Pagina 1 van 1

Wie heeft ervaring met koplampglazen vervangen

Geplaatst: 10.01.2013 - 21:29
door wolff24v
Op die grijze vrijdagmiddag in januari zag mijn vrouw het direct...: " Schat er zit een gat in de koplamp!"
Sta je daar, 200 km van huis met een gat in de linker koplamp.
Heel het weekend internet doorgeworsteld of voor de 2004 V70 met Xenon nu wel of geen vervangend glas te bestellen is...
Ik had al nachtmerries "Nee meneer, dat komt u op een nieuwe complete koplamp, komt op € 999,99 en daar gaat nog wel wat korting af, maar komt de BTW nog bij..."
Maandagochtend, met lood in mijn schoenen, gebeld met mijn favoriete magazijnmedewerker bij de lokale Volvo dealer. Na 3 minuten het verlossende woord: "Je hebt geluk dat je Xenon hebt, die glazen zijn inderdaad los te bestellen"
Ik heb dus twee glazen besteld, één links en één rechts. (die andere heeft na 225.000 km ook al wat steenslag) Ze komen volgende week binnen. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van de oude glazen? Deze zitten schijnbaar gelijmd. En natuurlijk de vraag naar tips om de nieuwe te lijmen. Iemand suggesties welke lijm / kit ik het beste kan gebruiken?

Geplaatst: 10.01.2013 - 22:04
door jaapburg
Alles eraf halen wat eraf kan, lampen, ballasten, enz enz. Dan vervolgens de oven voorverwarmen op een graad of 60-70, 20 minuten de koplamp in de oven zodat de kit/lijm zacht wordt. Nu laat de lijm (iets) makkelijker los.

Voor het weer in elkaar zetten bestaat er wel speciale 'koplampkit', maar zou niet weten waar ze dat verkopen.

Geplaatst: 11.01.2013 - 11:36
door toedeledoki
Als de dealer de glazen levert, neem ik aan dat hij de bijbehorende kit óók kan leveren (als dat er al niet bijgeleverd word).

Geplaatst: 11.01.2013 - 12:13
door sbv
Het ligt eraan welke glazen het zijn. De koplampen van glas 1e serie is gewoon glas ook los te bestellen. De kunststof versie bij mijn weten niet

Geplaatst: 11.01.2013 - 18:10
door wolff24v
Het gaat om de glazen versie, en de dealer heeft geen kit of pakkingset in het systeem staan. Ik zal navragen hoe ze dit zelf doen als ik de glazen afhaal. (ik denk dat ze nieuwe lampen adviseren ::D )

Geplaatst: 11.01.2013 - 22:46
door sbv
daar zit toch een rubber rand tussen die je zo kunt vervangen(indien noodzakelijk) De glazen versie hoeft ook niet in de oven etc

Geplaatst: 11.01.2013 - 22:59
door Gast
ik heb de koplampGLAZEN (glas dus) van mijn S60R vervangen. Waren een beetje gezandstraald.
Ik heb een steuntje laten maken waarin ik de koplampen vast heb bezet in de bankschroef. Daarna met een verstripper (niet te warm) het glas verwarmen tot de kit wat zacht wordt, en met een schroevendraaiever de glazen loswrikken.
De glazen hebben dus geen rubber, maar zijn gekit.
De groef schoongemaakt met een smal beiteltje (rotklusje). Glazen in de glasprimer gezet. Kit in de groef en de glazen erop gedrukt. Klemmen erop en wat lijmtangen en een nacht laten staan.
Daarna rondom nog afgekit.
Kit en primer via de dealer besteld (origineel Volvo).

Geplaatst: 11.01.2013 - 23:14
door wolff24v
Bij de V70 Classic hebben de glazen een rubber. Bij de N zitten ze gelijmd.
Kit & primer via de dealer is een goede tip. Ik vermoed dat dit dezelfde kit is als die gebruikt wordt om ruiten te plakken?

Geplaatst: 12.01.2013 - 07:31
door Gast
of het dezelfde kit is weet ik niet, maar deze kit en primer werd wel voorgeschreven door Volvo - dus zou het ook goed moeten zijn.

Geplaatst: 17.01.2013 - 19:17
door wolff24v
Is de kit van Volvo voor 1 of 2 lampen? dit kon de dealer me niet vertellen.

Geplaatst: 17.01.2013 - 19:34
door Gast
zat voldoende voor 2 lampen en dan ook nog rondom afkitten (wat eigenlijk niet nodig is). Denk er ook om dat je een klein flesje glasprimer mee krijgt.
Als het goed is zitten er bij de glazen ook nieuwe RVS klemmen.

Geplaatst: 17.01.2013 - 20:27
door wolff24v
RVS klemmen zaten er inderdaad bij. Morgen even bestellen, dank voor je reactie.

Geplaatst: 17.01.2013 - 20:39
door Gast
graag gedaan.

Geplaatst: 03.02.2013 - 21:30
door wolff24v
Ondertussen de nieuwe glazen geplaatst. De oude kit is een rotklus, maar het resultaat is helemaal goed.
Nu kijken of het op lange termijn ook allemaal goed blijft...

Geplaatst: 03.02.2013 - 22:05
door Gast
Die kit verwijderen is inderdaad een rotklus. Als je e.e.a. goed hebt afgekit, is er niets aan het handje.