V70 in TÜV report 2013
Geplaatst: 03.01.2013 - 22:01
Heb zojuist in Duitsland het TÜV report 2013 gekocht en was uiteraard benieuwd hoe de V70 het op de lange termijn hierin zou doen. In dat artikel (‘Schweden zeigt Swäche’) staat de V70 bij de categorie 10-11 jarigen net iets onder het gemiddelde. Bovenaan in deze categorie staan de Porsche 911 en een paar Toyota’s. Onderaan de Fiat Brava, de Ford Galaxy en de Ford Ka.
Sterke punten van de V70: geen enkele roest aan de dragende delen (ook niet na 11 jaar) en goede remmen. Zwakke punten: draagarmrubbers (is een bekend euvel maar reparatie is eenvoudig en kost de wereld niet) en de uitlaat.
Opvallend is dat de V70 in deze categorie bijna de hoogste kilometrage heeft van alle auto’s (179.000 km). Alleen de Audi A6 en Mercedes E-klasse hebben iets meer (180.000 resp 184.000 km) maar staan beiden onder de V70. Het gemiddelde voor deze categorie was 127.000 km.
De TÜV relativeert het “slechte” resultaat van de V70 omdat het deels te wijten valt aan het hoge kilometrage. De Duitsers noemen de V70 een “Langstreckenläufer” (lange afstandsloper). De goed scorende Porsche 911 heeft na 10 jaar slechts 87.000 km gelopen.
De Toyota RAV 4 heeft weliswaar 110.000 kilometer gelopen maar is in de tussentijd dan ook al minimaal 7x bij de dealer voor regulier onderhoud geweest. In een artikel in Autobild van een paar maanden geleden werd dat laatste ook al genoemd voor Toyota’s “succes”: een Toyota moet elke 15.000 kilometer naar de garage voor onderhoud.
En na 11 jaar en slechts 59.000 km is het gedaan met de Ford Ka. Ten prooi gevallen aan overmatige roest. Een Ka-tastrofe dus. Volgens de Duitsers heeft de Ka een "Eingebauter Selbstzerstörungsmechanik" (ingebouwd zelfvernietigingsmechanisme).
Tsja… waar zou een V70 terechtkomen na slechts 87.000 kilometer en 5 verplichte onderhoudsbeurten?
Sterke punten van de V70: geen enkele roest aan de dragende delen (ook niet na 11 jaar) en goede remmen. Zwakke punten: draagarmrubbers (is een bekend euvel maar reparatie is eenvoudig en kost de wereld niet) en de uitlaat.
Opvallend is dat de V70 in deze categorie bijna de hoogste kilometrage heeft van alle auto’s (179.000 km). Alleen de Audi A6 en Mercedes E-klasse hebben iets meer (180.000 resp 184.000 km) maar staan beiden onder de V70. Het gemiddelde voor deze categorie was 127.000 km.
De TÜV relativeert het “slechte” resultaat van de V70 omdat het deels te wijten valt aan het hoge kilometrage. De Duitsers noemen de V70 een “Langstreckenläufer” (lange afstandsloper). De goed scorende Porsche 911 heeft na 10 jaar slechts 87.000 km gelopen.
De Toyota RAV 4 heeft weliswaar 110.000 kilometer gelopen maar is in de tussentijd dan ook al minimaal 7x bij de dealer voor regulier onderhoud geweest. In een artikel in Autobild van een paar maanden geleden werd dat laatste ook al genoemd voor Toyota’s “succes”: een Toyota moet elke 15.000 kilometer naar de garage voor onderhoud.
En na 11 jaar en slechts 59.000 km is het gedaan met de Ford Ka. Ten prooi gevallen aan overmatige roest. Een Ka-tastrofe dus. Volgens de Duitsers heeft de Ka een "Eingebauter Selbstzerstörungsmechanik" (ingebouwd zelfvernietigingsmechanisme).
Tsja… waar zou een V70 terechtkomen na slechts 87.000 kilometer en 5 verplichte onderhoudsbeurten?