Xc90 T6 cilinderkoppakking vervangen
Geplaatst: 30.12.2012 - 23:18
Hier een kort verhaal over het vervangen van de cilinderkoppakking van de xc90 T6 van een vriend van me.
Nadat hij in Duitsland de topsnelheid wilde testen, lag de koppakking eruit.
Bij de dealer diagnose gesteld en prijsopgave van €5000 tot €6500 voor vervanging koppakking,cilinderkoprevisie en nieuwe intercooler.
Auto naar huis gehaald, werkkleding aan en begonnen met demonteren van verschillende onderdelen.
Intercooler af laten persen en op druk laten zetten, volgens Volvo dealer was deze defect, geen enkele lekkage gevonden.
Toen kon er gesleuteld worden en de cilinderkop mocht eraf....
Deze naar het revisiebedrijf gebracht en 3 dagen later weer opgehaald.
Nieuwe klepzittingen,klepgeleiders,klepsteelrubbers en de kleppen ingeslepen op de klepzittingen, ook de kop lichtjes gevlakt.
Nu konden we de klepspeling van de 24 kleppen gaan controleren en afstellen.
Een aantal bussen konden we onderling ruilen om de speling weer op fabrieks specificaties af te stellen en aan aantal nieuwe bussen bij de dealer gekocht.
Inmiddels waren ook de startmotor en de dynamo weer terug, deze preventief laten controleren en reviseren, we konden nu de kop eraf was toch makkelijk bij.
Ook de carterventilatiebox gedemonteerd en inwendig gereinigd, er zat veel sludge in.
Nu was het zover dat de cilinderkop er weer terug op kon.
Volgens de juiste waarde aangetrokken .
Nu was het tijd om de uitlaatspruitstukken weer vast te zetten, ontzettend vervelend werk omdat alles van de bovenzijde moet, omdat je van onder de auto er niet bijkomt vanwege de twee turbo's....
Tijd om de distributie te monteren, dankzij speciaal gereedschap wat we mochten lenen van de Volvo dealer, was het blokkeren van de twee nokkenassen à pièce of cake.
Meteen nieuwe waterpomp geleiderol,spanner en nieuw thermostaathuis met thermostaat gemonteerd.
Timing nogmaals gecontroleerd, koelsysteem gevuld, accu aangesloten en de ontsteking losgehaald.
Tijd om de startmotor rond te laten draaien om de motor van oliedruk te voorzien.
Onsteking weer gemonteerd en starten....
Veel rook vanwege gemorste olie en koelvloeistof, maar direct mooi rond lopen en reageerde goed op het gas....
Al met al een flinke klus, maar ontzettend veel geld uitgespaard door het zelf te doen.
Inmiddels weer vele kilometers erop zitten zonder een enkel probleem.
Binnenkort weer een verslag met foto's van het vervangen van de complete achteras..
De set in de rode koffer is voor het blokkeren van de krukas en de nokkenassen van alle Volvo 4 en 5 en 6 cilindermotoren.
Deze heb ik gekocht na deze cilinderkop vervanging en is te huur voor als iemand deze benodigd voor soortgelijke werkzaamheden.
Tot de volgende keer.
Nadat hij in Duitsland de topsnelheid wilde testen, lag de koppakking eruit.
Bij de dealer diagnose gesteld en prijsopgave van €5000 tot €6500 voor vervanging koppakking,cilinderkoprevisie en nieuwe intercooler.
Auto naar huis gehaald, werkkleding aan en begonnen met demonteren van verschillende onderdelen.
Intercooler af laten persen en op druk laten zetten, volgens Volvo dealer was deze defect, geen enkele lekkage gevonden.
Toen kon er gesleuteld worden en de cilinderkop mocht eraf....
Deze naar het revisiebedrijf gebracht en 3 dagen later weer opgehaald.
Nieuwe klepzittingen,klepgeleiders,klepsteelrubbers en de kleppen ingeslepen op de klepzittingen, ook de kop lichtjes gevlakt.
Nu konden we de klepspeling van de 24 kleppen gaan controleren en afstellen.
Een aantal bussen konden we onderling ruilen om de speling weer op fabrieks specificaties af te stellen en aan aantal nieuwe bussen bij de dealer gekocht.
Inmiddels waren ook de startmotor en de dynamo weer terug, deze preventief laten controleren en reviseren, we konden nu de kop eraf was toch makkelijk bij.
Ook de carterventilatiebox gedemonteerd en inwendig gereinigd, er zat veel sludge in.
Nu was het zover dat de cilinderkop er weer terug op kon.
Volgens de juiste waarde aangetrokken .
Nu was het tijd om de uitlaatspruitstukken weer vast te zetten, ontzettend vervelend werk omdat alles van de bovenzijde moet, omdat je van onder de auto er niet bijkomt vanwege de twee turbo's....
Tijd om de distributie te monteren, dankzij speciaal gereedschap wat we mochten lenen van de Volvo dealer, was het blokkeren van de twee nokkenassen à pièce of cake.
Meteen nieuwe waterpomp geleiderol,spanner en nieuw thermostaathuis met thermostaat gemonteerd.
Timing nogmaals gecontroleerd, koelsysteem gevuld, accu aangesloten en de ontsteking losgehaald.
Tijd om de startmotor rond te laten draaien om de motor van oliedruk te voorzien.
Onsteking weer gemonteerd en starten....
Veel rook vanwege gemorste olie en koelvloeistof, maar direct mooi rond lopen en reageerde goed op het gas....
Al met al een flinke klus, maar ontzettend veel geld uitgespaard door het zelf te doen.
Inmiddels weer vele kilometers erop zitten zonder een enkel probleem.
Binnenkort weer een verslag met foto's van het vervangen van de complete achteras..
De set in de rode koffer is voor het blokkeren van de krukas en de nokkenassen van alle Volvo 4 en 5 en 6 cilindermotoren.
Deze heb ik gekocht na deze cilinderkop vervanging en is te huur voor als iemand deze benodigd voor soortgelijke werkzaamheden.
Tot de volgende keer.