Pagina 1 van 2
Wat verstaan jullie onder Dual Xenon?
Geplaatst: 28.12.2012 - 16:58
door bolleke
Ik heb even een vraag.
Ik heb Xenon op mijn auto. Tijdens het bestellen las ik echt dual xenon verlichting. Ik ging er automatisch vanuit dat mijn groot licht ook xenon zou zijn. maar helaas is dit niet het geval. Groot licht is halogeen.
Toen ik Audi reed was bi-xenon dus voor gewoon en groot licht.
Mijn vraag is eigenlijk lees ik het verkeerd of dacht ik ten onrechte dat dual voor gewoon en groot licht staat?
Naar mijn idee moeten ze het dan xenon verlichting noemen.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:00
door Ramon&Ramon
Re: Wat verstaan jullie onder Dual Xenon?
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:06
door diesel01
bolleke schreef:Ik heb even een vraag.
Ik heb Xenon op mijn auto. Tijdens het bestellen las ik echt dual xenon verlichting. Ik ging er automatisch vanuit dat mijn groot licht ook xenon zou zijn. maar helaas is dit niet het geval. Groot licht is halogeen.
Toen ik Audi reed was bi-xenon dus voor gewoon en groot licht.
Mijn vraag is eigenlijk lees ik het verkeerd of dacht ik ten onrechte dat dual voor gewoon en groot licht staat?
Naar mijn idee moeten ze het dan xenon verlichting noemen.
Zeker dat jij Dual (bi) xenon hebt.
Er zit een spiegel in de xenon lamp die omhoog komt waardoor de xenonstraal verder voor de auto straalt.
Doordat er ook 2x 65watt halogeen wordt bij geschakeld valt het xenon in het niet maar als het goed is moet je het xenonlicht, zeker indien je de bocht omgaat, kunnen zien.
Wat geeft overigens beter grootlicht, de Audi of Volvo?
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:06
door Figaro
Dus als bij dual-xenon 1 van de cellen stuk is, werkt da andere nog veronderstel ik, maar bij bi-xenon is het gewoon gedaan met licht geven.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:12
door diesel01
Je hebt xenon dimlicht waarbij een spiegel in de aramtuur is gebouwd die omhoog komt zodra je grootlicht geeft.
Tevens heb je 2x 65watt halogeen grootlicht die ook aangaan.
Deze manier van xenon hebben alle nieuwe Volvo's, ook kijken ze mee om de bocht.
Edit @figaro jouw veronderstelling is juist indien je spreekt over aftermarket H4 xenon, TS heeft het over oem(Original Equiment Manufactered) xenon.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:23
door bolleke
Ik heb net even gekeken met mijn zoon samen en je ziet inderdaad bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
persoonlijk lijkt het mij dat de volvo iets betere licht opbrengst heeft dan de Audi. Ik heb het niet gemeten, maar is mijngevoel.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:28
door lint
Adaptieve bi-xenon verlichting is echt goede autoverlichting, merk je vooral als je weer eens in een auto rijdt met gewone halogeenverlichting.
Het meedraaien van de verlichting met de stuurbeweging is op sommige wegen ideaal, als je het niet nodig hebt kan je het ook gewoon uitzetten.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:33
door diesel01
Ja ben er ook erg over te spreken, maar heb toch een bescheiden update gedaan.
1e kerstdag stond het wild (reeén) weer op de ruilverkavelings weg tussen Dwingeloo en Beilen, die zie ik nu staan op 800meter in het donker...
Geplaatst: 28.12.2012 - 18:13
door jds
Bij de Volvo "Bi" Xenon draaien de xenon lichten naar omhoog zodat ze verder schijnen samen met het 50W H7 grootlicht ( 65W is wettelijk niet toegelaten, levert 2100lm tov 1500lm van 50W)
Geplaatst: 28.12.2012 - 18:15
door diesel01
Ik zal mij instructie boekje er even bij pakken ik meende dat ik daar in heb gelezen dat het 65watt betrof, omdat ik bekend ben met de regelgeving vond ik het namelijk opvallend.
Geplaatst: 28.12.2012 - 18:23
door diesel01
Boekje even bekeken en daar staat 65watt voor grootlicht met lampvoet H9
Geplaatst: 28.12.2012 - 18:36
door rsnhakan
Geplaatst: 28.12.2012 - 20:38
door least
mooi, weer wat geleerd, ik zat ook te twijfelen aan die Halogeentjes ernaast!

Geplaatst: 28.12.2012 - 21:41
door diesel01
Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
Ik dacht dat het een V70 dingentje was, niet dus want de S60 heeft hetzelfde grootlicht.
Geplaatst: 28.12.2012 - 21:50
door Jers3n
En ik krijg weleens toehoren dat het grootlicht echt groot licht is, snap weer iets beter waarom....
Geplaatst: 29.12.2012 - 00:36
door gsx750r
diesel01 schreef:Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
In eerste instantie komt die conclusie me wat onwerkelijk over gelet op de typegoedkeuring maar het zou zo kunnen zijn.
Ik ben alleen erg nieuwsgierig wáár ik kan vinden wat de maximale lichtsterkte is die wettelijk is toegestaan ?
bolleke schreef:..... bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
Wellicht ten overvloede maar bij een gasontladingslichtbron (xenon)
moet het dimlicht altijd blijven branden als wordt overgeschakeld naar (ongedimd) groot licht. Dit omdat er een vertraging optreedt bij het inschakelen van een gasontladingslichtbron tot hij zijn maximale lichtsterkte heeft bereikt.
Regeling voertuigen (alleen relevante tekst)
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Rob
Geplaatst: 29.12.2012 - 12:37
door diesel01
gsx750r schreef:diesel01 schreef:Kijk daar houdt ik van gewoon een merk die lampen voorschrijft die niet zijn toegelaten volgens de NL wet, geven wel goed licht dat dan weer wel.
In eerste instantie komt die conclusie me wat onwerkelijk over gelet op de typegoedkeuring maar het zou zo kunnen zijn.
Ik ben alleen erg nieuwsgierig wáár ik kan vinden wat de maximale lichtsterkte is die wettelijk is toegestaan ?
bolleke schreef:..... bij de xenon lampen iets gebeuren als het groot licht aangaat, naast het bijschakelen van de halogeen.
Wellicht ten overvloede maar bij een gasontladingslichtbron (xenon)
moet het dimlicht altijd blijven branden als wordt overgeschakeld naar (ongedimd) groot licht. Dit omdat er een vertraging optreedt bij het inschakelen van een gasontladingslichtbron tot hij zijn maximale lichtsterkte heeft bereikt.
Regeling voertuigen (alleen relevante tekst)
Bijlage VIII. , behorende bij hoofdstuk 5
Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Rob
Voor zover ik weet zijn 55watt lampen de maximale sterkte.
Ik kan mij voorstellen dat een fabrikant uit donker Zweden een andere mening is toegedaan, 1 Europa...

Geplaatst: 29.12.2012 - 21:25
door OGA244
Ik kan me voorstellen dat zo'n LED circus op b.v. de neus van een Benz ook zomaar meer dan 55 watt per kant is
Geplaatst: 29.12.2012 - 22:30
door Quota
Licht de beperking op het wattage, of het maximale aan lichtopbrengst?
Geplaatst: 30.12.2012 - 11:24
door jds
Ik wist niet dat de nieuwe S60 H9 lampen had maar deze zijn inderdaad 65W
en geven een mooie 2100 lm. Ik dacht dat dit alleen voor ralleygebruik en offroad gebruik goedgekeurd was. Ik heb ook 65W H7 lampen met een H9 filament en het verschil is duidelijk.