Pagina 1 van 3

Aankoop advies voor een XC70

Geplaatst: 02.01.2013 - 14:39
door PeerTronic
In de andere topic wijd ik al uit over de "problemen" met mijn huidige XC70. Het probleem is veeleer een luxe probleem. Ik kan wel een nieuwe auto kopen maar vind de huidige nog steeds lekker rijden.

Met 267000km op de teller komen we natuurlijk wel wat reparaties aan waar ik nu dus er al een aantal heb uitgevoerd.

Maar als ik iets interessants zie dit jaar koop ik me wat nieuws.

Waar ik wat hulp bij nodig heb is het volgende.
1. Hoe schatten jullie de betrouwbaarheid in van de derde generatie XC70 tov van het model wat ik heb (2003)?
2. Zal ik gaan voor een model na de recente veelal optische vernieuwingen zoals navi in het dashboard?
3. Mijn allegrootste probleem is de motorisatiekeuze. Diesel of Benzine. Met Benzine heb ik weinig keus en kan ik nieuw hier alleen maar de T6 kopen. Tweedehands nog wel de 3.2. De dealer wist me te vertellen dat de D3 of D5 ook wel geschikt zijn voor korte afstanden.

Want ik rijd nu ongeveer 15.000 km/jaar. Dat zijn heel veel korte stukjes rondom Basel en grote afstanden voor de vakanties en weekend tochtjes. Diesel is hier duurder en belasting en verzekering wordt ook meer.

Geplaatst: 02.01.2013 - 16:09
door Thom
Die 3.2 zou ik sowieso laten staan, niet echt vlot en zuipt net zoveel als de T6. Of u het meest recente model moet nemen is meer een financiële kwestie lijkt me. De laatste versie met twinturbo D5, Sensus en de nieuwste Geartronic vind ik de beste XC70 ooit gebouwd. Sterk, snel, stil, supercomfortabel en modern.

Geplaatst: 02.01.2013 - 16:14
door PeerTronic
Vroeger werd me altijd verteld dat Diesels op korte afstanden relatief snel slijten.
Nu weet ik dat korte afstanden zowiezo nooit echt goed is maar ik dacht dat diesels het echt niet leuk vonden.

Als ik praat over korte afstanden bedoel ik 5-10km.

Hoe zit dat met die partikelfilters, ook geen echt problem?

Geplaatst: 02.01.2013 - 17:37
door Summum
In Zwitserland met die brandstofprijzen en jouw kilometer zou ik gewoon voor benzine kiezen..

Neem nou deze T6 met alle wenselijke goodies:
[link=http://www.autoscout24.ch/de/d/volvo-xc ... rfrom=2007]XC70 T6[/link]

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:03
door PGV90
De laatste XC70 is wel een erg mooie auto,

volgens mij weinig keuze uit benzine modellen, alleen de T6,
in diesel meer keuze, de D3 (heet nu D4) en de D5.

Er was in 2011 - 2012 ook een Limited edition met D3/D4 moter, die gunstig geprijsd was (vanaf 48.900 euro).

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:14
door V70/2.4D/2003
Bij een XC loop je een behoorlijk goede kans om, als het zo ver is, behoorlijk leeg te lopen op de reparaties.
Die T6 blokken daar was ook wat mee dus als je dan toch graag een XC wil blijven rijden: de huidige technisch in optima forma brengen of inruilen op.....een gebruikte D5.

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:28
door PGV90
@PeerTronic,

Heb je al een versnellingsbak revisie gehad?
Begreep van kennis met een XC70 waar dat nodig was dat blijkbaar die reparatie veel voorkomt bij de modellen met automaat met km stand boven de 250.000

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:50
door PeerTronic
Ik heb een manuele versnellingsbak. Die is nog niet gereviseerd, hoop ook niet dat het nodig is, schakelt nog lekker.
Wat er wel een keer aan zit te komen is de koppelingsplaten. Heb begrepen dat het alles incl. ook aardig kan oplopen. Schatting hier was CHF3000,-

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:29
door Arnold
In iedere geval de adaptieve cruiscontrol niet vergeten. Is bij een gebruikte afwachten, maar zou bij mij een sterke voorkeur hebben.

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:33
door PeerTronic
http://www.autoscout24.ch/de/d/volvo-xc ... rfrom=2008
Heb deze net gespot. Wel betaalbaar en exact het interieur en lakkleur die ik zoek. Bij een MB dealer

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:51
door Msuidgeest
Bijzondere kleurstelling voor het interieur. Eigenlijk wel mooi te noemen.

Geplaatst: 04.01.2013 - 10:56
door PeerTronic
Je ziet ze heel weinig. Vind het Espresso brown erg mooi en een prima alternatief voor zwart (dan is alles zwart) of crème (dat is zo besmettelijk)

90% van alle auto's zijn grijs, zwart of wit en dan die zwarte interieurs, bah, zo triest....maar goed smaken verschillen gelukkig....

Geplaatst: 04.01.2013 - 11:05
door diesel01
Prachtig interieur, er heeft ook één in NL te koop gestaan met precies dezelfde samenstelling, erg gaaf.

Geplaatst: 04.01.2013 - 12:33
door PeerTronic
Net telefoontje gehad, is een MB dealer dus daarvoor relatief gunstig geprijsd, wil nog eventueel wel mijn oude reutel inruilen. Eens zien of er te handelen is, wel net 3000 uitgegeven aan reparaties. Grootste uitdaging wordt nog mijn vrouw te overtuigen, maar kleur en interieur zitten al mee.

Welke Volvo rijder ruilt nu in op een MB ;-)

Geplaatst: 04.01.2013 - 14:49
door mad
De derde generatie XC70 is TOP. Nu vrijwel probleemloos ruim een ton gedraaid. D5, Automaat en getuned... :lol:

Geplaatst: 04.01.2013 - 16:00
door diesel01
Ik krijg mijn vrouw niet mee om morgen bij een XC60 te gaan kijken, ik blijf gewoon de hele dag in bed liggen mokken :mrgreen:

Geplaatst: 04.01.2013 - 17:27
door PeerTronic
Maar nu blijft mijn vraag, is het verantwoord? Want, even rekenen, dan ben ik natuurlijk op de lange afstanden in landen waar de diesel goedkoper is plus dat op de lange afstand de D5 toch wel behoorlijk zuiniger rijdt dan mijn 2.5T. Zeker in de 6de versnelling. Alles bij elkaar opgeteld is het voor mij gelijk een 3.2 of een D5.

Dus qua kosten gaat het wel, maar is het verantwoord voor de motor? Rijd dus veel korte afstandjes.

Geplaatst: 05.01.2013 - 16:53
door PeerTronic
Zo, net terug, 70km voor nop gereden. Wat een teleurstelling! In alle opzichten.
Auto had overal butsen en krassen, ook diepe in het plastic. Achterlampunit kapot, voorkant beschadigd, en ga zo maar door, ook de velgen hadden een tik gehad.
Maar ook de kleurstelling viel me tegen, dat creme is veel te licht. Ik heb nu espresso bruin met oak.
Maar wat een teleurstelling ook in afwerking en look en feel...
Voelt veel meer plastic van binnen en je hebt helemaal niet zo het gevoel als je de deuren opent en sluit dat je iets uit de hogere prijsklasse hebt. En dan de radio, wow, ik heb nu premium, dat setje klonk als een speaker in een kartonnen doos.
Nou ja, in ieder geval teruggereden met het gevoeld dat onze oude reutel het allemaal nog wel waard is. Als er dan iets nieuws moet komen maar een zelfde model uit 2007 met weinig kms, of toch een XC90?
Via mijn andere topic over de wiellagers een update geven nadat ik woensdag a.s. ben geweest.

Geplaatst: 06.01.2013 - 21:00
door Thom
Door de staat van de wagen bent u nu wellicht wat erg negatief geworden. Ik met u eens dat de deuren (zowel handgreep als 'klunk' bij het dichtslaan) niet de bekende Volvo degelijkheid hebben. Ook het interieur (deurpanelen, kunststoffen in voetenruimte) is idd minder dan de concurrentie. Echter qua rijden is het toch wel een forse stap vooruit vergeleken met de vorige generatie.

Geplaatst: 06.01.2013 - 23:27
door mjeuring
DriverV70 schreef:In iedere geval de adaptieve cruiscontrol niet vergeten. Is bij een gebruikte afwachten, maar zou bij mij een sterke voorkeur hebben.
Heb je al met een adaptieve cruise control gereden?
Ik wel. Op een N-weg achter een andere auto heerlijk.
Lekker cruisen met 130 op de snelweg een drama. Op een afstand van ~200 meter grijpt de cruise control al in als de auto voor je langzamer rijdt. Je moet dus extreem vroeg naar de linker rijbaan als je in hetzelfde tempo door wilt rijden.

Marinus