Inhouden en onregelmatig stationair V70 R classic 1999
Geplaatst: 27.12.2012 - 09:51
door Peultje
Mijn rode V70 R 2.3 classic 1999 loopt sinds kort af en toe (heb de indruk voornamelijk bij warme motor) onregelmatig stationair en houdt in bij fors accelereren. Ook brandt het "fout motorelektronica" lampje. Dit is bij hernieuwd starten weer uit en gaat weer aan als de kick down ingetrapt wordt.
Bougies, voorste lambdasonde en luchtfilter zijn vervangen maar probleem blijft. Ook flesje injectorreiniger leeg gereden.
Auto uit laten laten lezen:
- Eerste keer gaf dit "Fout voorste lambdasone". Deze vervangen
- Tweede keer "Misfire eerste cylinder". Nog niets hier aan gedaan.
Wat te doen?
:-x
Geplaatst: 27.12.2012 - 10:26
door Wauter
Gezien de misfire, wat is de staat van de bougiekabels (of penbobines wanneer deze geen kabels meer heeft)?
Geplaatst: 27.12.2012 - 11:48
door Peultje
Eén van de vijf penbobines is recentelijk door een vorige eigenaar vernieuwd (van cylinder vier). De andere vier zijn nog origineel. Die van cylinder één (waar de foutmelding van komt) is dus nog een oude.
Geplaatst: 28.12.2012 - 10:31
door robert31
Misschien een idee om de bobine te wisselen met cilinder 1 en 4 en dan kijken of de foutcode verdwijnt?
Succes!
Geplaatst: 29.12.2012 - 15:46
door Veneficus
Ik heb af en toe hetzelfde probleem (1999 C70 2.0T). Mijn foutcode geeft dan "mixture too rich". Bij mij houdt hij dan ook heel af en toe in als ik het gas flink intrap.
Dat zou kunnen wijzen op een vaccuumlek?
Waarom zou een misfire van 1 cylinder de hele motor in laten houden? (sorry, ik weet heel weinig van motortechniek)
Geplaatst: 29.12.2012 - 17:21
door Peultje
De penbobine van cylinder 1 vervangen door een nieuwe. Motor loopt nu weer als een zonnetje. Mooi stationair en accelereert weer de rimpels in het asfalt
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes
Zoals je kon lezen heeft deze auto penbobines, dus de rotor, verdelerkap en kabels vallen af
Overigens ook al opgelost zo te zien.
Geplaatst: 01.01.2013 - 21:51
door Peultje
Ik had alvorens de penbobine te vervangen al nagezien op vacuumlekken (met Campinggaz) maar geen lek gevonden. Bij een storing aan het gasklephuis of de LMM zou mijns inziens de motor onder alle omstandigheden toch gek doen. De symptomen duidden volgens mij op een ontstekingsprobleem; onregelmatig lopen bij arm (stationair) en rijk (sterk accelereren) mengsel. Daarom eerst de penbobine maar vervangen en dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Met penbobines inderdaad geen rotor, verdelerkap en kabels. Dus dat scheelt weer bij de diagnose. De analyse gedaan na consulteren van http://www.aa1car.com/. Een goede site.
Geplaatst: 02.01.2013 - 00:14
door Ramon&Ramon
Peultje schreef:Ik had alvorens de penbobine te vervangen al nagezien op vacuumlekken (met Campinggaz) maar geen lek gevonden. Bij een storing aan het gasklephuis of de LMM zou mijns inziens de motor onder alle omstandigheden toch gek doen. De symptomen duidden volgens mij op een ontstekingsprobleem; onregelmatig lopen bij arm (stationair) en rijk (sterk accelereren) mengsel. Daarom eerst de penbobine maar vervangen en dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Met penbobines inderdaad geen rotor, verdelerkap en kabels. Dus dat scheelt weer bij de diagnose. De analyse gedaan na consulteren van http://www.aa1car.com/. Een goede site.
Wat is er mis met deze site dan?,denk toch dat hier zeer veel technische volvo kennis aanwezig is.
Geplaatst: 02.01.2013 - 12:04
door waver
Weer eens te snel en te onzorgvuldig gelezen.
Dat krijg je na al die feestdagen...(heb deze keer tenminste een excuus)
eerst goed vaststellen wat er echt aan de hand is voordat je dure reparaties (lambdasonde, lmm, gasklephuis etc) gaat doen. Kijk op youtube maar eens bij scannerdanner. Daar leer je veel over storingzoeken.
succes
Zoals je kon lezen heeft deze auto penbobines, dus de rotor, verdelerkap en kabels vallen af
Overigens ook al opgelost zo te zien.
Geplaatst: 04.01.2013 - 05:39
door weyert
hoe kun je vacuumlekken vinden met campinggaz?
Geplaatst: 04.01.2013 - 08:17
door Wauter
weyert schreef:hoe kun je vacuumlekken vinden met campinggaz?
Het gas laat je langs de afdichtingen gaan en wanneer er een lek is zal de motor dit aanzuigen. Hierop zal het toerental reageren.
Inlaatspruitstukpakkingen deed ik 'vroeger' altijd met remmenreiniger. Zelfde effect. Let wel op, overdaad schaadt!
Geplaatst: 04.01.2013 - 08:32
door Peultje
Zie hier hoe Eric the Car Guy het opsporen van een vacuumlek voordoet met inderdaad remmenreiniger. Het lijkt ook met een goede bolknak te kunnen: Campinggaz of ander brandbaar gas gaat natuurlijk ook. Als je de overdaad achterwege houdt valt het brandrisico mijns inziens wel mee.