Dagrijverlichting LED

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Alfist33
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 07.05.2012 - 11:09
Locatie: Den Haag

CC kreeg op BNR thumbs up vrijdag
Alfa Romeo Virus in my veins
NU: AR 33 QV 1.7 16V , AR GT 2.0 JTS
Lease:Volvo V40 D2 Summum
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik denk dat dit inderdaad een nieuwe Zweedse setting is, zal wel wat ophef zijn geweest op geen licht achter in sneeuw etc...
Maar oudere modellen C30 etc met DRL hadden in Zweden ook geen verlichting achter.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Denief
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 05.06.2012 - 13:13
Locatie: Sint-Genesius-Rode
Contacteer:

Heeft iemand een idee van de kleurtemperatuur van de Led dagrijlichten?
Swedish Designer Drugs…
Volvo V40 / T3 / Electric Silver / Momentum / Motion Pack / Taranis (zomer) & Segomo (winter) velgen / Led dagrijverlichting / …
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

heb gisteren in Zweden en denemarken idd in sneeuwbuien voor de felle leds voor gezien en achter niets, dat heeft meermaals tot bijna ongelukken geleid, op het laatst (stevig) moeten remmen voor een aan de achterzijde onverlichte auto in de sneeuw is geen feest
Gebruikersavatar
Sytse-
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 16.12.2012 - 20:10
Locatie: Lelystad

Ik blijf het ook een onbegrijpelijke keuze vinden van Volvo.
Benieuwd wanneer er een update komt waarin dit is veranderd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die komt niet, er is een wettelijke basis voor deze gevaarlijke onzin.
De DRL van ooit (gewoon dimlicht rondom) was prima
Gebruikersavatar
Sytse-
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 16.12.2012 - 20:10
Locatie: Lelystad

Schrijft de wet voor dat ze niet tegelijk mogen branden???
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ja
Gebruikersavatar
HakanC
3rd Gear member
Berichten: 453
Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
Locatie: Zwolle

OGA244 schreef:heb gisteren in Zweden en denemarken idd in sneeuwbuien voor de felle leds voor gezien en achter niets, dat heeft meermaals tot bijna ongelukken geleid, op het laatst (stevig) moeten remmen voor een aan de achterzijde onverlichte auto in de sneeuw is geen feest
In de handleiding staat duidelijk dat de auto lichtsensor bedoeld is voor onder normale omstandigheden en dat deze sensor niet alle mogelijke situaties kan herkennen (vooral sneeuw en mist). Dus bestuurder dient altijd zelf rekening te houden met de gewijzigde situatie.

Ook al heb je geen auto lichtsensor, dan dien je zelf je dimlichten aan te zetten ondanks dat je drl hebt. Zo werd er vroeger ook gedaan in tijden zonder drl. Dus zo veel is er niet gewijzigd in 20 jaar. Bij drl horen nou eenmaal geen achterlichten, en als de situatie zo is geworden dat ze wel aan moeten dan moeten ook je dimlichten aan.
Gebruikersavatar
HakanC
3rd Gear member
Berichten: 453
Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
Locatie: Zwolle

Sytse- schreef:Schrijft de wet voor dat ze niet tegelijk mogen branden???
Nee
Gebruikersavatar
LightStar
4th Gear member
Berichten: 770
Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:51

HakanC schreef:
Sytse- schreef:Schrijft de wet voor dat ze niet tegelijk mogen branden???
Nee
Volgens mij wordt er in dit geval gedoeld op Zweden ;)
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

@ hakanc, nu vraag je mensen om zelf na te gaan denken, dat gaat hem dus niet worden.
(je mist op je dashboard ook de info over wat nu wel brandt en wat niet)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

LightStar schreef:
HakanC schreef:
Sytse- schreef:Schrijft de wet voor dat ze niet tegelijk mogen branden???
Nee
Volgens mij wordt er in dit geval gedoeld op Zweden ;)
in Zweden is DRL al een jaar of 30 een verplichting, toch voegen achterlichten echt iets toe qua veiligheid en zichtbaarheid en die led dingen onderin je spoiler nauwelijks, zeker met veel bagger op de weg
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

OGA244 schreef:@ hakanc, nu vraag je mensen om zelf na te gaan denken, dat gaat hem dus niet worden.
(je mist op je dashboard ook de info over wat nu wel brandt en wat niet)
Whahaha, nee stel je voor....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
HakanC
3rd Gear member
Berichten: 453
Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
Locatie: Zwolle

OGA244 schreef:@ hakanc, nu vraag je mensen om zelf na te gaan denken, dat gaat hem dus niet worden.
(je mist op je dashboard ook de info over wat nu wel brandt en wat niet)
20 jaar geleden moest je ook 'nadenken' om bij mist, regen en sneeuw je (dim)licht aan te zetten.. Dus wat is hier aan veranderd? Drl zie ik totaal los van de hele discussie hierover. (waarom alleen voorkant enz)

Op je lichtschakelaar zie je wel dat je verlichting is ingeschakeld (klein ledje maar toch). En met sneeuw en mist enz zou ik het toch op constant aan zetten.. (geen auto stand).
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

gisteren in donker (rond 19.30) een auto voor me zonder achterlichten (helemaal niets) die bewoog zonder richting aan te geven over de 5 banen van de A4 richting den Haag, leverde mooie situaties op
Gebruikersavatar
LightStar
4th Gear member
Berichten: 770
Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:51

OGA244 schreef:gisteren in donker (rond 19.30) een auto voor me zonder achterlichten (helemaal niets) die bewoog zonder richting aan te geven over de 5 banen van de A4 richting den Haag, leverde mooie situaties op
Dat soort dingen kom ik ook regelmatig tegen snap niet dat mensen zonder licht blijven rijden (vaak zijn het oudere auto's zonder DRL)..
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

HakanC schreef:
OGA244 schreef:@ hakanc, nu vraag je mensen om zelf na te gaan denken, dat gaat hem dus niet worden.
(je mist op je dashboard ook de info over wat nu wel brandt en wat niet)
20 jaar geleden moest je ook 'nadenken' om bij mist, regen en sneeuw je (dim)licht aan te zetten.. Dus wat is hier aan veranderd? Drl zie ik totaal los van de hele discussie hierover. (waarom alleen voorkant enz)

Op je lichtschakelaar zie je wel dat je verlichting is ingeschakeld (klein ledje maar toch). En met sneeuw en mist enz zou ik het toch op constant aan zetten.. (geen auto stand).
mensen "menen" dat die "auto" stand een full proof voorziening is waardoor ze nog minder na gaan denken dan normaal, dat ledje zegt nog steeds niets over welke lichten er branden.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

LightStar schreef:
OGA244 schreef:gisteren in donker (rond 19.30) een auto voor me zonder achterlichten (helemaal niets) die bewoog zonder richting aan te geven over de 5 banen van de A4 richting den Haag, leverde mooie situaties op
Dat soort dingen kom ik ook regelmatig tegen snap niet dat mensen zonder licht blijven rijden (vaak zijn het oudere auto's zonder DRL)..
een vader van een prominent junior forum lid (ik noem geen naam) vind dat licht uit moet kunnen omdat stroom geld kost en heeft het ook altijd uitstaan (tot grote ergernis van zijn spruit) die vergeet vast en zeker het wel eens aan te zetten in het donker (de klokkenwinkel is immers wel altijd verlicht)
Gebruikersavatar
HakanC
3rd Gear member
Berichten: 453
Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
Locatie: Zwolle

OGA244 schreef:dat ledje zegt nog steeds niets over welke lichten er branden.
Ok hoe kom jıj daarbij? Hoe werkt het dan wel?

Als de groene LED aan is, dan zijn je dimlichten aan en drl uit. Indien groene LED uit is, dan alleen drl aan (geen verlichtin aan achterzijde). Ik snap even niet wat zo onduidelijk hier aan is.

Het is wel zo dat je met je hoofd moet buigen om dat ledje te kunnen zien. Dat is niet goed. Een extra melding in TFT scherm was inderdaad beter geweest.
Plaats reactie

Terug naar “V40”