Pagina 1 van 1
Trillingen tijdens remmen opgelost!
Geplaatst: 07.01.2013 - 21:44
door Longone
Ik had de afgelopen maanden af en toe wat last van trillingen tijdens het remmen, vooral in het stuur en vooral bij afritten op de snelweg. Niet een heel dringend probleem want alles werkte verder gewoon, maar toch irritant.
Toen mijn vrouw het vorige week had over "hakketakketak" toch maar direct besloten een afspraak te maken bij Apkvoets te Schijndel omdat die remschijven aan de auto kunnen afdraaien. Volgens hen was het ook 98% zeker dat het probleem aan kromme schijven zou liggen.
Vandaag langsgeweest, anderhalf uur gewacht met koffie en stroopkoek, en waarempel, alles remt weer super gladjes voor 90 Euro. Nieuwe schijven en blokken op mijngarage.nl zouden ongeveer 3x dit bedrag gekost hebben en bij de Volvo dealer waarschijnlijk nog meer.
Ben in ieder geval weer super happy!
Geplaatst: 07.01.2013 - 21:47
door lint
Mooi dat het trillen van de remmen is opgelost met afdraaien van de remschijven.
Misschien is het ook handig om de oorzaak van de kromme remschijven te achterhalen.
Geplaatst: 07.01.2013 - 21:51
door Longone
Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe dit komt, en waarschijnlijk is het te wijten aan grote temperatuurswisselingen, bijvoorbeeld door plassen water rijden met warme schijven.
Ook de rem vasthouden bij het stoplicht is niet goed, maar ja, het is een automaat en om hem steeds in N te zetten lijkt me niet echt een reele optie.
Geplaatst: 07.01.2013 - 23:05
door edraket
Door plassen rijden is echt een broodje aap verhaal. Daar worden je schijven niet van krom. Bovendien zit de schijf in het wiel, dus die wordt niet echt nat van een plas.
Geplaatst: 08.01.2013 - 09:59
door Longone
Maar het verhaal van de rem ingetrapt houden bij het stoplicht klopt dus wel?
Geplaatst: 08.01.2013 - 10:14
door edraket
Dat wel, maar alleen als je net flink hebt geremd en de remmen bloedheet zijn.
Geplaatst: 09.01.2013 - 14:22
door Wauter
Afdraaien met vervangen (mijngarage.nl vergelijken is niet helemaal terecht. De schijven zijn nu dunner door het afdraaien en zullen sneller tot de minimaal vereiste dikte verslijten en dan alsnog vervangen moeten worden.
Geplaatst: 09.01.2013 - 16:37
door Markh
Dat van het remmen vasthouden is ook een vreemd argument van een monteur, want als je met een automaat rijdt hou je ook altijd je rem vast. En al die automobilisten die in de bergen rijden die houden ook altijd de remmen vast als ze even stil staan. Ik heb het in ieder geval al nooit begrepen. Maar wel fijn dat jouw rem trillingen zijn verdwenen!
Geplaatst: 09.01.2013 - 19:00
door Johan s60
Longone schreef:Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe dit komt, en waarschijnlijk is het te wijten aan grote temperatuurswisselingen, bijvoorbeeld door plassen water rijden met warme schijven.
Ook de rem vasthouden bij het stoplicht is niet goed, maar ja, het is een automaat en om hem steeds in N te zetten lijkt me niet echt een reele optie.
Je hoeft toch niet vol op de rem te staan, net genoeg om de auto stil te houden doe ik altijd, en afstand houden zodat je na even stil te hebben gestaan weer een beetje naar voren kan rollen zodat de remblokken weer op een andere plek staan.
Overigens als ik lang bij een stoplicht sta dan zet ik hem wel in de N, scheelt weer brandstof.
Heb slechte ervaringen met afgedraaide remschijven, vaak komt het trillen weer snel terug.
Geplaatst: 09.01.2013 - 19:05
door Ramon&Ramon
Je moet ze ook niet afdraaien,maar licht vlakken met een goeie machine.
We hebben er nooit problemen mee nadien.
Geplaatst: 09.01.2013 - 21:22
door Longone
Volgens mij zijn de spullen van MAD Tooling wel goed toch?
http://www.mad-tooling.com/en/brake-dis ... /products/
Geplaatst: 09.01.2013 - 21:35
door Ramon&Ramon
Dat zijn super machines!

Geplaatst: 10.01.2013 - 15:47
door Markh
Toch denk ik dat ook een kromme remnaaf beslist een oorzaak kan zijn.
Geplaatst: 19.01.2013 - 16:52
door V50-Mart
bij mij is het trillen verdwenen na het vervangen van de remschijven / blokken voor.
Geplaatst: 19.01.2013 - 20:47
door Longone
Hoeveel geld was je daaraan kwijt?
Geplaatst: 20.01.2013 - 09:22
door janvanmeer
Waarom vlakken en afdraaien? Koop gewoon nieuw. Er wordt korting gegeven tot 60%. Kijk op mister auto of carparts of winparts en zo zijn er nog vele anderen. Heb ik ook gedaan nieuwe schijven en blokken erop en trillingen weg.
Geplaatst: 20.01.2013 - 09:37
door V50-Mart
Ik heb het gewoon bij de dealer laten doen en was €380, 00. kwijt, inclusief montage etc etc. Dan heb ik goeie spullen eronder, en ik weet zeker dat ik veilig kan slippen in deze gladde tijden

Geplaatst: 23.01.2013 - 20:21
door Locotes
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ook de schijven laten afdraaien. 3 Maanden later trilde het stuur alweer. Toen toch maar 2 nieuwe (originele) Volvo-schijven + blokken erop aan de voorkant.
Het is belangrijk om de naaf goed schoon te maken en het roest te verwijderen. Doe je dat niet, dan gaan de schijven na harde rembeurt weer scheef/krom staan.
Hopen dat het bij jou wel blijvend is verholpen!
Geplaatst: 25.02.2013 - 13:28
door Hoekstra
Bijna nieuwe schijven waren bij mij ook binnen het jaar (licht) krom. Hebben ze afgedraaid en rij er al weer ruim een jaar mee en nog steeds geen problemen.