Pagina 1 van 2

Brandlucht - rechter voorrem blijft hangen

Geplaatst: 01.01.2013 - 19:50
door Classic
Na familiebezoek kreeg ik vanavond bij thuiskomst een behoorlijke brandlucht in m'n neus. Bij nadere inspectie bleek de lucht bij het rechtervoorwiel vandaan te komen en de lichtmetalen velg was ook behoorlijk heet. Lijkt dus op een aanlopende rem.

Linksvoor niets aan de hand. Kreeg ook al de indruk dat de auto na de tankbeurt van gisteravond ineens een stuk onzuiniger was, gelet op de actieradius die de boordcomputer aangaf.

Ik heb nog Bovag-garantie, dus ik neem morgen contact op met de garage, maar waardoor wordt zoiets veroorzaakt? En valt te proberen om de rem weer gangbaar te maken door een keer hard te remmen, of loop ik dan het risico dat de boel helemaal vastloopt?

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:13
door V70/2.4D/2003
Kijk even naar het niveau van je remolie>zal wel laag staan. Ik gok blokken versleten waardoor het spul te ver uit de zuiger is gekomen en niet meer terug kan komen. Morgen garage!

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:21
door Classic
Ik ga remvloeistofpeil nu checken, maar zou bij de door jou aangegeven oorzaak linksvoor ook niet moeten aanlopen?

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:28
door Quota
En vraag dan gelijk ook even om de remvloeistof zelf te controleren, die moet eigenlijk elke twee jaar vervangen worden.

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:36
door dieselpower
Kan ook zijn dat de zuigers in de remklauw vastzitten door corrosie en/of vuil. Strooizout, vocht, remstof. Dan kan links nog gewoon gangbaar zijn en rechts vastzitten. In dat geval zal je aan je remvloestof niveau niet veel afwijkends zien.

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:48
door Wauter
V70/2.4D/2003 schreef:zal wel laag staan. Ik gok blokken versleten waardoor het spul te ver uit de zuiger is gekomen en niet meer terug kan komen.
Dan moet de boel, dus ook de schijven, wel heel ver versleten zijn. Meest voorkomend is een kapotte afdichting waardoor er vuil en water bij de zuiger komt en de boel corrodeert.
V70/2.4D/2003 schreef:Morgen garage!
Absoluut. Op afstand is het niet te beoordelen hoe heet, maar ik vraag me af of je dit nog rijdend moet doen. Als het echt te heet wordt raakt de remvloeistof aan de kook en krijg je luchtbellen in je remsysteem.

Geplaatst: 01.01.2013 - 20:54
door Classic
Heb net het remvloeistofpeil gecheckt, maar dat staat op max!

Geplaatst: 01.01.2013 - 21:28
door lint
Dus waarschijnlijk vastzittende zuigers in de rechter remklauw!

Geplaatst: 01.01.2013 - 22:14
door wrusman
ik heb het zelf 2 keer gehad met mijn v40.
De rem kun je loswrikken en daarna zo veel mogelijk op motor en handrem remmend naar de garage of thuis.

Ik heb toen de remklauw gereviseerd en daar een verslagje van geschreven op het volvo40forum..

Ik zal het eens even kopiëren naar hier

edit - gedaan en hier te vinden :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53906

Geplaatst: 01.01.2013 - 23:21
door Jers3n
Ik weet niet of te verstandig is, gezien de uitvoering/opbouw, om met de V70 de handrem te gebruiken om (af) te remmen....

Geplaatst: 02.01.2013 - 00:08
door lint
Met reparaties aan de remmen geen risico's nemen maar door de vakman laten doen.

Geplaatst: 02.01.2013 - 08:32
door Huskvarna
Heb ik vorig jaar in de winter ook gehad, was gewoon vuil in combinatie met strooizout, de boel schoon gemaakt en op de glijpunten weer wat vers copavet en het probleem was weer opgelost.

Geplaatst: 02.01.2013 - 09:18
door wrusman
lint schreef:Met reparaties aan de remmen geen risico's nemen maar door de vakman laten doen.
De bovag "vakman" heeft ook de remmen van mijn v70 nagekeken, maar ik ga ze komend weekend toch echt nog eens zelf nakijken omdat ik ook sterk het vermoeden heb dat ze aanlopen en niet goed pakken.

Geplaatst: 02.01.2013 - 09:46
door Wauter
Huskvarna schreef:was gewoon vuil in combinatie met strooizout
In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn. Vuil en strooizout kunnen normaliter niet bij de zuiger komen.

Vastzittende remmen door gecorrodeerde zuigers terwijl de afdichtingen intact zijn is echter wel mogelijk. Niet door vuil of strooizout, maar door remvloeistof die niet tijdig ververst is. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen, trekt vocht aan (water uit de lucht). Dit vocht zorgt voor de corrosie. Remvloeistof dient ook niet voor niets iedere 2-3 jaar ververst te worden.

Geplaatst: 02.01.2013 - 10:50
door dieselpower
Wauter schreef:
Huskvarna schreef:was gewoon vuil in combinatie met strooizout
In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn. Vuil en strooizout kunnen normaliter niet bij de zuiger komen.

Vastzittende remmen door gecorrodeerde zuigers terwijl de afdichtingen intact zijn is echter wel mogelijk. Niet door vuil of strooizout, maar door remvloeistof die niet tijdig ververst is. Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen, trekt vocht aan (water uit de lucht). Dit vocht zorgt voor de corrosie. Remvloeistof dient ook niet voor niets iedere 2-3 jaar ververst te worden.
Niets aan toe te voegen, helemaal correct.
In geval van corrosie van de zuigers/cups, door welke oorzaak dan ook:
Remslang van de betreffende remklauw afklemmen (ben je niet álle remolie kwijt en aanvullen/verversen gaat makkelijker)
Remklauw demonteren van de auto
Voorzichtig lucht erop zetten (dan komen de cups eruit)
Keeringen en rubbers vervangen
Zuigers/cups vervangen (als het "slechts" vuil en stof of zéér lichte corrosie is: schoonmaken en/of eventueel polijsten met staalwol)
Zuigers/cups terug in de remklauw drukken
Remklauw terug op de auto monteren
Remolie verversen/aanvullen en goed ontluchten.

Is (indien een beettje technisch en handig) goed zelf te doen. Heb zo (wel-is-waar bij motorfietsen) al een paar keer remklauwen (6-zuigertangen!)en ook koppelingscylinders gereviseerd.

Geplaatst: 02.01.2013 - 18:21
door Huskvarna
In dat geval moet er ook ergens een beschadigde afdichting zijn
Nee hoor, het is alleen het buitenste blok dat blijft hangen, omdat de klauw niet lekker over de pennen glijdt. Dus met de zuiger is niks mis.

Geplaatst: 03.01.2013 - 10:49
door Rutger
Glijbanen van de klauwen schoonmaken met staalborstel, daarna blokken aan glijpunten invetten met vet (koper oid). Ongeveer 30 minuutjes werk.

Geplaatst: 03.01.2013 - 10:56
door V70/2.4D/2003
Heeft Classic inmiddels een update voor ons?

Geplaatst: 04.01.2013 - 12:55
door Classic
Gisteren bij lokaal autobedrijf geweest. Wat bleek: stofhoes bleek stuk en door binnendringend vuil is zuiger gaan corroderen en uiteindelijk vastgelopen. Ze hebben de boel gangbaar gemaakt, gereinigd en gesmeerd. Vandaag of morgen gaat de auto naar het verkopende bedrijf waar ze onder garantie de nodige onderdelen gaan vervangen.
Eens te meer blijkt dat een gescheurd rubbertje grote gevolgen kan hebben ...

Geplaatst: 04.01.2013 - 13:19
door Wauter
De boel ik losgeweest, mag ik aannemen dat de stofhoes ook vervangen is?