Help: Storing 6805, MOTOR SERVICE VEREIST

Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

MarioC70 schreef:Me dunk dat Ramon je tot nu toe aardig geholpen heeft,je kunt wel van de een naar de ander rennen,maar of je daar wijzer van wordt betwijfel ik,tenzij je twijfelt aan zijn kennis natuurlijk,dan is het een ander verhaal..
Ik zelf denk dat er een software fout in die tuning zit,dan kun je sleutelen wat je wil,maar je komt er never uit..
Yes, Ramon heeft mij zeker behoorlijk op weg geholpen en ik twijfel zeker niet aan zijn kennis. Helaas ben ik na 10 maanden nog geen steek verder.

Melding 6805 is er nog steeds, MET of ZONDER tuning alleen gaat de versnellingsbak bij niet getuned zijn, niet in noodloop. Morgen eerst maar eens de ECM corrosietest doen, is dat niets dan de kabelcheck, en dan maar het turbocircuit onder druk zetten/rookgas. Ik houd je op de hoogte
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

MarioC70 schreef:Me dunk dat Ramon je tot nu toe aardig geholpen heeft,je kunt wel van de een naar de ander rennen,maar of je daar wijzer van wordt betwijfel ik,tenzij je twijfelt aan zijn kennis natuurlijk,dan is het een ander verhaal..
Ik zelf denk dat er een software fout in die tuning zit,dan kun je sleutelen wat je wil,maar je komt er never uit..
Ola,

Hij schrijft dat de fout zich altijd openbaart, met en zonder tuning.
Alleen bak had problemen met tuning en zonder tuning niet.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik heb het anders ervaren,maar ok...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ik dacht eerst ook anders , maar 3 berichten terug blijkt dat het met en zonder tuning fout gaat...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Beste meedenkers.
Volvo dealer geweest. Geen corrosie of ondeugdelijke verbindingen geconstateerd. Inlaatsysteem onder druk gezet, geen lekkage waargenomen.

Om toch maar evt wel / geen tuning uit te sluiten ga ik een paar dagen zonder tuning rijden, dus helemaal 2.0 Volvo. To be continued.
magma360
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 07.04.2013 - 20:43

Hallo, Ook ik heb hetzelfde probleem.
Volvo xc90 2005 2.4 D5 handgeschakeld.
Op de wegen van 50-80 en 100 km geen problemen.
Als ik 120-130 ga rijden gaat regelmatig de lamp motor service vereist branden, mijn gevoel is dan ook dat ik dan minder trekkracht en meer rook krijg bij doortrekken op die snelheid.
Inmiddels ook veel gelezen op forum, dus egr is dichtgezet, vacuum slangen vervangen. Het lijkt me niet de turbo omdat de turbo ook bij 100 km per uur in de 5 evenveel toeren maakt als dat ik 120 in 6 rij. Andere pijpen en buizen heb ik optisch gecontroleerd op schuren ed.
Morgen wil ik nog even mijn zekeringen kasten controleren op problemen.
De meldingen zijn (vida) ECM 6805 laaddrukregeling, slechte stroming.
Wie heeft er nog ideeen voor een leek zoals ik. As maandag wil ik op vakantie, maar in deze staat??
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Hallo magma. Bij mij was de grootste boosdoener de turbo inlaatslang. Die was zacht en trok dicht. Daarnaast bleek ook de intercooler niet goed te zijn. Beide zijn vervangen. Wat het bij jou is wijkt wat af dan mijn bevindingen. Met name het roken herken ik niet.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Ik rijd nu een aantal dagen niet getuned met de org Volvo tuning van 163 pk.
Helaas verschijnt ook nu weer de melding MOTOR SERVICE VEREIST.
Grrr

Heb alle foutmeldingen uit laten lezen bij de Volvo dealer aan de VIDA kast.
Prima service by the way.

Inderdaad 6805 was weer aanwezig, onjuiste luchtstroming en ook 5340 comm error with CEM. Alle waarden van de sensoren die te meten waren via VIDA, zoals die van de LMM e.d. vielen binnen de ranges, lang verhaal kort er zou geen probleem moeten zijn, noch aan de inlaatzijde, noch aan de sensoren.

Eén ding is hier wel mee uitgesloten, het licht niet aan de tuning, nu nog even uitvinden waar het wel aan licht.

Opvallend is dat met het stijgen van de buitentemperatuur (>28 graden) , ook het aantal meldingen MOTOR SERVICE VEREIST vaker voorkomt met name zo rond de 120-140 km/h bij een toerental van 2500-3000 rpm. Vervelend, want dat rijd je nu eenmaal het meest.

Ook opvallend (maar niet echt storend) is dat bij 50 km/h op de cruise control, deze onregelmatig gas geeft, om op snelheid te blijven. Niet schokkend maar misschien kan iemand nog een relatie met het 6805 probleem leggen.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ter aanvulling;
Zaterdag dus uitgelezen, geschoond en gereden.
Probleem komt er in bij flink gassen, als de motor lekker op temperatuur is. Verdwijnt soms ook spontaan weer.
Aller gekste vind ik dat de motor-management melding ook verdwijnt soms, vanzelf...

Ik kom er niet helemaal achter, maar is het niet zo dat die melding altijd blijft en pas na herstart OF Vida reset weg mag gaan?
(wat mij dan toch weer richting ECM/CEM/Bekabeling doet denken?)

Had overigens direct na het onderzoekje/uitlezen aan Rene zijn auto een S60 D5, zelfde modeljaar/motor, met exact hetzelfde probleem.
Deze had zelf zijn bak olie vervangen, niet opnieuw ingeleerd en de bak klapperde nogal. Opgelost door opnieuw te initialiseren en een stukje te rijden. Daar kreeg ik met de beste wil (lees hardhandige rechter voet) de melding NIET meer terug daarna.
(Wat mij dan weer doet denken aan een overbrenging/bak ding oid).

Ben lost ;-(
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Probeer is met een nieuwe tepmsensor..Die kunnen ook rare storingen veroorzaken..Die in het thermosstaathuis zit.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Bob,
jij vond laatst dat de motor zo zwaar bromde bij stationair. Sprak onlangs iemand die dat met zijn Volvo ervaring ook vond. Volgens mij vond Ramon dat destijds ook, maar wij gaven daarvan de uitlaat de schuld.

De motorrubbers zijn reeds door de vorige eigenaar vernieuwd, voor de zekerheid hebben we ze ook nog eens zonder de steunen gereden (de vacuumslang los van de motorrubbers en afgedicht)

Laatst iemand gesproken, heeft ervaring met Volvo, die vond ook dat de motor een zware brom had, net of er een slang los zat.

Voor de rest storing blijft onverminderd terugkomen. soms onverwacht, maar meest zo rond de 140 lm/h en 2500 toeren, soms wel de turbo weg soms blijft tie het gewoon doen.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Gisteren nog even bij de Volvo dealer geweest, over 6805, Motor Service Vereist. Hij vond dat er wat olie in de vacuümslangen zat en dit de Turbo Control Valve kon beïnvloeden. De TCV is reeds een keer omgeruild, zou een nieuwe en al de vacuümslangen vervangen, een oplossing geven?

Zou vandaag op vakantie gaan, wordt nu later omdat ik met zo'n onbetrouwbare auto niet echt een paar duizend km wil gaan rijden.

heeft er nog iemand een idee?
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Zoals je kunt zien aan het tijdstip van deze post, ik kan gewoon slecht slapen van deze auto Ben dus niet op vakantie gegaan en ga een paar dagen later. Vandaag naar Volvo expert voor "zware problemen", bedankt voor de tip Ramon.

Ik heb inmiddels wel de TCV later vervangen door een NIEUWE en 200 km gereden, tjah, ik heb de melding 6805, motor service vereist, nog niet gehad... zou het......?!?? :signquestion:

MAAAR ik heb een nieuwe: VERSNELLINGSBAK SERVICE VEREIST.
De bak is onlangs geheel gereviseerd, samen met VTECH Bob alles gereset (adaptiewaarden e.d.) en het brein / kleppenhuis van de automaat weer ingeleerd. (thanks Bob)

Nu blijft er nog steeds een foutmelding 002F, onjuiste slip o.i.d. inschieten als je harder dan 120 rijdt, of de kickdown gebruikt. Ook even wat gas bijgeven bij een wat hogere snelheid levert steevast een versnellingsbak service melding op en natuurlijk een noodloop /limp. Heel vervelend als je net op de Brennerpas naar Italia onderweg bent, met 6% hellingen.

Het lijkt wel of de motor teveel vermogen geeft en de bak het niet aan kan. De motor is niet, herhaal niet (meer) gechipped.

Kan de TCM hier wat mee te maken hebben, is een software update een optie, kan ik de TCM vervangen, wie heeft er een idee.

Ik wil graag op vakantie met een auto de mij niet mijn huwelijk kost, als je begrijpt wat ik bedoel :cussing:
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

En Rene?

Hoe was je vakantie? Zijn je problemen nu opgelost?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

he ja , vertel eens
is ze nou gebleven?
of zit je nu in je eentje met een magnetronmaaltijd voor de buis?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Uiteindelijk leek het in de bak te zitten...
Ook dan komt motor-service door en gaat de boel in noodloop...
Heb 'm ook niet meer gehoord ;-(
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

Beste forumleden

lang verhaal kort. Problemen opgelost. Ik zet ze even op een rij:
1. dikke luchtslang van luchtfilterhuis naar turbo inlaat vervangen (was zompig
2. Turbo uitlaatslang was van binnen verrot, zag je niets van, vervangen tot aan de intercooler toe.
3. Intercooler vervangen zie eerdere foto, was vol met rubbersnippers uit slang onder punt 2
4. Regelklep / vacuüm achterzijde motorblok vervangen
5. LMM vervangen en vacuümpomp vervangen
6. Sensor bij linker koplamp voor luchtstroommeting vervangen
7. Turbo control klep voorzijde motorblok, OMGERUILD voor andere.
8. Dat laatste bleek dus funest, want kennelijk was die al half gammel (half vol met olie oid vandaar ook de melding te pas en te onpas) die heb ik ten einde raad maar vervangen voor een nieuwe en??? probleem opgelost

Moraal: dit was er één met vele oorzaken, goedkoop (omruilen) bleek uiteindelijk dus duurkoop, had mij een hoop onderzoektijd (uurtje - factuurtje) van de garage gescheeld.

Dus bij twijfel, is nieuw kopen in dit geval beter.

Allemaal onwijs bedankt voor het meedenken. De auto rijdt gechipt en wel, super!

Oh ja de bak problemen zijn bijna opgelost na drie keer terug te zijn geweest, omdat die uit de lockup van de 5e versnelling schoot en er allerlei stompzinnige meldingen van de bak kwamen(zie foto's) . Solenoid gedoe. tijdens de vakantie laten afvoeren, was niet mee te rijden.
Kreeg als vervangend vervoer een V40, wat een afgang, was blij dat ik weer in mijn eigen auto kon stappen.

Nu bonkt de bak nog af en toe na hard remmen en gelijk weer gas, net of die uit de noodloop schakelt, maar da's allemaal garantie, komt ook wel weer goed. Iemand nog een goed advies wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Rene, heel fijn dat het is opgelost, en ik heb oprecht bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ik denk dat ik allang klaar was geweest en een andere auto had gezocht.
Nu maar km's maken en weer vertrouwen krijgen in de auto!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
rene41
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 30.10.2012 - 20:30
Locatie: Zuid Holland

edraket schreef:Rene, heel fijn dat het is opgelost, en ik heb oprecht bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ik denk dat ik allang klaar was geweest en een andere auto had gezocht.
Nu maar km's maken en weer vertrouwen krijgen in de auto!

Ha Ed,
Nou dat vind ik nog eens een leuke reactie. Dankjewel.
Inmiddels (sinds juni) er alweer zo'n 4200 km opzitten en no problems , so far so good

Hartelijke groet
René :bday:
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

fijn voor je, proficiat. Blijft een dijk van een wagen. Wij hebben er net weer een heerlijke vakantierit van dik 4000km opzitten.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”