Pagina 1 van 1

V70 in TÜV report 2013

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:01
door Vapor cloud explosion
Heb zojuist in Duitsland het TÜV report 2013 gekocht en was uiteraard benieuwd hoe de V70 het op de lange termijn hierin zou doen. In dat artikel (‘Schweden zeigt Swäche’) staat de V70 bij de categorie 10-11 jarigen net iets onder het gemiddelde. Bovenaan in deze categorie staan de Porsche 911 en een paar Toyota’s. Onderaan de Fiat Brava, de Ford Galaxy en de Ford Ka.

Sterke punten van de V70: geen enkele roest aan de dragende delen (ook niet na 11 jaar) en goede remmen. Zwakke punten: draagarmrubbers (is een bekend euvel maar reparatie is eenvoudig en kost de wereld niet) en de uitlaat.

Opvallend is dat de V70 in deze categorie bijna de hoogste kilometrage heeft van alle auto’s (179.000 km). Alleen de Audi A6 en Mercedes E-klasse hebben iets meer (180.000 resp 184.000 km) maar staan beiden onder de V70. Het gemiddelde voor deze categorie was 127.000 km.

De TÜV relativeert het “slechte” resultaat van de V70 omdat het deels te wijten valt aan het hoge kilometrage. De Duitsers noemen de V70 een “Langstreckenläufer” (lange afstandsloper). De goed scorende Porsche 911 heeft na 10 jaar slechts 87.000 km gelopen.

De Toyota RAV 4 heeft weliswaar 110.000 kilometer gelopen maar is in de tussentijd dan ook al minimaal 7x bij de dealer voor regulier onderhoud geweest. In een artikel in Autobild van een paar maanden geleden werd dat laatste ook al genoemd voor Toyota’s “succes”: een Toyota moet elke 15.000 kilometer naar de garage voor onderhoud.

En na 11 jaar en slechts 59.000 km is het gedaan met de Ford Ka. Ten prooi gevallen aan overmatige roest. Een Ka-tastrofe dus. Volgens de Duitsers heeft de Ka een "Eingebauter Selbstzerstörungsmechanik" (ingebouwd zelfvernietigingsmechanisme).

Tsja… waar zou een V70 terechtkomen na slechts 87.000 kilometer en 5 verplichte onderhoudsbeurten?

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:04
door Mart van der Steeg
Mooi verhaal.
De Franse merken staan er niet in omdat die de 10 jaar niet halen?

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:12
door Vapor cloud explosion
Mart van der Steeg schreef:Mooi verhaal.
De Franse merken staan er niet in omdat die de 10 jaar niet halen?
De hoogst geplaatse Fransman is de Citroën C5 op plaats 23 met 135.000 km. De oude C5's zijn echter beter(!) dan de nieuwe. Vandaar ook de titel: "Der wird im Alter besser". :P De V70 staat op plaats 40 met 179.000 km. De laagst geplaatste Fransman is de Renault Laguna (125.000 km) en Renault Kangoo (149.000 km) op plaats 65 en 66. Hekkesluiter is de Fiat Brava op plaats 69.

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:24
door Gast
Een bijzonder vergelijk, met zulke grote verschillen in km-standen

Geplaatst: 03.01.2013 - 22:28
door toppertje
Mart van der Steeg schreef:Mooi verhaal.
De Franse merken staan er niet in omdat die de 10 jaar niet halen?
onze 2e auto,een Citroen Xsara 1.4 lpg met 310.000 rijd overigens
nog steeds zijn rondjes,en met aanzienlijk minder onderhoudskosten
dan een Volvo!
de auto is overigens 2jaar terug gekocht voor de prijs van een
Volvo onderhoudsbeurt :lol:

Geplaatst: 03.01.2013 - 23:01
door Vapor cloud explosion
AlexV70 schreef:Een bijzonder vergelijk, met zulke grote verschillen in km-standen
Helemaal gelijk. Er zijn vele factoren zijn die dit beïnvloeden.
Bijvoorbeeld:
- Rij je veel korte afstanden of weinig lange (zelfde kilometrage, andere belasting);
- Staat je auto altijd die in de garage of continu buiten in weer en wind (roestvorming);
- Rijd je vaak in de file (remmen, koppeling);
- Ben je vaak zwaar beladen (draagarmen) -> zal voor een stationcar als een V70 relatief vaker voorkomen als bij modellen die ook een sedan in dezelfde serie hebben;
- enzovoorts

De TÜV heeft overigens geen flauw idee hoe je de km stand verwerkt in de statistieken. Dat doen ze dus ook niet. Het enige dat men denkt is dat auto’s die jonger zijn en minder km hebben gedraaid beter zijn. Maar ook dat gaat niet altijd op. Zie de Citroën C5 waar de oude beter is dan de nieuwe.

Geplaatst: 04.01.2013 - 22:54
door Snellebaksteen
En eerlijk gezegd vind ik de remmen van de V70 nou niet bepaald het sterkste punt. Een Audi A6 of een Benz E klasse van de zelfde leeftijd remt heel wat beter.
De stoelen, das een sterk punt.

Geplaatst: 04.01.2013 - 22:57
door 1-wiel
+1.
Die remmen kunnen inderdaad beter.
Ga me eens oriënteren op r-remmen voor de voorzijde.

Geplaatst: 05.01.2013 - 00:12
door lint
Geen echt nieuwe gezichtspunten, de V70 is een auto die veel kilometers rijdt en een aantal bekende zwakke punten kent.

Geplaatst: 05.01.2013 - 10:02
door Classic
Volgens mij zijn de cijfers van de TÜV gebaseerd op afkeur- en adviespunten bij de Duitse apk.

Zeker als het oudere gebruiksauto's met veel km's betreft waarvan de staat van onderhoud matig is, zeggen deze cijfers mij niet zo veel. Een 911 is - van welke leeftijd dan ook - vrijwel altijd een gekoesterde liefhebbersauto en oude V70's zijn vooral werkpaarden, niet altijd in handen van liefhebbers of gewoon eigendom van mensen die simpelweg geen geld hebben om het vereiste onderhoud te laten verrichten.

De V70 Classic en 850 kwamen volgens mij ook altijd matig uit het TÜV-rapport. Mijn Classic heeft me in bijna 9 jaar nooit laten staan en de nieuwe eigenaar kon z'n ogen niet geloven hoe mooi en goed de auto nog was na bijna 5 ton en 13 jaar. Zonder ooit echt grote reparaties te hebben ondergaan. Zo waren motor of automaatbak nog nooit open geweest. Gewoon een kwestie van onderhoud en netjes berijden. Als je dat doet, is een Volvo een topauto wat betreft duurzaamheid en betrouwbaarheid. Dan hoor ik over veel andere, ook zgn. premiummerken wel andere verhalen.