Pagina 1 van 1
Tikkend geluid bij achteruit rijden (i.c.m. draai [OPGELOST]
Geplaatst: 08.01.2013 - 16:26
door Amlux
Hallo allen,
Sinds kort hoor ik een tikkend geluid als ik 's ochtends achteruit de oprit afdraai. Enkele dingen die opvallen:
- geluid lijkt ergens van rechts voor te komen (voorwiel?)
- geluid treedt vooral op bij scherp (naar links) indraaien
- het lijkt erop dat het alleen vlak na het starten optreedt, als ik na een kort ritje weer een stuk achteruit indraai kan ik het niet reproduceren
- het is geen hard geluid, met het raam dicht hoor ik het niet. Het klinkt een beetje alsof je bij je fiets een losse spaak in het wiel hebt ofzo (tik-tik-tik)
Ik heb al onder de auto en bij het voorwiel gekeken, maar ik kan niks geks ontdekken.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of waar ik zou moeten beginnen met zoeken?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 08.01.2013 - 18:59
door adnan
Ben benieuwd naar de uitkomst hiervan.
Ik heb het tijdens het rijden en stationair draaien van de motor.
Ook ik heb niks kunnen vinden.
Geplaatst: 08.01.2013 - 19:53
door Exeres
Geplaatst: 08.01.2013 - 20:00
door adnan
By my is t ook als ik alleen gas geef en de versnelling in zn vry heb staan.
Geplaatst: 08.01.2013 - 20:32
door indoboy22
Hitteschildje van je remschijf misschien? Bij mij ook ooit geweest na een bandenwissel, schuurt ie een heel klein beetje langs je remschijf. Even een stukje naar achter buigen en kijken of het helpt.
Geplaatst: 08.01.2013 - 21:21
door tricky
Dit heb ik ook gehad!
Als je de motorkap opent zie je de bovenkant van waar je schokdempers zijn bevestigd. Als je daar wat wd40 oid op spuit, even je stuur helemaal de andere kant op draait en weer inspuit, is het weer drie maandjes weg.
Het zijn de aanslagrubbers die boven aan zitten die na verloop van tijd gaan rammelen. Nieuwe rubbers lossen het probleem ook (tijdelijk) op, maar zijn qua arbeidsuren nogal kostbaar...
Moeite van het proberen waard toch?
Geplaatst: 09.01.2013 - 08:27
door Amlux
Bedankt voor de tips en voor het meedenken allemaal!
Ik ga bovenstaande adviezen eens uittesten. Zodra ik resultaat heb of meer weet meld ik me weer.

Geplaatst: 09.01.2013 - 20:01
door Amlux
Toevallig opperde iemand op het werk vandaag hetzelfde als
tricky, dus ik denk dat het best eens de schokdempers/aanslagrubbers kunnen zijn.
Ik wil die tip daarom zeker eens uitproberen tricky, maar (aangezien ik toch nog een redelijk auto-leek ben) ik wil wel even zeker weten dat ik die WD40 op de goede plek spuit.
Bedoel je de plek die groen omcirkeld is (zie afbeelding) ?
Geplaatst: 09.01.2013 - 20:04
door Ramon&Ramon
Is denk ik een remblok wat je hoort tikken.
Geplaatst: 10.01.2013 - 08:30
door Amlux
Ramon&Ramon schreef:Is denk ik een remblok wat je hoort tikken.
Ik hoor het geluid niet als ik rem, maar juist als ik wat gas geef (en indraai), zou het in dat geval toch een remblok kunnen zijn?
Hoe dan ook, ik zal eerst tricky's tip eens uitproberen, misschien is het daarmee al verholpen.
Geplaatst: 10.01.2013 - 12:20
door V50-Mart
spuit nou maar, beetje spray kan geen kwaad op een moertje hier of daar.. probeer het uit, dan weet je snel genoeg of het de goeie was, en of het geholpen heeft.

Geplaatst: 11.01.2013 - 08:52
door Amlux
tricky schreef:Als je de motorkap opent zie je de bovenkant van waar je schokdempers zijn bevestigd. Als je daar wat wd40 oid op spuit, even je stuur helemaal de andere kant op draait en weer inspuit, is het weer drie maandjes weg.
Het zijn de aanslagrubbers die boven aan zitten die na verloop van tijd gaan rammelen.
Yes, perfect! Dit moet het geweest zijn. Ik heb er gisteren links er rechts wat WD40 opgespoten (vooral geprobeerd de rubbers ip.v. de moeren te raken, ik wil natuurlijk niet die moeren 'losweken' en dat er straks iets lostrilt ofzo

).
Hoe dan ook: vanmorgen met de kou had ik zeker extra getik verwacht, maar het was helemaal stil, geen tikje meer gehoord (terwijl het normaal elke ochtend raak was).
Bedankt tricky! Goed om te weten waar het vandaan kwam en dat het relatief makkelijk (weliswaar tijdelijk) te verhelpen is.
Geplaatst: 11.01.2013 - 11:37
door edraket
Let wel op met WD40. Dit is geen smeermiddel maar een reinigingsmiddel. Je had er beter iets van teflon spray in kunnen spuiten.
Geplaatst: 11.01.2013 - 11:50
door Amlux
Ik zal er op letten de volgende keer. Al staat er op de verpakking van de WD40 dat het ook als "lubricant" / smeermiddel toepasbaar is.
En volgens de WD40 websites (EN / NL) :
What does WD-40 Multi-Use Product do?
WD-40 Multi-Use Product fulfills five basic functions:
1. LUBRICATES: The product's lubricating ingredients are widely dispersed and tenaciously held to all moving parts.
2. PENETRATES: WD-40 Multi-Use Product loosens rust-to-metal bonds and frees stuck, frozen or rusted metal parts.
3. PROTECTS: The product protects metal surfaces with corrosion-resistant ingredients to shield against moisture and other corrosive elements.
4. REMOVES: WD-40 Multi-Use Product gets under dirt, grime and grease. Use it to remove gunk from tools, equipment and vehicles. WD-40 Multi-Use Product in liquid form (e.g., gallon) also dissolves adhesives, allowing easy removal of excess bonding material.
5. DISPLACES MOISTURE: Because it displaces moisture, WD-40 Multi-Use Product quickly dries out electrical systems to eliminate moisture-induced short circuits.
WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:
roestverwijderaar
smeermiddel
contactspray
reiniger
corrosiepreventiespray
Geplaatst: 11.01.2013 - 14:20
door kawaman
Ooit een verhaal gehoord over het insprayen met WD40 van de knoppen op het stuur van een motorfiets.
Het smeerde goed maar na verloop van tijd was één en ander opgelost door de inwerking van het spul.
Alleen vervangen was nog mogelijk (duur!!)
Pas dus op met WD40
Geplaatst: 12.01.2013 - 09:33
door sequence
Teflon op het stuur is ook geen succes

Geplaatst: 12.01.2013 - 13:24
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Let wel op met WD40. Dit is geen smeermiddel maar een reinigingsmiddel. Je had er beter iets van teflon spray in kunnen spuiten.
WD40 is wel degelijk een smeermiddel.toepasbaar voor alle soorten metaal,kunstof,rubber enz enz.
http://www.wd40.nl/home.php
Het is een van de beste middelen die er bestaan en wordt wereldwijd gebruikt!
Geplaatst: 12.01.2013 - 21:50
door edraket
Voor een redelijk zwaar belast lager als een veerpootlager zou ik iets anders gebruiken.
Geplaatst: 13.01.2013 - 20:52
door tricky
Amlux schreef:tricky schreef:Als je de motorkap opent zie je de bovenkant van waar je schokdempers zijn bevestigd. Als je daar wat wd40 oid op spuit, even je stuur helemaal de andere kant op draait en weer inspuit, is het weer drie maandjes weg.
Het zijn de aanslagrubbers die boven aan zitten die na verloop van tijd gaan rammelen.
Yes, perfect! Dit moet het geweest zijn. Ik heb er gisteren links er rechts wat WD40 opgespoten (vooral geprobeerd de rubbers ip.v. de moeren te raken, ik wil natuurlijk niet die moeren 'losweken' en dat er straks iets lostrilt ofzo

).
Hoe dan ook: vanmorgen met de kou had ik zeker extra getik verwacht, maar het was helemaal stil, geen tikje meer gehoord (terwijl het normaal elke ochtend raak was).
Bedankt tricky! Goed om te weten waar het vandaan kwam en dat het relatief makkelijk (weliswaar tijdelijk) te verhelpen is.
Top!