Pagina 1 van 1

Xc90 T6 cilinderkoppakking vervangen

Geplaatst: 30.12.2012 - 23:18
door 1-wiel
Hier een kort verhaal over het vervangen van de cilinderkoppakking van de xc90 T6 van een vriend van me.
Nadat hij in Duitsland de topsnelheid wilde testen, lag de koppakking eruit.
Bij de dealer diagnose gesteld en prijsopgave van €5000 tot €6500 voor vervanging koppakking,cilinderkoprevisie en nieuwe intercooler.
Auto naar huis gehaald, werkkleding aan en begonnen met demonteren van verschillende onderdelen.

Intercooler af laten persen en op druk laten zetten, volgens Volvo dealer was deze defect, geen enkele lekkage gevonden.
Toen kon er gesleuteld worden en de cilinderkop mocht eraf....

Deze naar het revisiebedrijf gebracht en 3 dagen later weer opgehaald.
Nieuwe klepzittingen,klepgeleiders,klepsteelrubbers en de kleppen ingeslepen op de klepzittingen, ook de kop lichtjes gevlakt.

Nu konden we de klepspeling van de 24 kleppen gaan controleren en afstellen.
Een aantal bussen konden we onderling ruilen om de speling weer op fabrieks specificaties af te stellen en aan aantal nieuwe bussen bij de dealer gekocht.

Inmiddels waren ook de startmotor en de dynamo weer terug, deze preventief laten controleren en reviseren, we konden nu de kop eraf was toch makkelijk bij.
Ook de carterventilatiebox gedemonteerd en inwendig gereinigd, er zat veel sludge in.

Nu was het zover dat de cilinderkop er weer terug op kon.
Volgens de juiste waarde aangetrokken .
Nu was het tijd om de uitlaatspruitstukken weer vast te zetten, ontzettend vervelend werk omdat alles van de bovenzijde moet, omdat je van onder de auto er niet bijkomt vanwege de twee turbo's....

Tijd om de distributie te monteren, dankzij speciaal gereedschap wat we mochten lenen van de Volvo dealer, was het blokkeren van de twee nokkenassen à pièce of cake.


Meteen nieuwe waterpomp geleiderol,spanner en nieuw thermostaathuis met thermostaat gemonteerd.

Timing nogmaals gecontroleerd, koelsysteem gevuld, accu aangesloten en de ontsteking losgehaald.
Tijd om de startmotor rond te laten draaien om de motor van oliedruk te voorzien.
Onsteking weer gemonteerd en starten....
Veel rook vanwege gemorste olie en koelvloeistof, maar direct mooi rond lopen en reageerde goed op het gas....

Al met al een flinke klus, maar ontzettend veel geld uitgespaard door het zelf te doen.
Inmiddels weer vele kilometers erop zitten zonder een enkel probleem.

Binnenkort weer een verslag met foto's van het vervangen van de complete achteras..

De set in de rode koffer is voor het blokkeren van de krukas en de nokkenassen van alle Volvo 4 en 5 en 6 cilindermotoren.
Deze heb ik gekocht na deze cilinderkop vervanging en is te huur voor als iemand deze benodigd voor soortgelijke werkzaamheden.

Tot de volgende keer.

Geplaatst: 30.12.2012 - 23:24
door V70/2.4D/2003
Zie daar, het betere sleutelwerk, mooie reportage.
Toeval, Wet van Murphy? Laat er nu net een topic lopen over de betrouwbaarheid van het T6 blok.

Geplaatst: 30.12.2012 - 23:34
door 1-wiel
Murphy.......
Vroeg of laat was de pakking er toch uit gegaan.
De topsnelheidstest was het zetje om het proces te vervroegen.
In de linkerhoek waar de pakking verrot was, zit een schotje in de cilinderkop in de koelmantel, hier zat erg veel troep,in combinatie met een beetje lucht heeft dit de pakking aangetast volgens mij.
Nu loopt ie als een zonnetje en was het voor iets meer als €2000 klaar.
Toch aanzienlijk goedkoper als de Volvo dealer

Geplaatst: 31.12.2012 - 00:20
door 1-wiel
Was ik helemaal vergeten in het verslag te zetten...
Deze XC90 loopt op LPG......

Geplaatst: 31.12.2012 - 00:41
door V70/2.4D/2003
Iets met "koren" en "molen"......wacht maar af :shock: :oops:

Geplaatst: 31.12.2012 - 00:45
door 1-wiel
Daarom......

Geplaatst: 31.12.2012 - 00:47
door V70/2.4D/2003
Mensen met lef die ook nog eens eerlijk zijn en zich kwetsbaar op weten te stellen, daar heb ik wel wat mee, +1!

Geplaatst: 31.12.2012 - 08:16
door euerw
Knap werk!

Geplaatst: 31.12.2012 - 08:55
door Quota
V70/2.4D/2003 schreef:Mensen met lef die ook nog eens eerlijk zijn en zich kwetsbaar op weten te stellen, daar heb ik wel wat mee, +1!

+1!!!

Geplaatst: 31.12.2012 - 11:40
door Ramon&Ramon
Met een beetje technische ondersteuning kom je er wel uit,als je een feeling hebt met techniek. :)

Geplaatst: 31.12.2012 - 13:17
door Gast
Gelukkig nog meer mensen op dit forum, die wat aandurven.
TOP.

Geplaatst: 31.12.2012 - 13:23
door t5power
Wat een huzarenstukje zeg, hulde! Hebben jullie een technische achtergrond, of was het allemaal nieuw?

Geplaatst: 31.12.2012 - 14:25
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:Gelukkig nog meer mensen op dit forum, die wat aandurven.
TOP.

Dit zijn de leuke klusjes!

:)

Geplaatst: 31.12.2012 - 19:08
door 1-wiel
Heb technische achtergrond.
10 jaar autotechniek en nu 10 jaar vliegtuigtechniek....
Maar ik kan tegen iedereen zeggen, zorg dat je goed voorbereid bent vwb gereedschap,informatie,juiste onderdelen en eventueel iemand waar je op terug kunt vallen in geval van verrassingen of problemen, en een gezond improvisatievermogen/talent.
Dan is iedere klus te doen...
Succes

Geplaatst: 01.01.2013 - 02:54
door Johan s60
Hoe erg was de cil. kop er aan toe, en wat is de km stand.

Geplaatst: 01.01.2013 - 15:25
door 1-wiel
Cilinderkop viel erg mee, maar aangezien het vele werk dat er moest gebeuren om de koppakking te vernieuwen, maar meteen goed aangepakt en alles vervangen/gereviseerd wat nu goed bereikbaar was of er toch af moest.
Km stand was 230.000km.