Pagina 1 van 1

Kachelventilator demonteren

Geplaatst: 04.01.2013 - 21:52
door ...
Inmiddels begint een klein piepje, afkomstig van de kachelventilator me behoorlijk te irriteren. Ik wil er morgen eens naar kijken, maar zijn er mensen met tips en heeft iemand een beschrijving hoe ik er het makkelijkst bij kan komen?

Geplaatst: 04.01.2013 - 22:06
door lint
Volgens mij zit de kachelventilator achter je dashboardkastje. Dus plaat re voor onder dashboard wegnemen dan kastje eruit en dan moet de kachelventilator in beeld komen.

Geplaatst: 05.01.2013 - 22:04
door dennis850estate
Je kunt het een heel eind uit elkaar halen en smeren, het is dan een tijdje weer stil. Helaas komt het meestal weer terug. Vervangen voor een andere is de beste optie. Er zijn imitatie te koop maaar die zijn eigenlijk niet zo best. Van de sloop is een goed alternatief

Geplaatst: 05.01.2013 - 22:47
door niesman
Ongeveer een jaar geleden was mijn kachelventilator ook gehorig, vooral bij erg koud weer en hoge toeren. De ventilator heb ik er uit gehaald en gesmeerd, ik vond het best wel wat werk ook het terug plaatsen. Sommige schroeven zijn lastig te benaderen. Hierna is de ventilator niet meer gehorig geweest. Succes.


Oja het kan zijn dat de ven er niet af hoeft, dan moet je even goed kijken of je hem zo kan smeren, volgens mij kan dat. Daar kwam ik pas achter toen de ven er af was. Als dat lukt gaat het een stuk sneller.

Geplaatst: 05.01.2013 - 23:48
door ...
Ik ben er helaas vandaag niet aan toe gekomen, het reinigen en in de was zetten van de zomervelgen nam wat meer tijd in beslag dan gedacht.

Morgen voor der herkansing. Ik vond op Youtube een filmpje van de demontage van een kachelventilator van de S70/V70 serie, hoop dat die ongeveer hetzelfde is, want dan gaat het zeker wel lukken.

Geplaatst: 06.01.2013 - 17:31
door ...
Vanmiddag gekeken naar de kachelventilator. (De)montage van het hele onderdeel is op zich prima te doen, ik vond 1 van de 5 schroeven lastig te bereiken, maar met een flexibele schroevendraaier lukte dat ook wel. Qua gereedschap heb je voor alles voldoende aan een torx 25 bitje en een flexibel verlengstuk voor die lastige torx.

Voor de lotgenoten een snelle how-to:

1: Paneel
Demontage van het grijze plastic paneel (bij de instap/voetverlichting) (2x torx) stekker instapverlichting losklikken

2: Dashboardkastje
Open het dashboardkastje, aan de rechterzijde zit een plastic schuifje (+/- 0,8 cm breed en 4 cm hoog) waaraan een kabel bevestigd is voor het vertraagd openen van het dashboardkastje. Schuif die naar boven. Open het dashboardkastje volledig, deze wordt tegengehouden door twee plastic ' stops', die kun je opzij duwen en dan valt het dashboardkastje helemaal open. Vervolgens draai je de 8 torx schroeven los. Als de boel helemaal los is, alleen de kabel van de verlichting nog even losmaken.

3: Kachelventilator
Om makkelijk bij een aantal schroeven te kunnen, vond ik het prettig om de vloerbedekking terug te slaan, dat geeft ook meer ruimte als je straks de kachelventilator verwijderd. Draai de vijf torx schroeven los, de schroef die het dichts bij het schutboard zit, is het lastigst te bereiken. Op de kop liggen helpt :wink:. Alleen nog even de stekker en een slang losmaken en de hele kachelventilator kun je verwijderen.

Ik kreeg de fan zo gauw niet los en het werd ook iets te donker, dus op goed geluk door kleine openingen wat WD40 ingespoten. Wel van te voren even flink wat rotzooi er uit geklopt! Montage ging soepel, binnen 5 minuten zat alles weer op de plek en bij de eerste test......... geen piepje :D

Gelukkig hebben we de foto's nog (altijd handig als je geen idee hebt waar je moet zijn en hoe het onderdeel er uit ziet):

Geplaatst: 03.05.2013 - 19:18
door Edwin
Heb vandaag ook bovenstaande procedure uitgevoerd. De foto's en beschrijving waren erg nuttig!
Kon de fan zelf niet losmaken, zat om de as met zo'n "klemrondje" en wilde het risico niet lopen dat ie er niet meer op kon. Heb flink wat WD-40 in de openingen gespoten.
Wel kleine pech gehad, de ventilator viel uit m'n hand op de grond waarop een buisje afbrak waar een rubber slang (voor de achter ventilatieroosters?) die naar achterloopt op zit...
Na dit gelijmd te hebben, langleve secondenlijm, de boel weer gemonteerd en alles werkt nog!
De piep hoor ik niet meer, maar moet ik nog even afwachten omdat ik die eigenlijk alleen bij koud weer altijd hoorde.

Qua moeilijkheidsgraad valt de operatie mee, zeker met bovenstaande beschrijving, de foto's en als je een koppelstukje hebt voor de torx bij het schutboard!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 03.05.2013 - 20:23
door lint
Mooi dat het gelukt is, nu maar hopen dat het bijgeluid weg blijft.

Re: Kachelventilator demonteren

Geplaatst: 17.01.2016 - 09:17
door parapiet
Het ( piepende blower) zal een typische V70 probleem zijn, net als de achterlichten van een V40: altijd is (was) er wel 1 kant stuk.
Ook bij mij zat er een vervelende krekel rechtsonderin. Middels de uitleg en foto's van hierboven is het prima gelukt, waarvoor dank.
Mocht de wd-40 uitgewerkt zijn dan zal ik waarschijnlijk wel voor een sloop blower gaan kijken; demonteren gaat nu 3x sneller nu je het een keer hebt gedaan.

Re: Kachelventilator demonteren

Geplaatst: 18.01.2016 - 19:10
door strui901
Ook ik heb er last van. Bij mijn Passat gesmeerd met WD40, zal ik ook bij deze doen (als het weer wat warmer is).
Dank voor de handleiding!