Pagina 1 van 2
zwarte rook uit motorkap
Geplaatst: 09.01.2013 - 09:58
door MikeNeeskens
Hey iedereen,
Ik zit met een probleem waar ik me een beetje zorgen om maak. Als mijn D5 start bij buitentemperaturen onder de 5gr Celsius, dan begint mijn motor te roken als een gek. En het komt vooral onder mijn linker voorlicht vandaan. Als mijn motor dan warmgelopen is, dan is er geen rookontwikkeling meer. Mijn motor start zonder aarzelen, en mijn temperatuur loopt ook niet te hoog op (wat ik kan zien op mijn klokske). Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn? Tot nu toe heb ik geluk gehad met de zachte temperaturen, maar ik wil dit toch zo snel mogelijk gerepareerd hebben voor er verdere schade aan mijn motor komt.
Geplaatst: 09.01.2013 - 10:15
door Ben
Heb je een standkachel?
Geplaatst: 09.01.2013 - 10:30
door MikeNeeskens
Voor zover ik weet heb ik geen standkachel (heb de auto sinds juli).
Geplaatst: 09.01.2013 - 10:41
door Ramon&Ramon
Dat kun je zien door aan de linker handle op de stuurkolom te draaien.En dan op je schermpje kijken.
Of er een stand kachel in zit?
Geplaatst: 09.01.2013 - 10:59
door MikeNeeskens
Nee, enkel actieradius, gemid snelheid, dstc on, gemid en huidig verbruik. Voor de rest komt er niets te staan.
Geplaatst: 09.01.2013 - 11:01
door Ramon&Ramon
Uitlaatspruitstuk lekt niet als de motor koud is?Of de voorste pijp?
Geplaatst: 09.01.2013 - 11:26
door MikeNeeskens
Is me nog niet opgevallen moet ik zeggen. Moet die dan lekken als de motor aanstaat?
Geplaatst: 09.01.2013 - 11:36
door Ramon&Ramon
Ja,anders kan hij niet lekken.
Geplaatst: 09.01.2013 - 12:18
door mad
Ramon&Ramon schreef:Ja,anders kan hij niet lekken.
Niet roken bedoel je... maakt toch ook een ontzettende herrie?!
Als het (naar rubber stinkende) zwarte rook is zou er een riem kunnen aanlopen?!
Geplaatst: 09.01.2013 - 12:21
door dutchlimits
Waarschijnlijk, wat ramon zegt, is je spruitstuk lek. Er zit een scheur in of een bout zit los. Metaal zet uit als het warm wordt en daarom gaat de lek dan ook dicht bij warme motor.
spruitstuk controleren dus
Als het hieraan ligt dan hoef je je niet enorm druk te maken, geeft geen schade.
Geplaatst: 09.01.2013 - 16:31
door MikeNeeskens
wat ik ook vergeten te vertellen was, is dat als ik dan de motor weer afzet, de motor een hels lawaai blijft maken, zoals een airco op een hete zomerdag. Misschien is dit ook iets nuttigs om te weten?
Geplaatst: 09.01.2013 - 17:43
door Ramon&Ramon
MikeNeeskens schreef:wat ik ook vergeten te vertellen was, is dat als ik dan de motor weer afzet, de motor een hels lawaai blijft maken, zoals een airco op een hete zomerdag. Misschien is dit ook iets nuttigs om te weten?
Wat mij betreft heb je dus een standkachel!!!!!!
Als je aan de handle links draait zie je niets op je schermpje over timer of iets in die richting?
Duitse diesels hebben meestal standaard een externe kachel.
Geplaatst: 09.01.2013 - 17:57
door MikeNeeskens
Nee, ik zie echt niets op het schermpje dan wat ik hierboven al vermeld heb.
Geplaatst: 09.01.2013 - 17:59
door Ramon&Ramon
Kijk is onder de auto ,als er een klein uitlaatpijpje onder zit aan de voorzijde,dan heb je een standkachel,of kijk er onder als je hem koud start.
Geplaatst: 09.01.2013 - 21:25
door Jers3n
Is de auto geïmporteerd (uit Duitsland)?
Dan zou het namelijk best kunnen dat er een 'hulpverwarming op brandstof' in zit. Deze helpt bij lage temperaturen (onder ca. 4 graden) om het interieur sneller op te warmen middels een klein kachel linksvoor op brandstof (in dit geval dus diesel). Dat gebeurt geheel automatisch, en start bij die lage temperaturen vrij snel na het starten van de auto. Het gaat gepaard met een typische geur (petrolium/kerosine achtinge verbrandingsgeur) en bij opstarten met een rookpluim. Indien de auto afgezet wordt terwijl de hulpverwarming nog draait (korte rit, motor nog niet geheel warm) hoor je de ventilator hiervan nog enige tijd (ca. 30 sec) na draaien. Deze ventilator draait ook als de hulpverwarming aan is, daarnaast zal er als je naast de auto gaat staan bij actieve hulpverwarming een metalig snel tikkend geluid waarneembaar zijn, dit is het pulserende brandstofpompje van de hulpverwarming.
Gezien je omschrijving zou dit het best eens kunnen zijn.
Deze hulpverwarming is feitelijk het zelfde apparaat als de standkachel echter zonder de linker stengel (BC) functionalieteit, dus geen software met een tweetal programmeerbare timers en directe inschakeling. (indien het inderdaad de hulpverwarming is, is deze software tegen een kleine vergoeding, in vergelijking met de aanschaf van een complete standkachel, aan te schaffen bij de dealer)
Geplaatst: 09.01.2013 - 21:30
door Ramon&Ramon
Geplaatst: 09.01.2013 - 21:48
door Jers3n
Oja, en dat was natuurlijk in iets minder uitgebreide vorm al gevraags/aangekaart door R&R
Metalig snel tikkend geluid is bij mij overigens beter hoorbaar aan achterzijde van de auto...
Geplaatst: 10.01.2013 - 07:57
door MikeNeeskens
Jers3n, uw beschrijving klopt als een bus.
Maar het kan toch niet zijn dat er zoveel rook vanaf komt?! Als ik pas ben vertrokken en moet aan een verkeerslicht stilstaan, kijken de mensen me met schrik aan alsof mijn motor elk moment in brand kan vliegen. Is hier iets aan te doen?
Geplaatst: 10.01.2013 - 12:15
door Ramon&Ramon
Kachel heeft denk ik een servicebeurtje nodig..
Geplaatst: 10.01.2013 - 14:57
door oudegroen
en software-activatie van de standverwarmingsfunctie.... Lekker als het volgende week begint te vriezen. Hoef je niet meer te krabben....