Pagina 1 van 2

V70 2.4 2002 ; Rem linksachter werkt niet meer. [OPGELOST]

Geplaatst: 02.01.2013 - 13:19
door Esrever
Mijn eerste post hier, dus ik stel me bij deze ook even voor.

Mijn naam is Edwin en ik ben sinds een +/- een half jaar de trotse bezitter van een V70 2.4 benzine uit 2002 met momenteel +/- 235.00 op de teller

Ik moet zeggen, het is mijn eerste Volvo en ik denk niet meer dat ik terug ga naar een ander merk! (Voorheen gereden in een 1992 Nissan Primera 1.6, 1994 Nissan Primera 2.0, 199?, Renault Megane, 1998 BMW E36 Touring, 1998 Renault Scenic en als laatste een 2000 Renault Espace(rampenbak!)

Ik heb nu alleen een probleem met de rem links achter welke dus compleet niets meer doet. Ben hier vorige week achter gekomen omdat de schijf bedekt is met een laagje roest. Ik vermoed dat deze er ongeveer drie weken geleden mee opgehouden is te werken. Gelukkig is hier verder niets van te merken met remmen qua remkracht en scheef trekken met remmen.

Mijn vraag nu is, waar zou dit in vredesnaam aan kunnen liggen. Mijn zwager waar ik de auto in onderhoud doe (hij heeft een auto reparatie bedrijf) heeft al even kort gekeken en de remklauw zelf is gangbaar. Ook heeft hij geprobeert om de remleiding te ontluchten (ook met een compressor), maar er komt compleet geen remvloeistof uit de leiding. We hebben dit gedaan met een pompende rem zonder draaiende motor, weet niet of dat nog wat uit maakt? De overige remmen werken dus wel goed en ik krijg geen foutmelding op de boordcomputer.
Wel heb ik al een week of drie af en toe een vaag rem probleem. Normaalgesproken blijft een auto afremmen wanneer je het rempedaal in trapt en je het pedaal in die zelfde stand laat staan. Maar heel af en toe bij een buitentemeratuur rond de 0 graden moet ik het rempedaal steeds ietsjes verder intrappen om verder af te remmen. Je voelt het rempedaal onder je voet iets wegzakken.

Mijn zwager gaat over een week of zo verder kijken, dus we kan ons hier bij helpen. Ik zie het niet zitten om diverse onderdelen te gaan vervangen om er op die manier achter te komen waar het probleem in zit.

Alvast bedankt!

Geplaatst: 02.01.2013 - 13:39
door Walter
Welkom Edwin!

lijkt me toch dat er ergens een verstopping in een leiding zit. Dus vanaf voor zou ik de leiding loshalen en goed doorblazen. Maar eerst zou ik het remslangetje achter loshalen, kan best zijn dat daar de verstopping in zit

Geplaatst: 02.01.2013 - 14:16
door Esrever
Walter schreef:Welkom Edwin!

lijkt me toch dat er ergens een verstopping in een leiding zit. Dus vanaf voor zou ik de leiding loshalen en goed doorblazen. Maar eerst zou ik het remslangetje achter loshalen, kan best zijn dat daar de verstopping in zit
Tnx Walter,
Gaan we proberen, ik hoop dat dat het is.

Geplaatst: 02.01.2013 - 14:22
door Ramon&Ramon
Reductie ventiel hoofdremcilinder defect,ABS werkt wel of niet geprobeerd?
Abs pomp defect?,laat de auto is uitlezen op de remmen...
Vloeistof vervuild?Te veel vocht erin.

Geplaatst: 02.01.2013 - 14:35
door Esrever
Ramon&Ramon schreef:Reductie ventiel hoofdremcilinder defect,ABS werkt wel of niet geprobeerd?
Abs pomp defect?,laat de auto is uitlezen op de remmen...
Vloeistof vervuild?Te veel vocht erin.
ABS werkt op de andere 3 remmen wel.
Auto is toe aan een beurt, dus remvloeistof incl. achter schijven en blokken gaan vervangen worden.

Wat betreft vervuilde remvloeistof, dat zou kunnen verklaren dat één remleiding verstopt is, maar vocht lijkt me toch niet de oorzaak wanneer de andere drie wel werken?

Ik heb trouwend ook een test welke ik ergens gelezen op dit forrum uitgevoerd voor de werking van de rembekrachtiger. Motor uit, aantal malen remmen tot de rem hard wordt, motor starten en het rempedaal zakt verder weg. Dus dat lijkt in orde.

Enig idee wat uitlezen van de computer kost bij de Volvo dealer?
Ik geloof dat mn zwager de software hier voor nog niet heeft, maar wel gaat krijgen.

Geplaatst: 02.01.2013 - 14:45
door Ramon&Ramon
Als je de rem intrapt met flinke druk en de motor uit,zakt het pedaal dan?
Zoja,dan is de hoofdremcilinder defect of je hebt ergens een lekkage..
Remslang niet verstopt?
Zo moeilijk kan het niet zijn om die storing te vinden!

Geplaatst: 02.01.2013 - 16:32
door bartv70
Ramon&Ramon schreef:Zo moeilijk kan het niet zijn om die storing te vinden!
Niet voor mensen met 200 manjaren ervaring :wink:

Geplaatst: 02.01.2013 - 16:34
door Esrever
Ramon&Ramon schreef:Als je de rem intrapt met flinke druk en de motor uit,zakt het pedaal dan?
Zoja,dan is de hoofdremcilinder defect of je hebt ergens een lekkage..
Remslang niet verstopt?
Zo moeilijk kan het niet zijn om die storing te vinden!
Ik hoop inderdaad dat het niet moelijk te vinden is, maar na alle problemen met mn vorige rampenbak (een Espace,... ja daar noem je wat!) schiet ik al snel in de stress wanneer mn auto kuren heeft. :(

Eigelijk wil ik alleen maar horen dat het waarschijnlijk heel simpel op te lossen is. :lol: Verder is de auto gelukkig is goede conditie dus we wachten even af...

Geplaatst: 02.01.2013 - 18:49
door Gast
Ook ontlucht met een remontluchter (apparaat)?

Geplaatst: 02.01.2013 - 21:22
door artie
zelfde meegemaakt met een ford dit was een verstopping in de remslang naar de remklauw toe

en er is nog een mogelijkheid dat de remdrukverdeler niet goed is

groet artie

Geplaatst: 03.01.2013 - 16:19
door Kweetal
Aangezien het hier alleen de rem RA betreft, zal het waarschijnlijk niet aan de hoofdremcylinder liggen. Denk eerder aan remkrachtverdeler of een beschadigde/gedeukte leiding (over een iets te hoge stoeprand gereden of zo)....als de remcylinders tenminste goed gangbaar zijn!

Geplaatst: 03.01.2013 - 18:13
door Ramon&Ramon
Remkrachtverdeler?Waar zit deze dan bij een ABS systeem?
Ik heb er ook geen verstand van,maar neem van me aan dat het probleem wel degelijk in de hoofdremcilinder KAN zitten.
Of een ingeklapte remslang,vulcanisatie aan de binnenkant los dus!

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:09
door Kweetal
Mwah...het is eigenlijk heel eenvoudig...met je rempedaal bedien je de hoofdremcylinder. Die cylinder geeft de druk via de remleidingen door aan de remcylinders (al of niet bekrachtigd) die remcylinders moeten vrij heen en weer kunnen gaan (de remcylinders zitten in de remklauw).
Als de remcylinder(s) niet vrij kunnen bewegen zal er ook geen remvloeistof door kunnen....ik denk dat de remcylinders vast zitten..

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:15
door Kweetal
ABS heeft weinig te maken met remkrachtverdeler...ABS zorgt er voor dat niet alle remkracht direct op de wielen wordt overgebracht. Zorgt voor een soort pompend remmen. De ABS sensor zit op de voorste remschijf. De remkrachtverdeler zit meestal bij de achteras (tenminste bij mijn vorige modellen)

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:32
door Ramon&Ramon
Kweetal schreef:ABS heeft weinig te maken met remkrachtverdeler...ABS zorgt er voor dat niet alle remkracht direct op de wielen wordt overgebracht. Zorgt voor een soort pompend remmen. De ABS sensor zit op de voorste remschijf. De remkrachtverdeler zit meestal bij de achteras (tenminste bij mijn vorige modellen)
ABS sensoren zitten op alle vier de wielen,anders kan een ABS systeem niet werken.
Verdiep je eerst is in de werking van een ABS systeem,alvorens een antwoord te geven,er komen antwoorden voorbij,waar de betreffende eigenaar van de Volvo met het probleem niets mee kan.
Er wordt dus maar in het wilde weg wat geroepen wat kant nog wal raakt!

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:14
door edraket
Dat is wel vaker het geval hier. Sommigen hebben er een abonnement op!

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:25
door lint
Heren, niet te negatief. Ga er eens van uit dat die mensen met de beste bedoelingen reageren maar dat misschien niet altijd de technische kennis op jullie hoge niveau is.

Geplaatst: 30.01.2013 - 14:48
door Esrever
Even een update.

De Volvo heeft een complete beurt gehad. (olie, alle filters, bougies, schijven en blokken achter en een nieuwe schokdemper achter, nog wat vergeten?...)

Wat nu blijkt is dat de remklauw helemaal vrij is, remleiding losgekoppeld en daar komt helemaal geen vloeistof uit. Terug gewerkt tot aan de ABS module, daar komt bij de uitvoer voor de rem links achter totaal geen remvloeistof uit. Bij de andere drie wel. :( De remvloeistof blijkt ook verschrikkelijk smerig, waarschijnlijk nog nooit vervangen! Oorzaak van het defect? Alsmede de bougies die nog origineel zijn. Ondanks dat loopt de motor nog steeds muis stil en soepel, maar goed....

Er is gebeld met de locale Volvo dealer en de ABS module blijkt toch echt defect. Zelf hier aan sleutelen wordt afgeraden i.v.m. de veiligheid. ABS module kost bij de Volvo +/- € 1500,- omdat deze compleet wordt geleverd met computer. We zijn (mijn zwager de monteur) verwezen naar www.actronics.eu. Daar schijnen ze de ABS module te kunnen reviseren voor +/- € 250,-.

Op zich geen verkeerde prijs, maar heeft iemand nog adviezen (stomme vraag natuurlijk) of heeft iemand nog een adres voor revisie of gereviseerd. Liefst in de buurt van Zwolle.

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:10
door Ramon&Ramon
Ik heb een nieuwe abs pomp liggen,kijk even welk nummer er op staat?
Module en pomp zijn twee aparte dingen,module is het electronies deel,
Het deel waar de leidingen op zitten moet je dus hebben,niet de module!


Hoofdremcilinder is wel goed??????

Geplaatst: 30.01.2013 - 16:17
door Esrever
Oké, het gaat (heb ik mij laten vertellen) om het hydraulische gedeelte.
Het nummer wat daar op staat is : 68714544
Is dat voldoende info?