Pagina 1 van 1

Achtervering 245

Geplaatst: 31.12.2012 - 15:28
door fcvisser
Wie kan mij adviseren omtrent de achterveren van m'n 245 uit 1983.
Zonder belasting ligt de auto keurig horizontaal. Met 5 man en bagage in de achterbak ligt hij diep in de veren. Dit rijdt onplezierig. Ik heb begrepen dat er zwaardere (dikkere) veren te monteren zijn. Klopt dit, helpt dit en hoe kom ik hier aan?
Ook zou het mogelijk zijn load adjusters te monteren. Ook hierover graag advies??

M.vr.groet, Ferry VIsser

Geplaatst: 31.12.2012 - 15:45
door Msuidgeest
Ferry, je avatarfoto doet vermoeden dat de auto achter toch al een beetje is ingezakt. Misschien moet je ook eens denken aan nieuwe dempers en niet alleen zwaardere veren. De betere bandenboer kan je daar ook bij helpen.

Geplaatst: 31.12.2012 - 17:02
door Ziko
Dempers hebben bijna geen invloed op de hoogte van de auto , hier zijn de veren toch echt voor verantwoordelijk. Dus een setje verzwaarde veren monteren, zeker wanneer je ook een LPG tank achterin hebt liggen.

Geplaatst: 31.12.2012 - 18:24
door lint
Veren uit 1983 hebben misschien ook hun beste tijd gehad, afhankelijk van kmstand en gebruik zoals veel met zware lading rijden en een gastank achterin.
Nieuwe veren is zeker een verbetering, kan je altijd nog kiezen voor de verzwaarde versie.

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:05
door fcvisser
Dank voor alle reacties op mijn vraag.
Wie kan mij informeren waar ik een setje nieuwe veren kan kopen en wat deze ongeveer mogen kosten.

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:20
door lint

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:44
door Msuidgeest
www.nordicar.nl

En zo er zijn nog meerdere leveranciers van Volvo-spullen.

Geplaatst: 04.01.2013 - 12:17
door lint
Gezien de woonplaats van fcvisser heb ik VOMD gekozen. Uiteraard weet ik ook dat er meerdere leveranciers zijn van Volvo onderdelen. Ik probeerde alleen even mee te denken en heb verder geen aandelen in firma's van Volvo-onderdelen.

Geplaatst: 04.01.2013 - 13:04
door fcvisser
Heren, veel dank voor de tips!!

Geplaatst: 04.01.2013 - 13:14
door Iroll
Je schokbrekers zou ik ook maar vervangen. Door het doorhangen hebben die flink op hun falie gekregen en zullen hun werk niet meer goed doen. Pas dan heb je weer een optimale wegligging zowel beladen als onbeladen, dat stuurt een heel stuk ontspannender en veiliger.

Geplaatst: 06.01.2013 - 17:59
door retsok
Raar dat niemand hier vermeld dat er speciaal voor de 240 serie een hulpmiddel is gemaakt.
Omdat de 240 nogal op de Amerikaanse markt is gericht zijn de veren nogal slap voor Europeese begrippen. Door een LPG tank of zware lading gaat hij dus al snel doorhangen.
Voor €35,- (Nordicar) kun je een set verhogers kopen. Dan komt je auto 4 cm omhoog zonder aan veercomfort in te leveren.
Dikkere veren gaat al snel resulteren in klapperen van de achterkant als je niet zwaar beladen bent.
Probeer dus eerst de goedkope veerverhogers, voordat je allerlei dure veren en schokbrekers gaat vervangen. Dit is heel simpel zelf te monteren.
Wel flink vasseline aan de bout smeren. Het aluminium van de schijf gaat iets raars doen met de verzinkte bout. Na een tijdje zit het muurvast aan elkaar.

Ik weet uit eigen ervaring dat het kan lijken alsof je schokbrekers op zijn, maar met veerverhogers doen ze gewoon weer hun werk zoals dat hoort.

Geplaatst: 22.01.2013 - 16:20
door volvo rob
Deze bijvoorbeeld:

http://www.volvogue.com/Volvogue_Heavy_Load_Blocks.php


En als je handig bent, maak je ze zelf!


Maareh, als je wat te verspijkeren hebt, zou ik of Monroe Ride Levellers nemen of Nivomats!