Pagina 1 van 2

Krasjes in de koplampen

Geplaatst: 28.12.2012 - 11:10
door diesel01
Na 5 jaar hebben mijn plastic koplampen gebruikskrasjes waardoor het eea er wat smoezelig uitziet.
Nu weet ik dat er speciale kitjes te koop zijn om het weer helemaal netjes te krijgen maar ook dat commedant 4 een perfect resultaat heeft.
Volgens een medeforummer is commedant 4 de manier zoals KLM de 747 lampenglazen weer shine krijgen, nu zitten die er niet voor de mooi op en bij mijn auto wil ik het graag perfect of zgan krijgen.
Zijn er hier mensen die zoiets bij de hand gehad hebben en de werkzaam heden hebben gedaan?
Indien het lampglas wordt verkloot ben ik ps €1000 verder ivm met adaptief xenon.

Geplaatst: 28.12.2012 - 11:15
door V70/2.4D/2003
diesel01, zoef even bij een schadebedrijf langs. Ik heb hier ergens foto's voorbij zien komen van eentje met een V50 waarbij de glazen door een schadeherstelberijf even waren gedaan.
Enuh.....wie ligt er nu wakker van 2 mille voor zijn Volvo :shock: IK WEL dus zelf klooien :?:
Op You Tube staat ook wel het een en ander trouwens.

Geplaatst: 28.12.2012 - 11:57
door diesel01
Wat moet, dat moet.
Maar 2 mille omdat er krassen in de huidige zitten, no way.
Ik zal jouw advies eens volgen Ger, ook zal ik Volvo bellen om te vragen of ze nog een idee hebben.

Geplaatst: 28.12.2012 - 12:10
door dutchlimits
Mee eens wat Ger zegt, ik had ook een kras op me achterlamp unit door een fietser en dit heeft mijn schadeherstel bedrijf netjes weggepoetst

Geen idee van de kosten dit ging via verzekering(van de fietser)

Geplaatst: 28.12.2012 - 12:13
door V70/2.4D/2003

Geplaatst: 28.12.2012 - 12:55
door Fredhead
Commandant 4 zou ik noooooooiiit op mijn koplampen gebruiken, veel te grof hier voor.
Loop ook wat jaartjes op Schiphol en ken dat ook vanuit de hangaars, maar ook daar heb ik het ze nog nooit op de lampen zien gebruiken (en ja, hoe ze een toestel wassen heb ik ontzettend vaak gezien).

Tandpasta werkt prima op koplampglazen om ze in ieder geval van het doffe te ontdoen, of het ook krasjes weg krijgt weet ik niet

Geplaatst: 28.12.2012 - 13:00
door V70/2.4D/2003
Tom heeft Xenon en ik heb even geen idee of die "glazen" nu van glas of kunststof zijn. In zijn algemeenheid stel ik mij zo voor dat het net zo is als bij autolak. Je slijpt het oppervlak net zo lang tot de krassen weg zijn. En in dat slijpen, daar zit hem nu net de kneep.

Geplaatst: 28.12.2012 - 13:14
door lint
Niet zelf gaan poetsen met cleaner o.i.d. maar professioneel laten doen door speciaal poetsbedrijf of schadeherstelbedrijf.

Geplaatst: 28.12.2012 - 13:31
door diesel01
Jepperdepep, het is kunststof/plastic.

Geplaatst: 28.12.2012 - 16:34
door diesel01
Ik heb net even met Care autoherstel gebeld en het valt prima op te lossen voor weinig, polijsten willen ze als service doen.
Ik kan daarna de koplamp laten behandelen met één of ander goedje die erg hard en glad wordt waarna het vuil zich ook niet kan hechten.
Na de jaarwisseling even langs om het eea te laten taxeren.

Geplaatst: 28.12.2012 - 19:31
door Driven2Shine

Geplaatst: 28.12.2012 - 19:47
door Gast
Maar hoe doe je het nu?
Starten met schuurpapier 2000, vervolgens polijsten en afwerken met een coating?

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:11
door diesel01
Dit bedoel ik, alhoewel mijn koplampen er beter uitzien dan die van de Saab.

Geplaatst: 29.12.2012 - 00:17
door Driven2Shine
AlexV70 schreef:
Maar hoe doe je het nu?
Starten met schuurpapier 2000, vervolgens polijsten en afwerken met een coating?
Ligt helemaal aan de hardheid van de coating.
Het kan zijn dat ik machinaal met 1000 begin maar ook 1500 of 2000 behoren tot de mogelijkheden.
Vanaf dat punt bouw ik hem af naar korrel 4000 en dan begin ik machinaal te polijsten van grof naar fijn zodat alle eventuele schuur krasjes verdwenen zijn.
Dan in de sealant en klaar is klara.

Geplaatst: 29.12.2012 - 09:18
door Mart van der Steeg
Wat is de functie van de oorspronkelijke coating (UV bescherming?) en wat is het effect als de coating weg is? Wordt dat opgevangen door de sealant? Levensduur?

Geplaatst: 29.12.2012 - 13:14
door lint
Ik heb altijd begrepen dat de nieuwe laag sealant de UV beschermimg vormt.
Over de levensduur van die laag sealant durf ik niets te zeggen maar daar zal ook wel kwaliteitsverschil in zitten.

Geplaatst: 29.12.2012 - 13:50
door Mart van der Steeg
Mogelijk dat Steve dat weet, is wel van belang om degradatie van het kunststof tegen te gaan.

Geplaatst: 29.12.2012 - 23:27
door Driven2Shine
Leeftijd is afhankelijk van de sealant maar 4 tot 6 maanden is zeker mogelijk.
Ik lever bij de behandeling een flesje sealant, applicator en een doek mee en als je dat elke 3 tot 4 maanden er op smeert is er niets aan de hand.

Mocht je het een keer over slaan is er natuurlijk geen man over boord al word het kunststof wel iets of wat aangetast wat de levensduur kan verkorten.

Er zijn ook coatings die de koplampen weer geheel voorzien van een echte coating laag maar eigenlijk heb ik daar nog geen ervaring mee.

Geplaatst: 29.12.2012 - 23:40
door lint
Die laatste coatings met een permanente beschermlaag lijken mij veel handiger dan een sealant die je elke 3-4 maanden weer moet aanbrengen.
Maar dat zal ook wel zijn prijs hebben die permanente coating.

Geplaatst: 30.12.2012 - 00:28
door Driven2Shine
Als je je auto elke zoveel tijd toch in de sealant of wax zet hoeft het op zich geen probleem te zijn, dan smeer je de koplampen ook gelijk even in :)