aanzien van de informatie op de gegeven site kenbaar te maken.)

Geplaatst: 25.12.2012 - 23:54
door lint
V70/2.4D/2003 schreef:Ik wist het: De Kerstman, Sinterklaas en de Paashaas bestaan!!
(Om mijn visie op de geloofwaardigheid ten aanzien van de informatie op de gegeven site kenbaar te maken.)
+1

Geplaatst: 26.12.2012 - 10:24
door Mart van der Steeg
Sinterklaas bestaat, daar zit ie, achter de tafel....(Wiegel, 1972)

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:00
door JeroenSpock
Mijn 2.4 diesel werd 0,2l/100km zuiniger na tuning, dus daar voor hoef je het niet te doen.

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:03
door V70/2.4D/2003
Maar die tuning was gericht op vermogen. Dat hij dan (heel erg in de marge) mogelijk ietsiepietsie zuiniger kan worden is een aardige bijkomstigheid. Dit is gericht op een significante daling van de verbuikscijfers.....en dat geloof ik niet, dat significante dus.

Geplaatst: 26.12.2012 - 11:32
door Msuidgeest
Ik bespaar al 15% brandstof met mijn zakelijke Nissan door gewoon 15 km per uur minder hard te rijden. En mijn reistijd is in totaal niet meer toegenomen dan met 2%.

Zo kan het dus ook.

Geplaatst: 29.12.2012 - 01:35
door Rogier64
Mmm, hier geen eco-tuning maar 'gewoon' sw-tuning. Het verbruik op de BC is van gemiddeld 6,6 l/100km naar 6,2 l/100km gegaan bij gelijke rijstijl.

Geplaatst: 29.12.2012 - 10:47
door JeroenSpock
V70/2.4D/2003 schreef:Maar die tuning was gericht op vermogen. Dat hij dan (heel erg in de marge) mogelijk ietsiepietsie zuiniger kan worden is een aardige bijkomstigheid. Dit is gericht op een significante daling van de verbuikscijfers.....en dat geloof ik niet, dat significante dus.
Ik geloof het ook niet hoor. Die 0,2L/100 was ook leuk meegenomen, maar dat je echt liters gaat besparen... Had Turbodesk het niet laten doen bij Roelfsema, en zich later toch bedacht?

Geplaatst: 29.12.2012 - 10:51
door V70/2.4D/2003
Turbodesk had inderdaad eco-tuning laten doen bij RICA omdat hij van mening was dat z'n D5 redelijk dieselverslaafd was. Er is ergens een topic maar de conclusie was dat de auto net zo veel of zelfs meer zoop dan voorheen en aldus, eigen originele software er weer op.

Geplaatst: 30.12.2012 - 22:13
door sanco
Kom ik nog even om de hoek met de polestar tuning op mijn 2.4D GT
Sinds eind augustus dit jaar rijdt ik daarmee nu een 10k km mee rond. Zoals op mijn eigen topic al gemeld heb ik dezelfde ervaring als mad. Vanaf moment van wegrijden bij de dealer heb ik een heel andere auto onder het pedaal. Alleen al daarom is het de tuning meer dan waard. Het verbruik is niet echt gedaald, zoals ik de auto gebruik. Wel heb ik de indruk dat je bij gematigd gebruik, dus veel 80 en 100km wegen, tot een lager gemiddelde kunt komen. Echter aangezien mijn routes sinds half dit jaar wezenlijk zijn veranderd (meer snelweg kilometers ipv provinciaal) en we sinds september ook 130 (lees 140 op teller) mogen en vaak kunnen rijden hier in het noorden, is mijn verbruik eerder ietsjes gestegen. Het is echter elke liter waard. De motor hangt echt veel fijner aan het gas, en heeft vooral in de tussenacceletaries veel meer reserve en een wezenlijk snellere reaktie op het pedaal.
Resume: voor de 175pk GT gewoon voor de veilige polestar optie gaan via de dealer en genieten van het extra potentieel en daarbij met een beetje pedaalbeleid hetzelfde verbruik realiseren... dat zou mijn advies zijn.
Wil je zuiniger: koop dan een kleinere of lichtere auto.....
Succes Dikki, met de keuze.

Btw overall over 72kkm: 1 L op 13,5 km, over de zomer rond de 1 op 14