Pagina 1 van 1

Motor D5 valt ineens uit.

Geplaatst: 03.01.2013 - 14:39
door Nordwin
Ik had dit onderwerp gisteren al geplaatst, maar op een ander (enigszins off) topic. Nogmaals dus:

Vlak voor het starten hoorde ik een ratelend geluid rechtsonder. Geen idee.
Ik rijdt met mijn D5 (181.000 km) op de linkerbaan van de A28 en de motor valt ineens helemaal uit. Op de vluchtstrook stil kunnen zetten. Opnieuw starten, geen resultaat. Na 5 minuten start de wagen weer en ik rijdt direct naar Furness Volvo in Zwolle. (Is daar ook in 2011 gekocht) Daar hebben ze het brandstoffilter bekeken en die was erg vies.
Deze was niet echt "over tijd" om te vervangen. Hij is er net aan toe.

Furness onderzoekt de auto verder, mede door het geluid rechtsonder en concludeert dat de brandstofpomp niet meer goed functioneert. Deze moet vervangen worden. (Iets wat nauwelijks voorkomt bij een D5, naar het schijnt)
Overigens: In november is de temperatuursensor katalysator en roetfilter vervangen. Kan daar een verband zijn? Binnenkort kan ik de auto weer ophalen, maar 'iets' maakt de wagen ineens onbetrouwbaarder. Kan onzin zijn, maar toch.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Ik heb afgelopen jaar weinig gereden. (nog geen 18.000 km) en redelijk veel stadsritjes. Ik tank vaak bij goedkopere onbemande pompen. Zou de D5-motor/tank hier sneller vies van kunnen worden? Slechte brandstof, bestaat dat?
Ideeën? Visies? Alvast dank!

Geplaatst: 03.01.2013 - 15:22
door Quota
Ik zou sowieso stoppen met bij onbemande pompen te tanken, fouten bij het vullen van de tanks (door de chauffeur) vinden door gebrekkige controles vaker plaats bij onbemande pompen dan bij bemande pompen. Gewoon shell of BP diesel erin en dan zou het geen probleem moeten zijn. veel korte ritjes kunnen wel sneller leiden tot een vervuild brandstoffilter.

Geplaatst: 03.01.2013 - 15:36
door Nordwin
We weten weer meer. Furness heeft net gebeld en ze hebben de brandstofpomp vervangen en dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Maar... nee, bij een testrit viel de motor weer ineens uit. Ze hebben dit probleem nog nooit gehad. De druk tussen brandstofpomp en filter is goed, dus moet het probleem tussen filter en motor liggen, want daar is de meting niet ok, zegt Furness. Ze vermoeden dat de oorzaak bij het ter ziele gaan van de pomp ligt en dat er een fragment x de leiding in is geslopen. Dus verder zoeken.

Ze kunnen de wagen natuurlijk sowieso niet meer meegeven, te onverantwoord. Terecht. We wachten af op nieuwe ontwikkelingen. Ik kan niet anders dan geduld hebben en hopen dat dit 'spook' voor eens en altijd uit het brandstofsysteem verwijderd wordt.
Wordt vervolgd.

Geplaatst: 03.01.2013 - 15:37
door diesel01
Zoals Quota al zegt geen onbemande pompen meer gebruiken en alleen tanken bij de gerenomeerde merken.
Als je overigens de A28 helemaal afrijdt kom je uit op de A37 daar kun je rechtsaf de A31 richting Bottrop of linksaf richting Emden.
Gwoon de cruise vast op 200km/h en laat het blok maar eens lekker op tempratuur komen, krijg je een heel andere auto van.
Onze auto(V70 Sports Edition D5 185PK) is daar laatst lekker los geweest en éénmaal over de grens bij Zwartemeer is mijn vrouw gaan rijden die direct opmerkte dat de auto prettiger reed.

Geplaatst: 03.01.2013 - 16:37
door Reco
Hallo, ik wil me gedeeltelijk aansluiten bij Quota.
Onbemande pompen zijn niet per definitie slecht.
Maar je krijgt geen additieve. als (ex) tankauto chauffeur zou ik je advies willen geven om enkel keren BP ultimate te tanken. zeker de ultimate diesel heeft een zeer krachtige reinigende werking. onbemande pompen van de grote merken geen probleem, andere lekker voorbij rijden.
Ik zou een monster nemen van je brandstof en zeker je tank een keer geheel aftappen om eventueele sludge te verwijderen. met dit monster en je bankafschrift waarmee je aantoond dat je bij hun getankt hebt naar maatschappij gaan, hier zijn ze erg allergies voor

Geplaatst: 03.01.2013 - 16:37
door wrusman
hebben ze het vocht uit het brandstoffilter al afgetapt ?
(moet elke 20.000 km)

Geplaatst: 03.01.2013 - 16:43
door dutchlimits
Filter is vervangen, dacht ik

Geplaatst: 03.01.2013 - 17:36
door wim de jong
Ik vind het toch wel een vooroordeel dat onbemande pompen slecht zijn.......erg overdreven.

Ik tank eigenlijk al zolang ik me kan herinneren 999 van de 1000 keer bij TinQ aan de N226, bij de afslag van A12 bij Maarsbergen. Er tegenover staat de onbemande van de Shell, hanteert dezelfde prijs, dus afhankelijk van welke richting ik aan kom.
Deze twee pompen heeft de goedkoopste diesel van de provincie, en waarschijnlijk rond de 70-80 km is er geen goedkopere.

Zowel de V50 als de V70 lopen er prima op, nooit problemen ondervonden. En tegenwoordig tank ik 5-6 keer per maand met de V50.
Geen of te laat onderhoud plegen aan je auto is kwalijker, denk ik

Geplaatst: 03.01.2013 - 18:18
door Ramon&Ramon
Ik zie wel is brandstoffilters waar een koppie water in zit.. :)

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:21
door Nordwin
Ja, ik heb toch ook het vermoeden dat vervuilde brandstof uiteindelijk de b-pomp heeft doen vastlopen en de daarop volgende kettingreacties heeft gecreëerd.
Vooral vette pech dus. De wagen is nu vanuit de garage meegenomen door een monteur, die zowel vanavond als morgenochtend zal testen. Alle leidingen incl tank zijn schoongemaakt. Er zat een hoop troep in en dat kan vooral komen door een tijdelijk foute brandstof. Morgen meer...

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:28
door Nordwin
Nog vergeten:
Filter is vervangen. Er zat geen water in, maar was wel vies!
En..ja, diesel01 ik zal m eens goed 'los' gooien en schoonblazen (als t'ie weer ok is!) thx voor de tip.
Morgen hoor ik wat de reden geweest kan zijn waarom de vervuiling heeft kunnen optreden. (De auto wordt verder keurig onderhouden, dus daar kan het niet aan liggen)

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:33
door Nordwin
Reco schreef:Hallo, ik wil me gedeeltelijk aansluiten bij Quota.
Onbemande pompen zijn niet per definitie slecht.
Maar je krijgt geen additieve. als (ex) tankauto chauffeur zou ik je advies willen geven om enkel keren BP ultimate te tanken. zeker de ultimate diesel heeft een zeer krachtige reinigende werking. onbemande pompen van de grote merken geen probleem, andere lekker voorbij rijden.
Ik zou een monster nemen van je brandstof en zeker je tank een keer geheel aftappen om eventueele sludge te verwijderen. met dit monster en je bankafschrift waarmee je aantoond dat je bij hun getankt hebt naar maatschappij gaan, hier zijn ze erg allergies voor
Dag Reco,

Klopt dat inderdaad, dat de onbemande pompen er geen (noodzakelijke??) additieven bij doen? Is er dan echt een verschil in brandstof, waar je rekening mee dient te houden? Ik had begrepen dat vooral bij het afleveren fouten gemaakt kunnen worden door de tankauto chauffeur (condens etc) en wat maakt BP Ultimate dan zo anders...waarom stoppen ze daar dan veel reinigers en niet zozeer bij andere merken?

Geplaatst: 03.01.2013 - 19:43
door w.stif
diesel01 schreef: Gwoon de cruise vast op 200km/h en laat het blok maar eens lekker op tempratuur komen, krijg je een heel andere auto van.
Onze auto(V70 Sports Edition D5 185PK) is daar laatst lekker los geweest en éénmaal over de grens bij Zwartemeer is mijn vrouw gaan rijden die direct opmerkte dat de auto prettiger reed.
Kijk dit vind ik een hele goede.
Deze tip kreeg ik ooit eens van mijn garageman, in de tijd dat de roetmeting net in kwam.
Ik reed altijd binnen door over landweggetjes waar eigenlijk 80 km/h al te snel was, mijn garageman zei toen precies wat jij hierboven zegt!
Heeft tot nu toe altijd gewerkt.
Zo'n twee keer per jaar, doe eens gek, moijn lokatie: de afsluitdijk, heerlijk!
Wat een wagen...mijn 163pk sterke V

Geplaatst: 03.01.2013 - 20:24
door Gast
wim de jong schreef:Ik vind het toch wel een vooroordeel dat onbemande pompen slecht zijn.......
Tik maar eens Tinq in bij Zoek. Dan zal je zien dat hij niet de eerste is. Helaas. :cry:
Net als bij Gulf, het mengen van inferieure brandstof.... met..... zodat het eindresultaat iets is wat je ook niet wil tanken.

Geplaatst: 03.01.2013 - 20:30
door diesel01
w.stif schreef:
diesel01 schreef: Gwoon de cruise vast op 200km/h en laat het blok maar eens lekker op tempratuur komen, krijg je een heel andere auto van.
Onze auto(V70 Sports Edition D5 185PK) is daar laatst lekker los geweest en éénmaal over de grens bij Zwartemeer is mijn vrouw gaan rijden die direct opmerkte dat de auto prettiger reed.
Kijk dit vind ik een hele goede.
Deze tip kreeg ik ooit eens van mijn garageman, in de tijd dat de roetmeting net in kwam.
Ik reed altijd binnen door over land waar eigenlijk 80 km/h al te snel was, mijn garageman zei toen precies wat jij hierboven zegt!
Heeft tot nu toe altijd gewerkt.
Zo'n twee keer per jaar, doe eens gek, moijn lokatie: de afsluitdijk, heerlijk!
Wat een wagen...mijn 163pk sterke V
Het kan echt een verschil maken.
In Dld schakel ik zelf mijn GT waarbij ik doortrek op toeren, bij 160km/h door naar de 6e en dan regelmatig kruissnelheid doe van 190a200km/h.
Idd gaan roetfilters vol zitten door de max snelheden in NL.
Na een rondje Dld heb ik een heel andere auto doordat hij los is geweest.

Geplaatst: 03.01.2013 - 21:48
door Max
Ik heb dit probleem ook gehad, gelukkig alleen een vervuild brandstoffilter.
Toevallig wel na een lange tijd van tanken bij onbemande pompen.

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:37
door Nordwin
Het probleem is opgelost. Furness noemt dit een 'single case'! De brandstofpomp is traag ter ziele gegaan en niet door vervuiling, maar door vette pech. Het kan gebeuren, maar zelden. Maar dan zou het simpel geweest zijn: vervang de pomp en klaar ben je, maar zo ging het niet. Er werd ook een soort vertraagde infarct gecreëerd, omdat er iets van vuil of een stukje van die pomp het filter heeft weten te passeren en bleef steken in de leiding tussen filter en motor. De drukmeting tussen tank en filter was goed; tussen filter en motor niet. De pomp kon de druk niet voldoende kwijt en is kapot gegaan. De leidingen en tank zijn schoongemaakt en alles draait weer. Het systeem was niet abnormaal smerig.
Alle hulde voor Furness Volvo Zwolle. Is gewoon een prettig communicerend bedrijf.
Ik hoop wel dat m'n D5 voorlopig weer verschoond blijft van dit soort 'dure' grappen.

Geplaatst: 05.01.2013 - 13:54
door lint
Mooi dat het probleem is opgelost. Blijft altijd vervelend zo'n storing maar de dealer heeft het goed opgelost al zal de pomp wel prijzig zijn.