Pagina 1 van 2

Roetfilter V50 2.0D powershift

Geplaatst: 27.12.2012 - 17:01
door pimsam
De dealer waar ik de V50 gekocht heb beweert dat het roetfilter niet bij 120.000 km vervangen moet worden. Dit is dus ook niet gedaan.
Bouwjaar is 12-2008, modeljaar 2009.

De dealer waar ik voor onderhoud ga (een andere dus) beweert dat het voor een 2.0D wel om de 120.000 km moet. Hij heeft dit niet nagekeken in VIDA maar hij was er stellig van overtuigd dat dit wel moet.

Vandaag Customer Service van Volvo gemaild en antwoord gekregen: roetfilter hoeft NIET vervangen te worden (op basis van VIN nr).

Als ik mij goed herinner heb ik ooit een overzichtje gezien waarbij het roetfilter bij een handgeschakelde wel vervangen moest worden en bij een powershift niet. Ik zie hier overigens de logica niet van.

Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben of in VIDA kunnen kijken?

Geplaatst: 27.12.2012 - 18:19
door OGA244
Voor een 2.0D powershift klopt dat niet vervangen inderdaad

Geplaatst: 27.12.2012 - 21:39
door pimsam
Maar waarom is er verschil tussen een powershift en een handbak?

Geplaatst: 02.01.2013 - 20:09
door pimsam
Vandaag bericht van Volvo Customer Service: de V50 heeft een filter dat normaliter niet vervangen hoeft te worden.

Ik vind het nog steeds raar.

Als ik op de site van Volvo Nederland het kenteken van een 2.0D powershift invoer om de standaard onderhoudskosten op te vragen, zie ik bij 120.000 km een standaard tarief van een dikke 1000 euro terwijl dit normaal rond de 300 is. Dit lijken mij dus kosten voor een roetfilter (distributie hoeft pas bij 240.000 km).

Ik ga morgen eens bellen met een Nederlandse dealer voor een 120.000 km beurt van mijn auto.

Geplaatst: 03.01.2013 - 00:22
door V50-Mart
Ben vandaag bij de dealer geweest voor mijn roetfilter (al 14000km meer dan de 240000km volgens fabrieksopgave en hij hoefde nog niet vervangen te worden. Het filter was in orde en kon nog wel even mee. Zal wel te maken hebben met mijn vele snelweg ritjes.

Geplaatst: 03.01.2013 - 00:41
door wim de jong
Maar waarom is er verschil tussen een powershift en een handbak?
Deze vraag blijft staan.
Bij navraag toen bij aankoop van mijn V50 werd mij verzekerd (en was ook in de onderhoudshistory te zien) dat het filter vervangen was bij 120000.
Deze moest weer bij 240000, tevens dan ook de distr riem.

Wat is het verschil met een powershift vwb roetfilter?

Geplaatst: 19.01.2013 - 11:52
door denren
Bij de 2.0D handgeschakeld moet de filter bij 120.000 km vervangen worden..
Die van ons is preventief vervangen bij 100.000km. Dit omdat het filter om de 300 km aan het regenereren was..
Powerschift weet ik niet maar lijkt me dezelfde motor met hetzelfde roetfilter..
Wij rijden (reden) 2.0D uit 2008

Geplaatst: 24.01.2013 - 16:39
door pimsam
Ik heb navraag gedaan bij twee dealers die een 2.0D powershift te koop hadden staan of het roetfilter vervangen is of zou worden (wagens hebben een km stand van ca. 120.000 km). Van een reeds een reactie gekregen dat het filter vervangen moet worden.
Kan iemand een kopie van Vadis of VIDA plaatsen of per PM sturen waaruit blijkt wat nu de bedoeling is met zowel de handbak als de powershift. Alvast bedankt.

Geplaatst: 17.07.2013 - 16:00
door pimsam
Het antwoord van de Belgische Volvo importeur betreffende de verschillende roetfilters:
De reden waarom men bij een een V50 2.0D powershift geen roetfilter moet vervangen is omdat deze een andere soort van roetfilter heeft namelijk een CDPF (Catalytic Diesel Particule Filter)
Een V50 2.0D manueel heeft een ADPF (Active Diesel Particule Filter) Deze werkt met een toegevoegde vloeistof en dient op 120.000km vervangen te worden.

Dit is de reden waarom u dus geen roetfilter moet vervangen op een V50 powershift.


En wat is nu het geval: mijn V50 heeft de afgelopen 2000 km meerdere keren foutmeldingen gegeven betreffende het filter en "motor systeem service vereist". De wagen staat nu bij de dealer en wat blijkt: roetfilter totaal verstopt. Km stand is ca. 150.000 km.
Ze gaan in overleg met Volvo Select maar het is nu de vraag of die dit gaan betalen. Roetfilters vallen normaliter niet onder de garantie maar als Volvo aangeeft dat ze niet vervangen hoeven te worden gedurende een autoleven (= 240.000 km) valt dit mijns inziens wel onder de garantie.

Wordt vervolgd.

Geplaatst: 17.07.2013 - 18:24
door wim de jong
Interessant !

Ik heb een ADPF filter erin zitten, zo u ik die kunnen verwisselen met een CDPF, dan ben ik van het vervangen ook af natuurljik.
Of is deze fysiek anders, en past dat niet?

Geplaatst: 17.07.2013 - 22:34
door pimsam
Ik heb een ADPF filter erin zitten, zo u ik die kunnen verwisselen met een CDPF, dan ben ik van het vervangen ook af natuurljik.
Of is deze fysiek anders, en past dat niet?
Ik heb een CDPF maar is nu dus ook aan vervanging toe. Mooie praatjes, zo'n CDPF maar dat werkt dus gewoon niet. Welk filter gaat een autoleven lang mee? Geen enkele en een roetfilter al helemaal niet.

Geplaatst: 19.07.2013 - 11:33
door Elho
Roetfilter vervangen hangt toch totaal van je rijstijl af? Als je altijd maar rondjes rond de kerk rijdt, en de motor niet de kans laat om eens goed op bedrijfstemperatuur te komen dan kan ik voorstellen dat de uitlaatgassmurrie zich snel gaat vastzetten op de filter.

Maar als je voldoende snelwegkilometers doet, en de motor genoeg op temperatuur laten komen dan lijkt het me logisch dat je veel langer met je roetfilter kan doorrijden!

Geplaatst: 19.07.2013 - 18:13
door wim de jong
Elho schreef:Roetfilter vervangen hangt toch totaal van je rijstijl af? Als je altijd maar rondjes rond de kerk rijdt, en de motor niet de kans laat om eens goed op bedrijfstemperatuur te komen dan kan ik voorstellen dat de uitlaatgassmurrie zich snel gaat vastzetten op de filter.
Daar heb je wel een punt....Enfin, mijn V50 maakt genoeg uren per dag (lesauto) maar weinig snelweguren. Maar als de tijd rijp is voor vervanging, gaat hij er gewoon helemaal uit.

Geplaatst: 19.07.2013 - 21:49
door pimsam
Roetfilter vervangen hangt toch totaal van je rijstijl af? Als je altijd maar rondjes rond de kerk rijdt, en de motor niet de kans laat om eens goed op bedrijfstemperatuur te komen dan kan ik voorstellen dat de uitlaatgassmurrie zich snel gaat vastzetten op de filter.

Maar als je voldoende snelwegkilometers doet, en de motor genoeg op temperatuur laten komen dan lijkt het me logisch dat je veel langer met je roetfilter kan doorrijden!
Als het filter vol zit, geeft ie boordcomputer aan dat je op de autobaan moet gaan blazen om het filter te laten regenereren. Het zou wat zijn als een fabrikant al gaat bepalen hoe en waar je moet gaan rijden. De politiek betutteld al genoeg. Moet er niet aan denken dat fabrikanten dat ook al gaan doen.

Betreffende het roetfilter: de dealer heeft toch eerst de druksensor vervangen (onder garantie) en de auto aan Vida laten regenereren: bijna drie kwartier met 4000 tpm laten razen op de parkeerplaats.... :evil: Resultaat: een roetfilter met drukwaardes die aan de specs voldoet. Ben benieuwd wat het met de verbruikcijfers en de roetwolken doet.

Indien het filter alsnog vervang zou moeten worden, valt dit niet onder garantie. Daar ben ik het dus niet mee eens maar als het filter nu weer goed zijn werk doet gaan we maar geen problemen oplossen die er (nog) niet zijn.

Geplaatst: 29.08.2013 - 22:44
door Bleu_volvo
Ik rij zelf met een V50 Powershift mod. 200! en heb + 195000k, en roetfilter doet het nog altijd goed. :-)

Geplaatst: 30.08.2013 - 09:56
door Rutger
Betreffende het roetfilter: de dealer heeft toch eerst de druksensor vervangen (onder garantie) en de auto aan Vida laten regenereren: bijna drie kwartier met 4000 tpm laten razen op de parkeerplaats.... :evil: Resultaat: een roetfilter met drukwaardes die aan de specs voldoet. Ben benieuwd wat het met de verbruikcijfers en de roetwolken doet.

Indien het filter alsnog vervang zou moeten worden, valt dit niet onder garantie. Daar ben ik het dus niet mee eens maar als het filter nu weer goed zijn werk doet gaan we maar geen problemen oplossen die er (nog) niet zijn.
Is dit de manier dan? Je wagen op 4000 toeren laten draaien?

Geplaatst: 30.08.2013 - 11:13
door Koidream
pimsam schreef:...bijna drie kwartier met 4000 tpm laten razen op de parkeerplaats....
Een diesel, 45 minuten tegen 4000 toeren... onbelast??? Dat klinkt ...
Niet zeggen, ik was er niet bij...

Geplaatst: 30.08.2013 - 11:13
door Koidream
Dubbele post

Geplaatst: 30.08.2013 - 11:15
door Rutger
Waarom post jij dubbel, viel me ook al op in een ander topic?

Geplaatst: 30.08.2013 - 11:17
door Koidream
gek hé, ik denk dat ik te snel "backspace" doe en zo een dubbele post creëer.