Pagina 1 van 2
D5 inlaat geluid
Geplaatst: 31.12.2012 - 12:33
door DannyB
Hallo, kan iemand mij vertellen waardoor of hoe dit geluid ontstaat.
Na het toeren maken lijkt het erop alsof er nog lucht via de inlaat na gezogen wordt. Ben er al voor naar de Volvo garage geweest, maar nog geen resultaat.
De Turbo (geen nieuwe, met 50.000km), turbo regelklep, vacuum slangen, turbodruksensor zijn al vervangen, maar het geluid blijft. Bedrading is doorgemeten.
Als je de auto in noodloop brengt is het overigens weg, maar volgens mij werkt het vacuum van de turbo dan niet. Heb ik misschien de pech dat bij beide turbo's het vacuum niet goed werkt of blijft hangen?
Voorbeeld van het geluid (is overigens met gesloten filterhuis ook goed te horen):
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=v ... vI9-kFAXtQ
Met vriendelijk groet, Danny
Geplaatst: 01.01.2013 - 14:11
door volvo_s60D5
behoorlijk wat een kabaal nee kan je zeggen dat t niet normaal is klinkt alsof slang van intercooler lek is of los turbo zelf klinkt zo verder niet raar maar is net of t er aan alle kanten bij langs blaast
gr Marcel
Geplaatst: 01.01.2013 - 14:14
door Ramon&Ramon
Dikke turboslang lekt ergens,die vooraan bij de radiateur voor langs loopt lijkt wel..
Scheur aan de onderzijde meestal.
Geplaatst: 01.01.2013 - 16:43
door DannyB
Bedankt voor de reacties.
Slangen zijn uitgebreid gecontroleerd, maar het vreemde is dat het geen lekkage geluid is, maar extra aanzuigen van lucht via de inlaat op het moment dat je gas loslaat. Het lijkt wel of er te lang vacuum op de turbo blijft staan en daarmee de geleiderails van de turbo te lang open blijven staan of de as/veer die dit aanstuurt blijft misschien een moment te lang hangen?
Vida:
Variabele mondstuk turbotechnologie zorgt ervoor dat de snelle reactie van een kleine turbocompressor wordt gecombineerd met het grotere vermogen van een grotere eenheid.
Door de stand van de geleiderails te varieren wordt het gebied van de inlaat naar de turbine vergroot.
De geleiderails zijn gesloten: Een klein doorstroomgebied resulteert in een hogere uitlaatsnelheid en een invalshoek die voor een goed laag koppel zorgt.
De geleiderails zijn open: Resulteren in een groter doorstroomgebied waardoor de turbocompressor een breder functiebereik krijgt. De uitlaatmassastroom is nu op zijn grootst.
Dit is een turbo zonder waste-gate.
Geplaatst: 02.01.2013 - 00:06
door Ramon&Ramon
DannyB schreef:Bedankt voor de reacties.
Slangen zijn uitgebreid gecontroleerd, maar het vreemde is dat het geen lekkage geluid is, maar extra aanzuigen van lucht via de inlaat op het moment dat je gas loslaat. Het lijkt wel of er te lang vacuum op de turbo blijft staan en daarmee de geleiderails van de turbo te lang open blijven staan of de as/veer die dit aanstuurt blijft misschien een moment te lang hangen?
Vida:
Variabele mondstuk turbotechnologie zorgt ervoor dat de snelle reactie van een kleine turbocompressor wordt gecombineerd met het grotere vermogen van een grotere eenheid.
Door de stand van de geleiderails te varieren wordt het gebied van de inlaat naar de turbine vergroot.
De geleiderails zijn gesloten: Een klein doorstroomgebied resulteert in een hogere uitlaatsnelheid en een invalshoek die voor een goed laag koppel zorgt.
De geleiderails zijn open: Resulteren in een groter doorstroomgebied waardoor de turbocompressor een breder functiebereik krijgt. De uitlaatmassastroom is nu op zijn grootst.
Dit is een turbo zonder waste-gate.
Het is geen aanzuiggeluid,maar een afblaasgeluid,turbodruk verdwijnt door een lekke dikke turboslang..
Geplaatst: 02.01.2013 - 09:00
door DrRossi
Deze turbo's hebben toch een interne waistgate die de overdruk de inlaat terug in blaast? Zou dat het geluid niet kunnen veroorzaken?
Stukje uit het Turbo boek van Turbo Hoet.
Steeds vaker wordt op turbo’s een zogenaamde recirculatieklep op
de compressoruitgang geplaatst. De klep opent automatisch als de
druk in de luchtinlaat wegvalt. Hierdoor wordt de lucht bij de
compressoruitgang teruggeleid naar de compressorinlaat. Bij gas
terugnemen of afremmen zorgt de klep ervoor dat de turbo zoveel
mogelijk op snelheid wordt gehouden, zodat deze onmiddellijk
beschikbaar is als opnieuw gas wordt gegeven
Geplaatst: 02.01.2013 - 13:58
door Ramon&Ramon
Ik heb het over de normale turbodruk die in het inlaat systeem heerst,niet de overdruk..
Die slangen zijn van dusdanige kwaliteit dat ze vrij snel scheuren.
Vandaar dat je dan dat geluid hoort enz..
Geplaatst: 02.01.2013 - 20:17
door DannyB
Het is een aanzuiggeluid en geen blaasgeluid althans in het luchtfilterhuis!
Turbo heeft geen waste gate en slangen zijn uitvoerig gecontroleerd, maar zal ze nogmaals controleren! Ik heb overigens het idee dat ik geen turbodruk mis, vermogen genoeg!
Geplaatst: 07.01.2013 - 21:52
door iksee90
Is dit geluid ook hoorbaar als het luchtfilterhuis gesloten is? Het klinkt mij als het afblazen van de (niet gebruikte) turbodruk na het sluiten van de gasklep. Normaal verschijnsel als ik t zo hoor.
Geplaatst: 09.01.2013 - 09:18
door DannyB
Ja, ook met gesloten luchtfilterhuis heel duidelijk hoorbaar, ook tijdens het rijden.
Ik begin te twijfelen aan de vacuumpomp, want als ik de motorsteunen van het vacuum gooi, is er volgens mij stationair geen verschil in trilling. Wellicht dat daarom de regelklep van de turbo ook niet 100% zijn werk kan doen.
Geplaatst: 09.01.2013 - 10:44
door Ramon&Ramon
DannyB schreef:Het is een aanzuiggeluid en geen blaasgeluid althans in het luchtfilterhuis!
Turbo heeft geen waste gate en slangen zijn uitvoerig gecontroleerd, maar zal ze nogmaals controleren! Ik heb overigens het idee dat ik geen turbodruk mis, vermogen genoeg!
Turbo geen waste gate?
Geplaatst: 09.01.2013 - 20:16
door DannyB
Als ik Vida moet geloven inderdaad!
Citaat: Er zullen 2 versies van de turbocompressor komen, met en zonder wastegate.
Met wastegate D5244T, modeljaar 2001. Zonder wastegate D5244T en D5244T2 vanaf modeljaar 2002.
Geplaatst: 09.01.2013 - 20:32
door Ramon&Ramon
Variabele turbo,s zijn het met overdruk beveiliging
Alle turbo,s hebben dus een beveiliging..
Het zijn schoepen die verstelbaar zijn met een overdrukventiel.
Voor alle drie de types is het dezelfde turbo.
D5244T,,T2,,T3..
Nummer 2 op de tekening regelt dat gebeuren.
Onderdeel nummer 8603296
Geplaatst: 12.01.2013 - 11:35
door DannyB
Maar er is geen overdruk in het luchtfilterhuis maar het aanzuigen van lucht.
Dat is overigens niet mijn mening, maar de mening van een aantal Volvo monteurs die er naar gekeken hebben.
Dit is een tekening van de werking van de turbo zoals in mijn auto.
Geplaatst: 12.01.2013 - 13:18
door Ramon&Ramon
Maak is een foto van je turbo als je wilt,degeen op jou foto is het niet..volgens Vida..
Is een turbo voor een 2.4 diesel van het oude model.
De Audi diesel!
Geplaatst: 13.01.2013 - 11:52
door DannyB
Ramon&Ramon, zou dit het geluid in het inlaathuis kunnen verklaren, maar dat het bij mijn auto nog niet zo erg is, als in bijgevoegde filmpjes en ik daardoor geen foutmelding heb? En dit is volgens mij dezelfde turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM
http://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM
Geplaatst: 13.01.2013 - 12:14
door Ramon&Ramon
Een turbo blaast het inlaatkanaal in,niet richting luchtfilter!
Ik weet niet waar je woont,anders keer langs rijden om is te kijken,
Is er in het verleden geen andere(verkeerde)turbo gemonteerd?
Ik heb bij een aantal auto,s gekeken en die hebben allemaal het type turbo die op het plaatje staat van mij.
Geplaatst: 13.01.2013 - 12:22
door DannyB
Dat is ook wat ik zeg, er wordt na het gas geven en het teruggaan in toeren nog een moment extra lucht aangezogen vanuit het luchtfilterhuis de inlaat in!
De garage heeft mij de oude turbo laten zien en die was in ieder geval hetzelfde.
Het is wel toevallig dat beide turbo's hetzelfde probleem hebben.
In Eindhoven, als ik in de buurt ben zal ik dat zeker doen, bedankt.
Geplaatst: 13.01.2013 - 13:46
door DannyB
Hierbij een foto van de turbo.
Geplaatst: 13.01.2013 - 17:06
door Ramon&Ramon
Stuur mij je kenteken is als je wilt via een PM,dan ga ik is precies kijken welke turbo er op zit en hoort.